Snabbtest: Livet med vikbar telefon

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Livet med vikbar telefon

Vikbara telefoner blir allt vanligare men har de kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att övertyga redaktionens mest inbitne Apple-fanboy?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har Fold 5:an och är nog bland det bätre jag använt i denna kategori skulle jag säga , betydligt bättre on min gamla Fold 4, i format etc just pga av folding flat

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Argument emot smartphone år 2003. Om man har behov av att surfa, skriva mail, lyssna på musik, spela, se på film etc åker man hem till sin dator och gör det från denna. Argument emot formfaktorn som Galaxy Z Fold 5 har, så är det typ samma när det gäller produktivitet.
Det finns inget vettigt alternativ, alternativet att hela tiden bära med sig en iPad vart man än är fungerar ej praktisk.

Dock är dessa mobiler som Galaxy Z Fold 5 extremt dyra och folk i hög grad väljer då att åka hem.
Jag själv tillhör skaran som hela tiden ser till att ha backup när jag lämnar huset och informerar dessa innan, då jag från min mobil är begränsad vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem

flip ser jag inget behov av, men fold är intressant

Permalänk
Snusfri

Har varit intresserad av Fold ett tag, men det som hindrar mig från att köpa en är risken med gångjärnen.
Jobbar man på kontor eller liknande är det nog inga större problem, men när man jobbar inom industri med bla mycket metallspån så känns det inte som en bra kombo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Både ja och nej.

Personligen använder jag inte telefonen nog till att se 20-25K som nåt jag skulle vilja slänga ut på en fold, behovet finns bara inte (hos mig).

Men det finns vissa saker som får mig att tänka till lite och det är att jag börjar att bli halvgammal, dvs. synen är tillräcklig bra för att inte behöva glasögon vid bil och större datorskärm, men när det gäller även min ganska stora OnePlus 9 pro 6.7" skärm har jag svårt vid att se snabbskärmen och när jag ska betala räkningar etc. i telefonen (vilket den används mest till), så jag måste knipa till lite.

Om/när Bank apparna (du vet, vanliga svenssons appar) börjar att bli multi-skärms kompatibla, dvs. inte bara placera appen mitt i mellan dom två delarna, men rent faktisk är programmerat för att fylla hela skärmen, och det blir tydligare för mig att se dom, då kan det BÖRJA bli intressant.

Och en grej till, kameran måste vara i absolut toppklass. Varför? För jag använder min privata telefon i arbete fast jag har en cheap-n-cheery iphone på jobbet, så är den inte kapabel nog till att ta viktiga bild när jag behöver felanmälda i jobbet, jag behöver en kamera som alltid kan ta perfekta fotos och gärna macro/micro när jag sitter nånstans i ett nätverks skåp med 1000 sladdar nånstans, eller nere i en pc, nån maskin etc... och lysförhållanden är allt annat än perfekt, då har min OnePlus pro varit en trogen tjänare som jag faktisk är helt och hållet beroende av pga. kameran.

Permalänk
Medlem

Har inte haft min Fold5 särskilt länge ännu.
Men är MER än nöjd såhär långt.
Det enda jag inte blivit riktigt vän med ännu är nog vikten, men den tog ju ett tag att vänja sig vid
med alla stora byten genom åren.
Många tycker skärmen på framsidan är för smal, men jag tycker den är precis lagom då den är lätt att navigera med en hand.
sen är den ju mer eller mindre bara till för att styra vissa applikationer(Spotify, messages,messenger, kamera, google/samsung pay) för o nämna några få) och se sina notiser (i mitt tycke).
Den stora vikbara skärmen är efterlängtad speciellt när man börjar komma upp i åren då synen börjar bli lite sämre (för en del av oss) så slipper man plocka fram brillorna eller stå o kisa med telefonen i en rakt utsträckt arm.
När telefonen är betald om 36månader via min operatör har den kostat mig drygt 16500Kr (subventionerat pris med abonnemang).
Man slipper lägga ut en stor klumpsumma, men man slipper samtidigt ränta, aviavgifter osv (autogiro) så en win win tycker jag då jag förväntar mig att telefonen ska vara i mina ägor i minst 4år precis som min nu pensionerade Note 10+.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Onödigaste telefonen jag lagt pengar på. Hade en fold4 , använde bara framskärmen och då blev den för liten ... flippen kanske är något annat dock .

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén med vikbar telefon. Däremot så tycker jag att "ytterdelen" skulle vara av en tålig design o inte ha t.ex en stor skärm på.

Jag använder bara en telefon, o då tycker jag dagens vikbara modeller är alldeles för dyra för att det ska kännas ok om den "åker ur fickan ned i garagegolvet". Även om den förmodligen klarar det så vill jag inte behöva tänka på det, lägga ifrån mig den på " en säker plats" etc.

Permalänk
Medlem

köpte en flip 4 förra året och jag var lite orolig att jag inte skulle gilla, men nu ett år efter så skulle jag aldrig kunna byta mig tillbaka.

det är så jävla skönt att ha en liten telefon i fickan som jag inte behöver oroa mig för för skärmen är på insidan, nu med 5an är ju ytter skärmen jävla stor så kanske måste bry sig om det. Men min 4a är nice. hade alltid min telefon i en telefon pålånbok med ficka men ny har jag telefonen fri i fickan och det är så skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

flip ser jag inget behov av, men fold är intressant

Varför inte? Den är liten och smidig. Tar typ ingen plats i fickan.
(Har inte en själv, men förstår verkligen grejen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Varför inte? Den är liten och smidig. Tar typ ingen plats i fickan.
(Har inte en själv, men förstår verkligen grejen.)

Ptja, Behöver ingen mindre. Och telefonen är det enda jag har i västerfickan så. Ser bara inget behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Ptja, Behöver ingen mindre. Och telefonen är det enda jag har i västerfickan så. Ser bara inget behov

Jag tänkte inte bara utifrån mig själv.
Jag har som sagt ingen flip och har inte tänkt skaffa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag tänkte inte bara utifrån mig själv.
Jag har som sagt ingen flip och har inte tänkt skaffa någon.

Det var självklart bara min personliga reflektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Det var självklart bara min personliga reflektion.

Det var inte så du formulerade dig, men okej.

Permalänk
Medlem

Vilken vältajmad och bra skriven artikel, min OnePlus 6 börjar bli lite åldrad och jag har sneglat på just Flip 5 senaste veckorna. Tyckte flip-phones var så jäkla coolt i tonåren men köpte aldrig en själv så ha-begäret hänger kvar från den åldern. Känns smidigt med storleken när den är ihopfälld. Men känner också att det är jäkligt dyrt med tanke på att man kan prestandamässigt få en snarlik telefon för många tusenlappar mindre. Fast ser ju så nice ut på bilderna, du gjorde det inte lättare för mig Calle

Permalänk
Medlem

Gillade vikbara telefoner innan smartphones kom. Dom var bekväma att prata i och även skriva på då skärmen hamnade i rätt vinkel samt att skärmen var skyddad när den var ihopvikt. Dessa nya vikbara har alldeles för mycket barnsjukdomar så blir ingen på ett bra tag för min del

Permalänk
Medlem

flip telefonen blir mer och mer intressant, men batteritiden måste bli bättre innan jag hakar på det tåget.. så kanske när flip7 kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Gillade vikbara telefoner innan smartphones kom. Dom var bekväma att prata i och även skriva på då skärmen hamnade i rätt vinkel samt att skärmen var skyddad när den var ihopvikt. Dessa nya vikbara har alldeles för mycket barnsjukdomar så blir ingen på ett bra tag för min del

Vad för barnsjukdomar?

Permalänk
Medlem

Helt nöjd med min Flip 3a tills jag vaknade en dag och den hade spruckit i den delade delen av skärmen över natten hopvikt,,,, och snälla fina Samsung som tycker att nej nej nej det är användarfel ,man har varit för våldsam osv, jo tjena!, så fastän garantin gällde fick jag fingret och var tvungen att ta den på hemförsäkringen.

Permalänk
Medlem

Gillar vikbara formatet men batteritiden är tyvärr för svag. Kommer överge det tills de lyckats få upp batteritiden och eventuellt gjort batteriet utbytbara.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är väl mest Android jag har problem med när det gäller Fold, är mycket som inte stöds och en hel del appar finns det inte lika bra ersättare till. Ett exempel är att det inte gör att betala med mobilen i butiker om man har Amex och Android då de bara har stöd för Apple Pay.

Så det blir lite väl mycket anpassningar jag behöver göra för att få en Fold att ersätta min iPhone, att t.ex. behöva börja bära med mig en plånbok igen gör att det blir ännu otympligare att välja Fold. Hade den punkten lösts hade jag nog faktiskt köpt en Fold för det är det största problemet att överkomma med en Fold just nu för mig.

Permalänk
Medlem

Galaxy Flip 3

Jag har haft 3 st Galaxy flip som Telia bytt ut då dom alla har spruckit i mitten. Inget överdrivet användade, skärmen börjar flimra ca 2 veckor innan sprickorna blir svagt synliga för att sen döda displayen helt.. Efter att ha fått den sista sa jag att det fick räcka nu och därmed slutade min tid som vikmobilsanvändare. Med facit i hand, nej jag är inte nöjd med en vikbar mobil.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Kul att mobilmode går runt i cirklar. Jag minns senaste vikbara jag hade var någon sony eller möjligen samsung med regelrätt knappsats och upplösning går nog räkna totalt fyrsiffrigt om ens det. Telefonerna var mindre och smidigare på den tiden bara tjockare som gjorde att de låg bättre i handen så där tycker jag det var snarare en fördel att de blev längre så man fick rätt vinkel mellan öra och mun. Batteritiden var heller aldrig något problem på den tiden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det själva skärmskydden som krånglar mest nu?

Permalänk
Medlem

Iom att jag bara väntar o väntar o väntar på att mobiltillverkarna ska släppa en telefon i normal storlek (aka 4.5" eller mindre) men eftersom det aldrig sker så är en flip-telefon det enda av dom här vikbara grejerna som jag ser som lite intressant, medans fold är ju helt värdelöst, varför ska man bära runt på en sån där stor o tjock manick i fickan för? Är jag hemifrån så behövs inga stora skärmar, medans när jag är hemma har jag min laptop o tv för alla dom behoven.

Permalänk
Medlem

Teknologin med fällbara skärmar är intressant men för min del finns inget intresse sålänge operativsystemen är Android och iOS. När det finns enheter som antingen kör Linux eller Windows med samma funktionalitet som en ROG Ally eller Legion Go så de kan ersätta smartphone och tablet samt dockas till fullfjädrad dator är jag mycket intresserad. Både Android och iOS ger mig högt blodtryck överlag då det finns mycket lite som inte är rakt av frustrerande med dem.

Fällbar enhet med Linux och/eller Windows, uppgraderbar SSD, minneskortplats, LTE eller 5G, tillhörande datordocka o.s.v och jag är mycket intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Helt nöjd med min Flip 3a tills jag vaknade en dag och den hade spruckit i den delade delen av skärmen över natten hopvikt,,,, och snälla fina Samsung som tycker att nej nej nej det är användarfel ,man har varit för våldsam osv, jo tjena!, så fastän garantin gällde fick jag fingret och var tvungen att ta den på hemförsäkringen.

Exakt samma sak hände mig.
Min Flip 3 gick skärmen sönder i vecket efter 11 månader.
Ingen garanti som gäller sa Samsung.
Detta har hänt många runt om i världen, men det struntar Samsung i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

flip ser jag inget behov av, men fold är intressant

Samma här. Har lite svårt att förstå vad man vinner på att vika en telefon som redan ryms ovikt i en normal ficka. Om inte fold hade kostat en förmögenhet och dessutom inte haft lite för hög felfrekvens med vikandet över tid hade den nog varit intressant.
Men det kanske kommer att finns något "fold" överkomligt och pålitligt om 2,5-4 år när Samsung S23 dealen som varit väl omtalad i detta forum gjort sit.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Helt nöjd med min Flip 3a tills jag vaknade en dag och den hade spruckit i den delade delen av skärmen över natten hopvikt,,,, och snälla fina Samsung som tycker att nej nej nej det är användarfel ,man har varit för våldsam osv, jo tjena!, så fastän garantin gällde fick jag fingret och var tvungen att ta den på hemförsäkringen.

Skrivet av Vethut:

Jag har haft 3 st Galaxy flip som Telia bytt ut då dom alla har spruckit i mitten. Inget överdrivet användade, skärmen börjar flimra ca 2 veckor innan sprickorna blir svagt synliga för att sen döda displayen helt.. Efter att ha fått den sista sa jag att det fick räcka nu och därmed slutade min tid som vikmobilsanvändare. Med facit i hand, nej jag är inte nöjd med en vikbar mobil.

Skrivet av SUMITOMO:

Exakt samma sak hände mig.
Min Flip 3 gick skärmen sönder i vecket efter 11 månader.
Ingen garanti som gäller sa Samsung.
Detta har hänt många runt om i världen, men det struntar Samsung i.

Fyfan! Var det bara Flip3 som hade det problemet eller även Flip4?
Sugen på att testa formatet men man vill ju gärna att telefonen håller mer än två år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9