Råd för uppgradering av äldre speldator med begränsad budget

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av äldre speldator med begränsad budget

Hej

Jag har nu
i5-4670K CPU @ 3.40GHz
16GB DDR3 RAM
MSI Z87-G45 Gaming Mobo
ASUS ROG Strix GTX 1070 OC (8 GB)
Corsair PSU CX 750M (750W)
ASUS vn247h 23,6 tum 1920x1080p skärm

Jag spelar mest Diablo 4 just nu men upplever tyvärr en del fryslagg som sabbar spelupplevelsen (fryslagg -> död när det kommer igång igen). Allt sitter i ett Fractal Design Define R4 och jag upplever inte att värme/kyla verkar vara något problem så jag misstänker att flaskhalsen är CPU+RAM utifrån % i aktivitetshanteraren när jag spelar (men vad vet jag?).

Pga föräldraledighet+sambo som pluggar är tyvärr ekonomin för uppgraderingar ganska begränsad men jag känner att det inte håller att fortsätta spela med fryslagget som blir.

Söker därför tips och råd kring om jag tänker rätt att flaskhalsen är CPU+RAM och vad som skulle kunna vara lämpliga uppgraderingar för att lösa problemet för åtminstone något år framåt i tiden (tills vi förhoppningsvis har lite mer pengar till en mer gedigen uppgradering inkl. ny skärm för 1440p).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Förslag från komplett:

AMD

https://www.komplett.se/product/1222287/datorutrustning/paket...

INTEL

https://www.komplett.se/configure/1222316/datorutrustning/pak...

Tipps! För 761kr till så kan du byta ut moderkortet på intel paketet mot ett betyfligt bättre.

Tror att något av dessa skulle ge dig en bra ny grund, så kan ett nytt grafikkort bli nästa steg.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Och kan också rekommendera att du skaffar en M.2 SSD disk om du i dagsläget kör med vanlig HD, kommer göra en stor förbättring med.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Bra förslag från Metalmac, 5600 eller 12400f är nog det bästa man får på budget. Själv skulle jag rekommendera ryzen 5600 och köpa delarna separat istället för pack så kan du få 32GB RAM och en bra gen 4 SDD för samma peng. Senare kan du försöka plocka upp en billig ryzen 5800X3D om det behövs.

Permalänk
Medlem

Bra försla av DreamNox.

👍

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Förslag från komplett:

AMD

https://www.komplett.se/product/1222287/datorutrustning/paket...

INTEL

https://www.komplett.se/configure/1222316/datorutrustning/pak...

Tipps! För 761kr till så kan du byta ut moderkortet på intel paketet mot ett betyfligt bättre.

Tror att något av dessa skulle ge dig en bra ny grund, så kan ett nytt grafikkort bli nästa steg.

Både i5-12400f och 5600x är grymma processorer som man kommer långt med! Speciellt om man ska spela i 1440p eller 4K. Då är det bättre att lägga pengarna på ett bra grafikkort/skärm istället.

Jag skulle kört på i5-12400f då man kunde anpassa och byta till ett billigare moderkort. Ändrade till ett par snabba 32GB RAM också. Ändrade kylaren på 5600x alternativet också då jag hellre har ett stående än liggande cpu-kylare.

Såg ingenstans man kunde dela varorna på Komplett efter anpassningen så jag tog en skärmdump.

https://imgur.com/a/sJl7Dng

Prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan654:

Både i5-12400f och 5600x är grymma processorer som man kommer långt med! Speciellt om man ska spela i 1440p eller 4K. Då är det bättre att lägga pengarna på ett bra grafikkort/skärm istället.

Jag skulle kört på i5-12400f då man kunde anpassa och byta till ett billigare moderkort. Ändrade till ett par snabba 32GB RAM också. Ändrade kylaren på 5600x alternativet också då jag hellre har ett stående än liggande cpu-kylare.

Såg ingenstans man kunde dela varorna på Komplett efter anpassningen så jag tog en skärmdump.

https://imgur.com/a/sJl7Dng

Prisvärt!

Också mycket bra förslag! 👍

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabb återkoppling och bra råd!

Några frågor;
1. Ser att det är DDR4-RAM i förslagen och förstår att det är klokt mtp budget, men tappar man inte mycket jmf med DDR5? Eller kostar det mer än det smakar kanske pga annan Mobo etc?
2. Gällande kylare har jag en gammal hederlig CoolerMaster Hyper 212 Evo som jag hade tänkt återanvända då jag upplever att den fungerat bra, men det kanske inte är klokt? (eller t o m inte är möjligt pga nyare socket?)
3. Hur står sig förslagen om man tänker nästa steg att i framtiden köpa ny GPU och ny skärm för 1440p? Eller bättre att då uppgradera även Mobo+CPU igen?

Slänger in en halvrelaterade fundering också, blev så taggad av förslagen så har svårt att hålla mig men funderar på att Black Friday kommer om några veckor, tror ni det kan vara värt att försöka hålla ut till dess och vara beredd med en "önskelista" med olika komponenter som man hoppas kommer bra erbjudanden på? Eller träffar reorna kanske mest "det ingen vill ha"?

Tack igen på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burte:

Tack så mycket för snabb återkoppling och bra råd!

Några frågor;
1. Ser att det är DDR4-RAM i förslagen och förstår att det är klokt mtp budget, men tappar man inte mycket jmf med DDR5? Eller kostar det mer än det smakar kanske pga annan Mobo etc?
2. Gällande kylare har jag en gammal hederlig CoolerMaster Hyper 212 Evo som jag hade tänkt återanvända då jag upplever att den fungerat bra, men det kanske inte är klokt? (eller t o m inte är möjligt pga nyare socket?)
3. Hur står sig förslagen om man tänker nästa steg att i framtiden köpa ny GPU och ny skärm för 1440p? Eller bättre att då uppgradera även Mobo+CPU igen?

Slänger in en halvrelaterade fundering också, blev så taggad av förslagen så har svårt att hålla mig men funderar på att Black Friday kommer om några veckor, tror ni det kan vara värt att försöka hålla ut till dess och vara beredd med en "önskelista" med olika komponenter som man hoppas kommer bra erbjudanden på? Eller träffar reorna kanske mest "det ingen vill ha"?

Tack igen på förhand!

1.Kort svar ja, det kostar mer än det smakar. Framför allt för att de nya moderkorten är så dyra men också för att DDR5 inte är så mycket snabbare än DDR4 (än så länge).

Men om du nu vill nörda ner dig

I länken kan du räkna ut Absolute Latency och få svar i nanosekunder. Lägre är bättre.
https://www.xbitlabs.com/ram-speed-calculator/

DDR5 har högre Minnesfrekvens (MHz) än DDR4 men har också högre CL (fördröjning) vilket gör att de är ungefär lika snabba.

Exempel: DDR4–3200mhz CL16 (10ns). DDR5–4800mhz CL40 (16.667ns)
DDR4 är alltså snabbare i exemplet.

DDR5 använder dock en ny teknik som gör att fördröjningen spelar mindre roll än hos DDR4 vilket gör att DDR4 -10ns ≈ DDR5 -13.5ns.
Någon får rätta mig om jag har fel då jag inte är någon expert.

Citat:

Due to the improvements in DDR5’s design, 10ns of CAS latency for DDR4 is roughly equivalent to 13.5ns of CAS latency for DDR5.

2.Det funkar bra! Det är bara att rensa den från ev. damm och köra på ny kylpasta.
I specifikationer, Kompatibilitet, kan du läsa att den passar med de flesta CPUer.
https://www.inet.se/produkt/5323900/cooler-master-hyper-212-e...

3.Att gå från 1080p till 1440p eller 4K är inte mer krävande för processorn utan för GPU'n.

Angående Black Friday vet jag inte. Priserna blir förhoppningsvis inte högre till dess men det kan samtidigt bli en besvikelse.