Jag köpte en begagnad cykel för ungefär 10 år sen och tänker nu sälja den men behöver man kvittot för att påvisa ägarskapet?

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en begagnad cykel för ungefär 10 år sen och tänker nu sälja den men behöver man kvittot för att påvisa ägarskapet?

Hej. För 10 år sen köpte jag en begagnad cykel av märket Batavus. Nu behöver jag inte cykeln längre och tänkte lägga ut den på blocket. Jag kan dock inte hitta mitt kvitto och är osäker om man kan sälja den då? För jag vet inte om den från början kanske är stulen och sen såld till butiken som sen sålde den vidare till mig? Butiken är privat och drivs av två personer som tydligen tar in en massa begagnade cyklar som dem då förbättrar och säljer vidare? Vad jag minns från köpet var att han skrev RAM-numret på kvittot och kan inte hitta ram-numret då jag inte vet var det sitter?

Detta kanske är en konstig fråga men jag kan inte hitta kvittot och undrar vad man kan göra ifall det visar sig att den är stulen? För jag har ingen historik från köpet längre då jag hade en annan bank där och då.

Permalänk
Medlem

Du behöver inget kvitto för att sälja den men du bör nog kolla på Batavus hemsida och se om dom kräver kvitto för att köpa reservdelar, så som biltema börjat göra.

Permalänk
Sötast

Kan inte tänka mig att någon någonsin skulle vilja ha eller ens tänka att ett kvitto finns kvar på cykel som är 10+år gammal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Kan inte tänka mig att någon någonsin skulle vilja ha eller ens tänka att ett kvitto finns kvar på cykel som är 10+år gammal.

Jag är bara rädd att jag har köpt en stulen cykel thats it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Jag är bara rädd att jag har köpt en stulen cykel thats it...

Det är fem års preskriptionstid för stöld och häleri, så oavsett är det riskfritt för dig i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kan inte tänka mig att någon någonsin skulle vilja ha eller ens tänka att ett kvitto finns kvar på cykel som är 10+år gammal.

Du får vidga dina vyer, jag har kvitton som är äldre än så, förvisso inte på cyklar då jag aldrig köpt en själv men om jag hade gjort det hade kvittot funnits i min pärm för kvitton

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon350625:

Jag är bara rädd att jag har köpt en stulen cykel thats it...

Borde du inte ha varit oroad för detta för 10år sedan istället för nu?

Skrivet av e1m1:

Du får vidga dina vyer, jag har kvitton som är äldre än så, förvisso inte på cyklar då jag aldrig köpt en själv men om jag hade gjort det hade kvittot funnits i min pärm för kvitton

Vad gör du med dessa kvitton sedan?

Jag har hört om några som sparade räkningar i pärmar i över 10år och tog upp halva bokhyllor med detta gamla pappersskräp.
Jag försökte förstå varför, då menade de att det var viktigt att behålla handlingarna om det nu skulle bli någon form av tvist.

Efter de hade förklarat så förstod jag ändå inte varför de frilansat som om de vore en bokförningsfirma i hela deras liv utan någon vinst.
Jag hade gladeligen skickat in 999:- extra som jag hade glömt betala för en mikrovåg för 8 år sedan, sålänge jag slipper bokföra alla mina ekonomiska rörelser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Borde du inte ha varit oroad för detta för 10år sedan istället för nu?

Vad gör du med dessa kvitton sedan?

Jag har hört om några som sparade räkningar i pärmar i över 10år och tog upp halva bokhyllor med detta gamla pappersskräp.
Jag försökte förstå varför, då menade de att det var viktigt att behålla handlingarna om det nu skulle bli någon form av tvist.

Efter de hade förklarat så förstod jag ändå inte varför de frilansat som om de vore en bokförningsfirma i hela deras liv utan någon vinst.
Jag hade gladeligen skickat in 999:- extra som jag hade glömt betala för en mikrovåg för 8 år sedan, sålänge jag slipper bokföra alla mina ekonomiska rörelser

Var yngre och dummare då så tänkte aldrig på sånt då :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad gör du med dessa kvitton sedan?

Jag har hört om några som sparade räkningar i pärmar i över 10år och tog upp halva bokhyllor med detta gamla pappersskräp.
Jag försökte förstå varför, då menade de att det var viktigt att behålla handlingarna om det nu skulle bli någon form av tvist.

Efter de hade förklarat så förstod jag ändå inte varför de frilansat som om de vore en bokförningsfirma i hela deras liv utan någon vinst.
Jag hade gladeligen skickat in 999:- extra som jag hade glömt betala för en mikrovåg för 8 år sedan, sålänge jag slipper bokföra alla mina ekonomiska rörelser

Kvitton är i regel rätt mycket mindre än räkningar, och det är inte som så att jag sparar kvitton från mataffären och dylikt, utan endast för större inköp där jag vill spara dem. Gör inget med dem, inklusive att jag inte gått igenom och rensat, därav att jag har så pass gamla kvitton. Det är ju inte direkt så att jag väntar mig kunna använda 10+ år gamla kvitton utan det beror mer på att jag inte behövt göra det. Jag har en pärm med plastfickor för dem och den är långt ifrån full

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Jag är bara rädd att jag har köpt en stulen cykel thats it...

Är den stulen så spelar det ingen roll om du har kvitto eller inte inom preskriptionstiden, då är det upp till Polismyndigheternas utredningsresurser om den återgår till rättmätiga ägaren eller inte. God tro gäller ju inte sedan lagändringen 2003.
Om du har skäl att tro att cykeln är stulen (du är ju orolig för det ) så är det något som stipulerar ansvar för häleri.
Å andra sidan, du har ju köpt från en firma, så det borde ju vara lugnt om de är seriösa. Dessutom har fem år gått, så sitt lugnt i båten.