arkeolog försök på en gammal dell 3180 lösenord saknas

Permalänk
Medlem

arkeolog försök på en gammal dell 3180 lösenord saknas

Hej och halloj!

Hittade grabbens gamla dell skol dator (som han fick behålla då dom böt ut alla datorer året efter) och då jag lider av sjuk nyfikenhet och sömnlöshet, försöka ta mig in i!

Tänkte ut en plan med det gamla f12 tricket medans jag letade reda på en laddare till dammsamlaren!
Men när jag väl hittade en så får man inte ens upp det valet utan möts direkt av lösen ord!
Grabben är 20 år så ett lösen ord han hade för sex år sen finns ju bara inte!

tagit isär allt för att köra en cmos reset!
Något mer jag kan/bör göra?

Finns antagligen inget av intresse i den och knappt mödan värd men vad gör man inte när man har tråkigt?

mvh/ dksam

Permalänk
Medlem

Vad är det för lösenord? Windows, BIOS, Bitlocker?

Permalänk
Medlem

Kommer bara upp en ruta där det står:

Dell security manager
Thius system is protected by a password autethentiation system .
you cannot acces the data on this computer without password

Type system or admin pw

och en ruta för att skriva pw i!

Måste ju bara finnas nå sätt att komma förbi det!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dksam:

Kommer bara upp en ruta där det står:

Dell security manager
Thius system is protected by a password autethentiation system .
you cannot acces the data on this computer without password

Type system or admin pw

och en ruta för att skriva pw i!

Måste ju bara finnas nå sätt att komma förbi det!

Det är nog nått i hårdvara som frågar, är det i bios går det troligen att göra en reset av bios så är det borta men eftersom det är en laptop kanske den har en tpm-modul aktiverad och då är den hårdvarulåst på riktigt och eventuellt går det inte alls att återställa det på nått sätt men det beror på exakt hur den är låst via tpm, har han valt högsta säkerhet är datorn skrot men är det lägre säkerhet kan gå att återställa genom att radera allt på den.
Börja med att ta reda på hur man resettar bios och prova med det.

Är det tpmlås kanske det går att tömma all data och byta tpmmodul men är det även tpmlåst till hårdvara är datorn låst tills den låses upp med rätt nyckel och den kommer inte att starta genom hårdvarubyte utan då är den "skrot" utan rätt nyckel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.