Permalänk
Medlem

Vattenkylning Sapphire Radeon RX 7900 XT

Har ett Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse som utan att överdriva låter som att man stoppar in huvudet i ett jetplan så fort man drar igång något mer krävande än MS Röj.

Funderar lite på lösningar och kanske då vattenkylning.

Finns det några bra prisvärda AIO lösningar eller ska man ge sig på sin första custom loop?
Känns som priset kan springa iväg rätt mycket, men just nu undviker jag faktiskt att spela på datorn pga ljudnivån.

Det sitter i en Fractal Design North där en ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB står för kylningen av CPU:n (AMD Ryzen 9 7900X) monterat i fronten.

Ska man ha en AIO och ha kvar CPU kylningen så är man begränsad till en 240 lösning i toppen.

Såg att Alphacool har några lösningar, men då verkar det vara 360 som gäller.

Om man går på custom loop på CPU + GPU och då säljer nuvarande AIO så man har plats i fronten, vad ska man räkna med att lägga för att få ett hyfsat bra och tyst system? Så där mellan tummen och pekfingret.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att en custom loop är den bästa lösningen för temp och ljudnivå.
Dock kan det springa iväg i kostnad ganska snabbt. Cpu block, gpu block en 360 + en 240 rad (kan behövas beroende lite på cpu) pump res combo, fittings och slang bör landa på i runda slängar 5000-6000 om allt ska va nytt.
Kan dock varmt rekomendera att kolla på marknaden här och se om du kan få tag på lite billigare grejer, mer specifikt då pump/res, fittings och ev. cpu block.
Ett annat alternativ är förståss att gå ner till en 240 aio till cpun och köra på 360 aio alternativet till gpun. Kommer defenitivt bli billigare och kräva mindre underhåll i framtiden.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Ah som jag misstänkte då, kommer springa iväg rejält.
Börjar dock tro att det kanske är AIO:n som är boven och inte GPU:n.

Man skulle köpt en klassisk Noctua kylare istället, lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

Vad för temperatur landar grafikkortet på? Kan ju vara att fläktkurvan är onödigt aggressiv. Grafikkortet borde inte vara särskilt högljud så kan ju vara cpu-kylaren som går bananas. Enklaste sättet att kolla det bör vara att köra något test som bara belastar cpu och se vad som händer.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Verkar inte gå så högt, varken CPU eller GPU, har satt AI Cooling i Armory Crate (även testat 3djepartsprogram) men ingen av dom är ju direkt användarvänliga.

Hade gärna bara sålt datorn och köpt en tyst mac mini / macbook, men andrahandsvärdet gör det i princip omöjligt så man får försöka hitta lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Verkar inte gå så högt, varken CPU eller GPU, har satt AI Cooling i Armory Crate (även testat 3djepartsprogram) men ingen av dom är ju direkt användarvänliga.

Hade gärna bara sålt datorn och köpt en tyst mac mini / macbook, men andrahandsvärdet gör det i princip omöjligt så man får försöka hitta lösningar.

Att de inte går särskilt högt kan ju bero på att fläktarna går onödigt snabbt och därmed ger hög ljudnivå.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Avstängd

Hur varmt blir kortet? Du kanske kan göra fläktkurvan lite lugnare?

Mitt 7900 XT från XFX Merc är faktiskt väldigt tyst (Jag är extremt känslig mot ojämna ljud och ljud)

Med 1500RPM hamnar mitt kort på 84c Hotspot sedan 70c på GPU.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Ja, jag börjar mer och mer tro att det är AIO:n som är boven, måste testa lite mer.
Starfield kraschar innan det hinner bli varmt, så får leta upp något annat spel att testa med.

Permalänk

Jag tycker att 5000-6000kr låter ganska rimligt och betydligt mindre än vad jag som är helt oinsatt i vattenkylning kanske hade gissat på. Det är till och med intressant och börjar rycka lite i fingrarna.

Är det möjligt att göra någon form av inköpslista alternativt länka till prisvärda produkter så att jag kan titta vidare på detta?

Jag kikade ganska mycket för några år sedan och landade i att Softtubing skulle vara något för mig i ett första bygge.

CPU block
GPU block
2x radiatorer
8st fittings (är det vad som behövs)?
mjuka slangar

är det allt man behöver? Samt vätska då, där tänkte jag gå på distillerat vatten som verkar va minst att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_and:

Jag tycker att 5000-6000kr låter ganska rimligt och betydligt mindre än vad jag som är helt oinsatt i vattenkylning kanske hade gissat på. Det är till och med intressant och börjar rycka lite i fingrarna.

Är det möjligt att göra någon form av inköpslista alternativt länka till prisvärda produkter så att jag kan titta vidare på detta?

Jag kikade ganska mycket för några år sedan och landade i att Softtubing skulle vara något för mig i ett första bygge.

CPU block
GPU block
2x radiatorer
8st fittings (är det vad som behövs)?
mjuka slangar

är det allt man behöver? Samt vätska då, där tänkte jag gå på distillerat vatten som verkar va minst att oroa sig över.

Du behöver reservoar och pump med fittings och fläktar till radsen med.

Jag kör med biltemas batterivatten och nån anti-alg tillsats från ek eller alphacool, kommer inte ihåg vilken d va jag köpte sist nu.

Edit.
Och planera NOGA innan du börjar så du inte sitter å d inte passar eller du behöver nån annan fitting eller så, dom har tyvärr inte nån butik med dygnet runt leverans på sånt 😋

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort fläktstyrning och vattentemp-sensorer.
Jag ser det som en engångsinvestering (förutom vattenblock för GPU, och eventuellt CPU om man skaffar ett moderkort med en annan socket).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

Har ett Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse som utan att överdriva låter som att man stoppar in huvudet i ett jetplan så fort man drar igång något mer krävande än MS Röj.

Funderar lite på lösningar och kanske då vattenkylning.

Finns det några bra prisvärda AIO lösningar eller ska man ge sig på sin första custom loop?
Känns som priset kan springa iväg rätt mycket, men just nu undviker jag faktiskt att spela på datorn pga ljudnivån.

Det sitter i en Fractal Design North där en ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB står för kylningen av CPU:n (AMD Ryzen 9 7900X) monterat i fronten.

Ska man ha en AIO och ha kvar CPU kylningen så är man begränsad till en 240 lösning i toppen.

Såg att Alphacool har några lösningar, men då verkar det vara 360 som gäller.

Om man går på custom loop på CPU + GPU och då säljer nuvarande AIO så man har plats i fronten, vad ska man räkna med att lägga för att få ett hyfsat bra och tyst system? Så där mellan tummen och pekfingret.

Hej,

Jag kan inte mycket om kylning, men har fråga angående din fråga

Du har redan vattenkylning (ASUS ROG STRIX II 360) för din CPU, men nu vill du ha en vattenkylning för din GPU också? Alltså 2 vattenkylare i din chassi, 1 för CPU och 1 för GPU?

Jag trodde att vattenkylning var något för CPU:n och inte GPU:n. Får det ens plats med 2 st?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hej,

Jag kan inte mycket om kylning, men har fråga angående din fråga

Du har redan vattenkylning (ASUS ROG STRIX II 360) för din CPU, men nu vill du ha en vattenkylning för din GPU också? Alltså 2 vattenkylare i din chassi, 1 för CPU och 1 för GPU?

Jag trodde att vattenkylning var något för CPU:n och inte GPU:n. Får det ens plats med 2 st?

Ja och nej, chassit har stöd för en 360 och en 240, men mest rimligt är en custom loop som tar båda.
AIO för GPU:er är inte så vanligt idag vad jag vet.