AMD lanserar Ryzen Threadripper 7000 – återvänder till entusiaster

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen Threadripper 7000 – återvänder till entusiaster

AMD presenterar både nya Zen 4-baserade proffsmodeller och återvänder till tidigare entusiastplattformen, för användare med stora prestandabehov och lika stor plånbok.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortsätter vara extremt prisvärda mot Intel. Blir spännande att se lite benchmarks - framför allt power/perf.

Permalänk
Medlem

"69 000 kronor inklusive moms"

Nice x 1000

python -c "print('Nice ' * 1000)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"69 000 kronor inklusive moms"

Nice x 1000

python -c "print('Nice ' * 1000)"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu kliar det mer i fingrarna och villhöver byta ut alla datorer hemma mot en enorm modell och köra VM's!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns ju nästan rimligt ändå med dagens grafikkortspriser

Ska deras APU-serie komma till samma plattform senare? De har ju nya monster där vissa chiplets istället är GPUer

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Trevligt! Nu kliar det mer i fingrarna och villhöver byta ut alla datorer hemma mot en enorm modell och köra VM's!

24 cores och 48 PCI-lanes luktar ju VFIO och looking-glass vill jag meddela. Sen ska man väl betala för ett moderkort som passar som medger 16x på två PCIe-portar samtidigt för att det ska vara speciellt användbart men det får man väl hoppas är ganska så standard om det ska finnas nån poäng att stoppa in en CPU med så många lanes i, om man inte tänker sig att man ska ha typ 10 nvme-diskar i den.

Men man får väl spara lite pengar tills att mitt 3070 inte duger längre och byta ut hela rasket när det här förhoppningsvis är en generation bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju nästan rimligt ändå med dagens grafikkortspriser

Ska deras APU-serie komma till samma plattform senare? De har ju nya monster där vissa chiplets istället är GPUer

Är inte dessa en del av AMD AI kretsar? Kanske missminner mig men satt inte dom direkt på ett större kretskort där varje enhet fungerar som ett instikskort? Samt att dom va skräddarsydda så man som kund väljer hur många gpu och cpu chiplets man vill ha?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

24 cores och 48 PCI-lanes luktar ju VFIO och looking-glass vill jag meddela. Sen ska man väl betala för ett moderkort som passar som medger 16x på två PCIe-portar samtidigt för att det ska vara speciellt användbart men det får man väl hoppas är ganska så standard om det ska finnas nån poäng att stoppa in en CPU med så många lanes i, om man inte tänker sig att man ska ha typ 10 nvme-diskar i den.

Men man får väl spara lite pengar tills att mitt 3070 inte duger längre och byta ut hela rasket när det här förhoppningsvis är en generation bak.

Ja asså jag blev helt såld av hela 7 games 1 cpu serien som LTT hade. Ända som hindrat mig än så länge är att flera spel inte tillåter att man spelar i en VM =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag skulle kalla Threadripper mer för budget/snikserver till företag än dator åt Entusiaster. Orsaken är att en vettig Threadripper för den stora skaran blir så extremt dyr om man ska balansera den vettigt.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant utifall det dyker upp nåt nytt på moderkort plattformen också. ser ej behovet med den gamla m.2 längre! hoppas de har lagt in stöd för nåt nyare som E1 and E3 EDSFF istället för M.2 and 2.5 SSDs eller u.3 om inte så blir det inget! har i.e. ingen nytta av fler processor kärnor, utan vill ha en uppdatering av plattformen (iför sig var pro-versionen på förra generationen ok men för sen & för dyr)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle kalla Threadripper mer för budget/snikserver till företag än dator åt Entusiaster. Orsaken är att en vettig Threadripper för den stora skaran blir så extremt dyr om man ska balansera den vettigt.

Balansera hur menar du? Beror väl på hur man vill använda den.

Skrivet av norrby89:

Ja asså jag blev helt såld av hela 7 games 1 cpu serien som LTT hade. Ända som hindrat mig än så länge är att flera spel inte tillåter att man spelar i en VM =/

Brukar väl mest vara typ Valorant och sånt där som är nitiska så det drabbar ju inte undertecknad. Till viss del kan du dölja det i KVM också. Kör du en nvme-disk med pci passthrough går den ju även att boota native de gånger man måste komma runt sånt trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Brukar väl mest vara typ Valorant och sånt där som är nitiska så det drabbar ju inte undertecknad. Till viss del kan du dölja det i KVM också. Kör du en nvme-disk med pci passthrough går den ju även att boota native de gånger man måste komma runt sånt trams.

för min del är det Escape from Tarkov som tar emot då dom bannar direkt om man spelar via en VM

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Balansera hur menar du? Beror väl på hur man vill använda den.

Balansering är självklart individuellt. Populärt på datorforum är att någon köper en dyr pryl, sedan kör med sämre övrigt än vad vissa hade för 20år sedan.
I en balandserad threadripper så vill vissa ha supersnabb grafikkort, andra mycket lagring och minne.
För min egen del så med en budget under 100 000kr så hade det inte blivit en threadripper.

Permalänk
Medlem

För 7 år sedan var min processor den enda största HEDT-entusiast modellen på marknaden, fan börjar halka efter nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Finns det något som talar om CxL stöd? Tänker Type 3 med memory expansion kort

Permalänk
Medlem

Ibland förundras man över teknikutvecklingen. I slutet av nittiotalet fascinerades jag över Digitals 4-sockel Alpha-datorer. Dessa kostade runt en halv miljon om jag inte minns helt fel och var stora som kylskåp. Idag 25 år senare kan man som vanlig Svensson köpa en dator med 64 kärnor för några få procent av den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Balansering är självklart individuellt. Populärt på datorforum är att någon köper en dyr pryl, sedan kör med sämre övrigt än vad vissa hade för 20år sedan.
I en balandserad threadripper så vill vissa ha supersnabb grafikkort, andra mycket lagring och minne.
För min egen del så med en budget under 100 000kr så hade det inte blivit en threadripper.

Jo men vissa vill väl mest ha många kärnor och pci lanes för virtuella maskiner(typ jag) och då är det ju toppen. Har man inget behov av 512GB RAM och 10TB raidade nvme utöver det så är det ju inget man måste köpa även om det finns utrymme för det i plattformen.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi bara få stadsbyggarspel som skalar bra också så kan vi bygga många orter och städer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Snusfri

Undras vad en 7980X + 1TB RAM skulle gå loss på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Finns det något som talar om CxL stöd? Tänker Type 3 med memory expansion kort

vore trevligt men e ok med cxl2 om de nu ens har det. HEDT plattformen e trist sen intel gjorde delning på server & hedt blir liksom bara en halvbakad produkt. (x299) & amd har ju inte ens haft nåt som sticker ut förutom massa kärnor.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

"Så hur stor e-penis vill du ha?"
"Ja"

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Undras vad en 7980X + 1TB RAM skulle gå loss på.

Soft! Då kan du köra benchmarks samtidigt som du spelar och lyssnar på Fredagspanelen.

Permalänk
Medlem

Amds cpuer är effektiva, ska bli intressant å se hur de funknar med flera minneskanaler.
Upplåst överklockning är alltid intressant, bara jobbigt om allt är stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Balansering är självklart individuellt. Populärt på datorforum är att någon köper en dyr pryl, sedan kör med sämre övrigt än vad vissa hade för 20år sedan.
I en balandserad threadripper så vill vissa ha supersnabb grafikkort, andra mycket lagring och minne.
För min egen del så med en budget under 100 000kr så hade det inte blivit en threadripper.

Asså beror helt på vad man gör med dator.

Spelar man så är detta helt fel väg att gå!

Däremot, sitter man mycket och leker med VM's, kanske har en 4-5st och samtidigt gillar att sitta och rendera bilder osv så kan dessa vara perfekta val där man kan få in allt i ett och samma system.

Eller som i mitt fall där spelande är det som görs på datorerna hemma så är mitt intresse av dessa för att min önskan hade varit att bygga en dator med 3 VM's till ungarna som dom använder som dator hemma, och även möjlighet att smälla in ett till grafikkort när yngsta blivit lite äldre och kanske rent av ytterliggare ett ifall någon av barnen har en kompis över och dom vill spela något.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av norrby89:

Eller som i mitt fall där spelande är det som görs på datorerna hemma så är mitt intresse av dessa för att min önskan hade varit att bygga en dator med 3 VM's till ungarna som dom använder som dator hemma, och även möjlighet att smälla in ett till grafikkort när yngsta blivit lite äldre och kanske rent av ytterliggare ett ifall någon av barnen har en kompis över och dom vill spela något.

Intressant användningsområde! De presenteras ju mest med siffror för mer "arbetsrelaterade" sysslor, men att köra för VM på det sättet hade jag inte tänkt på Frågan blir väl då kanske snarare om det är värt priset? Plattformskostnaderna lär ju bli en del, men det blir det väl iofs om man vill ha tre separata enklare byggen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Intressant användningsområde! De presenteras ju mest med siffror för mer "arbetsrelaterade" sysslor, men att köra för VM på det sättet hade jag inte tänkt på Frågan blir väl då kanske snarare om det är värt priset? Plattformskostnaderna lär ju bli en del, men det blir det väl iofs om man vill ha tre separata enklare byggen också.

i mitt fall hade jag velat ha 5 datorer, 4 till barnen och en gästdator. 30 000kr för 32 kärniga cpun, säg 5000kr för moderkort. det blir 7000kr per system vilket blir typ 1000kr dyrare än 5 system med en 7600x och ett moderkort som inte är det absolut billigaste. vilket inte är så farligt påslag, sen räknar man in chassi, nätagg osv så kan det nog till och med bli billigare än att köpa separata system.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Intressant användningsområde! De presenteras ju mest med siffror för mer "arbetsrelaterade" sysslor, men att köra för VM på det sättet hade jag inte tänkt på Frågan blir väl då kanske snarare om det är värt priset? Plattformskostnaderna lär ju bli en del, men det blir det väl iofs om man vill ha tre separata enklare byggen också.

Du kan ju överprovisionera dina VM:ar också om man räknar med att inte alla ska ha tillgång till allt samtidigt. Så länge man inte har fem ungar som vill spela ihop så kan man eventuellt spara pengar på att bara köpa ett till grafikkort och dela ut lite mer ram och CPU för att ha två maskiner igång samtidigt snarare än att köpa en till uppsättning med moderkort, ram, nätagg, GPU, CPU och chassi. Eventuellt alltså. Däremot så är det ju inte alls lika roligt att göra så istället så det får man ju också väga in i budgeten

Med 48 lanes PCIe 5.0 så får man ju in åtminstone tre grafikkort utöver lagring och sånt, förutsatt att man kan köra bifurbication och köra tre portar i 8x snarare än två i 16x. Men jag förutsätter att både de aspekterna samt typ IOMMU-grupper och sånt kommer vara bra planerat på en sån här plattform för annars försvinner ju lite av poängen.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Asså beror helt på vad man gör med dator.

Spelar man så är detta helt fel väg att gå!

Däremot, sitter man mycket och leker med VM's, kanske har en 4-5st och samtidigt gillar att sitta och rendera bilder osv så kan dessa vara perfekta val där man kan få in allt i ett och samma system.

Eller som i mitt fall där spelande är det som görs på datorerna hemma så är mitt intresse av dessa för att min önskan hade varit att bygga en dator med 3 VM's till ungarna som dom använder som dator hemma, och även möjlighet att smälla in ett till grafikkort när yngsta blivit lite äldre och kanske rent av ytterliggare ett ifall någon av barnen har en kompis över och dom vill spela något.

Jag har tillgång till några schyssta Exsi servrar för detta, de kostar ett par hundratusen styck.
I ditt fall så vill man ha vettig mängd lagring, mycket minne, schysst grafikkort, kanske 10Git lan till en backupenhet etc. Man kan räkna på kostnaden, det blir snabbt dyrt med dagens inflation.

Jag själv kommer nästa år köpa en budget workstation, bästa mainstream cpu, 192GB ram, ca 20TB ssd, massa hd och annat. Men fokus kommer vara hålla nere budgeten, inte köpa onödigt dyrt. Att gå upp i Threadripper, ja det blir en helt annan prisklass och då vill jag nästan blanda in SAN och annat.

Obs tillgång till servrar är inte samma sak som äga dem och få göra vad man vill på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har tillgång till några schyssta Exsi servrar för detta, de kostar ett par hundra tusen styck.
I ditt fall så vill man ha vettig mängd lagring, mycket minne, schysst grafikkort, kanske 10Git lan till en backupenhet etc. Man kan räkna på kostnaden, det blir snabbt dyrt med dagens inflation.

Ja asså i mitt fall så hade kostnaden blivit detsamma mer eller mindre så länge man kan lösa billigt PCI-e x16 gen5 till 2x pci-e x16 gen4 på något smidigt sätt alternativt om man skulle köra på en TR Pro 7975WX men då blir det en lite större prisskillnad jämfört med 5 dedikerade datorer.

Edit: såg nu dock att dom gjort ett fel i nyheten det är 88 pci-e lanes varav 48 kan vara 5.0. För min del är 5.0 totalt onödigt så med 88 4.0 lanes så behövs inte någon form av splitter vilket gör att priset kommer vara likvärdigt eller billigare än att bygga 5 dedikerade datorer.

Men 10gbit lan, backupenhet osv är helt onödigt då det handlar om 5 speldatorer till barnen.

Visa signatur

here we go!