Ersätta befintlig dator (R7, 3060 Ti etc.) - värt det?

Permalänk
Medlem

Ersätta befintlig dator (R7, 3060 Ti etc.) - värt det?

Hej,

Jag har en Lenovo T5-någonting som jag haft sedan 2021 (köpt för 12 tkr). Generellt nöjd med denna dator, men då jag skaffat en ny skärm sedan ett par månader tillbaka ASUS AOC 34" (1440p) märker jag att min dator inte riktigt pallar med att driva mina favoritspel i high och uppåt i 1440p.
Samtidigt är min bror taggad på att byta ut sin gamla laptop mot en stationär och då tänkte jag att jag antingen ger honom min nuvarande (eller säljer den för en symbolisk summa om den skulle ha ett större restvärde) i samband med att jag skaffar nytt.
Men det slog mig att jag har noll koll på hur utvecklingen gott de senaste åren. Jag har inte heller byggt en dator på ca 15 år...

Så jag skulle vilja ha hjälp med två saker, dels ungefärlig värdering av min nuvarande dator, vilken finns här.
Specs är kortfattat:
AMD Ryzen 7 5800
Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
16GB DDR4 RAM
1000GB NVMe SSD

Och dels få lite koll på hur mycket jag skulle behöva lägga för att få en substantiell uppgradering. Nuförtiden spelar jag mest single player spel som jag vill ska vara så snygga som möjligt. Tänk typ RDR2, Cyberpunk, BG3 osv. Har som sagt en 34" 1440 p skärm och vill kunna köra med inställningarna i stort sett maxade, vill också kunna få lite bättre prestation när det kommer till ray tracing (märker att mitt 3060 ti nog är gränsfall för att kunna klara av det öht).

Har inte satt någon budget och känner väl att jag kan vara rätt flexibel. I och med att jag inte spelar så mycket som jag gjorde förr dock, så känns det väl som att kring 20 tkr är ett preliminärt tak. Kan man komma undan med mindre så skadar ju knappast det.

Kan nog bygga en dator i och med att jag gjort det några gånger innan, men var som sagt länge sedan, så om ett bygge inkl. montage är marginellt dyrare så kör jag nog ändå på det.

OBS: Ju diskretare bygge (chassi) desto bättre, vill absolut inte ha något med RGB...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skulle nog egentligen räcka att skaffa ett nytt grafikkort, typ 4070 TI/7900 XT eller bättre. Eventuellt även byta processorn mot en 5800X3D. Du får då i princip samma prestanda som vid ett helt nybygge.
Sen finns ju även DLSS, kör du DLSS Quality i 1440p motsvarar det ungefär 1080p native i prestanda, men bättre kvalité.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

För den skärmen och de titlarna är du intresserad av åtminstone en 4070 eller motsvarande och uppåt, kommer vara lejonparten av budgeten för datorn, processorprestandan du har i dag räcker så behöver inte ta i mer för den nya burken.
Det är kring 4070, 7900 XT, 4070 Ti du bör kika, har lite svårt att motivera prislappen för 4080 men prestandan hade inte varit fel för dig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ny GPU hade jag rekommenderat också. Kanske 6950 XT för 7 000 kr för att även få 16 GB VRAM? Den är ca 76 % bättre än 3060 Ti i 1440p.

5800X3D blir svår att rekommendera i ditt fall. Den presterar i snitt 7 % bättre än 5800X i 1440p med ett RTX 3080. Att lägga 4 000 kr på detta känns väldigt svårmotiverat tycker jag.

Permalänk
Medlem

Bör ju räcka med nytt grafikkort, men dubbla minnet kanske inte skulle skada heller (speciellt om det bara sitter en RAMsticka i datorn nu).
Dock så kan det vara problem med nätaggregatet. Står bara 550W i specifikationerna, så kan vara svårt med effekt och anslutningar med kraftigare grafikkort, men har man tur så är det ett standardiserat nätaggregat så är det ju lätt att uppgradera, är det inte det så bör man nog överväga byta rubbet istället. Men det är ju något man får dubbelkolla genom att öppna datorn och titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ny GPU hade jag rekommenderat också. Kanske 6950 XT för 7 000 kr för att även få 16 GB VRAM? Den är ca 76 % bättre än 3060 Ti i 1440p.

5800X3D blir svår att rekommendera i ditt fall. Den presterar i snitt 7 % bättre än 5800X i 1440p med ett RTX 3080. Att lägga 4 000 kr på detta känns väldigt svårmotiverat tycker jag.

TS behöver också ett nytt nätaggregat ifall TS ska uppgradera till 6950XT.

Skulle säga att RTX 4070 Ti förmodligen är det bästa grafikkortet ifall TS inte vill byta nätaggregat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

TS behöver också ett nytt nätaggregat ifall TS ska uppgradera till 6950XT.

Skulle säga att RTX 4070 Ti förmodligen är det bästa grafikkortet ifall TS inte vill byta nätaggregat.

Ja, det har du rätt i. Såg nu att RT-prestanda var viktigt och då är NVIDIA ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!
Har gått i tankar på att endast uppgradera nuvarande, men då jag gärna hade gett brorsan min nuvarande i julklapp så tror jag ändå att jag vill ha nytt från scratch så att säga.

Hade någon av er kunniga haft lust att slänga ihop ett bygge med passande specs? Gärna med rubbet från Inet ifall det inte är påtagligt dyrare än någon annan återförsäljare.

Sen ser jag att 4070 ti rekommenderas över amd-motsvarigheter. Undrar bara vad detta beror på? Har sett i många andra trådar att amds nya grafikkort rekommenderas till folk. Är amd så mycket sämre än nvidia när det kommer till ray tracing?

Edit:
Det slog mig precis att jag har ett Corsair 750W nätaggregat hos päronen (gammal bygge, kanske 15 år sedan?). Skulle detta räcka rent effektmässigt ifall jag bygger nytt? Är det någon anslutningsstandard eller dylikt som har ändrats och som jag bör ha i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Stort tack för alla svar!
Har gått i tankar på att endast uppgradera nuvarande, men då jag gärna hade gett brorsan min nuvarande i julklapp så tror jag ändå att jag vill ha nytt från scratch så att säga.

Hade någon av er kunniga haft lust att slänga ihop ett bygge med passande specs? Gärna med rubbet från Inet ifall det inte är påtagligt dyrare än någon annan återförsäljare.

Sen ser jag att 4070 ti rekommenderas över amd-motsvarigheter. Undrar bara vad detta beror på? Har sett i många andra trådar att amds nya grafikkort rekommenderas till folk. Är amd så mycket sämre än nvidia när det kommer till ray tracing?

Edit:
Det slog mig precis att jag har ett Corsair 750W nätaggregat hos päronen (gammal bygge, kanske 15 år sedan?). Skulle detta räcka rent effektmässigt ifall jag bygger nytt? Är det någon anslutningsstandard eller dylikt som har ändrats och som jag bör ha i åtanke?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rTwfARDNTPM2YWdOs4lvsRMoqAU/kiockren

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Stort tack för alla svar!
Har gått i tankar på att endast uppgradera nuvarande, men då jag gärna hade gett brorsan min nuvarande i julklapp så tror jag ändå att jag vill ha nytt från scratch så att säga.

Hade någon av er kunniga haft lust att slänga ihop ett bygge med passande specs? Gärna med rubbet från Inet ifall det inte är påtagligt dyrare än någon annan återförsäljare.

Sen ser jag att 4070 ti rekommenderas över amd-motsvarigheter. Undrar bara vad detta beror på? Har sett i många andra trådar att amds nya grafikkort rekommenderas till folk. Är amd så mycket sämre än nvidia när det kommer till ray tracing?

Edit:
Det slog mig precis att jag har ett Corsair 750W nätaggregat hos päronen (gammal bygge, kanske 15 år sedan?). Skulle detta räcka rent effektmässigt ifall jag bygger nytt? Är det någon anslutningsstandard eller dylikt som har ändrats och som jag bör ha i åtanke?

Ifall nätaggregatet är 15 år gammalt så skulle jag köpt ett nytt nätaggregat.

Ray Tracing Nvida är det bättre alternativet för Ray Tracing bättre prestanda och flera nya tekniker exempel är Ray Reconstruction i Alan Wake 2 och Cyberpunk. DLSS är också ett plus vid 1440p så är kvailtet märkbart bättre i de flesta spel än FSR.

AMD är ett bra alternativ ifall du bryr dig mest om rastering prestanda och VRAM för 4K så skulle jag säga 7900XT är bättre än 4070 Ti och skillnaden mellan FSR och DLSS minskar vid högre upplösningar.

Ger 2 alternativ 1 från flera butiker och 1 från bara Inet upp till dig ifall du anser att prisskillnaden är okej

https://www.inet.se/datorbygge/b1447733/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall nätaggregatet är 15 år gammalt så skulle jag köpt ett nytt nätaggregat.

Ray Tracing Nvida är det bättre alternativet för Ray Tracing bättre prestanda och flera nya tekniker exempel är Ray Reconstruction i Alan Wake 2 och Cyberpunk. DLSS är också ett plus vid 1440p så är kvailtet märkbart bättre i de flesta spel än FSR.

AMD är ett bra alternativ ifall du bryr dig mest om rastering prestanda och VRAM för 4K så skulle jag säga 7900XT är bättre än 4070 Ti och skillnaden mellan FSR och DLSS minskar vid högre upplösningar.

Ger 2 alternativ 1 från flera butiker och 1 från bara Inet upp till dig ifall du anser att prisskillnaden är okej

https://komponentkoll.se/bild/hdTBY.png

https://www.inet.se/datorbygge/b1447733/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1447733/datorbygge

Stort tack igen!
Då är det alltså kring 20 tkr man får läggas sig för att få en rimlig prestandaökning från nuvarande setup? Skulle det finnas något värde i att vänta ett par månader? Tänker då på om det är något nytt på väg ut på marknaden som kanske ersätter något i varukorgarna eller som skulle få föregående generations produkter att sjunka i pris?

"AMD är ett bra alternativ ifall du bryr dig mest om rastering prestanda och VRAM för 4K så skulle jag säga 7900XT är bättre än 4070 Ti och skillnaden mellan FSR och DLSS minskar vid högre upplösningar."
Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår vad som menas. Skiljer ju inte så mycket i pris mellan 7900XT och det 4070 ti som ingår i era byggen, så att byta till det andra är helt ok om prestandaskillnaden är stor. Antal GB kanske inte spelar den avgörande rollen i prestanda? På min tid (lol) var det ju viktigt att grafikkortet hade tillräckligt med minne, men som sagt, har varit ute ur svängen ett bra tag nu.

Prisskillnaden mellan att plocka från olika butiker resp. att endast använda sig av Inet är helt ok tycker jag, så kör nog på rubbet därifrån när det är dags att beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Stort tack igen!
Då är det alltså kring 20 tkr man får läggas sig för att få en rimlig prestandaökning från nuvarande setup? Skulle det finnas något värde i att vänta ett par månader? Tänker då på om det är något nytt på väg ut på marknaden som kanske ersätter något i varukorgarna eller som skulle få föregående generations produkter att sjunka i pris?

"AMD är ett bra alternativ ifall du bryr dig mest om rastering prestanda och VRAM för 4K så skulle jag säga 7900XT är bättre än 4070 Ti och skillnaden mellan FSR och DLSS minskar vid högre upplösningar."
Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår vad som menas. Skiljer ju inte så mycket i pris mellan 7900XT och det 4070 ti som ingår i era byggen, så att byta till det andra är helt ok om prestandaskillnaden är stor. Antal GB kanske inte spelar den avgörande rollen i prestanda? På min tid (lol) var det ju viktigt att grafikkortet hade tillräckligt med minne, men som sagt, har varit ute ur svängen ett bra tag nu.

Prisskillnaden mellan att plocka från olika butiker resp. att endast använda sig av Inet är helt ok tycker jag, så kör nog på rubbet därifrån när det är dags att beställa

7900 XT och 4070 Ti presterar nästan identiskt i 1080p men 7900 XT drar ifrån i högre upplösningar. Dessutom drar spel mer och mer VRAM så det är ju en fördel för 7900 XT. 4070 Ti är bättre på RT, dock är min personliga åsikt att RT drar ner prestandan för mycket för det man får men det här är subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KIockren:

Stort tack igen!
Då är det alltså kring 20 tkr man får läggas sig för att få en rimlig prestandaökning från nuvarande setup? Skulle det finnas något värde i att vänta ett par månader? Tänker då på om det är något nytt på väg ut på marknaden som kanske ersätter något i varukorgarna eller som skulle få föregående generations produkter att sjunka i pris?

"AMD är ett bra alternativ ifall du bryr dig mest om rastering prestanda och VRAM för 4K så skulle jag säga 7900XT är bättre än 4070 Ti och skillnaden mellan FSR och DLSS minskar vid högre upplösningar."
Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår vad som menas. Skiljer ju inte så mycket i pris mellan 7900XT och det 4070 ti som ingår i era byggen, så att byta till det andra är helt ok om prestandaskillnaden är stor. Antal GB kanske inte spelar den avgörande rollen i prestanda? På min tid (lol) var det ju viktigt att grafikkortet hade tillräckligt med minne, men som sagt, har varit ute ur svängen ett bra tag nu.

Prisskillnaden mellan att plocka från olika butiker resp. att endast använda sig av Inet är helt ok tycker jag, så kör nog på rubbet därifrån när det är dags att beställa

Kanske RTX 4070 Ti Super men kortet kommer förmodligen kosta lite mer än 4070Ti allt är på rea just nu så tror inte det blir billigare ifall du väntar.

Rastering prestanda är den normala grafikkorts prestandan AMD 7900XT är ca 10-15% bättre än RTX 4070 Ti i normal prestanda.

Men Ray Tracing prestanda speciellt spel med mer RT effekter så kommer RTX 4070 Ti prestera mycket bättre än 7900 XT exempel i Alan Wake 2 så presterar RTX 4070 bättre än RX 7900 XTX.

VRAM är viktigt för ifall det tar slut så får man stora prestanda förluster och behöver sänka vissa inställningar. För 1440p så kommer nog 12GB räcka.

Kolla in Sweclockers Inet streamen kanske ett RTX 4080 går att få till ett bra pris egentligen det bästa kortet för dig men lite utan för din budget.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB