FPS drops-problem som kommer och går (nästan desperat rop på hjälp)

Permalänk

FPS drops-problem som kommer och går (nästan desperat rop på hjälp)

Hej!

Jag upplever ett problem som jag inte blir klok på. Jag använder en ganska gammal burk för att spela, mest Fortnite. Problemet är att jag upplever kraftiga FPS drops. Det som förbryllar mig är att problemet kommer och går. Det börjar nästan kännas som om det beror på datorns dagsform.

Datorn är som sagt gammal, en Dell Optiplex 3040 (SFF):
CPU: I7-6700
GPU: RX 6400
RAM: 16 GB (2x8 DDR3)
SDD Verbatim Vi 550 S3 (512 GB)
OS: Windows 10

I Fortnite kör jag Performance Mode (dvs. varken Direct X 11 eller 12) med hyfsat låga inställningar. Vissa dagar flyter det på bra och FPS:en snittar på runt 90 (pendlar mellan 60-140, beroende på hur mycket grafik det på kartan). Andra dagar ligger snittet på strax under 90 FPS men med extrema FPS drops. FPS:en kan ibland vara mellan 5 och 20 ca en sekund, för att sedan gå tillbaka till det normala. Jag tappar oftast FPS när det händer mycket i spelet, t.ex. i närstrider. Problemet är fortfarande kvar även när jag testar att dra ner grafikinställningarna i spelet till de allra lägsta.

Jag blir inte klok på varför det fungerar bra vissa dagar och andra inte. Att jag skriver dagar beror på att omstarter inte brukar hjälpa när det inte funkar bra. Däremot kan det fungera bra när jag startar datorn dagen efter.

Jag har stresstestat CPU och GPU. Där hittar jag inget konstigt och tempen går upp till max 72-73 C. När jag har testat SSD:n hittar jag inga fel och när jag kör minnestest varnar det inte för något. Det kan dock vara så att jag har använt fel programvaror för att stresstesta. CPU:n har jag testat med HeavyLoad och kollat mätvärden med HWiNFO64. GPU:n har jag stresstestat med AMD Adrenaline.

Inget i datorn är överklockat. PSU:n motsvarar väl en EPA-traktor egentligen, men den ska räcka för grafikkortet. Jag har tagit bort i princip alla program från autostart. Tidigare hade jag problem med dålig wifi-signal men kör nu med kabel så nätverksuppkopplingen (och pingen) är stabil. Jag använder de senaste drivrutinerna för grafikkortet. När jag spelar har jag inga andra program igång.

Har någon av er en aning om vad detta beror på? Uppskattar all input jag kan få!

Om ni vill att jag delar med mig av fler uppgifter om datorn eller mätvärden, säg bara till så fixar jag det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att PSUn håller på att ge upp? om den nu är som en EPA?
Har du någon du kan låna en av och testa?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Inte så att du får slut på videoram eller ramminne eller bägge när det händer?

Användningen kan ju variera lite på dessa även om det generellt brukar hålla sig i runda slängar på samma.

Tar videominnet slut brukar ram få gå in med extra vilket påverkar ganska drastiskt och tar ram slut så går din ssd in som extra ram vilket även det kan påverka ganska kraftigt.

Vill minnas att fortnite kräver epic game launchern för att spela?

Min erfarenhet är att den är en riktig resource hog imellanåt speciellt om den står öppen i "butiken" i bakgrunden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Kan det vara så att PSUn håller på att ge upp? om den nu är som en EPA?
Har du någon du kan låna en av och testa?

Jag ska kolla om jag kan låna en. Går det att testa på något annat sätt? Om jag inte hittar en att låna, tänker jag.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte så att du får slut på videoram eller ramminne eller bägge när det händer?

Användningen kan ju variera lite på dessa även om det generellt brukar hålla sig i runda slängar på samma.

Tar videominnet slut brukar ram få gå in med extra vilket påverkar ganska drastiskt och tar ram slut så går din ssd in som extra ram vilket även det kan påverka ganska kraftigt.

Vill minnas att fortnite kräver epic game launchern för att spela?

Min erfarenhet är att den är en riktig resource hog imellanåt speciellt om den står öppen i "butiken" i bakgrunden.

Jag ska kolla hur det står till med videoram och ramminne nästa gång problemet visar sig. Eller kan någon form av stresstest av videoram ge svar redan nu?

Det stämmer att Epic Games Launcher måste vara igång hela tiden. Har inte kollat hur mycket resurser den tar. Ska kolla det.

Tack!