Hur ökar jag spänningen på mina RAM-minnen?

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur ökar jag spänningen på mina RAM-minnen?

• MSI Pro X670-P

• Ryzen 7 7800X3D

• Corsair 32GB (2x16GB) (CMK32GX5M2B5600Z36)

Minnena är installerade i slot 2 och 4. Testade att köra Expo-läget, men fick stora problem med blåskärm och annat. Utan Expo är datorn stabil, men det krävs två starter för att datorn ska ladda Windows. Har läst att det eventuellt kan lösas med högre spänning på minnena. Har aldrig klockat minnen själv förut, så vet inte vilka reglage jag ska ändra (eller hur).

Hur går jag tillväga? Ska man testa att öka frekvensen till 5000 MHz i samma veva?

Bilder från BIOS
Permalänk
Medlem

Här nedan har du lite info om hur jag kör med mitt MSI B650, lite samma du kan använda till ditt MSI. Se till att du har något av de senaste biosuppdateringarna då minnena ofta är instabila i de tidigare versionerna. Vilken version har du?

Men enkelt sagt så är det DRAM Voltage du ska öka i så fall. Många minnen har specificerat tex 5600 cl 30 vid 1.35V etc, kolla dina minnen. Men att bumpa upp det till 1.2 eller 1.25 kan vara en bra början om du tror det är vägen att gå.

Infon om minnena gäller främst SK Hynix-chip

Länken du länkade till är 5 år gammal och gäller inte AM5. Så jag hade nog inte lagt någon tid på tipsen som finns just där.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av PajN:

Här nedan har du lite info om hur jag kör med mitt MSI B650, lite samma du kan använda till ditt MSI. Se till att du har något av de senaste biosuppdateringarna då minnena ofta är instabila i de tidigare versionerna. Vilken version har du?

Men enkelt sagt så är det DRAM Voltage du ska öka i så fall. Många minnen har specificerat tex 5600 cl 30 vid 1.35V etc, kolla dina minnen. Men att bumpa upp det till 1.2 eller 1.25 kan vara en bra början om du tror det är vägen att gå.

Infon om minnena gäller främst SK Hynix-chip

Länken du länkade till är 5 år gammal och gäller inte AM5. Så jag hade nog inte lagt någon tid på tipsen som finns just där.

Tack!
Insåg att reglagen ändras med hjälp av tangentbordet, vilket gjorde saker och ting betydligt lättare. BIOS-versionen ska vara den senaste (10 aug). Började med att skruva upp frekvensen till 5200 MHz och DRAM Voltage med två snäpp (till 1.25 V).

Ska se om jag märker någon förbättring den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem

Först och främst: Har du senaste versionen av BIOS? Sånt kan påverka minnesstabilitet

Permalänk
Medlem

Du kan väl testa med SOC voltage 1.25, dram voltage 1.3, vddq 1.3, vddio 1.3.
Dram 5600
FCLK 2000 eller möjligtvis 1867
Är det ännu problem så kanske du kan höja dina primära till 38-38-38-76 eller höja dram v och vddq till 1.35v

Bara testa dig fram 😀

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]