Lösning på VPN eller liknande där enheter får egna IP på LAN?
Jag kör två AdGuard Home servrar för DNS och för att styra vad barnen får och inte får komma åt samt Wireguard som en LXC i Proxmox för att komma åt nätverket på distans.
Jag har i telefonerna lagt in Wireguard's app för att automatiskt ansluta till Wireguard VPN när mobilerna lämnar mitt hemma-wifi för att även här kunna styra vad barnen kan surfa till och inte.
Problemet jag har är att AdGuard Home ser bara det IP som Wireguard har, oavsett vilken enhet som ansluter genom Wireguard på distans.
Inget konstigt med det, jag vet att det är "by design" med lager 3-vpn osv. Och jag har inte lyckats hitta en lösning runt det problemet med just Wireguard, åtminstone inte när Wireguard körs som LXC i Proxmox(?)
Så för att undvika XY-problem så tänker jag att ni kan fokusera på vad jag vill åstadkomma och mindre på hur jag har det uppsatt i nuläget.
Jag vill alltså att mobiler ska ansluta automatiskt till mitt LAN (VPN eller annan lösning) när de lämnar mitt WiFi (då de ansluter till mobildata/annat wifi) och då använda sig utav mina adguard home DNS-servrar så att jag kan styra vad de får och inte får komma åt (för det krävs alltså att adguard ser olika IP för varje enhet som ansluter in). OBS! Jag vill inte lägga mina AdGuard Home servrar publikt ut på WAN/Stora hemska internet.
Alla tips, förslag, idéer och lösningar tar jag tacksamt emot då jag kört fast!
Men kan väl tillägga att just OpenVPN i bryggat läge (som jag fått tips om i en annan tråd) inte står så högt på listan över eventuella lösningar då jag upplever att OpenVPN är långsamt så in i .. att surfa genom. Och just därför jag gick över till Wireguard istället då det känns mer som att surfa utan VPN. Så om man kan ha hastighet/användbarhet i åtanke på eventuella lösningar/förslag/tips så vore det guld!