Permalänk
Medlem

USB-C och diskret GPU

För att köra USB-C via/med sitt diskret GPU så förmodar jag att USB-C kabeln ska sitta i grafikkortet och inte på moderkortet right?

Funderade på en "USB-C till dubbla Displayport" adapter för att snygga till kabeldragningen, men det faller troligen då jag inte har USB-C på grafikkortet...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Stationära datorer har nästan aldrig USB-C med stöd för DP. Det finns lösningar i form av PCIe-kort som t.ex. detta, där man kopplar in DP från grafikkortet in i USB-C-kortet och får en DP-signal den vägen. Det finns även ett fåtal moderkort med den lösningen inbyggt. Men över lag så är USB-C till DP något man bara använder på laptops.

Permalänk

ja. det måste iaf vara en usb-c port med DP-passthrough kopplad till den gpu du vill använda.

du kan ev använda den på moderkortet om du har en sådan med DP-passthroug men den är högst troligt isf kopplad till ev gpu i processorn om sådan finns.

angående usb-c till dual DP vet jag inte äns om det existerar öht.

men om det gör så får du ju isf räkna med delad bandbredd per DP kontakt så du kommer troligen handikappa både max upplösning och uppdateringsfrekvens pga att du reduserar tillgänglig bandbredd iom att usb-c porten har en begränsad max bandbredd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns grafikkort som har en VirtualLink-port som är USB-C med DisplayPort och USB, avsedd för VR men de funkar med vanlig USB. Nvidia verkar ha varit drivande i det jobber och hade det på 2000-serien men övergav det i och med Ampere. AMD var lite sena och hade det på några kort i 6000-generationen. Standarden är mestadels död idag, men har du en GPU som stödjer det så funkar det.

Alternativet är ett kort som det här:

https://www.amazon.se/dp/B0732W9DG8

Man sätter alltså i extra kort med en USB-controller och pluggar in en DisplayPort-kabel i det. Personligen tycker jag att det är för mycket pengar för en sådan nischad grej, samtidigt som det är begränsat till DP 1.2, men det kanske finns något annat som gör samma sak. Lite svårt att söka på sånt här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men om det gör så får du ju isf räkna med delad bandbredd per DP kontakt så du kommer troligen handikappa både max upplösning och uppdateringsfrekvens pga att du reduserar tillgänglig bandbredd iom att usb-c porten har en begränsad max bandbredd.

Det finns begränsningar här, men de behöver inte vara så allvarliga. I all enkelhet: USB-C har 4 "hi-speed channels", och kan dedikera 1, 2 eller 4 av dem till alternate mode. Om du dedikerar alla 4 till DP så får du ut full fart av DP, men du får ingen USB 3.0 utan bara 2.0. Så kör jag med min mini-docka till laptopen - jag har bara mus, tangentbord och en webcam inpluggade, och de klarar sig bra på 2.0. Det begränsar Ethernet till 100BaseT, men det kan jag leva med för jobblaptopen. Om du vill ha USB 3.0 så kan du bara använda 2 kanaler till DP, och då blir det ju halva bandbredden naturligtvis. Frågan är då hur långt det räcker. Är det bara DP 1.2 (som på kortet jag länkade) så klarar man 1440p upp till 90 Hz, men för 4K så räcker det inte mer än till 40 Hz (dvs, det blir 30Hz i praktiken eftersom skärmar inte brukar stödja något mellan 30 och 60 Hz). Hittar man ett modernare sådant kort som stödjer DP 1.3 (och skärmen också gör det) så går 4K@60Hz precis in.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. jag tar det som ett nej och fortsätter att ha dubbla displayport kablar mellan GPU och skärmar.

och att följande då "bara" funkar till laptops.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Tack för alla svar. jag tar det som ett nej och fortsätter att ha dubbla displayport kablar mellan GPU och skärmar.

och att följande då "bara" funkar till laptops.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...

Den funkar ju om du dessutom köper kortet jag länkade, men du får väl köra 2x1080p@60Hz eller nåt sånt.

Visa signatur

5900X | 6700XT