Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Tips, sätt Film Grain Intesity till 0. Blev mkt trevliga för mina ögon tyckte jag.

Tror mer det syftas på den extremt låga kontrasten och tokljusa svartpunkten. Det mörkaste i bilden är alltid blekgrönt. Detta tillsammans med avsaknaden av bildinställningar i spelet gör det jobbigt ibland. Allt är liksom urblekt och kontrastlöst. Som om det är ett grönt dis hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror mer det syftas på den extremt låga kontrasten och tokljusa svartpunkten. Det mörkaste i bilden är alltid blekgrönt. Detta tillsammans med avsaknaden av bildinställningar i spelet gör det jobbigt ibland. Allt är liksom urblekt och kontrastlöst. Som om det är ett grönt dis hela tiden.

Testa öka gamma på skärmen. Bör se bättre ut med gamma runt 2.4.

Sen lär det förvisso inte hjälpa att färgsättningen ser ut som en påse nötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Testa öka gamma på skärmen. Bör se bättre ut med gamma runt 2.4.

Sen lär det förvisso inte hjälpa att färgsättningen ser ut som en påse nötter.

Min skärm är närmast perfekt inställd. Har lagt rätt mycket tid på att få den så bra som möjligt. Allt annat ser bra ut, film, spel och annat.

Nej, här ligger felet hos Starfield. Såg nån kommentar om att det verkar vara en anpassning till konsolförhållanden, där de nästan alltid spelas på en TV, som har ett mer begränsat kontrastomfång med högre svartpunkt och lägre vitpunkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att så många PC-spelare känner sig drabbade av en 'falsk release' och massa annat skit. Alla mina konsolvänner har bara goda ord att berätta om spelet trots att det endast kör i 30fps. De menar på att det är en så pass stabil 30fps även på Series S att man inte tänker på det (kanske så länge man inte innerst inne alltid stör sig på 30fps).

För min del blir det att köra på onsdag då jag inte ville lägga en engångssumma på spelet. Jag ser fram emot det, och kommer köra på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser vad som menas, och det ser inte snyggt ut, men det är nog olika hur mycket man stör sig på det. Jag ser det själv när jag spelar men jag tänker inte på det om jag inte aktivt kollar efter det.

Det är en multiplicering av det som syns när "kameran" rör sig snabbt. Man ser liksom samma saker flera gånger samtidigt.

Vi har väl alla olika saker vi lättare irriteras av. Själv störs jag av flimrande och blinkande saker, men det brukar vara aktivt skapade beteenden av spelutvecklarna. Det som visas här är mer en brist i renderingen när saker rör sig snabbt.

Hmm okej, det tänker jag bara är ens ögat som inte hinner med, samma som i verkliga livet. Slöar man ner videon till .25 i hastighet så blir det inte multiplicering av saker som syns i kameran. Vilket det borde vara om det skulle vara det felet på spelet så att säga. Det verkar ju mer vara att våra ögon inte hinner med, alltså inte spelet som spelar dig ett spratt utan dina egna ögon Men kan ju såklart vara en brist i renderingen, för jag ser ju via Youtube och inte på din skärm

Ja, så är det ju. Jag personligen stör mig på kablar i hemmet som syns, medans andra kan ha kabelhärva a la spaghetti och fortfarande sova gott om nätterna :S

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du måste till läkaren snarast och kolla så att ögonen inte skramlar runt när du skakar på huvudet.

Eller så har vi olika saker vi stör oss på Perception och kanske lite ömsesidig respekt är några saker du borde läsa på lite om.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tråkigt att se att så många PC-spelare känner sig drabbade av en 'falsk release' och massa annat skit. Alla mina konsolvänner har bara goda ord att berätta om spelet trots att det endast kör i 30fps. De menar på att det är en så pass stabil 30fps även på Series S att man inte tänker på det (kanske så länge man inte innerst inne alltid stör sig på 30fps).

För min del blir det att köra på onsdag då jag inte ville lägga en engångssumma på spelet. Jag ser fram emot det, och kommer köra på konsol.

Konsolspelare är ju vana vid 30 fps. Spelar ingen roll hur stabilt det är för mig, känns som skräp ändå. Är ju till och med märkbart jobbigt när man gör vanliga saker som att röra musen i en meny.

Men, såklart skönt om man inte bryr sig. Då kan man sitta på en billig konsol och vara nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Eller så har vi olika saker vi stör oss på Perception och kanske lite ömsesidig respekt är några saker du borde läsa på lite om.

Det var skrivet med glimten i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Konsolspelare är ju vana vid 30 fps. Spelar ingen roll hur stabilt det är för mig, känns som skräp ändå. Är ju till och med märkbart jobbigt när man gör vanliga saker som att röra musen i en meny.

Men, såklart skönt om man inte bryr sig. Då kan man sitta på en billig konsol och vara nöjd.

Jag är inte "van" vid 30fps som en konsolspelare. Alla spel jag spelar kör antingen 60fps eller 120fps.
Jag tror mer det är att om man lämnar ett spel som går på 60/120fps och direkt går över till ett 30fps spel så märker man skillnaden direkt och kan störa sig på det, men spelar du inte på en hel dag (arbetstid kanske), sen sätter dig med 30fps Starfield när du är hemma på kvällen så tror jag inte man stör sig lika mycket, eller alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Hmm okej, det tänker jag bara är ens ögat som inte hinner med, samma som i verkliga livet. Slöar man ner videon till .25 i hastighet så blir det inte multiplicering av saker som syns i kameran. Vilket det borde vara om det skulle vara det felet på spelet så att säga. Det verkar ju mer vara att våra ögon inte hinner med, alltså inte spelet som spelar dig ett spratt utan dina egna ögon Men kan ju såklart vara en brist i renderingen, för jag ser ju via Youtube och inte på din skärm

Ja, så är det ju. Jag personligen stör mig på kablar i hemmet som syns, medans andra kan ha kabelhärva a la spaghetti och fortfarande sova gott om nätterna :S

Jag har inte det problemet när jag spelar Quake 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var skrivet med glimten i ögat.

Det går inte att utläsa när man läser ditt svar, hade du däremot lagt till en sån här så hade det varit tydligare med vad du menar.

Permalänk
Medlem

Provade spelet i fredags. Hann inte köra så mycket men det snurrar på helt ok med mitt 3080. Gillar inte riktigt känslan i spelet, men ska ge det lite mer tid. Ser iaf riktigt fint ut. Kör i 1440p så kan tänka mig att 4K är helt fantastiskt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag spelar idag med ett 5600+6950XT och det flyter på bra i Ultra.

Men jag funderar på att uppgradera till 5800X3D. Bör jag se någon ökning i prestanda på Starfield?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tråkigt att se att så många PC-spelare känner sig drabbade av en 'falsk release' och massa annat skit. Alla mina konsolvänner har bara goda ord att berätta om spelet trots att det endast kör i 30fps. De menar på att det är en så pass stabil 30fps även på Series S att man inte tänker på det (kanske så länge man inte innerst inne alltid stör sig på 30fps).

För min del blir det att köra på onsdag då jag inte ville lägga en engångssumma på spelet. Jag ser fram emot det, och kommer köra på konsol.

Grafiken är ju dock väldigt nedgraderad på Series S. Läste någonstans att den kör mellan 900-1080p på Series S. Är nice att man kan lira det på den maskinen, men jag som har en PC med överklockat RTX 3080 och en Series S. Jag hade aldrig lirat Starfield på Series S. Jag ligger på runt 45-50 fps oftast på min PC. Har allt inställt på High på 4K upplösning och med FSR2 igång. Väldigt spelbart för mig! Jag är en sådan som gärna offrar lite fps för snyggare grafik. Har jag inte uppskalning på i form av FSR2, då tappar jag lite fps men inte så farligt mycket. Hamnar på strax under 40 fps då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Grafiken är ju dock väldigt nedgraderad på Series S. Läste någonstans att den kör mellan 900-1080p på Series S. Är nice att man kan lira det på den maskinen, men jag som har en PC med överklockat RTX 3080 och en Series S. Jag hade aldrig lirat Starfield på Series S. Jag ligger på runt 45-50 fps oftast på min PC. Har allt inställt på High på 4K upplösning och med FSR2 igång. Väldigt spelbart för mig! Jag är en sådan som gärna offrar lite fps för snyggare grafik. Har jag inte uppskalning på i form av FSR2, då tappar jag lite fps men inte så farligt mycket. Hamnar på strax under 40 fps då.

Är inte FSR en AMD grej?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min skärm är närmast perfekt inställd. Har lagt rätt mycket tid på att få den så bra som möjligt. Allt annat ser bra ut, film, spel och annat.

Nej, här ligger felet hos Starfield. Såg nån kommentar om att det verkar vara en anpassning till konsolförhållanden, där de nästan alltid spelas på en TV, som har ett mer begränsat kontrastomfång med högre svartpunkt och lägre vitpunkt.

Du missar poängen. Handlar inte om huruvida skärmen är perfekt inställd eller inte. Du får högre upplevd kontrast om du ökar gamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Är inte FSR en AMD grej?

FSR fungerar både till Nvidia, Intel och AMD.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dimestam:

Jag är cirka 4 timmar in och har fortfarande inte vant mig vid menysystemet. Känns klumpigt, långsamt och svåröverskådligt. Får hoppas det kommer bra moddar inom kort.

Nej det är riktigt meckigt. Förstår inte hur det klarat sig igenom play testing, så himla krångligt att försöka göra vissa saker när man bygger skepp eller hanterar all mängd loot.

Men spelet är riktigt kul! Massor att göra, glida runt och rädda folk, upptäcka planeter och grejer. Sen får vi se hur länge det är kul.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du missar poängen. Handlar inte om huruvida skärmen är perfekt inställd eller inte. Du får högre upplevd kontrast om du ökar gamma.

Jag är medveten om det, men jag tänker inte ändra min skärms inställningar varje gång jag ska spela. Felet ligger hos Starfield, inte min skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är medveten om det, men jag tänker inte ändra min skärms inställningar varje gång jag ska spela. Felet ligger hos Starfield, inte min skärm.

Du gör förstås som du vill men jag kan tycka det är en enkel lösning när det nu saknas reglage i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Är inte FSR en AMD grej?

Skrivet av isbjoern:

FSR fungerar både till Nvidia, Intel och AMD.

Precis som ovan. Fungerar till flera! Och finns dessutom en DLSS mod ute. Jag orkar inte bara hålla på. Man lägger in mod filerna och sen tar upp menyn i spelet genom att trycka på HOME/END och så kan man tweaka och ha sig. Den använder då FSR inställningarna för att justera DLSS.

Permalänk
Medlem

Någon annan här har säkert frågat / svarat men om man installerar DLSS moddet förlorar man möjligheten till att låsa upp achievements?

Är riktigt nöjd med spelet iallafall. Ligger strax under 60fps för det mesta med en 5600x och ett 3070 på medium inställningar i 1440p.
Har kört mycket fallout 4 innan och det är så otroligt skönt att slippa alla j*kla loading screens när man ska in och ut från alla byggnader. Går iallafall riktigt fort med spelet installerat på min M.2 Gen4 SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Grafiken är ju dock väldigt nedgraderad på Series S. Läste någonstans att den kör mellan 900-1080p på Series S. Är nice att man kan lira det på den maskinen, men jag som har en PC med överklockat RTX 3080 och en Series S. Jag hade aldrig lirat Starfield på Series S. Jag ligger på runt 45-50 fps oftast på min PC. Har allt inställt på High på 4K upplösning och med FSR2 igång. Väldigt spelbart för mig! Jag är en sådan som gärna offrar lite fps för snyggare grafik. Har jag inte uppskalning på i form av FSR2, då tappar jag lite fps men inte så farligt mycket. Hamnar på strax under 40 fps då.

Jag tror inte 900-1080p stämmer. Har redan sett det hemma hos en polare på hans Series S och det såg snarare ut som 1440p med försök på upscale till 4K (eftersom han har en 4K TV).

Permalänk
Medlem

Betydligt mindre krävande än vad jag trodde. Har en 4790k från 2014 med ett 6700xt över pcie 2.0. Ligger på 50-80 fps 1440p medium. Fick en key när jag köpte kortet så jag tänkte bara gå in se hur illa det faktiskt skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

FSR fungerar både till Nvidia, Intel och AMD.

Ah, då får jag gå in och kika! Tack! Kör 1440p med mitt 3080 och Gsync aktiverat i min PG279Q så vet faktiskt inte vad som är bäst settings, men det ser ju bra ut och tycker det flyter på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Försökte fixa det, finns moddar / tweaks för fov, menu fps osv, men det räcker fan inte.
Inte för att vara "i told you so" men nä, detta är gamebryo och det hör inte hemma i 2023 xD

LoL det är Bethesda, deras spel från 10+ år tillbaka moddas fortfarande och det här spelet är bara släppt för early access än så länge Räkna med att mycket kommer att hända på bara några månader. Steam-versionen med Vortex alt MM2 känns givet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 4090 tillsammans med Ryzen 5900X, 4k maxat. Hamnar under 60 fps då och då och det gör ont i själen. Trodde min processor skulle klara av detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Jag kör ett 4090 tillsammans med Ryzen 5900X, 4k maxat. Hamnar under 60 fps då och då och det gör ont i själen. Trodde min processor skulle klara av detta...

Kör du med FSR2? Testa all ladda ner DLSS moddet. Gjorde det precis.
Var orolig över att achievements skulle försvinna men så var inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag tror inte 900-1080p stämmer. Har redan sett det hemma hos en polare på hans Series S och det såg snarare ut som 1440p med försök på upscale till 4K (eftersom han har en 4K TV).

Konsolerna har väl knappt kört native någonsin?
Series S kör väl dessutom enbart upscale till 4k
Med tanke på hårdvaran är det nog snarare 720/1080p som skalas upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Jag tror inte 900-1080p stämmer. Har redan sett det hemma hos en polare på hans Series S och det såg snarare ut som 1440p med försök på upscale till 4K (eftersom han har en 4K TV).

Det stämmer det jag sa, den kör på 900p och skalar upp till 1440p. Läs artikeln.

"Another important thing to note about playing Starfield on Xbox Series S is you’ll be playing at 900p. Although the graphics will still be clear and beautiful, they won’t be as defined or intricate as they appear on the Xbox Series X."

https://dotesports.com/starfield/news/how-does-starfield-perf...