Permalänk
Medlem

Köpråd 15k från Inet

Hej på er! Väldigt intressant och givande att läsa om olika byggen och tips. Tack för allas bidrag!

Min supergamla dator behöver bytas ut och jag tänker mig en budget på 15k för själva datorn. Jag använder den för lite spel (oftast AoE II & IV), videoredigering i Premiere Pro och jobbar en del hemifrån. Försöker skippa Amazon och köpa allt från Inet så har landat i någon slags lista här. Vad tror ni om detta? Några tips för att få det bättre kompatibelt eller mer för pengarna?

Sen ska jag ha antingen två skärmar eller bara en riktigt stor. Funderar på dessa två. Kan tänka mig dyrare skärmar också om det gör skillnad. Men behöver nog inte så speciella egentligen.

Permalänk
Medlem

Mina kommentarer:
Undvik Asus Prime B650 modeller, blir över 100°C på VRM.
Har du specifik anledning att välja dyra Shift PSUn?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3nch:

Hej på er! Väldigt intressant och givande att läsa om olika byggen och tips. Tack för allas bidrag!

Min supergamla dator behöver bytas ut och jag tänker mig en budget på 15k för själva datorn. Jag använder den för lite spel (oftast AoE II & IV), videoredigering i Premiere Pro och jobbar en del hemifrån. Försöker skippa Amazon och köpa allt från Inet så har landat i någon slags lista här. Vad tror ni om detta? Några tips för att få det bättre kompatibelt eller mer för pengarna?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/wJYaAYtlw294Uu9GmpNA0qxki6A/15k

Sen ska jag ha antingen två skärmar eller bara en riktigt stor. Funderar på dessa två. Kan tänka mig dyrare skärmar också om det gör skillnad. Men behöver nog inte så speciella egentligen.

Luftkylaren du valde kommer in på lager 25 september.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Luftkylaren du valde kommer in på lager 25 september.

Ja precis, hade tänkt köpa just den separat då. Men har insett att det kanske inte behövs alls då det ingår ändå en till processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Mina kommentarer:
Undvik Asus Prime B650 modeller, blir över 100°C på VRM.
Har du specifik anledning att välja dyra Shift PSUn?

Tack för den erfarenheten. Något särskilt moderkort du rekommendar att byta ut det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Hej på er! Väldigt intressant och givande att läsa om olika byggen och tips. Tack för allas bidrag!

Min supergamla dator behöver bytas ut och jag tänker mig en budget på 15k för själva datorn. Jag använder den för lite spel (oftast AoE II & IV), videoredigering i Premiere Pro och jobbar en del hemifrån. Försöker skippa Amazon och köpa allt från Inet så har landat i någon slags lista här. Vad tror ni om detta? Några tips för att få det bättre kompatibelt eller mer för pengarna?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/wJYaAYtlw294Uu9GmpNA0qxki6A/15k

Sen ska jag ha antingen två skärmar eller bara en riktigt stor. Funderar på dessa två. Kan tänka mig dyrare skärmar också om det gör skillnad. Men behöver nog inte så speciella egentligen.

Kanske kan vara något?

Följer med en kylare till 7600.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/U5oaAQPEAcKboqxNrlU1hpIUTeg/m3nch

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Tack för den erfarenheten. Något särskilt moderkort du rekommendar att byta ut det med?

https://www.inet.se/produkt/1904128/msi-b650-gaming-plus-wifi
Detta är väl vid dags dato det annars billigaste B650 på Inet och inget fel på det

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

många corsair RMxxxE nätagg lider dock av coilwhine:/

ska det vara billigt så hade jag iaf kört på https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif... har fler möjligheter för framtida uppgraderingar.
kan du sträcka upp det lite till så skaffa ett med x670 för att få pcie 5.0 bland annat för ännu mera framtidssäkring både för m.2 nvme ssd pcie 5.0 och nästa 2-3 gen grafikkort som kommer köra pcie 5.0..

ex: https://www.inet.se/produkt/1904107/msi-mag-x670e-tomahawk-wi...
finns billigare dock.

sen ska du ändå köra corsair RM750e så hade jag slängt på 200kr och skaffat samma fast 850w för att slippa byta nätagg vid nästa uppgradering 👍
https://www.inet.se/produkt/6905786/corsair-rm850e-atx-3-0-85...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Amd släpper sina nya mellansegmentskort nu 6e september också rx 7700xt och rx 7800xt, så kan vara värt att spana in 👌

https://www.sweclockers.com/nyhet/37062-amd-visar-radeon-rx-7...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Stort tack Göteborgaren får intressant input! Många bra tips. Tycker det är så svårt var jag ska dra gränsen för vad som är tillräckligt dyrt… Många bra tankar, tack!

Permalänk
Medlem

Tack! Genom ett annat chassi fick du lite andra delar billigare i din lista. Intressant. Och ett bättre grafikkort istället. Det stämmer väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Tack! Genom ett annat chassi fick du lite andra delar billigare i din lista. Intressant. Och ett bättre grafikkort istället. Det stämmer väl?

Inte pga chassit utan avsevärt sämre SSD och som jag var inne på, PSU.
SSDn hade jag inte rekommenderat men undrar fortfarande varför du hade valt Corsair Shift. Om det var någon speciell anledning alltså?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Tack! Genom ett annat chassi fick du lite andra delar billigare i din lista. Intressant. Och ett bättre grafikkort istället. Det stämmer väl?

Inte p.g.a chassit, valde en annan SSD och billigare PSU.

Skrivet av Snusious:

Inte pga chassit utan avsevärt sämre SSD och som jag var inne på, PSU.
SSDn hade jag inte rekommenderat men undrar fortfarande varför du hade valt Corsair Shift. Om det var någon speciell anledning alltså?

Den SSDn duger för dom ändamålen personen kommer använda datorn till, när det gäller lägre budgetar får man strama in på det som går. Annars kör man gärna WD, Samsung o.s.v. men det är en annan prisbild också speciellt när man kommer upp i 2 TB storleken som TS hade lagt in i sitt första bygge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Inte pga chassit utan avsevärt sämre SSD och som jag var inne på, PSU.
SSDn hade jag inte rekommenderat men undrar fortfarande varför du hade valt Corsair Shift. Om det var någon speciell anledning alltså?

Den verkade smidig och inte så mycket dyrare. Men tar gärna en billigare. Inte toppenkoll på allt det här 😆

Permalänk
Medlem

Om du bygger själv och bara vill skippa Amazon så kan man få ihop detta (priset utan Amazon blir 20 kr mer än vad som visas).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

många corsair RMxxxE nätagg lider dock av coilwhine:/

ska det vara billigt så hade jag iaf kört på https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif... har fler möjligheter för framtida uppgraderingar.
kan du sträcka upp det lite till så skaffa ett med x670 för att få pcie 5.0 bland annat för ännu mera framtidssäkring

varför inte b650e ? t.ex https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

det har vel pci5 på m2 och gpuslot. samt en cashback atm,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

varför inte b650e ? t.ex https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

det har vel pci5 på m2 och gpuslot. samt en cashback atm,.

x670 har fler pcie Lanes så kan ha fler m.2 utan att förlora prestanda, har bättre vrm som alltid riktigt bra, x chipset brukar alltid få stöd för alla next gen cpuer till am5 socketen, B chipset brukar inte alltid ha det. kan fortsätta.
men i slutändan är det ju ekonomin som bestämmer 👍 🙂
även cpukylaren som följer med är okejish men hade bytt den så fort du får råd för att få ner värmen och ljudvolymen, finns billiga kylare för nån hundring som kyler bättre och låter inte så fruktansvärt mkt, men det går ju att byta senare
moderkort och nätagg är det du oftast sparar i datorn och uppgraderar alla andra delar efter några så bra för framtiden att ha bra moderkort/nätagg fastän dom kanske inte är det roligaste delarna :/ b650 är dock helt okej.

https://www.inet.se/produkt/1903827/asus-tuf-gaming-x670e-plu... har du så du kan köra asus cashback 🙂 men deras cashback kan ta 1-3mån så du e beredd på det 🙂👌👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Hej på er! Väldigt intressant och givande att läsa om olika byggen och tips. Tack för allas bidrag!

Min supergamla dator behöver bytas ut och jag tänker mig en budget på 15k för själva datorn. Jag använder den för lite spel (oftast AoE II & IV), videoredigering i Premiere Pro och jobbar en del hemifrån. Försöker skippa Amazon och köpa allt från Inet så har landat i någon slags lista här. Vad tror ni om detta? Några tips för att få det bättre kompatibelt eller mer för pengarna?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/wJYaAYtlw294Uu9GmpNA0qxki6A/15k

Sen ska jag ha antingen två skärmar eller bara en riktigt stor. Funderar på dessa två. Kan tänka mig dyrare skärmar också om det gör skillnad. Men behöver nog inte så speciella egentligen.

Hade satsat på en bättre primärskärm som du kör allt på och sen en enklare vid sidan om än att ha två enklare skärmar. Det är ju ändå dessa som du sen skall sitta flera timmar framför och de som skall leverera din upplevelse. Hade titta på tex Hardware unboxed eller liknande kanaler för tips som rtings.com för att få lite mer information. Finns en hel djungel där ute med skärmar i olika prisklasser. Har haft min MSI Optix MAG274QRF-QD i något år nu och är mycket nöjd.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Hade satsat på en bättre primärskärm som du kör allt på och sen en enklare vid sidan om än att ha två enklare skärmar. Det är ju ändå dessa som du sen skall sitta flera timmar framför och de som skall leverera din upplevelse. Hade titta på tex Hardware unboxed eller liknande kanaler för tips som rtings.com för att få lite mer information. Finns en hel djungel där ute med skärmar i olika prisklasser. Har haft min MSI Optix MAG274QRF-QD i något år nu och är mycket nöjd.

håller jag med om, för skaffa en bra primär skärm så kan man skaffa en sekundär skärm senare för att ha alla sina progs igång på.
dock beror det ju lite på vad du ska göra.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Den SSDn duger för dom ändamålen personen kommer använda datorn till, när det gäller lägre budgetar får man strama in på det som går. Annars kör man gärna WD, Samsung o.s.v. men det är en annan prisbild också speciellt när man kommer upp i 2 TB storleken som TS hade lagt in i sitt första bygge.

Har själv rekommenderat den i riktiga budgetbyggen förr (kanske ångrar det lite nu). Läst på lite mer sedan dess och hittar många kommentarer på nätet om hur hastigheten ganska tidigt faller till 1/10 vid större skrivningar/läsningar.

Mina rekommendationer nuförtiden brukar ändå vara en lite bättre SSD. Detta då det är bekvämt att behålla sin OS disk och framåt bara uppgradera exempelvis GPU.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Gällande moderkort med PCIe 5 (framförallt även på GPU) så tror jag att den dag grafikkorten stryps av att man har gen4 är så pass avlägsen att man nog är i tid för nyköp ändå.
Ett 4090 förlorar väl kanske 1-3% av att idag köras över gen3?
Tänker om man nu ska vara budgetmedveten (15k).

Notera att detta är helt subjektiva bedömningar.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Gällande moderkort med PCIe 5 (framförallt även på GPU) så tror jag att den dag grafikkorten stryps av att man har gen4 är så pass avlägsen att man nog är i tid för nyköp ändå.
Ett 4090 förlorar väl kanske 1-3% av att idag köras över gen3?
Tänker om man nu ska vara budgetmedveten (15k).

Notera att detta är helt subjektiva bedömningar.

jupps men han höll på med videoredigering så då vill han ha dom extra pcie lanes för m.2 ssd med pcie 5. och inte kommande gen av grafikort men nästa så lär det skilja endel mellan pcie 4-5.
för m.2 nvme ssd skiljer det väldigt mkt mellan 4 och 5. sen är ju pcie 4 snabbt också för m.2 ssd men är så skönt att kunna köra flera m.2 i pcie 4.0 för redigering iom fler pcie lanes.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input! Verkligen mycket att tänka på och beslut att ta. Har beslutat att betala Inet för att sätta ihop och spara tid för mig. Skulle säkert klara det men har inte gjort det så sparar lite tid på det. Så får bli allt från Inet då. Tyvärr är deras Coller master betydligt dyrare än Amazon så funderar på att chansa på den här från Corsair, men helt bra känns det inte. Superbra tips med Moderkortet. Fick tips ovan om ett lite dyrare grafikkort. Men om man ska välja det från MSI så skulle det kanske också vara bra med en processor i 7-serien för att ha dem mer på samma nivå?

Såhär ser listan ut just nu i varje fall:

Är 2400 för att bygga och windows.
Funderar på om man skulle lägga i fläkt ändå om det kanske är lika bra. Är ju inte så dyrt i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Stort tack för all input! Verkligen mycket att tänka på och beslut att ta. Har beslutat att betala Inet för att sätta ihop och spara tid för mig. Skulle säkert klara det men har inte gjort det så sparar lite tid på det. Så får bli allt från Inet då. Tyvärr är deras Coller master betydligt dyrare än Amazon så funderar på att chansa på den här från Corsair, men helt bra känns det inte. Superbra tips med Moderkortet. Fick tips ovan om ett lite dyrare grafikkort. Men om man ska välja det från MSI så skulle det kanske också vara bra med en processor i 7-serien för att ha dem mer på samma nivå?

Såhär ser listan ut just nu i varje fall:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1413581/datorbygge

Är 2400 för att bygga och windows.
Funderar på om man skulle lägga i fläkt ändå om det kanske är lika bra. Är ju inte så dyrt i varje fall.

Här har du i så fall något marginellt bättre.
Bytte PSUn till en som ska vara bra, inga recensioner på Inet dock. Egentligen hade 750W räckt (men visst bra med högre för framtida uppgraderingar).
Snabbare RAM till samma pris.
Lade in billigaste rimliga kylaren i lager (om det nu är bråttom, annars vill jag föreslå annan).
Windows behöver du inte. Utan nyckel är typ begränsningen att inte kunna byta bakgrund på skrivbordet (typ...). Kan alltid installeras gratis och sen köps nyckel för någon hundring på nätet om man vill.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Här har du i så fall något marginellt bättre.
Bytte PSUn till en som ska vara bra, inga recensioner på Inet dock. Egentligen hade 750W räckt (men visst bra med högre för framtida uppgraderingar).
Snabbare RAM till samma pris.
Lade in billigaste rimliga kylaren i lager (om det nu är bråttom, annars vill jag föreslå annan).
Windows behöver du inte. Utan nyckel är typ begränsningen att inte kunna byta bakgrund på skrivbordet (typ...). Kan alltid installeras gratis och sen köps nyckel för någon hundring på nätet om man vill.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1413606/inet

Stort tack! Superbra! Egentligen är det inte så bråttom med nya datorn. Ser ju såklart fram emot det men kan också vänta lite för att få bättre delar.
Då undrar jag lite kring det här med Windows. Jag aldrig byggt en dator tidigare och när Inet gör det; får jag själv installera windows då och köpa en billigare nyckel? Eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

jupps då får du själv installera Windows och alla drivrutinerna själv!

Joina inets egna discord kanal så får du svar och hjälp riktigt snabbt 👍👌

https://discord.gg/inet

ska du köra b650 chipset så hade jag iaf försökt köra ett b650E istället för vanliga b650👍🙂

https://www.thetechedvocate.org/wp-content/uploads/2023/06/pi...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Stort tack! Superbra! Egentligen är det inte så bråttom med nya datorn. Ser ju såklart fram emot det men kan också vänta lite för att få bättre delar.
Då undrar jag lite kring det här med Windows. Jag aldrig byggt en dator tidigare och när Inet gör det; får jag själv installera windows då och köpa en billigare nyckel? Eller hur funkar det?

Tror du får göra det själv men det är inte så jobbigt. Där är många guider där ute, googlade bara fram en snabbt nu och den var vettig. Om du redan har en nyckel till nuvarande Windows så borde den fungera om jag minns rätt.
https://geekawhat.com/how-to-install-windows-onto-a-new-gamin...

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Här har du i så fall något marginellt bättre.
Bytte PSUn till en som ska vara bra, inga recensioner på Inet dock. Egentligen hade 750W räckt (men visst bra med högre för framtida uppgraderingar).
Snabbare RAM till samma pris.
Lade in billigaste rimliga kylaren i lager (om det nu är bråttom, annars vill jag föreslå annan).
Windows behöver du inte. Utan nyckel är typ begränsningen att inte kunna byta bakgrund på skrivbordet (typ...). Kan alltid installeras gratis och sen köps nyckel för någon hundring på nätet om man vill.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1413606/inet

Stort tack! Det här tror jag att jag kör på

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nch:

Stort tack! Det här tror jag att jag kör på

Blir nog bra!
Här är en liten "installationer efter bygget" video också
https://youtu.be/xhHtHMQygzE?si=6kWs_e75ABoXypSm

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/SY7iNTMjdrc?si=MP_boDzfqyfMuyWB
En annan "efter bygget" video, pick your poison.

Gällande Windows. Vet inte vad som gäller på olika institutioner och folk kanske inte har koll på det men om man har någon fungerande studentinlogg så kanske man kan få Windows så.
Vet i alla fall att man får gratis Windows som student (eller anställd) på Lunds Universitet.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.