Alan Wake II – fantastiskt vackert men krävande

Permalänk
Medlem

Det vore kul om fler skrev i denna tråden om hur spelet presterar på just er dator.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701510-alan-wake-2-hu...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är ungefär 9 timmar in nu och har fått fimpa path tracingen i combattunga sektioner. Funkar inte riktigt med 20-25 FPS då.

Hade varit grymt med en hotkey som slog på och av path tracing. Hade gjort växlandet lite mer sömlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är ungefär 9 timmar in nu och har fått fimpa path tracingen i combattunga sektioner. Funkar inte riktigt med 20-25 FPS då.

Hade varit grymt med en hotkey som slog på och av path tracing. Hade gjort växlandet lite mer sömlöst.

Tanken dras onekligen till exempelvis Halo: Masterchief Collection, nyversionerna av Monkey Island 1 och 2 och liknande titlar som har en tangent för att toggla grafiken. Vill ha.

Väldigt tacksamt att spelet i övrigt verkar acceptera rejäla grafikändringar utan total omstart. Borde ju rent av kunna göras en mod för just detta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är ungefär 9 timmar in nu och har fått fimpa path tracingen i combattunga sektioner. Funkar inte riktigt med 20-25 FPS då.

Hade varit grymt med en hotkey som slog på och av path tracing. Hade gjort växlandet lite mer sömlöst.

--> https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701510-alan-wake-2-hu...

Det är dags du skriver vad du har för system nu i din signatur hehe.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hade hoppats på att AMD's fluid frames hade kunnat putta 7900XTX uppåt en rejäl bit då denna titel skulle passa det bra. Men det fungerar inte med Alan Wake 2. Aktiverar men dem så händer inget.

Kör du med AMD Software: Adrenalin Edition 23.20.17.05 som är specifikt för spelet eller vanliga?

Har du provat att lägga till .exe specifikt i drivrutinen? Jag kör på beta-drivern som slår på fluid motion frame support för RDNA2, så inte spel-specifika hotfixen, fick lägga till .exe specifikt för att kunna slå på fluid motion frames, men inte superkonstigt då det är en beta-driver trots allt så förväntar mig inte att den är helt polished. I övrigt funkar FMF toppen- mitt 6800XT är dock fortfarande inte riktigt nog att köra RT i detta med tillfredställande FPS känner jag.

Efter lite testande hit och dit så känns 70-110fps med allt maxat, FSR quality och ingen RT snyggare än 30-50fps med/low med FSR balanced och RT low, så blir nog att spela igenom utan RT för mig.

FMF tar det från gränsen till smärtsamma frames till utmärkta frames när jag kör utan RT, dock märks ju latensen av en hel del tyvärr.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Som vanligt missar ni med tangentbord/mus en hel del inlevelse. Det gör faktiskt en hel del när ens kontroller vibrerar i specifika situationer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

typ som i cyberpunk 2077 då? där är ju RT nästan löjligt snyggt när det är natt och man traskar runt inne i staden bland alla ljus.

ja ja, jag har inte kommit dit än, så jag får väl avvakta lite med dömandet, men ska det slå det som man redan har sett i cyberpunk, så ska det ju vara väldigt spektakulärt. ska bli spännande att se iaf.

Ja nej det vettetusan om det slår Cyberpunk rent tekniskt, men jag kan inte se hur det är viktigt när det är designen av områdena som spelar in mest.
Och där dominerar Alan Wake Cyberpunk utan problem.

Som sagt, Alan Wake använder tekniken och det grafiska till en helt annan nivå som samspelar klockrent med designen på områdena man är i.

Permalänk
Medlem

Att jämföra Alan Wake med Cyberpunk blir bara fel.
Det är två helt olika spel.
Det går idag att göra tex ett spel som vi bara ser från sidan, som Ori and the Blind Forest med grafik som är bättre än båda nämna spel.
För grafiken används helt olika.
Det vore fantastiskt att se ett sådant spel. Men även det skulle jämföras med dom här spelen.. för att.. snygg grafik. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

En inställning som kan vara värd att kika lite extra på är post-processing quality, då denna inte ändras tillsammans med de förinställda detaljlägena low, medium och high. Beskrivningen av denna inställning i spelet är minst sagt luddig, men tack vare Alex video på Digital Foundry blev det tydligare.

I praktiken handlar det om var i renderingskedjan som post-processing-effekter appliceras. Vid low körs de innan uppskalning görs via DLSS/FSR 2 medan de vid high utförs efter uppskalningen. Detta kan ha en stor prestandapåverkan om ens målupplösning är väldigt hög, exempelvis 4K UHD, då effekterna renderas vid 3 840 x 2 160 pixlar om man kör high oberoende av vilken renderingsupplösning man använder att skala upp från.

Hemma spelar jag exempelvis på tv:n i 3 840 x 2 160 pixlar och använder DLSS Performance för att skala upp från 1080p. Om jag växlar ned post-processing quality till low ökar bildfrekvensen med cirka 25 procent, vilket verkligen inte är en obetydlig prestandaskjuts. Det visuella tar en viss smäll då effekterna nu skalas upp från 1080p till 4K UHD, men det kan ändå vara värt att testa för den som ligger på gränsen att uppnå exempelvis 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

En inställning som kan vara värd att kika lite extra på är post-processing quality, då denna inte ändras tillsammans med de förinställda detaljlägena low, medium och high. Beskrivningen av denna inställning i spelet är minst sagt luddig, men tack vare Alex video på Digital Foundry blev det tydligare.

I praktiken handlar det om var i renderingskedjan som post-processing-effekter appliceras. Vid low körs de innan uppskalning görs via DLSS/FSR 2 medan de vid high utförs efter uppskalningen. Detta kan ha en stor prestandapåverkan om ens målupplösning är väldigt hög, exempelvis 4K UHD, då effekterna renderas vid 3 840 x 2 160 pixlar om man kör high oberoende av vilken renderingsupplösning man använder att skala upp från.

Hemma spelar jag exempelvis på tv:n i 3 840 x 2 160 pixlar och använder DLSS Performance för att skala upp från 1080p. Om jag växlar ned post-processing quality till low ökar bildfrekvensen med cirka 25 procent, vilket verkligen inte är en obetydlig prestandaskjuts. Det visuella tar en viss smäll då effekterna nu skalas upp från 1080p till 4K UHD, men det kan ändå vara värt att testa för den som ligger på gränsen att uppnå exempelvis 60 FPS.

Bra tips. Det är så märkligt när inställningar behöver analyseras av tredje part för att vara begripliga.
Vad är nästa inställning som ger eller tar mest fps? (RT räknas inte)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

How to access the config file :
1-Win key + R
2-Type %localappdata% in the run window
3-go to Remedy\Alan Wake2\renderer.ini and open the renderer file with any text editor.

(false = Off, true = On)
"m_bLensDistortion" : lens distortion effect
"m_bVignette" : Vignette effect
"m_bDepthOfField" : Depth Of Field effect
"m_eSSAAMethod" : Changes Anti Aliasing method (0=No AA, 1=FXAA, 2=DLSS, 3=FSR)
"m_fSSAASharpening" : Controls the amount of sharpening.
"m_fFieldOfViewMultiplier" : This increases FOV as you raise it , max amount is 2.0.
(After changing the FOV , you have to enter the graphics settings menu and back out for it to take effect, It resets on reload & death so just enter the graphics menu again).

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är inget fan av skräckspel, The last of us var på gränsen för mig.. Hur läskigt är detta? :'D

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är inget fan av skräckspel, The last of us var på gränsen för mig.. Hur läskigt är detta? :'D

Hur långt är ett snöre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är inget fan av skräckspel, The last of us var på gränsen för mig.. Hur läskigt är detta? :'D

Lite värre än last of us. Jag spelar heller inte skräck normalt, men det är inte så mycket jumpscare (om ens något, beroende på hur känslig man är) i detta. Framförallt är det inga läbbiga fiender i detta utan det man slåss mot är vad som iallafall ser ut som människor, och man lär sig spelreglerna rätt fort. Men det är mörkt för det mesta.

T.ex Alien Isolation klarade jag inte av att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Lite värre än last of us. Jag spelar heller inte skräck normalt, men det är inte så mycket jumpscare (om ens något, beroende på hur känslig man är) i detta. Framförallt är det inga läbbiga fiender i detta utan det man slåss mot är vad som iallafall ser ut som människor, och man lär sig spelreglerna rätt fort. Men det är mörkt för det mesta.

T.ex Alien Isolation klarade jag inte av att spela.

Jag vet inte hur det är med jump scares längre in men senast blev det en rage quit för mig.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd om DX12 till Vulkan MOD. Kan hjälpa med fps för äldre kort som inte stödjer mesh shaders.

Ni kan läsa den här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Update v1.0.8:
Global
-Various localization fixes, such as improved subtitle timings for all languages
–Improved localized audio for live-action cinematics
–Various audio-related improvements and additional polish
–Improved lip sync in some instances
–Fixed various graphical issues in the environments
–Fixed various minor issues in cinematics
–Minor improvements to image aliasing in Performance mode and Xbox Series S
–Improved lighting
-Fixed lighting bugs in multiple locations
–Various UI-related fixes and additional polish
–Various gameplay fixes and improvements
–Minor gameplay finetuning
–Improved auto-aim for specific circumstances
–Fixed rare player character animation issues
–Fixed various issues in the Case Board
–Fixed various map issues
–Several conversations failing to trigger and thus blocking progress later have been fixed
-Fixed Rose’s dialogue choices, sometimes not being selectable, blocking progress
–Fixed a rare issue with Saga’s lines not playing when going to the Sheriff’s Station, blocking progress
–Resolved a potential problem in the player getting stuck in a Case Board Tutorial
–Fixed exploration rewards for Lighthouse

Mission specific

INVITATION:
-Fixed a bug where Saga could get stuck in the environment (“Crazy forest”)

CASEY:
-Fixed potential issue with players able to get stuck when falling from ladders
-Fixed potential issues with Dark Presence (it remains a threat)
-Fixed a rare crash

ZANE’S FILM:
-Fixed a bug where Alan could fall through the environment

SCRATCH:
-Fixed a bug where Saga could fall through the world
-Fixed a bug in where a gate could get locked after reloading a save game, causing the player to get blocked from progressing
-Fixed an issue where, in rare circumstances, the player could end up outside of the game world when opening the map
-Fixed an issue where, in rare cases, the Lighthouse key could not be picked up

WE SING:
-Fixed a bug where Alan could get stuck in the environment

ROOM 665:
-Fixed an issue that caused the Oceanview Hotel Lobby Echo not to align correctly (this one was really annoying; we apologize)

MASKS:
-Fixed an issue where if the player performed specific tasks in an unpredictable order, the mission progress could get blocked

DEERFEST:
-Fixed an issue (much to Rose’s chagrin) with physics-related props that could block the player in and halt progress

COME HOME:
-Fixed an issue where the player, in rare instances, could not exit the radio, TV, or manuscript interact modules.

PC specific
–Fixed a bug that could cause graphics settings to reset when launching the game
–Improvements to PC Window handling logic
–Fixed mouse cursor sometimes not appearing in menus

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

DF går igenom de olika RT-inställningarna:

Måste säga att spelet maxat ser för det mesta otroligt bra ut, men tycks ha samma problem som CP2077 (men i mindre utsträckning) med ghosting och att vissa detaljer antingen försvinner eller förstärks för mycket med RR igång.
Har kommit till ch.5 hittills och storyn är intressant och visuellt är det ruggigt bra, men fasen vad jag kämpar med gameplayet i stort. Tycker främst striderna är så fruktansvärt tråkiga (drog ned till story mode för att slippa dem i så hög grad som möjligt) att jag faktiskt har svårt att motivera mig till att fortsätta spela just nu. Efter senaste patchen har dessutom ljudet blivit osynkat i vissa cutscenes vilket jag inte hade några problem med tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att grafiken är oskarp/suddig på det mesta fram tills man ställer sig still. Då smyger skärpan sig fram gradvis, men så rör man sig och det blir oskarpt igen.
Ansikten på personer man talar med förblir oftast suddiga då de rör sig lite hela tiden.

Jag kör i 1920x1080 native med allt på max inkl RT pathracing osv.
Har stängt av motion blur och grain.
Har även editerat render.ini filen enligt det som rekommenderas, men det är oskarpt likt förbannat.... tills man ställer sig still och väntar ett par sekunder då.

Har ca 80-120fps (RTX 4080)
Lagget är dock högt, kanske ska det vara så? typ 70ms.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har problem med att grafiken är oskarp/suddig på det mesta fram tills man ställer sig still. Då smyger skärpan sig fram gradvis, men så rör man sig och det blir oskarpt igen.
Ansikten på personer man talar med förblir oftast suddiga då de rör sig lite hela tiden.

Jag kör i 1920x1080 native med allt på max inkl RT pathracing osv.
Har stängt av motion blur och grain.
Har även editerat render.ini filen enligt det som rekommenderas, men det är oskarpt likt förbannat.... tills man ställer sig still och väntar ett par sekunder då.

Har ca 80-120fps (RTX 4080)
Lagget är dock högt, kanske ska det vara så? typ 70ms.

Vad märkligt. Det är första gången jag läser att någon upplever spelet som suddigt.
Hur blir det om du provar med DLSS eller FSR?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad märkligt. Det är första gången jag läser att någon upplever spelet som suddigt.
Hur blir det om du provar med DLSS eller FSR?

Nej tyvärr. Har testat det mesta nu och det försvinner inte.
Har i och för sig inte testat att ställa ner all kvalité. Men då blir det väl suddigt pga det.

Tycker det är märkligt att latencen är så hög. Brukar vara 5-10ms, inte 60-80ms ?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Nej tyvärr. Har testat det mesta nu och det försvinner inte.
Har i och för sig inte testat att ställa ner all kvalité. Men då blir det väl suddigt pga det.

Tycker det är märkligt att latencen är så hög. Brukar vara 5-10ms, inte 60-80ms ?

Är inte det med anledning av rt pathtracing?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Nej tyvärr. Har testat det mesta nu och det försvinner inte.
Har i och för sig inte testat att ställa ner all kvalité. Men då blir det väl suddigt pga det.

Tycker det är märkligt att latencen är så hög. Brukar vara 5-10ms, inte 60-80ms ?

Skumt, jag har strax över 20ms med allt maxat 4k och dlss qualiry samt frame gen. Med ett 4090 då men med lägre upplösning borde det ju jämna ut sig mer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Nej tyvärr. Har testat det mesta nu och det försvinner inte.
Har i och för sig inte testat att ställa ner all kvalité. Men då blir det väl suddigt pga det.

Tycker det är märkligt att latencen är så hög. Brukar vara 5-10ms, inte 60-80ms ?

testade precis, och jag ligger under 10ms med ett 4090 dock.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Skumt, jag har strax över 20ms med allt maxat 4k och dlss qualiry samt frame gen. Med ett 4090 då men med lägre upplösning borde det ju jämna ut sig mer.

Ja märkligt. Precis när spelet laddas in så ser jag att jag har typ 8ms i lagg, sen en sekund senare så är det nästan 10 gånger högre lagg. Märkligt. Spelet är så klart fullt spelbart ändå, inga problem. Bara lite märkligt.
Känns som något inte står rätt till. Jag kör ju i 1920x1080 så det borde vara lågt lagg precis som det brukar vara i andra spel.

Det är inte så att jag har för slö CPU som på något vis påverkar detta negativt?
Ska kolla med den där appen från Intel som visar CPU Vs GPU work.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ja märkligt. Precis när spelet laddas in så ser jag att jag har typ 8ms i lagg, sen en sekund senare så är det nästan 10 gånger högre lagg. Märkligt. Spelet är så klart fullt spelbart ändå, inga problem. Bara lite märkligt.
Känns som något inte står rätt till. Jag kör ju i 1920x1080 så det borde vara lågt lagg precis som det brukar vara i andra spel.

Det är inte så att jag har för slö CPU som på något vis påverkar detta negativt?
Ska kolla med den där appen från Intel som visar CPU Vs GPU work.

Hade liknande problem med tex Cyberpunk.
Boven för mig var Norton, spel optimering som förstörde allt.
Kanske har du en liknande funktion igång?

Höll på bli tokig innan jag hittade felet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ja märkligt. Precis när spelet laddas in så ser jag att jag har typ 8ms i lagg, sen en sekund senare så är det nästan 10 gånger högre lagg. Märkligt. Spelet är så klart fullt spelbart ändå, inga problem. Bara lite märkligt.
Känns som något inte står rätt till. Jag kör ju i 1920x1080 så det borde vara lågt lagg precis som det brukar vara i andra spel.

Det är inte så att jag har för slö CPU som på något vis påverkar detta negativt?
Ska kolla med den där appen från Intel som visar CPU Vs GPU work.

Kör du senaste drivarna med? Ska ha kommit en hotfix för just Alan Wake 2: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5492/~/ge...

Tänker specifikt på detta även om det handlar om extended periods... men likväl: "[Alan Wake 2] Addressing gradual stability and performance degradation over extended periods of gameplay [4334633]"

I övrigt funderar jag på om du har möjlighet att köra raytracing-testerna i 3dmark, lite osäker på om de är betalversioner/betald DLC eller tillgänglig för alla, för att jämföra prestanda i just ett benchmark.

Kör själv med en 5900X ihop med ett 4090 vilket fungerar bra, även om det idag är långt ifrån det snabbaste som finns på marknaden förstås. Borde inte vara något problem där.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tyckte spelet var extremt segt och långrandigt? Så fort man har hittat några ledtrådar så kan man inte ens prata vidare med diverse karaktärer utan måste in i mindroom och klistra upp bild efter bild på väggen för att sedan ut till vanliga världen och då får man nya val som nyss inte fanns.

Såg andra som spelade på youtube, det såg likadant ut som när jag själv spelar, man lägger inte så mycket tid på bilderna som ska vara bevismaterial för att studera dom utan man tar tag i en bild och dunkar runt den på väggen tills den hamnar "rätt" vips så sitter hon där som en spåkvinna och mumlar vad som hänt, så håller det på i ca 40 timmar.

Miljöerna var kanonfina men jag vill ha bra gameplay, har klarat Alan Wake 1 men detta hoppar jag nog över, nån mer som tycker likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Är det bara jag som tyckte spelet var extremt segt och långrandigt? Så fort man har hittat några ledtrådar så kan man inte ens prata vidare med diverse karaktärer utan måste in i mindroom och klistra upp bild efter bild på väggen för att sedan ut till vanliga världen och då får man nya val som nyss inte fanns.

Såg andra som spelade på youtube, det såg likadant ut som när jag själv spelar, man lägger inte så mycket tid på bilderna som ska vara bevismaterial för att studera dom utan man tar tag i en bild och dunkar runt den på väggen tills den hamnar "rätt" vips så sitter hon där som en spåkvinna och mumlar vad som hänt, så håller det på i ca 40 timmar.

Miljöerna var kanonfina men jag vill ha bra gameplay, har klarat Alan Wake 1 men detta hoppar jag nog över, nån mer som tycker likadant?

Du är inte ensam. Jag är ca sju timmar in och är inte så sugen på att fortsätta.
Detektivarbetet är tråkigt och man får ingen känsla av att man faktiskt gör vettigt detektivarbete utan snarare som du beskriver så testar man olika ledtrådar på olika platser tills det funkar. Inte för alla ledtrådar men för många av dem.

Storyn i sig är rätt långdragen också och en del av det som händer är löjligt dumt. Man kanske kan argumentera att det ska vara luddigt och konstigt men när Saga frågar vart "Anderson trailer" är och den är mitt framför ögonen på henne med stora bokstäver så börjar man ju undra.

Striderna är inte speciellt bra heller. Stridssystemet känns daterat och klumpigt.

Största behållningen med spelet är definitivt grafiken.

Kanske fortsätter spela mer men jag har annat som är roligare att spela först.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Hade liknande problem med tex Cyberpunk.
Boven för mig var Norton, spel optimering som förstörde allt.
Kanske har du en liknande funktion igång?

Höll på bli tokig innan jag hittade felet.

Okej, nej jag kör inget annat än Windows eget antivirus.

Skrivet av anders190:

Kör du senaste drivarna med? Ska ha kommit en hotfix för just Alan Wake 2: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5492/~/ge...

Tänker specifikt på detta även om det handlar om extended periods... men likväl: "[Alan Wake 2] Addressing gradual stability and performance degradation over extended periods of gameplay [4334633]"

I övrigt funderar jag på om du har möjlighet att köra raytracing-testerna i 3dmark, lite osäker på om de är betalversioner/betald DLC eller tillgänglig för alla, för att jämföra prestanda i just ett benchmark.

Kör själv med en 5900X ihop med ett 4090 vilket fungerar bra, även om det idag är långt ifrån det snabbaste som finns på marknaden förstås. Borde inte vara något problem där.

Jag har senaste drivisarna.
Att köra maxat med pathtracing osv i Cyberpunk funkar felfritt!

Kan inte köra raytracing-testerna i 3Dmark, men jag upplever absolut att problemen är isolerade till just Alan Wake 2 spelet. Upplever inget av detta i några av de andra titlarna på samma maskin.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]