AM5-bygge för 14k, främst för spelande
Jag har lovat barnen att skaffa en familjedator som förmodligen i första hand kommer användas till spel, och i andra hand ordbehandling samt statistikprogram (åttaåringen har även streaming-planer men det är kanske mer en samtidsdiagnos än något annat). Just nu spelas det inte så resurskrävande spel (fortnite, minecraft, roblox, sims …), men det kan förstås komma att ändras, statistikprogrammen är inte heller överdrivet krävande (SPSS, R, osv).
Jag har siktat i mig på AMD-processor (prisvärt för spelande?) och efter att ha läst igenom massa trådar här (mycket lärorikt, sist jag själv skaffade lösa komponenter var det en hdd på 650 mb) hamnade jag först mitt i en AM4/AM5 ångest. Om jag förstått rätt blir AM4 förvisso billigare, samt eventuellt mer stabilt, men kan sen bara uppgraderas upp till en viss gräns (min plan var att börja med ryzen 5 5600, och då är 7 5800X3D vägs ände). Med AM5 visade sig den budget jag först hade på 10-12k inte hållbar, och istället har jag landat i att låta inet bygga detta:
https://www.inet.se/datorbygge/b1435341/am5

Några frågor jag hoppas få hjälp med:
Kommer de olika delarna funka ihop bra? Kommer något bli en flaskhals gentemot resterande delar?
Finns det något att spara in pengar på? 14k var mer än jag från början tänkt mig. Det finns billigare ram med ddr5 men då var de inte AMD EXPO, har jag missförstått något där? Först letade jag efter ram med 6000 MHz men sådana gick inte att lägga till pga. max på moderkortet.
Moderkortet: bra eller dumt val med just detta? ATX bättre än mATX? Bör ha wifi
Är det ett rimligt grafikkort i relation till resterande delar? Borde jag spara in lite med rtx 3060, eller sträcka mig efter 4060 istället? Hade ett 6600 varit mer prisvärt, och sedan vänta tills jag kan hoppa upp rejält i klass? Något helt annat? Spelar det någon roll om jag tar PowerColor eller Sapphire?
Behövs egentligen en processorkylare eller räcker det med den som följer med 7600 (Wraith Stealth)
Finns det någon dumsnålhet, något jag kommer ångra allt för tidigt?
Generellt med AM5: finns det risk att jag kommer få svårt att få allt att funka, med mycket pill fram och tillbaka i Bios? Har läst en del skräckberättelser, men samtliga verkar vara från sent 2022, eller början av 2023, verkar det ha stabiliserat nu? Eftersom jag inte köper Windows via inet kommer de väl inte fixa med drivrutiner eller se till att allt startar igång ordentligt? Borde jag skippa tanken och satsa på AM4 istället?
Jag kommer sen vänta till black friday innan jag beställer
Tack på förhand!