synology nått volume gränsen

Permalänk

synology nått volume gränsen

hej
har nått taket för min volym size och undrar om man kan minska på antalet diskar och sätta in större istället
har nämligen 7st16tb och 3st 20tb diskar och undra om man kan byta 16tb till 20tb och sen frigöra diskar då största volymen i min synology ds inte klarar mer är 108tb
tänkte om man det gick så man kunda använda som andra diskarna i den andra volumen jag har med 3st 20
har sökt lite men hittar inget
har en ds2419+

Permalänk
Medlem

Det beror på hur du har konfigurerar volymen, är det någon RAID?

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Det beror på hur du har konfigurerar volymen, är det någon RAID?

Inte hundra men kan kolla senare efter jobbet men har shr med 1 disk som säkerhet tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

hej
har nått taket för min volym size och undrar om man kan minska på antalet diskar och sätta in större istället
har nämligen 7st16tb och 3st 20tb diskar och undra om man kan byta 16tb till 20tb och sen frigöra diskar då största volymen i min synology ds inte klarar mer är 108tb
tänkte om man det gick så man kunda använda som andra diskarna i den andra volumen jag har med 3st 20
har sökt lite men hittar inget
har en ds2419+

Utgår vi från att du har någon form av RAID (oavsett om det är SHR eller inte) vilket låter rimligt så är svaret ja. Man byter en disk åt gången och låter den reparera. När man bytt alla diskar så expanderar man RAID-volymen. Har gjort detta några gånger på modeller med och utan SHR.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utgår vi från att du har någon form av RAID (oavsett om det är SHR eller inte) vilket låter rimligt så är svaret ja. Man byter en disk åt gången och låter den reparera. När man bytt alla diskar så expanderar man RAID-volymen. Har gjort detta några gånger på modeller med och utan SHR.

Okej men undra om man kan byta dom små diskarna sen när man uppnåt 108tb gränsen att man kan ta bort diskar som är över den gränsen om ninförstår mig rätt och sen lägga till dom i min andra volym

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så går det inte att minska antalet diskar i en pool. Så du får skapa en ny pool och flytta innehållet dit med de nya diskarna + de "extra" diskarna i den nuvarande poolen.

https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/Reduce_RAID_dr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Okej men undra om man kan byta dom små diskarna sen när man uppnåt 108tb gränsen att man kan ta bort diskar som är över den gränsen om ninförstår mig rätt och sen lägga till dom i min andra volym

Som Choy säger går det inte att minska en befinltig pool.

Teoretisk går det att göra som du föreslår genom att skapa ny pool och kopiera över data men det krävs lediga fack och tillräckligt stora hårddiskar och jag får inte ihop det efter snabb titt i spec och halvdan överslagsberäkning. Du kommer behöva mellanlagra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

okej tack för hjälp. får hitta en lösning för att lagra allt tillfälligt och omstrukturera volymerna