Apple siktar på gamers med Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Vad fan spelar det för roll? Tror du att prestanda är allt? Till Nintendo finns det hundratals fantastisk spel. iPhone är inte ens nära Nintendos spelbiblioteket.

Jag förstår inte ett ord av vad du menar.

Jag visste inte att hundratals fantastiska spel är en miljon gånger bättre än hundratals bra spel, men du skrev oavsett spel så skulle den vara så mycket bättre.
På vadå undrar jag?

Du börjar med att fråga vad det spelar för roll, då har du förstått vad som stod, men sen avslutar du med att du inte förstår ett ord, vilket är det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Vad fan spelar det för roll? Tror du att prestanda är allt? Till Nintendo finns det hundratals fantastisk spel. iPhone är inte ens nära Nintendos spelbiblioteket.

Jag förstår inte ett ord av vad du menar.

Om inte prestanda betydde nåt så kan man aldrig behöva uppgradera hårdvaran. Tänk dig Zelda TotK i 4K och slippa framedropsen i Kakariko Town. Om Nintendo kunde få tummen ur och fixa kraftfullare hårdvara så skulle deras spel också prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag visste inte att hundratals fantastiska spel är en miljon gånger bättre än hundratals bra spel, men du skrev oavsett spel så skulle den vara så mycket bättre.
På vadå undrar jag?

Du börjar med att fråga vad det spelar för roll, då har du förstått vad som stod, men sen avslutar du med att du inte förstår ett ord, vilket är det som gäller?

Det där är ju på gränsen till fanboyism (på den du svarar på). Finns väl ingen som är superstolt över Switchens hårdvara. Dålig skärm, dålig batteritid och framförallt dålig SoC. Att spela med på hårdvaran, då kan man ju fortsätta med Switchens SOC i 10 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där är ju på gränsen till fanboyism (på den du svarar på). Finns väl ingen som är superstolt över Switchens hårdvara. Dålig skärm, dålig batteritid och framförallt dålig SoC. Att spela med på hårdvaran, då kan man ju fortsätta med Switchens SOC i 10 år till.

Eh? Switch OLED (som är den bästsäljande modellen) har en utmärkt skärm, en batteritid på över fem timmar, väger hälften av samtliga handhållna x86 produkter som lanserats nyligen och kostar också mindre än samtliga.
SoCen har hängt med ett tag, det är en konsol, hela idén är att plattformen skall vara ett stabilt mål för mjukvaruutveckling och spelen skall kunna spelas på varje sålt exemplar. Ett helt annat koncept än telefoner där en ny modell släpps varje år för att driva försäljning av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Eh? Switch OLED (som är den bästsäljande modellen) har en utmärkt skärm, en batteritid på över fem timmar, väger hälften av samtliga handhållna x86 produkter som lanserats nyligen och kostar också mindre än samtliga.
SoCen har hängt med ett tag, det är en konsol, hela idén är att plattformen skall vara ett stabilt mål för mjukvaruutveckling och spelen skall kunna spelas på varje sålt exemplar. Ett helt annat koncept än telefoner där en ny modell släpps varje år för att driva försäljning av hårdvara.

Där har ju Sony löst med kompabilitet. Jag kör själv både Nintendo Switch och Switch lite. De kunde ha kört med en nyare SoC möjliggjort 1080p på OLED-versionen i bärbart läge. En funktion som redan finns idag. Ditt resonemang att allt ska vara fruset under hela generationen stämmer inte längre. Man kan utveckla parallellet och ge fler ”modes” på ett och samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det där är ju på gränsen till fanboyism (på den du svarar på). Finns väl ingen som är superstolt över Switchens hårdvara. Dålig skärm, dålig batteritid och framförallt dålig SoC. Att spela med på hårdvaran, då kan man ju fortsätta med Switchens SOC i 10 år till.

Du missar poängen. Nintendo är en miljon gånger bättre än iPhone att spela på TROTS den svaga hårdvaran.

Desto flera fjädrar i hatten för Nintendo. De utklassar en konkurrent trots hårdvara från 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du missar poängen. Nintendo är en miljon gånger bättre än iPhone att spela på TROTS den svaga hårdvaran.

Desto flera fjädrar i hatten för Nintendo. De utklassar en konkurrent trots hårdvara från 2015.

Nintendo har man för att man vill spela de spel som är utvecklade för Nintendo. Zelda, Mario mm. Om Nintendo är så bra nu. Varför skulle de inte kunna bli bättre med bättre hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nintendo har man för att man vill spela de spel som är utvecklade för Nintendo. Zelda, Mario mm. Om Nintendo är så bra nu. Varför skulle de inte kunna bli bättre med bättre hårdvara?

Det är inte vad det handlar om här. Är Switch en bättre enhet att spela med än iPhone 15 Pro? Ja, definitivt. Utan tvekan.

Det låter nästan som du tar lätt på Nintendos exklusiva titlar. Den lilla detaljen i sammanhanget är ju att Nintendo har bäst exklusiva titlar.

Sedan finns det många tredjepartspel. Witcher 3, Dark Souls, Doom, Skyrim, Sifu etc som kan spelas både handhållet och i tvn.

Sorry men iPhone kan inte nämnas i samma andetag som Nintendo när det gäller spel. Nintendo är såå överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Där har ju Sony löst med kompabilitet. Jag kör själv både Nintendo Switch och Switch lite. De kunde ha kört med en nyare SoC möjliggjort 1080p på OLED-versionen i bärbart läge. En funktion som redan finns idag. Ditt resonemang att allt ska vara fruset under hela generationen stämmer inte längre. Man kan utveckla parallellet och ge fler ”modes” på ett och samma fel.

Nu glider vi iväg från iPhone 15, men just att ha flera targets i en spelgeneration är precis vad Nintendo INTE vill. De hade mycket väl kunnat klocka sin SoC högre med bibehållen batteritid från orginalet när de bytte process från 20nm planar till 16nm FinFet. De valde istället att investera processvinsten i bättre batterilivslängd och bibehålla en enda target för spelutvecklare. De problem och det missnöje Microsoft möter i och med Series S stämmer också till viss eftertanke.
Spelkonsoler är en annan marknad än mobiltelefoner.

Tillbaka till iPhone 15 Pro, så är det i allra högsta grad möjligt att de nya features som A17s GPU erbjuder inte faktiskt kommer att utnyttjas på iPhone15 Pro utan kommer att (möjligen) börja synas i spel när de funnits i samtliga iPhone modeller i 3-5 år. Ingen vill publicera spel för bara en liten bråkdel av sin potentiella marknad. På mobiler måste i princip features implementeras några år innan de är tänkta att tas i brett bruk. Vad som är lite speciellt med Apple är att de kan ta nya features i bruk snabbt i deras egen interna mjukvara. Skulle inte bli förvånad alls om deras fördubblade Neural Engine prestanda används för deras nya video/photo features, eller om deras nya RT-hårdvara tas i bruk för en del Vision Pro funktioner. (Eller också är det en respons på hur de uppfattade marknadskrafterna för några år sedan. Men Apple implementerade ett vettigt RT-API för några år sedan, så jag skulle tro att de hade planer att förstärka den delen redan då. Skall bli spännande att se hur de utnyttjar RT framöver. Befintlig kod som redan använder deras API lär få sig en rejäl skjuts.)

Permalänk
Medlem

Jag har fruktansvärt svårt att tro att denna utveckling hos Apple ska ta fart och ställer mig frågan, varför just nu? Deras arcade satsning är svag snällt uttryckt och hur löser man den eventuella frågan med att ny hårdvara ska komma varje år? Var ska utvecklarna lägga fokus?

Sen förstår jag inte diskussionen gällande nintendo Switch. Det kommer alla gånger en bärbar konsol från nintendo inom närmaste året och den konsol man har nu är trött, ja, men den har så ofantligt många bra spel att spela på och att tro att Apple skulle stjäla marknadsandelar genom att lansera en ”spelmobil” för 15 lax är väl ändå inte riktigt verklighetsförankrat.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Motsvarande Nvidia tensorkärnor eller Intels mxm.

Maskininlärning.

Av tidigare presentationer av metalfx upscaling att döma så verkade konsensus vara att de inte använde neural engine och därmed var mer likt FSR 2 än vad det var likt Dlss/xess ur just den aspekten.

De få tester som gjorts på implementationen som använder i RE Village verkade indikera att metalfx upscaling var ganska tungdrivet. Kanske kan de avlasta något om de klurat ut hur de kan ta hjälp av neural engine. (Eller så är det kanske bara draghjälp mot bättre kvalitet på slutresultatet)

Tack för svaret Unda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nu glider vi iväg från iPhone 15, men just att ha flera targets i en spelgeneration är precis vad Nintendo INTE vill. De hade mycket väl kunnat klocka sin SoC högre med bibehållen batteritid från orginalet när de bytte process från 20nm planar till 16nm FinFet. De valde istället att investera processvinsten i bättre batterilivslängd och bibehålla en enda target för spelutvecklare. De problem och det missnöje Microsoft möter i och med Series S stämmer också till viss eftertanke.
Spelkonsoler är en annan marknad än mobiltelefoner.

Tillbaka till iPhone 15 Pro, så är det i allra högsta grad möjligt att de nya features som A17s GPU erbjuder inte faktiskt kommer att utnyttjas på iPhone15 Pro utan kommer att (möjligen) börja synas i spel när de funnits i samtliga iPhone modeller i 3-5 år. Ingen vill publicera spel för bara en liten bråkdel av sin potentiella marknad. På mobiler måste i princip features implementeras några år innan de är tänkta att tas i brett bruk. Vad som är lite speciellt med Apple är att de kan ta nya features i bruk snabbt i deras egen interna mjukvara. Skulle inte bli förvånad alls om deras fördubblade Neural Engine prestanda används för deras nya video/photo features, eller om deras nya RT-hårdvara tas i bruk för en del Vision Pro funktioner. (Eller också är det en respons på hur de uppfattade marknadskrafterna för några år sedan. Men Apple implementerade ett vettigt RT-API för några år sedan, så jag skulle tro att de hade planer att förstärka den delen redan då. Skall bli spännande att se hur de utnyttjar RT framöver. Befintlig kod som redan använder deras API lär få sig en rejäl skjuts.)

Beror lite på hur svårt det är att porta, går det relativt lätt att porta eller ifall det inte är så besvärligt att också släppa PS5/Series spel till den så kan den få mycket 3dje parts spel. De är ju också en av världen största företag så de skulle kunna ge sig in i racet och börja köpa upp studios så som Microsoft gör nu.

Skrivet av voffen1:

Jag har fruktansvärt svårt att tro att denna utveckling hos Apple ska ta fart och ställer mig frågan, varför just nu? Deras arcade satsning är svag snällt uttryckt och hur löser man den eventuella frågan med att ny hårdvara ska komma varje år? Var ska utvecklarna lägga fokus?

Sen förstår jag inte diskussionen gällande nintendo Switch. Det kommer alla gånger en bärbar konsol från nintendo inom närmaste året och den konsol man har nu är trött, ja, men den har så ofantligt många bra spel att spela på och att tro att Apple skulle stjäla marknadsandelar genom att lansera en ”spelmobil” för 15 lax är väl ändå inte riktigt verklighetsförankrat.

"In the January-to-June period, Apple’s iPhone 14 Pro Max shipped 26.5 million units — the most out of any model from any manufacturer — compared with 21 million unit shipments for the iPhone 14 Pro."

Beror väl på hur den presterar jämfört med Series S så spel kan portas så länge den lever och hur länge den tänkt att hålla samt hur den prestadanda nivån sjunker i pris med varje ny modell som lanseras.

Jag säger inte att det är säkert att Apple gör en så stor satsning och att de blir så, men det kommer finnas ordentligt med hårdvara som orkar med att spela så krävande spel som iPhone 15 Pro kräver de kommande åren, kanske mer än Switch har sålt.
Såklart mycket mindre antal av dessa är gamers, men priset nästa år och året efter det går neråt.

Jag ser det inte som omöjligt helt enkelt och Apple behöver expandera till nya områden, då det blir svårare och svårare att sälja standard telefoner där det mest är kameran som blir bättre. Spelindustrin drar ju också in löjligt mycket pengar och de är ju redan inne i film/streaming industrin.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20188267" userid="45818" name="Fearnox

Jag ser det inte som omöjligt helt enkelt och Apple behöver expandera till nya områden, då det blir svårare och svårare att sälja standard telefoner där det mest är kameran som blir bättre.
[/quote]

För mig är det tvärt om. Jag vill inte betala premiumpriser för telefoner som erbjuder exakt samma upplevelse som den tidigare generationen. Dock skulle spel kunna locka. Men inte mig. Upplevelsen av seriösa spel i telefonen är kass.

Permalänk
Medlem

16200kr i förköpspris för en 15 Pro Max 256gb Black från Tre.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd

Intressant att så många i olika forum är så extremt anti mot Apples IPhone 15 Pro. Ni som är anti skulle ni stoppa den om ni var CEO på Apple? Och varför?

Jag tycker det är bra att apple driver på utvecklingen och ofta kommer Pro chip funktioner på billigare iPhones nåt år senare så varför klaga att Pro är dyr nu, låt dom som kan betala göra det o driva på utvecklingen av nya hårdvara o spel som alla har nytta av i framtiden.

Samma gnäll för deras VR headset, men om inte den innovativa teknik först släps till dom som kan betala mycket så får ingen det framöver.

Kommer ihåg när man gnällde över att GPS var onödigt dyrt och slukade batteri 😂

Kan inte vara lätt att vara bakåtsträvare.

Man borde hylla Apple istället som driver på RT o bättre grafik chip så kan man spela sjysta spel via den till tv på upplösning under 4K i framtiden

Permalänk

De har tagit bort silver/stjärnglans/vita rip dom som förbeställt dom 😔

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

De har tagit bort silver/stjärnglans/vita rip dom som förbeställt dom 😔

Hur skulle man kunna förbeställa något som inte finns? 🤔 Eller menar du att Vit titan har dragits tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Intressant att så många i olika forum är så extremt anti mot Apples IPhone 15 Pro. Ni som är anti skulle ni stoppa den om ni var CEO på Apple? Och varför?

Jag tycker det är bra att apple driver på utvecklingen och ofta kommer Pro chip funktioner på billigare iPhones nåt år senare så varför klaga att Pro är dyr nu, låt dom som kan betala göra det o driva på utvecklingen av nya hårdvara o spel som alla har nytta av i framtiden.

Samma gnäll för deras VR headset, men om inte den innovativa teknik först släps till dom som kan betala mycket så får ingen det framöver.

Kommer ihåg när man gnällde över att GPS var onödigt dyrt och slukade batteri 😂

Kan inte vara lätt att vara bakåtsträvare.

Man borde hylla Apple istället som driver på RT o bättre grafik chip så kan man spela sjysta spel via den till tv på upplösning under 4K i framtiden

Apple är inte drivande i utvecklingen av spel. De är sist på bollen igen. Spel handlar mer om infrastruktur än ren prestanda och hårdvara. Apple har inte mycket att komma med där. De är mil efter "konkurrenterna".

RT handlar f.ö. mer om marknadsföring. Det är inte något revolutionerande. Det är en liten detalj...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Michaelscott:

vem spelar ens på mobiltelefon lol

Väldiga många uppenbarligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ingen som nämner det idiotiska draget att ta bort hårdvaruswitchen för ljudlöst läge? iPhones kanske bästa funktion efter dom tog bort touchID..

Jag har bara använt den knappen en gång. När jag använde luren första gången. Ljudet är alltid av!

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär istället: Vem spelar "tungdriva" spel på telefon?
De flesta är väl troligen av typen candy crush, hay day och liknande. Behövs väl inte så mycket kräm där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Apple är inte drivande i utvecklingen av spel. De är sist på bollen igen. Spel handlar mer om infrastruktur än ren prestanda och hårdvara. Apple har inte mycket att komma med där. De är mil efter "konkurrenterna".

Du är medveten om att iOS är den spelplattform som drar in mest spelintäkter? Större än Windows.

Till skillnad från Microsoft (och Sony) så köper de inte upp spelstudior för att göra exklusiva spel. De är en plattform för spel (och mycket mer), inte en producent.
Är tveksam till att jag vill ha dem som spelproducent heller, även om jag gillar inriktningen på Apple Arcade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om man säger såhär istället: Vem spelar "tungdriva" spel på telefon?
De flesta är väl troligen av typen candy crush, hay day och liknande. Behövs väl inte så mycket kräm där.

Vad menar du med vem spelar ”tungdrivna” spel på mobilen? Spel som Free Fire, Call of Duty Mobile, Pubg, Arena of valor är ju bland dem mest spelade spelen. Enbart Free Fire har +700m spelare varje kvartal. Till och med kvinnor spelar dessa spel i Asien. Sätter min vänstra hand på att bättre grafikprestanda är mer efterfrågat på mobilsidan jämfört med PC-sidan.

Permalänk
Skrivet av octopec:

20 lax för en telefon får ju grafikkort att mer eller mindre kännas gratis.

Jag skulle säga tvärtom eftersom för de 20 laxen får du någonting du kan spela på direkt, till skillnad från ett grafikkort där produkter för minst lika mycket pengar till behöver inhandlas innan något spelande kan ta vid. Bortsett från att en PC är mycket mer kapabel hårdvara (men det börjar bli på ett praktiskt plan irrelevant) blir på så sätt mobilen den bättre dealen för någon som vill spela.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Jag skulle säga tvärtom eftersom för de 20 laxen får du någonting du kan spela på direkt, till skillnad från ett grafikkort där produkter för minst lika mycket pengar till behöver inhandlas innan något spelande kan ta vid. Bortsett från att en PC är mycket mer kapabel hårdvara (men det börjar bli på ett praktiskt plan irrelevant) blir på så sätt mobilen den bättre dealen för någon som vill spela.

Du måste skämta? Menar du att en telefon är ”bättre” att spela på än en pc? Eftersom du inte specificerar dig antar jag att du menar ”bättre” rent allmänt? Det är ju så dumt så att klockorna stannar och grisarna stelnar i sin flykt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad menar du med vem spelar ”tungdrivna” spel på mobilen? Spel som Free Fire, Call of Duty Mobile, Pubg, Arena of valor är ju bland dem mest spelade spelen. Enbart Free Fire har +700m spelare varje kvartal. Till och med kvinnor spelar dessa spel i Asien. Sätter min vänstra hand på att bättre grafikprestanda är mer efterfrågat på mobilsidan jämfört med PC-sidan.

Det tror jag inte alls. Jag är beredd att sätta min vänstra (och högra) hand på att den genomsnittliga pc-spelaren är mer initierad i teknik/spel/datorer/programmering än den genomsnittliga mobil-spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det tror jag inte alls. Jag är beredd att sätta min vänstra (och högra) hand på att den genomsnittliga pc-spelaren är mer initierad i teknik/spel/datorer/programmering än den genomsnittliga mobil-spelaren.

Det kan jag förmodligen hålla med dig om, men det var inte alls min poäng. Dels så är den genomsnittliga PC-spelare färre i antal än den genomsnittliga mobilspelaren, dels så behöver man inte vara initierad i teknik/spel/datorer/programmering för att efterfråga bättre grafikkvalitet, mindre värmeutveckling, bättre batteritid osv. Tror dessa är betydligt mer efterfrågad än en prestandaboost på XX% mellan ett 4090 o 5090. Poängen är att en prestandaboost på mobilsidan skulle uppskattas av betydligt fler människor än en prestandaboost på PC-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det kan jag förmodligen hålla med dig om, men det var inte alls min poäng. Dels så är den genomsnittliga PC-spelare färre i antal än den genomsnittliga mobilspelaren, dels så behöver man inte vara initierad i teknik/spel/datorer/programmering för att efterfråga bättre grafikkvalitet, mindre värmeutveckling, bättre batteritid osv. Tror dessa är betydligt mer efterfrågad än en prestandaboost på XX% mellan ett 4090 o 5090. Poängen är att en prestandaboost på mobilsidan skulle uppskattas av betydligt fler människor än en prestandaboost på PC-sidan.

Men den som har ett djupare intresse för spel, spelar ju bara mobilspel som förströelse. De som spelar på mobil är helt enkelt inte lika intresserade av spel generellt. Det tror jag att man vågar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men den som har ett djupare intresse för spel, spelar ju bara mobilspel som förströelse. De som spelar på mobil är helt enkelt inte lika intresserade av spel generellt. Det tror jag att man vågar säga.

Ja om du enbart kollar på Europa/USA. I Asien så ser det helt annorlunda ut, man har en helt annan syn på mobilspel än vad man har här. Finns inte alls samma stigma kring mobilspel där, att man inte skulle vara en riktig ”gamer” om man spelar på mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men den som har ett djupare intresse för spel, spelar ju bara mobilspel som förströelse. De som spelar på mobil är helt enkelt inte lika intresserade av spel generellt. Det tror jag att man vågar säga.

Med den prestandan som beskrivs så kan du spela fullfjädrade AAA spel även på mobil, så det kan ändras framöver.
Nu är ju lagringen på mobiler ganska begränsad, men annars så kan du förmodligen spela samma CoD, Diablo, Fortnite med mera som på PS/Konsol framöver.

Kopplar du den till en docka(eller bara USB-HDMI adapter) så kan du också få upp det på tv eller datorskärm.
Handkontroll får du också lätt nu antingen trådlöst eller via backbone(eller valfri hållare). Samma sak med M/T-bord.
Det är inga dyra eller bökiga lösningar.

Som jag skrev innan så har premium iPhone mer användare än Switch så det bör finnas stort incitament när prestandan är tillräckligt god att släppa spel till den. Speciellt ifall de kan närma sig Series S och om portningen inte är allt för besvärlig.
Du får en oöverträffbart smidigt multimediaverktyg i bärbart format. Spelmaskin, högpresterande kamera, high-end telefon, media center och minst de grundläggande funktionerna som dator erbjöd förut.

Problemen för detta beror främst på mjukvara, så det blir spännande och hur detta utvecklar sig framöver.