Hur säger man upp en tjänst hos Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Hur säger man upp en tjänst hos Bahnhof?

Jag håller på att slita av mig håret här. Testade deras Integrity tjänst (VPN) i vintras och glömde av den. Vill nu säga upp den. Men oavsett var jag letar efter i inställningarna när jag är inloggad på Bahnhofs hemsida så hittar jag inte alternativet att säga upp.

TL;DR Hur säger man upp en tjänst hos Bahnhof?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Har du testat att mejla deras support eller ringa dem?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Man måste ringa ja, det är ganska drygt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Har du testat att mejla deras support eller ringa dem?

Nae , letar först efter ett alternativ där jag kan avsluta tjänsten på egen hand. Hade tänkt kontakta dom om det inte fanns. Enligt länken nedan så måste jag nog ta kontakt med dom. Via telefon av alla medel...

Tack! Konstigt att de inte har ett alternativ att säga upp på egen hand när man loggat in. Känns väldigt "Brittas blomsterhandel" tidig 00-tal.. Nåja får ta ett samtal med dom. Tack återigen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man måste ringa ja, det är ganska drygt.

Japp, det är ju dumt att göra det för enkelt att säga upp, bäst att göra det så omständigt som möjligt så att kunderna inte orkar! Dessutom ger det dem en chans att försöka övertala dig som kund att stanna kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Japp, det är ju dumt att göra det för enkelt att säga upp, bäst att göra det så omständigt som möjligt så att kunderna inte orkar! Dessutom ger det dem en chans att försöka övertala dig som kund att stanna kvar.

Med automatisk 45 min kötid för telefonsamtal, minst!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, det är ju dumt att göra det för enkelt att säga upp, bäst att göra det så omständigt som möjligt så att kunderna inte orkar! Dessutom ger det dem en chans att försöka övertala dig som kund att stanna kvar.

Japp. Det är ett jäkla oskick, men de är ju inte precis ensamma om att göra så.
Det är väl mer regel än undantag bland ISP:er och telefonbolag att göra det så krångligt som möjligt att säga upp abonnemang.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Baxtex:

Japp, det är ju dumt att göra det för enkelt att säga upp, bäst att göra det så omständigt som möjligt så att kunderna inte orkar! Dessutom ger det dem en chans att försöka övertala dig som kund att stanna kvar.

Skrivet av Erik_T:

Japp. Det är ett jäkla oskick, men de är ju inte precis ensamma om att göra så.
Det är väl mer regel än undantag bland ISP:er och telefonbolag att göra det så krångligt som möjligt att säga upp abonnemang.

Det här är verkligen ett jäkla otyg. Bland ISPer är det även vanligt i företagsvärlden. Jag är CTO/IT-chef på ett bolag med ca 270 anställda. Jag försökte säga upp ett abonnemang hos en av våra leverantörer -efter att de nekat en av mina anställda- men fick till svar att det fick minsann bara VD göra enligt deras interna regler. Vilka delegeringar vi själva har (och även hade förmedlat till dem i tidigare skeden) sket dem fullständigt i!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

De gör som resten av branschen, att ringa och lyckas få tag i någon för att säga upp tjänsten/abonnemanget är standard.

Den drygaste leverantören jag haft hade en specifik person man skulle skickas fram till för att säga upp abonnemanget. Problemet? Personen var aldrig åtkomlig och det verkade vara en grej med just denna lokala ISP i Hälsingland att göra det omöjligt att säga upp. Lösningen var då att låta min nya ISP fullmakt för att säga upp abonnemanget, och tillslut var jag fri dålig ADSL och kunde köra underbar fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Känns väldigt "Brittas blomsterhandel" tidig 00-tal.. Nåja får ta ett samtal med dom. Tack återigen!

Kunde man inte säga upp hos Brittas Blomsterhandel heller? 😁

Har för mig att de har chattsupport som har funkat bra när jag undrade något.

Edit: Såg nu att det redan nämnts att man måste ringa.

Permalänk
Medlem

Ringa Bahnhof för uppsägning är rena semestern jämfört med att ringa Telehor, flera timmar i telefonkö för att sedan bli bortkopplad för att slutligen få tala med någon som "säger upp" abonemanget men i själva verket inte gör något alls.

Permalänk
Medlem

Bara att maila jon.karlung(at)bahnhof.net med din uppsägning...om tillräckligt många gör det så kanske de fattar poängen och lägger till möjligheten att avsluta abonnemang på "mina sidor".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter i kön för att säga upp min bredbandstjänst just nu. I skrivande stund har jag väntat i 25 minuter, inte förrän 15 minuter in får jag veta att min plats i kön är 16, nu plats 11... I chatten går det lika trögt att få svar. Bara detta är en anledning att säga upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chofo:

Sitter i kön för att säga upp min bredbandstjänst just nu. I skrivande stund har jag väntat i 25 minuter, inte förrän 15 minuter in får jag veta att min plats i kön är 16, nu plats 11... I chatten går det lika trögt att få svar. Bara detta är en anledning att säga upp..

Hos flera får man via knappval trycka sig fram till uppsägning. Ett tips för att det ska gå lite snabbare är att aldrig välja det alternativet.

Permalänk
Medlem

Är det inte ett lagkrav på att det ska vara lika enkelt att säga upp ett abonnemang som det är att ingå ett? dvs kan du få det via deras hemsida så ska du kunna säga upp det där. eller var det bara ett förslag som inte blev verklighet?

Edit:
Hade lite tid över och hittade vid en snabb googling detta via lawline.se

Så om du skickar ett mail till deras kundtjänst och säger upp tjänsten så kan du dra dom inför domstol om den inte blir uppsagd.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ganska enkelt att säga upp abonnemang hos Bahnhof. Svårigheten kan väl närmast sägas ligga i att dom inte skyltar utåt med epostadressen till kundtjänst. Men jag testade att skicka en epost med uppsägning till <kundservice@bahnhof.se>, och fick ett snabbt svar med några frågor, som varför jag vill säga upp abonnemanget, om jag ska flytta (varvid dom gärna undersöker om dom kan ge abonnemang på den nya adressen) och till när jag vill säga upp tjänsten (minimum är en månad, som dom flesta ISP). Det verkar alltså inte svårare än så. Hoppas detta kan vara till nytta för någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man måste ringa ja, det är ganska drygt.

nej, i princip alla bolag försöker få till så att man tror så (all bredband, larm och likande), men de måste erbjuda alternativ till telefon och måste acceptera mejl likaså som telefon. Säger du upp dig via mejl brukar det funka bra, (de kan såklart kräva verifiering), om inte så stäng av autogiro och ifall de skickar faktura är lagen på din sida.