Elon Musk kan stänga av X i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Blockerat hos mig, testade efter att läst texten här.

Testade och kunde besöka sidan utan problem, har ViaEuropa som leverantör.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

”a person familiar with the company said”. Jösses.

Annars är det intressant hur Musk hellre kommunicerar helt öppet med makthavarna. För några dagar sedan läste jag en öppen växling mellan Musk och en medlem i Kollegiet, som inte verkade vara lika tillfreds med att öppet behöva precisera någonting av det ”EU” vill skall raderas från Internet. Haranger i öppna brev samt dreva i media går bra, men precisera någonting nej nej.

Det är tröttsamt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vart skall jag flytta?

Finns ingen plats på denna planet nu som är säker för vad som håller på att hända. Mer krig, mer konflikter, mer korruption, mer censur, mer ekonomisk nedgång. Vi är bara i startgropen...

Censuren vi ser idag är ett informationskrig. De vill att vi skall ha den världsbilden de vill att vi skall ha. I krig är sanningen alltid första offret.

Vi är alla offer för lögner. Bra att ha i skallen idag är våga ifrågasätta om man själv blivit ilurad lögner (En mentalitet som forskare kanske har. Har en syn just nu på att det troligen är på detta vis men vågar erkänna att man haft fel och ändrar syn om bevis kommer). Finns gamla lögner som cirkulerar som sanningar. De som kan USAs krigshistoria senaste hundra åren är de nästan alltid startade på lögner för att manipulera befolkningen. Samma idag.

Att EU vill att det skall blockeras "desinformation" är inte bra. Finns information stämplats som "desinformation" och blockerats på Facebook och Twitter (Innan Musk köpte det) som visat sig varit sant.

Men skit i det. Sitt framför era TV-spel och spela nya Spider-Man 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Precis, det handlar om det allmänna och offentliga utrymmet! (Vilket sociala medier i högsta grad är en del av)

Jag kan då tycka att det är skönt att slippa uttryck för diverse världsfrånvända ideologier, rasism, kulturfientlighet och diverse förvirrade konspirationsteorier. Folk får väl tycka vad de vill på sina egna kammare, men i offentliga sammanhang ska de hålla käft. Inget konstigt med det, bara allmänt hyfs och gott medborgarskap. Bra jobbat där EU!

Och Musk, som verkar vara en riktigt otrevlig typ kan dra åt h-vete med sitt X:ande.

En tråkig och anti-intellektuell hållning. Ska man vara syrlig så kan man översätta det du skriver att önska total kulturell hegemoni där det allmänna samtalet enbart får kretsa kring saker som råder konsensus kring. Där alla alternativa, mot systemet hädiska, tankar och idéer, ska bekämpas från att synas i offentligheten. Yttrandefriheten ogjord.

Permalänk
Medlem

Helt underbart, kan inte TikTok och instagram/facebook dra sig ur Europa också!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Lite samma som ingen pratar om Hitlers alla bra ekonomiska bedrifter. Det negativa väger liksom tyngre i ett rättssamhälle. Biden får visst kritik. Kritiken är ju dock av en helt annan natur än den Trump får (återigen se Hitler). Att hävda någon vinkling och att det är orättvist är att förenkla situationen till den punkt att orättvisan upphör ha någon faktiskt mening. Det blir bara en massa ”bra saker”, ”dåliga saker”, där själva essensen av vad sakerna handlar om är borttvättat. Om något kan man tycka att det är en strategi av propaganda som vill underminera de bra saker en meningsmotståndare gör och rättfärdiga det någon annan gör. Se ”Make America Great Again” - vafasen ska det betyda egentligen - essensen är urtvättad - Biden vill INTE det.

X måste följa lagarna eller lämna marknaden. Valet är enkelt och konsekvensen lika så. Mängden medial uppmärksamhet detta enkla beslut får är
för mig obegripligt. Tråkigt men en sådan, före detta, viktig platform som X née Twitter.

Man ska vara duktigt hjärntvättad för att jämställa Trump med Hitler... Eller du kanske kan ge ett specifikt exempel där det är lämpligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

”a person familiar with the company said”. Jösses.

Annars är det intressant hur Musk hellre kommunicerar helt öppet med makthavarna. För några dagar sedan läste jag en öppen växling mellan Musk och en medlem i Kollegiet, som inte verkade vara lika tillfreds med att öppet behöva precisera någonting av det ”EU” vill skall raderas från Internet. Haranger i öppna brev samt dreva i media går bra, men precisera någonting nej nej.

Det är tröttsamt.

Tacksam mot Musk att han vågar stå på sig. Gillar inte allt jag ser på X men hellre det än det ”sanningsministeriet” i EU vill trycka det i halsen på folk. Han är under enorm press i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

En tråkig och anti-intellektuell hållning. Ska man vara syrlig så kan man översätta det du skriver att önska total kulturell hegemoni där det allmänna samtalet enbart får kretsa kring saker som råder konsensus kring. Där alla alternativa, mot systemet hädiska, tankar och idéer, ska bekämpas från att synas i offentligheten. Yttrandefriheten ogjord.

Det är ju din tolkning i så fall.

Har inga som helst problem med alternativa eller hädiska tankar så länge som de inte innebär att man relativiserar fakta utan grund, ljuger för att manipulera, förminskar eller kränker andra på grund av religion, kön, ras och så vidare. Om det innebär ett konsensus, så må det vara hänt, för det är inget fel med konsensus när det inte skadar andra.

Ja, jag tycker det är bra med lagar och regler, för utan det skulle det råda anarki på ett väldigt tråkigt sätt. Om du sen vill tolka det som en "total kulturell hegemoni"... Visst gör det om det får dig att känna dig mer intellektuell.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gundes:

Man ska vara duktigt hjärntvättad för att jämställa Trump med Hitler... Eller du kanske kan ge ett specifikt exempel där det är lämpligt?

Då kan man inte jämföra nån med Hitler eftersom det är få som har gjort det han har gjort. Man kan dock jämföra hans retorik och allt som tillslut ledde till förintelsen. Det är rent av mer intressant hur han kom dit än när han redan befann sig där. För att förhindra att något liknande aldrig sker igen.

Man kan således dra liknelser mellan människor utan att de ens har samma agenda t.ex. förinta just judar.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att om många "anti-musk"-människor här i tråden funderar i 20 sekunder över hur dom levt sina liv och vilka negativa, samt positiva saker man uträttat så kommer dom inse att ALLA människor är just människor. Skillnaden är att Musk inte låter sig bli påverkad och i stort sätt alla åsikter och kommentarer blir offentliga i det största allmänna rummet.

Personligen tycker jag att han verkar vara en exemplarisk människa med väldigt goda insikter. Gillar också delen med honom där han vågar vara en människa istället för 99% av alla andra högt uppsatta människor/politiker som låter professionella skribenter uttrycka allt i text och tal åt dom för att göra så lite skada som möjligt.

Hela hans liv går ut på att skapa saker och han skiter fullständigt i om han tjänar pengar eller inte (på ett personligt plan). Allt han får, återinvesteras i forskning och utveckling, vilket antagligen är det bästa en rik människa kan göra för mänskligheten.

Finns gott om andra människor att hata på i världen. Kan väl börja med våra egna politiker; Morgan Johansson etc, etc, etc.

Anti-musk människor i Sverige är så extremt löjliga och ni borde städa på egen planhalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det är ju din tolkning i så fall.

Har inga som helst problem med alternativa eller hädiska tankar så länge som de inte innebär att man relativiserar fakta utan grund, ljuger för att manipulera, förminskar eller kränker andra på grund av religion, kön, ras och så vidare. Om det innebär ett konsensus, så må det vara hänt, för det är inget fel med konsensus när det inte skadar andra.

Ja, jag tycker det är bra med lagar och regler, för utan det skulle det råda anarki på ett väldigt tråkigt sätt. Om du sen vill tolka det som en "total kulturell hegemoni"... Visst gör det om det får dig att känna dig mer intellektuell.

Nu beskriver du en helt annan åsikt.
Tidigare ville du se alla åsikter som inte är del av den rådande ordningen åsidosättas och låsas in i särskilda fack. Nu talar du istället om etikettsregler för det offentliga samtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nu beskriver du en helt annan åsikt.
Tidigare ville du se alla åsikter som inte är del av den rådande ordningen åsidosättas och låsas in i särskilda fack. Nu talar du istället om etikettsregler för det offentliga samtalet.

Så du tycker att "världsfrånvända ideologier, rasism, kulturfientlighet och diverse förvirrade konspirationsteorier", gärna kan få bli en del av den rådande ordningen? Intressant hållning och rätt så snäv tolkning av begreppet "alla åsikter", tycker du inte det?. Jag har för yttermera visso inte sagt att något ska låsas in, det är du som säger det.

Däremot tycker jag det är bra att vad som yttras i det offentliga håller sig inom vissa ramar. Du kan ju fortsätta att kalla det för etikettsregler eller vad du vill om det passar in i din världsbild.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fientligt inställd makts propagandaorgan är inte välkommet att verka fritt i vårat land, nej.

Sverige är inte det minsta som DDR, skitsnack.

Varför är inte aftonbladet och Svt blockerad i Ryssland? Jo, vi går mot att bli värre. Det är endast västvärldens politiker som är rädda för att visa 2 sidor av en story.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omxz24:

Jag tror nog att om många "anti-musk"-människor här i tråden funderar i 20 sekunder över hur dom levt sina liv och vilka negativa, samt positiva saker man uträttat så kommer dom inse att ALLA människor är just människor. Skillnaden är att Musk inte låter sig bli påverkad och i stort sätt alla åsikter och kommentarer blir offentliga i det största allmänna rummet.

Personligen tycker jag att han verkar vara en exemplarisk människa med väldigt goda insikter. Gillar också delen med honom där han vågar vara en människa istället för 99% av alla andra högt uppsatta människor/politiker som låter professionella skribenter uttrycka allt i text och tal åt dom för att göra så lite skada som möjligt.

Hela hans liv går ut på att skapa saker och han skiter fullständigt i om han tjänar pengar eller inte (på ett personligt plan). Allt han får, återinvesteras i forskning och utveckling, vilket antagligen är det bästa en rik människa kan göra för mänskligheten.

Finns gott om andra människor att hata på i världen. Kan väl börja med våra egna politiker; Morgan Johansson etc, etc, etc.

Anti-musk människor i Sverige är så extremt löjliga och ni borde städa på egen planhalva

Jag hatar inte Musk. Det är din tolkning av att all kritik skulle bottna sig i hat. Folk verkar ha väldigt svårt för att förstå kritik numera. Så fort man uttrycker kritik som inte passar eller är ovälkommet så hatar man. Tycker man ska vara försiktig med att använda ordet hat.

Kan förstå att människor tycker Musk är rolig då han onekligen beter sig annorlunda mot andra stereotypiskt rika personer. Inte förvånad då han befinner sig inom AST.
Tror även det kan vara en förklaring till att han köpte Twitter som flera skulle anse var en dålig investering, speciellt för det han betalade. Hans impulsivitet satte honom i klistret. Nu är han rik som ett troll så han kan göra såna tokiga köp, men jag tvivlar på att han hade gjort om det faktiskt. Jag tror han var inne i en bubbla på Twitter och slänger ur sig saker utan att tänka så värst. Det är det som gör honom mänsklig men också sämre för att skydda sina ekonomiska intressen.

Med det sagt betyder inte ett misstag att allt annat man har gjort skulle bli ogjort. Nu ogillar jag Teslas affärsmodell och det spelar ingen roll om det är Musk, hans pappa eller nån annan person bakom det. Lika lite som jag gillar Facebooks och Googles affärsmodell. Det är kritik, inte hat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Varför är inte aftonbladet och Svt blockerad i Ryssland? Jo, vi går mot att bli värre. Det är endast västvärldens politiker som är rädda för att visa 2 sidor av en story.

Jaha, nu är SVT propaganda också. Instämmer inte. Både Aftonbladet och Expressen är vinklade dock men det vet väl alla.

Istället för att prata om vad Ryssland blockerar och inte blockerar, kanske vi kan belysa vad Sverige gör? Vad blockerar Sverige? Jag har då inga svårigheter att läsa både SVT, tidningar som "alternativ media". Jag rent av läser högt och brett i ett försök att förstå människors olika åsikter.

Att påstå att SVT skulle vara propaganda och samtidigt hänvisa till alternativ media är skrattretande. Alternativ media är så vinklad att Aftonbladet och Expressen framstår som ovinklade i jämförelse.

Största hotet enligt mig är teknikjättars algoritmer som matar folk med sånt som enbart bekräftar deras världsbild. Folk möts inte online då algoritmen bara vill hålla dig kvar på plattformen och därför kommer mata dig med sånt du vill läsa och intresserar dig för. Det är så jag upplever vi skapar större klyftor mellan oss.

Själv försöker jag göra vad jag kan för att inte spåras och får således inget anpassat flöde. Jag deltar inte på de stora sociala plattformarna eftersom jag inte vill gynna vare sig plattformarna eller matas med vinklad information från algoritmen. Känner faktiskt att jag har större överblick än många runt om mig som befinner sig i sina åsiktsbubblor som bara bekräftar deras åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag hatar inte Musk. Det är din tolkning av att all kritik skulle bottna sig i hat. Folk verkar ha väldigt svårt för att förstå kritik numera. Så fort man uttrycker kritik som inte passar eller är ovälkommet så hatar man. Tycker man ska vara försiktig med att använda ordet hat.

Kan förstå att människor tycker Musk är rolig då han onekligen beter sig annorlunda mot andra stereotypiskt rika personer. Inte förvånad då han befinner sig inom AST.
Tror även det kan vara en förklaring till att han köpte Twitter som flera skulle anse var en dålig investering, speciellt för det han betalade. Hans impulsivitet satte honom i klistret. Nu är han rik som ett troll så han kan göra såna tokiga köp, men jag tvivlar på att han hade gjort om det faktiskt. Jag tror han var inne i en bubbla på Twitter och slänger ur sig saker utan att tänka så värst. Det är det som gör han mänsklig men också sämre för att skydda sina ekonomiska intressen.

Med den sagt betyder inte ett misstag att allt annat man har gjort skulle bli ogjort. Nu gillar jag inte Teslas affärsmodell heller och det spelar ingen roll om det är Musk, hans pappa eller nån annan person bakom det. Lika lite som jag gillar Facebooks och Googles affärsmodell. Det är inte hat, det är kritik.

Specificerad kritik är ju vettigt för diskussionen. Jag riktar mig nog lite mer åt one-liners från steriotypiska.. lite smått naiva svenskar i sin helhet.

Vi är ett väldigt naivt och tillbakadraget folk generellt, och det fallar ganska naturligt att rikta kritik utan grund mot saker som uppmärksammas utöver det vi är vana vid.

Man kan ha personlig kritik mot att Twitter var ett dåligt köp, men det behöver inte alls vara ett faktum.

Jag skulle tycka att ett köp av Facebook endast för att lägga ned det är ett bra köp då Jag anser att facebook censurerar saker som inte faller EU/US i smaken, men det behöver inte vara ett faktum heller. Därav slänger inte ut ord som "fyfan zuckerberg är ett j*la skämt och styrs av politiker".

Man har en bild av musk:

Impulsiv, kaotisk, dålig på att styra företag, främjar nazism/rasism och har dålig människosyn

Andra har en bild av musk:

Impulsiv, mystisk, bra på att styra företag, främjar allas möjlighet att uttrycka sig, jobbar aktivt emot enstatstyre, vill mänskligheten väl.

Varför understryks och fokuserar MEDIA på Var. och. enda. punkt. av den översta?

Varför tycker andra personer samtliga punker av den understa?

Min personliga åsikt är att vi har en grupp människor som har en naiv inställning och accepterar det som är standard (Övre gruppen). Vi har även en grupp som ger alla människor en möjlighet att göra saker och bilda sig en egen bild (Undre gruppen).

Det blir ju lite illuminati i slutet av diskussionen, men media är en direkt konkurrent till Twitter/facebook/instagram. Kollar vi ägarskapet på en överväldigande majoritet av media i Norra EU/USA så utmärker sig en/flera viss(a) ägare på ren monopol position.

Men till din punkt gällande kritik. Jag tycker just att man Ska vara kritisk mot allt. Kritisk betyder inte negativ, det betyder "Som inte helt och fullt omedelbart vill ta till sig en idé eller liknande, utan som först vill tänka över den och är beredd att förkasta idén om den inte klarar av den inre rationella granskningen".

Köper man ett företag för 471 980 900 000 kronor (i dagens värde) så har man mer koll och antagligen en större plan än vad många icke-kritiska människor tror.

Jag är också väldigt kritisk till att köpet har landat som han tänkt sig. Men jag har också stora förhoppningar om att han ror det i land och lyckas stabilisera en motpart till dagens "soon-to-be-censured" samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför är inte aftonbladet och Svt blockerad i Ryssland? Jo, vi går mot att bli värre. Det är endast västvärldens politiker som är rädda för att visa 2 sidor av en story.

SR är blockerade i Ryssland tillsammans med ca 138 000 andra sidor.
https://www.svt.se/kultur/sveriges-radios-sajt-blockerad-i-ry...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-rundar-bagaren-egor-den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så du tycker att "världsfrånvända ideologier, rasism, kulturfientlighet och diverse förvirrade konspirationsteorier", gärna kan få bli en del av den rådande ordningen? Intressant hållning och rätt så snäv tolkning av begreppet "alla åsikter", tycker du inte det?. Jag har för yttermera visso inte sagt att något ska låsas in, det är du som säger det.

Däremot tycker jag det är bra att vad som yttras i det offentliga håller sig inom vissa ramar. Du kan ju fortsätta att kalla det för etikettsregler eller vad du vill om det passar in i din världsbild.

Vilken märklig argumentationslinje. Världsfrånvända ideologier, rasism och kulturfientlighet är alla uttryck för den yttrandefrihet och det tankegods som håller kulturen vid liv och som präglat den moderna västvärlden. Utan spänningar mellan idétraditioner och ideologier som strider vissnar hela det offentliga samtalet, kulturen riskerar bli torftig, utan bett, och politiken görs meningslös.

Tidigare skrev du;

Citat:

Folk får väl tycka vad de vill på sina egna kammare, men i offentliga sammanhang ska de hålla käft.

Det du skriver är ju faktiskt att separera oönskade åsikter, att fjättra dom, låsa in dom, i sina fack.

Jag tror inte du har någon sorts filosofisk eller stark faktisk övertygelse kring vad du skriver. Det hela känns mest som en vilja att inte behöva utmanas och slippa se andras åsikter när de avviker från dina egna.

Permalänk
Medlem

Reaktion på blockeringen av RT, inte mer än rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vilken märklig argumentationslinje. Världsfrånvända ideologier, rasism och kulturfientlighet är alla uttryck för den yttrandefrihet och det tankegods som håller kulturen vid liv och som präglat den moderna västvärlden. Utan spänningar mellan idétraditioner och ideologier som strider vissnar hela det offentliga samtalet, kulturen riskerar bli torftig, utan bett, och politiken görs meningslös.

Tidigare skrev du;
Det du skriver är ju faktiskt att separera oönskade åsikter, att fjättra dom, låsa in dom, i sina fack.

Jag tror inte du har någon sorts filosofisk eller stark faktisk övertygelse kring vad du skriver. Det hela känns mest som en vilja att inte behöva utmanas och slippa se andras åsikter när de avviker från dina egna.

Jag talar om att inte låta vissa uttryck av yttrandefrihet få ta skadligt utrymme i det offentliga samtalet. Du tycks tolka det som att jag på något sätt skulle underskatta t.ex. människofientliga ideologiers inflytande över kultur och civilisation. Det om något är en märklig argumentationslinje, en tunn och tramsig analogi skulle jag säga.

Hittills har du alltså kommit fram till att jag: är anti-intellektuell, saknar filosofisk och stark övertygelse, försöker undvika utmaningar och helst inte vill lyssna till andras åsikter. Bravo! Och allt detta på grund av att jag uttryckt (möjligen något plumpt) att jag tycket det är bra att EU begränsar utrymmet för personer, rörelser, organisationer och stater som i grunden är odemokratiska och kulturfientliga.

Så bra, vi kanske ska ta och pröva dina idéer i skolan. Låta barnen säga vad de vill och betee sig hur de vill mot varandra. Lite rasism när vi ändå håller på, det kan väl inte skada?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omxz24:

Vi är ett väldigt naivt och tillbakadraget folk generellt, och det fallar ganska naturligt att rikta kritik utan grund mot saker som uppmärksammas utöver det vi är vana vid.

Jag tror inte att svenska folket är mer naiva än andra folkslag. Däremot är vi ganska tillbakadragna, konflikträdda och inte lika socialt öppna som vissa andra kulturer.

Håller däremot inte med om att svenskar skulle ha fler ogrundade åsikter baserat på uppmärksammade nyheter. Tycker det verkar vara likadant i andra länder. Tänker särskilt på USA där man bara nyhetsrapporterar om sånt som händer i USA eller där USA i varje fall är inblandad. I Sverige rapporterar vi om hela världen även där Sverige inte har någon inblandning alls. Därför inte konstigt att många amerikaner bara ser USA och missar allt annat som händer i världen.

Skrivet av omxz24:

Man kan ha personlig kritik mot att Twitter var ett dåligt köp, men det behöver inte alls vara ett faktum.

Jag skulle tycka att ett köp av Facebook endast för att lägga ned det är ett bra köp då Jag anser att facebook censurerar saker som inte faller EU/US i smaken, men det behöver inte vara ett faktum heller. Därav slänger inte ut ord som "fyfan zuckerberg är ett j*la skämt och styrs av politiker".

Att köpa en tjänst för hutlösa summor bara för att lägga ner den? Okej, det är väl en metod men låter som en dyr och dålig metod. Vore det inte bättre att skapa en kraftfull konkurrerande plattform? Absolut inte lätt men är man Musk så har man nog betydligt bättre förutsättningar än du och jag.

Skrivet av omxz24:

Man har en bild av musk:

Impulsiv, kaotisk, dålig på att styra företag, främjar nazism/rasism och har dålig människosyn

Andra har en bild av musk:

Impulsiv, mystisk, bra på att styra företag, främjar allas möjlighet att uttrycka sig, jobbar aktivt emot enstatstyre, vill mänskligheten väl.

Varför understryks och fokuserar MEDIA på Var. och. enda. punkt. av den översta?

Varför tycker andra personer samtliga punker av den understa?

Min personliga åsikt är att vi har en grupp människor som har en naiv inställning och accepterar det som är standard (Övre gruppen). Vi har även en grupp som ger alla människor en möjlighet att göra saker och bilda sig en egen bild (Undre gruppen).

Media har sällan positiva nyheter (tyvärr) och det är inget unikt för Musk. Det gäller även andra offentliga personer, politiker eller helt andra områden.

Jag har själv dragit ner på min nyhetskonsumtion en aning då jag ibland undrar vad den ger mig. Jag blir ju sällan glad, man får bara höra om krig och elände. Känner mig oftast helt maktlöst till att påverka. Kan jag så gör jag det, men det känns oftast otillräckligt. För att värna om min egen hälsa har jag därför dragit ner på det eller hoppar över vissa inslag, men det är svårt att helt sluta då jag är intresserad av vad som händer i omvärlden.

Jag ser det inte lika svartvitt som du med dina två kategoriseringar av folks åsikter. Ser inte heller att nån av de grupperna skulle ha mer rätt eller fel än den andra, jag tror sanningen är nånstans däremellan.

Skrivet av omxz24:

Det blir ju lite illuminati i slutet av diskussionen, men media är en direkt konkurrent till Twitter/facebook/instagram. Kollar vi ägarskapet på en överväldigande majoritet av media i Norra EU/USA så utmärker sig en/flera viss(a) ägare på ren monopol position.

Men till din punkt gällande kritik. Jag tycker just att man Ska vara kritisk mot allt. Kritisk betyder inte negativ, det betyder "Som inte helt och fullt omedelbart vill ta till sig en idé eller liknande, utan som först vill tänka över den och är beredd att förkasta idén om den inte klarar av den inre rationella granskningen".

Köper man ett företag för 471 980 900 000 kronor (i dagens värde) så har man mer koll och antagligen en större plan än vad många icke-kritiska människor tror.

Jag är också väldigt kritisk till att köpet har landat som han tänkt sig. Men jag har också stora förhoppningar om att han ror det i land och lyckas stabilisera en motpart till dagens "soon-to-be-censured" samhälle.

Sociala medier konkurrerar uppenbarligen med vanlig media vilket är bedrövligt när sociala medier styrs av algoritmer och inte bara det du verkar oroa dig för, censur av plattformarnas ägare. Däremot blir det alltid så att om en plattform ska dra in annonsörer så måste den vara reklamvänlig så nån form av censur kommer alltid att finnas. Dessutom är det djupt problematiskt att plattformar samlar in så mycket data som de gör om sina användare, speciellt om plattformarna ska användas för att uttrycka åsikter, debatter och bilda opinion.

Kritik kan onekligen innehålla både ris och ros. All kritik måste inte vara grundlig eller saklig heller, så visst får man sålla. Det är dock dumt att inte vilja ta till sig av kritik. Sen kanske inte all kritik landar rätt direkt utan kan behövas smältas och betänkas. Det är också mänskligt. Man borde ge människor mindre skit för att ändra åsikt ibland vilket det oftast gör. Jag ser inte ändrade åsikter som något misstag utan som en utveckling, förutsatt att åsiktsändringen är genuin och inte påtvingad.

Jag anser inte att köpesumman är en indikation på hur genomtänkt köpet var. Folk gör dagligen impulsiva köp som inte var särskilt genomtänkta och dyra. Även om alla inte har lika mycket medel som Musk.

Personligen förstår jag inte hans köp alls. Om han var emot censur, varför censurerar han Mastodon och varför förstår han inte värdet i decentraliserade plattformar som ett verktyg mot censur och kontroll? Om han nu inte köpte Twitter för att tjäna pengar. Med tanke på överpriset han gav så tänker jag att han antingen inte är så bra med pengar (man kan fortfarande vara bra på att t.ex. skapa) eller så förstår han inte hur han på bäst sätt kan skapa mindre censur och mer frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Så du tillhör skaran som medvetet eller undermedvetet bestämt sig för vilka personer som ska ge en "sanningen". Ok.

Vidareutveckla. Vad är din rädsla?

Och en följdfråga, tycker du att man bör lägga ner skolan också och sluta utbilda folk? Jag menar, där är det ju en smal skara folk som plockar fram material och sållar ut vad som anses viktigt och sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det vagt? Plattformarna har krav på sig att följa en kod som bestämts av EU. Om de inte följer den kan de dömas till böter på upp 6% av deras omsättning. Så vad händer när frågan prövas huruvida en plattform följt koden? Ägaren till plattformen säger att de visst granskat men inte flaggat vissa saker som inte bedömt som vilseledande. Nu måste rätten bestämma om innehållet var sant eller falskt.

Och hur skiljer sig det från t.ex lagar om att reklam inte får vara vilseledande? Är du även emot såna lagar? Sånt här händer redan, och det är inte ett problem, så varför skulle det bli ett problem nu?

Detta är dessutom raka motsatsen till vad du försökt påstå tidigare, nu har vi helt gått från ditt påstående att det kommer leda till att ett fåtal byråkrater sitter och bestämmer vad som är sant eller falskt. Nu ska det bevisas i rättegång, alltså handlar det plötsligt om bevisföring. Jag ser inte vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Folk verkar inte fatta hur illa det är när EU ska bestämma vad som är sant eller inte, det är den nuvarande politiska makten som har bestämmanderätt.

Snälla läs på om förslaget istället för att sitta tycka om något du inte har någon aning om. Ingen kommer att sitta och bestämma vad som är sant eller falskt. Det kommer vara krav på faktagranskning från sociala medier, om man hittar ett inlägg med ett falskt påstående så läggs det dit en notis med information samt källhänvisning, med syfte att *bevisa* påståendet falskt. Inte ett dugg orimligt.

Permalänk
Medlem

Xofobi kan va den första fobin som existerar på riktigt. Mycket irrationellt hat och känslor när någon nämner namnet som är svårt att förklara.

"Jag slutade använda Twitter från dag ett". Då hade dom väl inte ens hunnit med att ändra något? Tydligt fall av Xofobi.

Tycker Musk kvalificerar in sig på definitionen av hjälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Xofobi kan va den första fobin som existerar på riktigt.

Så du menar att inga andra fobier finns på riktigt? Allt annat är bara på låtsas?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Den här tråden visar tydligt på hur illa det är med mänskligheten, och att vi borde jobba hårdare på att ta kål på oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vidareutveckla. Vad är din rädsla?

Och en följdfråga, tycker du att man bör lägga ner skolan också och sluta utbilda folk? Jag menar, där är det ju en smal skara folk som plockar fram material och sållar ut vad som anses viktigt och sant.

Skrivet av Slashgibber:

Snälla läs på om förslaget istället för att sitta tycka om något du inte har någon aning om. Ingen kommer att sitta och bestämma vad som är sant eller falskt. Det kommer vara krav på faktagranskning från sociala medier, om man hittar ett inlägg med ett falskt påstående så läggs det dit en notis med information samt källhänvisning, med syfte att *bevisa* påståendet falskt. Inte ett dugg orimligt.

Om de som arbetar för denna lag är för allas våras bästa och vill få bort olaglig innehåll (Enligt Wikipedia) och desinformation som förstör samhället så är jag för denna. En lag som är till för att få bort lögner i samhället som bryter ned det. Få bort propagandalögner från krigen som nu i vår närhet. För att dra exempel till det extremaste extrema: Ett Sanningsministerium styrt av helt rena själar med ren kontakt till det högsta ljuset för att hjälpa mänskligheten till sanningen.

Tyvärr så är det inte så världen ser ut. Kollar vi par år tillbaka vad som hänt med hur politiserat allt blivit. Information/konton får shadowban på gamla Twitter och även nya X, inlägg tas bort från Facebook och videoklipp på Youtube. Faktagranskare på dessa plattformar sägs ta bort lögner och desinformation men som vi sett inte varit korrekt. De här faktagranskarna har varit partiska, så som Wikipedia är.

De som har lyft huvudet ovanför vad man lärt sig i skolan, våra politiker och massmedia sagt senaste åren ser att något inte stämmer.

Den konflikten vi ser här är ett av alla tecken på splittringarna i dagens samhälle och detta ser inte ut att stoppa. Om 10 eller kanske 5 år kommer många undra "WTF har hänt". Vi närmar oss en brant backe på alla plan, och denna lag som skall förbjuda "olagligt innehåll och desinformation" är en del av denna branta backe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Då kan man inte jämföra nån med Hitler eftersom det är få som har gjort det han har gjort. Man kan dock jämföra hans retorik och allt som tillslut ledde till förintelsen. Det är rent av mer intressant hur han kom dit än när han redan befann sig där. För att förhindra att något liknande aldrig sker igen.

Man kan således dra liknelser mellan människor utan att de ens har samma agenda t.ex. förinta just judar.

Liknande retorik har vi sett på närmare håll. Ta Covid-19. Ovaccinerade var en andra klassens människor och skulle inte få sjukvård om de blev sjuka och var man inte vaccinerad kunde man bli av med jobbet mm. Räcker läsa tråden här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Om de som arbetar för denna lag är för allas våras bästa och vill få bort olaglig innehåll (Enligt Wikipedia) och desinformation som förstör samhället så är jag för denna. En lag som är till för att få bort lögner i samhället som bryter ned det. Få bort propagandalögner från krigen som nu i vår närhet. För att dra exempel till det extremaste extrema: Ett Sanningsministerium styrt av helt rena själar med ren kontakt till det högsta ljuset för att hjälpa mänskligheten till sanningen.

Tyvärr så är det inte så världen ser ut. Kollar vi par år tillbaka vad som hänt med hur politiserat allt blivit. Information/konton får shadowban på gamla Twitter och även nya X, inlägg tas bort från Facebook och videoklipp på Youtube. Faktagranskare på dessa plattformar sägs ta bort lögner och desinformation men som vi sett inte varit korrekt. De här faktagranskarna har varit partiska, så som Wikipedia är.

De som har lyft huvudet ovanför vad man lärt sig i skolan, våra politiker och massmedia sagt senaste åren ser att något inte stämmer.

Den konflikten vi ser här är ett av alla tecken på splittringarna i dagens samhälle och detta ser inte ut att stoppa. Om 10 eller kanske 5 år kommer många undra "WTF har hänt". Vi närmar oss en brant backe på alla plan, och denna lag som skall förbjuda "olagligt innehåll och desinformation" är en del av denna branta backe.

Alltid denna "men jag har minsann sett ljuset och allt är en lögn" mentalitet. Tröttsam utveckling i våra samhällen.
Känslor och aningar kan tyvärr inte ersätta empiriska bevis och lagar.
Bara för att du tror att något är som det är eller känner att något ska vara på ett visst vis så görs det inte till de facto sanning.
Speciellt om det kan bevisas, från flertalet oberoende källor, att du har fel.

Så jag måste fråga, har du läst på om vad det hela handlar om? Är du insatt i majoriteten av EUs medlemsländers uttrandefrihets lagar och varför detta kommer från EUs sida?
För all information finns tillgänglig, EU är extremt transparent med allt från sin budget till sina lagar och disskutioner om dessa.
Du kan följa nästan alla debatter live från deras hemsida.

Men det finns knappast många i vårt samhälle idag som har tid att följa sånt dagarna i enda. Om ändå det fanns ett system där vi kunde välja någon som för vår talan och representanter oss i dessa disskutioner....

Jag är ledsen att säga det men det finns ingen stor konspiration.