Permalänk

Flyga med Air China

Finns det lite nutida erfarenhet av flygbolaget Air China som gör dagliga flygningar till Peking från Arlanda?

De ansågs visst rätt skabbiga flygplan som de hade innan pandemin. Vet inte hur de är nu men de är förvånansvärt billiga om man ska till Asien jämfört med många andra storbolag (som får lov att åka runt Ryssland pga sanktionerna).

Kommer ju i så fall flyga med byte i Peking. Vet ju inte hur de är att göra med vid ev problem. ev bagage försvinnnden o dyl, kontra betala 3-4000 eller ännu mer för konkurrerande bolag som SAS, Finnair, Lufthansa, etc...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pellesandare:

Finns det lite nutida erfarenhet av flygbolaget Air China som gör dagliga flygningar till Peking från Arlanda?

De ansågs visst rätt skabbiga flygplan som de hade innan pandemin. Vet inte hur de är nu men de är förvånansvärt billiga om man ska till Asien jämfört med många andra storbolag (som får lov att åka runt Ryssland pga sanktionerna).

Kommer ju i så fall flyga med byte i Peking. Vet ju inte hur de är att göra med vid ev problem. ev bagage försvinnnden o dyl, kontra betala 3-4000 eller ännu mer för konkurrerande bolag som SAS, Finnair, Lufthansa, etc...

https://www.jacdec.de/airline-ranking/
Och som vanligt lär det vara magnituder större risk att råka ut för en olycka på väg till och från flyget.
https://www.iata.org/en/pressroom/2023-releases/2023-03-07-01...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt Flightradar24 så använder Air China Airbus A350 på rutten ARN-PEK enligt historiken den senaste veckan.

Självklart ingen garanti för framtida equipment på rutten men A350 är både ett nytt och modernt flygplan.

Men ja, som du nämner så flyger AC över rysk territorium och luftrum vilket kanske förklarar prisskillnaden. Om det är viktigt för dig ur en moralisk synpunkt lämnar jag till dig själv att avgöra...

Permalänk
Vive la liberté!

Har själv kollat på resor till Kina under vintern på Google Flights men inte direkt sett några markanta prisskillnader mellan Air China och övriga bolag.
Innan de flög med A350 på ARN-PEK så var det A330, skulle väl i vissa fall påstå att de något äldre planen i vissa avseenden är trevligare i ekonomiklass, ex 2-4-2 layout istället för 3-3-3, 18 tum sätesbredd istället för 17,5 osv. Ex flyger Delta med 767or på ARN-JFK som är en ganska gammal modell numera.
Ombord är väl det lite mer Kina-stuk av servicen, så mer bryska tillsägelser och inflexibilitet jämfört med västerländska bolag. Det västerländska alternativet för mat ombord får man förvänta sig inte är det mest rimliga och Kinamat-alternativet är mer autentisk Kina-mat än västerländsk kinarestaurang-mat.
Flyger du ekonomi är det nog lite whatever, med tanke på hur nivån på vad man kan förvänta sig där sjunker i och med den lönsamhetspress som finns i branschen, men betalar du för business hade jag nog övervägt något annat, även bland flygbolagen i Kina finns det något trevligare alternativ.
Får du bekymmer du behöver lösa i samband med mellanlandningen i Kina, så kan språkbarriärer göra det lite knepigare, i och med att de kineser som kan Engelska inte använder språket i större utsträckning än vid skolbänken. Där är det något smidigare med byte i västeuropa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var både roligt, sorgligt och gjorde mig förbannad. (Om det nu hänt på riktigt )

Permalänk
Medlem

En TL;DW? / Inte vill se på YouTube video

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av edson:

Enligt Flightradar24 så använder Air China Airbus A350 på rutten ARN-PEK enligt historiken den senaste veckan.

Självklart ingen garanti för framtida equipment på rutten men A350 är både ett nytt och modernt flygplan.

Men ja, som du nämner så flyger AC över rysk territorium och luftrum vilket kanske förklarar prisskillnaden. Om det är viktigt för dig ur en moralisk synpunkt lämnar jag till dig själv att avgöra...

Vet inte om du syftar på moraliskt som i att de tillåts flyga över Ryssland?

Permalänk
Skrivet av Apanx:

Har själv kollat på resor till Kina under vintern på Google Flights men inte direkt sett några markanta prisskillnader mellan Air China och övriga bolag.
Innan de flög med A350 på ARN-PEK så var det A330, skulle väl i vissa fall påstå att de något äldre planen i vissa avseenden är trevligare i ekonomiklass, ex 2-4-2 layout istället för 3-3-3, 18 tum sätesbredd istället för 17,5 osv. Ex flyger Delta med 767or på ARN-JFK som är en ganska gammal modell numera.
Ombord är väl det lite mer Kina-stuk av servicen, så mer bryska tillsägelser och inflexibilitet jämfört med västerländska bolag. Det västerländska alternativet för mat ombord får man förvänta sig inte är det mest rimliga och Kinamat-alternativet är mer autentisk Kina-mat än västerländsk kinarestaurang-mat.
Flyger du ekonomi är det nog lite whatever, med tanke på hur nivån på vad man kan förvänta sig där sjunker i och med den lönsamhetspress som finns i branschen, men betalar du för business hade jag nog övervägt något annat, även bland flygbolagen i Kina finns det något trevligare alternativ.
Får du bekymmer du behöver lösa i samband med mellanlandningen i Kina, så kan språkbarriärer göra det lite knepigare, i och med att de kineser som kan Engelska inte använder språket i större utsträckning än vid skolbänken. Där är det något smidigare med byte i västeuropa.

Hade ju ju kunnat tänka mig att använda Google translate iofs, men jag har för mig att Google är bannat i Kina väl?

Permalänk
Medlem

Hej, har själv kört med Air China flertal gånger innan pandemin tillbaka till Nya Zeeland. Var helt okay. Dem var helt enkelt den billagaste. Om dem är billagaste nu är jag inte förvårnade. Om en flygplan är inte i luften känna den ingen pengar. Protip, man kan köpa ingång till 1st class lounge. Fick panga ute 4-500kr för inträdet men hade en 18 timmers layover så de var lätt värt. Black label whiskey och sushi =). På den tiden betallade 8kkr return till NZ. Var student då så bara pluggade hela resan.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Vet inte om du syftar på moraliskt som i att de tillåts flyga över Ryssland?

Ja, eftersom merparten av alla flygbolag i väst inte gör det pga sanktionerna mot Ryssland så har Ryssland alltså stängt sitt luftrum mot väst.

Det är relativt känt att Kina och Ryssland har nära kopplingar och förbindelser även om kriget i Ukraina säkert gjort relationen mer ansträngd.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av pellesandare:

Hade ju ju kunnat tänka mig att använda Google translate iofs, men jag har för mig att Google är bannat i Kina väl?

Google är oåtkomligt utan VPN, appen för översättning ska ha så man kan ladda ner för offline bruk då.

Permalänk
Skrivet av edson:

Ja, eftersom merparten av alla flygbolag i väst inte gör det pga sanktionerna mot Ryssland så har Ryssland alltså stängt sitt luftrum mot väst.

Det är relativt känt att Kina och Ryssland har nära kopplingar och förbindelser även om kriget i Ukraina säkert gjort relationen mer ansträngd.

Det är väl en reaktion mot västländer som stöder Ukraina vad jag förstått, att de stängt luftrummet. Sen att EU nu inte sanktionerar Air China som dels får tillåtelse att flyga där och har så pass nära relation, och dessutom får en särställning mot andra bolag kan man ju fundera över. Verkar ju inte som att sanktionerna vad jag förstått fått den effekt de önskade...

Nu skiljer det sig säkert 3-4000 för en biljett så rent krasst så skulle jag nog ta Air China. Nu vet jag inte om flygtiden totalt blir mycket mindre dock. Tycker sätena på flygen är bedrövliga var man än flyger. Det bästa jag flugit var iofs JAL där ekonomiplatserna hade något så kopiöst benutrymme så man hade kunnat sätta sig på golvet framför.

Tyvärr verkar alla bolag gå mot att få in så mycket stolar som möjligt på så liten yta det går.

Vet inte vad det är för klientel som åker med om det är ett plan fullt med kineser som kommer kuta omkring hela natten och leva rövare eller vad man kan vänta sig. Fast var ju en flygning med Finnair en gång där en person hade sitt fönsterskydd öppet hela resan, vilket lyste upp hela kabinen och förmodligen höll större delen vakna.

Permalänk
Medlem

Pluggade ATPL-teori ungefär när den videon kom ut. Det var en handfull år efter att ICAO inför nya krav på allmänna engelskakunskaper för piloter som ville flyga utrikes då dom insett att standardfraseologin inte räcker för att reda ut alla situationer. Vi fick se ett reportage från en engelskakurs för kinesiska trafikpiloter och jag vågar påstå att svenska lågstadieelever kan betydligt mer engelska än de nyutexaminerade kineserna. Om det är lika illa idag ska jag låta vara osagt men det känns en smula osannolikt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Pluggade ATPL-teori ungefär när den videon kom ut. Det var en handfull år efter att ICAO inför nya krav på allmänna engelskakunskaper för piloter som ville flyga utrikes då dom insett att standardfraseologin inte räcker för att reda ut alla situationer. Vi fick se ett reportage från en engelskakurs för kinesiska trafikpiloter och jag vågar påstå att svenska lågstadieelever kan betydligt mer engelska än de nyutexaminerade kineserna. Om det är lika illa idag ska jag låta vara osagt men det känns en smula osannolikt.

De gånger jag flugit i Japan har ju det största problemet varit uttalet av många ord, men även inrikes har de varit förvånansvärt bra på att uttrycka sig ombord. Hur det skulle se ut i en nödsituation låter jag dock vara osagt...

Kan tänka mig att det skulle kunna uppstå liknande språkproblem även inom Europa när jag tänker efter, typ fransmän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

De gånger jag flugit i Japan har ju det största problemet varit uttalet av många ord, men även inrikes har de varit förvånansvärt bra på att uttrycka sig ombord. Hur det skulle se ut i en nödsituation låter jag dock vara osagt...

Kan tänka mig att det skulle kunna uppstå liknande språkproblem även inom Europa när jag tänker efter, typ fransmän?

Japanerna har ju samma problem som kineserna att deras modersmål skiljer sig extremt mycket från engelskan. Dock gissar jag att deras engelskautbildning håller högre kvalitet. Dom har ju trots allt varit allierade med USA sedan 50-talet.

Min (och andras som jag pratat med) erfarenhet av fransmän är att dom kan tala rätt ok engelska, dom bara vill inte när dom har med turister att göra.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av pellesandare:

Vet inte vad det är för klientel som åker med om det är ett plan fullt med kineser som kommer kuta omkring hela natten och leva rövare eller vad man kan vänta sig. Fast var ju en flygning med Finnair en gång där en person hade sitt fönsterskydd öppet hela resan, vilket lyste upp hela kabinen och förmodligen höll större delen vakna.

Skulle nog gissa på att de flesta flighter mellan Kina och Europa överlag tenderar har en hel del kineser.
Skulle väl inte säga att det avviker exceptionellt gällande stök i kabinen, tror det handlar mer om vem man råkar få som stolsgranne (eller om du får en skrikande bebis i närheten).

Skrivet av Roffe:

Om det är lika illa idag ska jag låta vara osagt men det känns en smula osannolikt.

Har för mig att videon är från 2007, och då har det ändå Air China och liknande Kinabolag trafikerat linjer till västvärlden ett antal decennier tillbaka. På något sätt fungerar allt ändå, men "ignorance is bliss".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Vet inte om du syftar på moraliskt som i att de tillåts flyga över Ryssland?

Skulle tro han menar på att användning av luftrum är en inkomstkälla för Ryssland (precis som alla andra stater tar de betalt för att flyga över). Året innan invationen var det tydligen ca 1.7 miljarder dollar i intäkter per år. Betydligt mindre nu, men de höjdes nyligen med 20% tydligen för att komponsera för bortfallet nu när alla västerländska bolag flyger andra vägar.

Permalänk
Medlem

Det där fenomenet med att inte säga till att man inte förstår vad som sades utan låtsas som att man gjorde det och bara fortsätta babbla på känner jag igen från kinesiska kollegor. Vafan alltså xD

Permalänk
Medlem

Köpte tur och retur Arlanda-Peking för ett par veckor sedan. Air China flyger direkt, men kostar nästan dubelt så mycket som Lufthansa, som mellanlandar 100 minuter i München. Total restid 4-5 timmar längre med Lufthansa, men biljetten kostar drygt 6000 kr istället för 12000.
Nu för tiden använder Air China utmärkta flygplan och piloterna är lika bra som på andra flygbolag.