Excel: OM antal * X procent når till 25%, därefter öka antal * Y procent

Permalänk
Medlem

Excel: OM antal * X procent når till 25%, därefter öka antal * Y procent

Vette tusan hur jag ska rubricera detta men min hjärna står still nu. Känns som att detta bör kunna lösa matematiskt på ett enkelt sätt men är så att jag håller på att ta fram en kalkyl som ska basera rabattssatsen beroende på antal * procentsats (vilket kan variera beroende på hur typ av produkt och cm²).

Men försöker göra ett så bra exempel på detta:

X * Y%=Z
När Z når till 25%, som i detta fall är 10 * 2,5% , så ska varje antal därefter endast öka med 1% istället för 2,5%.
Känns som att Excel är så pass begränsat och funderar om jag ska köpa mig Office 365 och kanske lösa detta med Python istället (för förmodar att det ska gå och programmera fram resultat med Python i Excel nu?).

Om detta går att lösa genom att fortsätta räkna 1% i en annan cell när väl cellen bredvid nått 25% så är det även ok.

Förstår ni mig?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det borde gå med en omsats? Om det inte behöver vara alltför dynamiskt så har du en cell där du matar in antal, och i den andra cellen OM(x<=10;x*2,5%; 25% + (x-10)*1%), där x är referens till antal cell.

Använd rätt skiljetecken etc. Nackdel är att du måste själv stämma av att brytpunkten mellan formlerna är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Det borde gå med en omsats? Om det inte behöver vara alltför dynamiskt så har du en cell där du matar in antal, och i den andra cellen OM(x<=10;x*2,5%; 25% + (x-10)*1%), där x är referens till antal cell.

Använd rätt skiljetecken etc. Nackdel är att du måste själv stämma av att brytpunkten mellan formlerna är korrekt.

Tyvärr måste den vara dynamisk, vilket är orsaken till att jag fastnat med det här.
Antalet som rabattssatsen baseras på kan vara från 1 till 100 innan första rabatten ges.
Det viktiga i detta är att oavsett antal, när rabatten når upp till 25% så varje steg därefter höjs den endast med 1%.
Jag har fått det delvis att fungera men känns som att bara jag (eller någon annan) lyckas knäcka rätt matematiskformel, utan att behöva blanda in tabellsökning, så är problemet löst.

Denna t.ex. fungerar men ändå inte, här räknar den ut i cellen bredvid när väl E8 har nått upp till 25%
D8 = antal
L2 = procentsats:
=OM(E8>=25,001%;(D8*L2)/10)

Detta resulterar då i en stigning med 0,1 istället för 1.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Om x är antal, y procentsats så bör antalet vara 25%/y vid brytpunkten och följande formel fungera. Första två fälten är om det är under 25%. Över 25% vill vi lägga till en per enhet, och då tar vi bort de 25%/y antal som gav 25% rabatten.

Om(x*y <= 25%; x*y; 25% + (x - 25%/y)*1%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Om x är antal, y procentsats så bör antalet vara 25%/y vid brytpunkten och följande formel fungera. Första två fälten är om det är under 25%. Över 25% vill vi lägga till en per enhet, och då tar vi bort de 25%/y antal som gav 25% rabatten.

Om(x*y <= 25%; x*y; 25% + (x - 25%/y)*1%)

Wohoo! Exakt det jag försökt lösa! Ett stort tack ska du ha!
Jag behöver slipa på mattehjärnan som vilat i alldeles för många herrans år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem