Vill jobba med datorer/IT men allting känns så himla svårt...

Permalänk
Medlem

Vill jobba med datorer/IT men allting känns så himla svårt...

är 24 år och är fast i handelsbranschen. Hoppade av bygg- och anläggnings linjen sista året och har jobbat sedan jag var 17 år.

Hade så gärna velat jobba med något som har skapande att göra. Tycker det känns sjukt intressant att typ skapa hemsidor, programmera spel, 3d animering etc etc... Men har inget erfarenhet av det alls även fast jag sitter vid datorn nästan 24/7.

Och spontant känns det så OMÖJLIGT svårt. Liksom vars ska man ens börja? Finns hur många programmerings språk som helst.
Du kan inte bara ''utbilda'' dig till 3D-grafiker som t.ex utbilda sig till Polis.

Har alltid fått höra att jag är ganska smart även fast jag kanske inte är den som hade A i alla ämnen. Jag är bra på kritiskt/logiskt tänkade.
Tycker nästan alla på mitt jobb är dum i huvudet om allt möjligt i vardagen.

Tror ni man behöver en talang för att syssla med dessa saker? För enligt mig känns det som att dagens programmerare har hållit på med det sen dom var 12 år gamla.

Finns det någon arbetstitel inom programmering, eller typ skapande av spel/serier som inte är så avancerat som så mycket annat?

Är så himla vilsen och vill inte vara kvar inom handels. Dock så när jag hoppat av i 3:an så vet jag inte hur lång tid det brukar ta att få en grundbehörighet för att söka till någon högskola...(Vet att jag borde prata med en Yrkesvägledare om detta.)

Har ni några tips eller bara allmänna råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har ni några tips eller bara allmänna råd?

Prova på fritiden och se om det skulle kunna var något för dig innan du hoppar på formell utbildning. Intresse och viljan att ständigt lära sig är viktigare än "talang". Nedan följer lite rekommendationer beroende på vad du skulle vilja prova.

När du vet vad du vill så prata med en yrkesvägledare, kan vara en bra idé att redan nu läsa om behörighetskrav till intressanta utbildningar så att du är förberedd.

En kortare väg kan vara intensivutbildning, som ex. Academic Work, om det skulle visa sig att du har fallenhet för IT och skulle klara snabb omställning (jag saknar erfarenhet av dem så försök hitta någon som gått utbildning via dem för att få höra hur utbildningarna är).

Gällande oro för när man startat så började jag läsa på YH för ett år sedan efter universitetsexamen och flera år i yrkeslivet vilket, utifrån min klass, inte verkar vara helt ovanligt så lägg inte fokus på det.

Webbutveckling
Om du är intresserad av webb så rekommenderar jag följande: https://www.freecodecamp.org/learn/

Skapa ett konto så att dina framsteg sparas, i övrigt så behövs inget och tjänsten är helt gratis. Börja i visad ordning, med Responsive Web Design Certification först. Du både lär dig teori men får även bygga egna projekt i de olika delarna.

C# (programmeringsspråk)
Min främsta rekommendation är boken "The C# Player's Guide" (femte versionen) som lär programmering från grunden på ett pedagogiskt och "gamifierat" sätt. Finns i elektroniskt och fysiskt format. Har boken och tycker den gör det enkelt att förstå steg för steg.

Boken lär ut programmeringsspråket C# som kan användas till lite allt möjligt när du är klar med grunderna (boken) och ska lära dig mer (ramverk, etc). Går att skapa webb- och mobilapplikationer eller spel exempelvis när du fördjupar dig efter boken.
Finns lösningar på uppgifterna på den officiella webbsidan och en Discord-grupp där man kan få hjälp av andra som använder boken. Författaren är aktiv och svarar ofta på frågor.
Eventuellt kommer en sjätte version av boken ut i slutet av året (senaste jag hört).

Boken börjar från grunden utan krav på förkunskap och varje level (istället för kapitel och de är ganska korta) innehåller mindre utmaningar/programmeringsuppgifter. Med uppgifterna samlar du XP som om det vore ett spel, även uppgifterna i sig är med speltema.

Spelutveckling
Beror på spelmotor etc. Men om du vill lära dig Unity så finns det lite gratiskurser: https://learn.unity.com/

Unity använder sig av C# för script när man skapar spel så jag skulle ändå vilja rekommendera boken i tidigare avsnitt före detta för riktig bra förståelse.

3D
Här rekommenderar jag Blender, för skapande av 3D-grafik, som du kan ladda ned utan kostnad. Det finns massor med gratismaterial tillgängligt för lärande. Försök hålla dig till en källa till en början för att lära dig grunderna. Kan bland annat rekommendera Grant Abbitt på YouTube.

https://www.blender.org/
Learn Blender 3 for Complete Beginners (Grant Abbitt)

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Kan nog behöva läsa in/upp betyg för att komma in på utbildning ja.
Exakt hur länge det tar vette tusan.

Det finns en hel del utbildningar att gå, både kortare och längre sådana. Om du inte hittat måste du nog lära dig att söka betydligt bättre. Finns en hel del info på nätet kring olika inriktningar m m.

Sen i vilken omfattning du ska gå utbildning är en annan sak. Om du vill bli något bredare el mer inriktat.
Men något kan helt klart vara värt att gå.

Talang el inte; kräver nog mer intresse, vilja och engagemang. Man kan oftast lära sig sakerna bara de bitarna finns och man lägger tid på det. Man ska inte heller tänka i banorna att det ska vara enkelt och snabbt, snarare vänja sig vid och trivas med utmaningen.
Du säger att du sitter vid datorn nästan "24/7", uppenbarligen gör du då fel saker som inte alls för dig närmare de områdena.
Mycket idag går ju att ta reda på el till viss del också prova.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera academic work.

Känner 4 personer i min allra närhet som gått den vägen och redan efter 1,5–2 år från utbildning (deras utbildning är 3 mån studie + 12 mån betalt jobb) är fast betalda med programmeringsjobb med löner runt 40-50k. Allt från datasäkerhet till frontend.

Samtliga med NOLL erfarenhet av att programmera öht.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är intresset, jag har pillat med nätverk och serverar i hela mitt liv kan man säga.
För 2 år sedan efter att sambon pushat mig efter att ha klagat på mitt dåvarande jobb så blev det att jag började plugga lite till nätverkstekniker.

Jag är inte klar ännu, men jag tog mig tiden och skrev ett fint litet CV.
Kommer in på en intervju där dem typ anställer mig direkt pågrund av min erfarenhet och driv, eftersom jag har hållt på med IT hela livet så har jag hunnit bygga upp rätt mycket kunskap inom applikation, datacenter samt nätverk och en hel drös med programmerings språk som jag inte kan flytande men jag vet hur man läser koden och kan bygga eget med hjälp av google

Så mitt tips till dig är att börja lite smått på fritiden, testa lite olika saker som du tycker är intressant och efter ett tag så kommer du behöva bestämma vilken riktning du går för det är väldigt svårt att vara 23 år gammal och ha kunskap inom en hel IT infrastruktur.
För att ge dig lite perspektiv på vad man får "offra" så slutade jag att spela dator och blev att den tiden jag la på spel, blev istället att jag la på att lära mig om diverse saker inom IT.
Det blev mitt nya "spel".

Många bekanta till mig som vill så mycket, men när dagen är slut och dem kommer hem så sitter de där och spelar hela kvällen.
Och bara låter tiden försvinna, sen gnälla på sitt jobb.

Just do it.
- Shia Labeouf