Permalänk
Medlem

Första speldatorn på årtionden

Tjena gänget,

Precis som många andra ska jag efter en nästan 10årig ofrivillig dvala försöka återuppta det här med spelandet. Har läst forumet och landat i något sånt här:

Vill väl landa på något i denna budgetklassen. Men kan tänka mig +-1500kr om det är värt det. Jag är inte heller obekväm med att beställa från olika siter.

Känner mig mest tveksam till moderkortet. Är jag ute och cyklar där?

Allt väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertinZe:

Tjena gänget,

Precis som många andra ska jag efter en nästan 10årig ofrivillig dvala försöka återuppta det här med spelandet. Har läst forumet och landat i något sånt här: https://komponentkoll.se/bild/IwuYv.png

Vill väl landa på något i denna budgetklassen. Men kan tänka mig +-1500kr om det är värt det. Jag är inte heller obekväm med att beställa från olika siter.

Känner mig mest tveksam till moderkortet. Är jag ute och cyklar där?

Allt väl!

Vad gör att du tvekar över moderkortet?

Det finns minnen med lägre latens (CL30 jämfört med CL36) för typ samma peng: https://komponentkoll.se/produkt/1380009-corsair-32gb-2x16gb-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Av de testade moderkorten så var Prime B650M-A sämst presterande så jag skulle hålla mig borta från den. Asrock HDV/M.2 är ett bra budget kort men saknar wifi.

B650 test
HDV/M.2

Chassit kändes ganska suspekt för mig då enda intaget är en liten mesh på vänstersidan. Define 7 compact är liknande med ljuddämpning och har fler intag. Min tanke är att lösa cpu kylningen med en frontmonterad AIO. Om GPUn går för varmt kan man montera en fläkt i botten. För övrigt lagt jag till snabbare RAM minne och CPU.

Arctic Liquid Freezer II 360 var AIOn jag mena men komponentkoll hitta den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad gör att du tvekar över moderkortet?

Det finns minnen med lägre latens (CL30 jämfört med CL36) för typ samma peng: https://komponentkoll.se/produkt/1380009-corsair-32gb-2x16gb-...

Är väl precis den farhågan jag hade som @DreamNox skrev.

Många tack om tipset ang RAM-minnena. Missat helt vad den betäckningen innebar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Av de testade moderkorten så var Prime B650M-A sämst presterande så jag skulle hålla mig borta från den. Asrock HDV/M.2 är ett bra budget kort men saknar wifi.

B650 test
HDV/M.2

https://komponentkoll.se/bild/NadZP.png

Chassit kändes ganska suspekt för mig då enda intaget är en liten mesh på vänstersidan. Define 7 compact är liknande med ljuddämpning och har fler intag. Min tanke är att lösa cpu kylningen med en frontmonterad AIO. Om GPUn går för varmt kan man montera en fläkt i botten. För övrigt lagt jag till snabbare RAM minne och CPU.

Arctic Liquid Freezer II 360 var AIOn jag mena men komponentkoll hitta den inte.

Okej! Valde främst chassit för att jag är helt klar med RGB-tjafs, försöka minimera möjligheten för att vår katt ska lyckas skapa en ny katt av hår inuti chassit och att ett mindre chassi tilltalar mig. Men blir komponenterna lidande så får jag självklart överväga ett annat.

Och det där ang moderkortet har jag missat. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertinZe:

Okej! Valde främst chassit för att jag är helt klar med RGB-tjafs, försöka minimera möjligheten för att vår katt ska lyckas skapa en ny katt av hår inuti chassit och att ett mindre chassi tilltalar mig. Men blir komponenterna lidande så får jag självklart överväga ett annat.

Och det där ang moderkortet har jag missat. Tack!

Finns inte många mATX chassin utan fönsterpanel så dessa två är det jag kom fram till. Katthår bör inte vara ett problem då Fractal lådan har filter i alla ingångar och ASUS har en ganska tät mesh. Bra att veta är att Fractal kommer enbart med två fläktar och ASUS en så fler skulle behövas för att fylla frontpanelen.

Define 7 Mini
ASUS Prime