Polisen går samman med mobiloperatörer för att stoppa bluff-SMS

Permalänk
Melding Plague

Polisen går samman med mobiloperatörer för att stoppa bluff-SMS

Med hjälp av ett kortnummer för att rapportera bluffmeddelanden ska ett gemensamt branschinitiativ försöka sätta stopp för bedrägerier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur ska detta bli i slutändan? Ska vi göra jobbet åt operatörerna och polisens jobb eller vad. Problemet jag menar är att alla kanske inte "ser" bluffen innan det har skett.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

ja, man kan ju alltid hoppas på att det ger effekt.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det hjälper.

De där bluff-SMSen har ju verkligen gått överstyr på sista tiden. Vet inte hur många sånna där "karriär"-SMS som jag fått de senaste månaderna. Alltid från ett brittiskt nummer och alltid uppenbart en bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur ska detta bli i slutändan? Ska vi göra jobbet åt operatörerna och polisens jobb eller vad. Problemet jag menar är att alla kanske inte "ser" bluffen innan det har skett.

Vill du hellre att polisen läser ALLA sms du får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vill du hellre att polisen läser ALLA sms du får?

Du är bäst! Jag grät!

Jag tycker att det är en bra initiativ. Att det pågår ett arbete mot sådana brott kommer leda till att det blir mindre människor som kommer att råka för dessa bedrägerier.

Permalänk
Medlem

Stoppa hellre alla telefonförsäljare som ringer 20 gånger om dagen..

Permalänk
Medlem

Ta telefonförsäljare av framförallt tveksam karaktär på samma gång.

Hade ärligt talat föredragit att kunna låsa mitt abonnemang till att bara kunna ta emot samtal jag whitelistar samt att exempelvis vården och annan viktig verksamhet kommer igenom. När jag har kontakt med andra är det normalt sett sällan jag ringer utan pratar med dessa IRL, via exempelvis Messenger, Teams, SMS eller liknande. Ringa hamnar väldigt långt ner på listan och då mest med folk som inte lämnat 90-talet ännu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med hjälp av ett kortnummer för att rapportera bluffmeddelanden ska ett gemensamt branschinitiativ försöka sätta stopp för bedrägerier.

Läs hela artikeln här

Heja Polisen.!! Tårta till alla inblandade.
Borde ha gjorts för länge sedan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Stoppa hellre alla telefonförsäljare som ringer 20 gånger om dagen..

Hört talas om nix? https://nixtelefon.org/ 🙂

Om du blir uppringd 20 ggr om dagen har du nog själv gett ditt medgivande till kontakt 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Stoppa hellre alla telefonförsäljare som ringer 20 gånger om dagen..

Hur får du 20 samtal om dagen?
Jag får max 1 telefonsäljare varje 2 mån eller nåt.

Däremot har jag blivit uppringd 3 ggr. efter jag startade på mitt nya job som IT- tekniker för Norden (5 länder, lite mera än norden, men det kallas för "area Nordic". och då har det varit dom typiska Indiska scammers som ni ofta ser bli fångat på youtube, jag trodde nästan det var en Amerikansk grej, men nejdå - dom finns och uppenbart är jag på nån slags ålders-lista vart jag säkert ska vara IT-okunnig m.ht. åldern, och då blir dom alltid väldig lessna när jag driver lite med dom.

Tur som var så ringde dom mitt när jag satt i en Teams call med hela IT teamet, och jag bad dom pausa, och lyssna med - Jag låtsade vara en gammal gubbe och satte högtalare till medan mina IT kollegor fick sig ett rejält gott skratt när jag drev med scammerna i äkta "Pierogi" stil.

Scammer: You have virus on your Microsoft computer, sir!
Me: I do? Oh dang nabbit, so what do I do now?
Scammer: You need to turn it on, and go to a website I will tell you.
Me: Okay, I'm so bad with these things, hold on...
Scammer: No problem sir, is your computer on?
Me: Hold on hold on, I'm an old fart, not as agile as I used to be...
Scammer: ok ok, you need to turn it on.
Me: yes yes, I will turn it on.
Scammer: Do you have the web browser open sir?
Me: Yes, it's open, what do you want me to do?
Scammer: You need to go to this site and download what I tell you to.
Me: Load down? Low down?
Scammer: You just....just....just listen, enter this in your browser...
Me: Oh darn, I am so bad with computers, hang on I have a friend here who can help me.
Scammer: no no no, just do as I tell you to, type the following: "somethingsite"
Me: Hang on hang on, he's coming now, he wants to talk to you
Scammer: Ok?
Me: His name is Pierogi, and he's very good with computers!

Scammer "Hangs up! click...."

IT teamet var vid att falla ur stolerna, en spottade ur kaffet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur ska detta bli i slutändan? Ska vi göra jobbet åt operatörerna och polisens jobb eller vad.

Ja, det är tanken.

Alla behöver inte se det, räcker med ett antal mottagare som skickar det vidare.
Är väl en bra grej? I bästa fall får det en positiv effekt, i värsta fall ingen - blir ju iaf inte sämre.

Skrivet av downup:

Stoppa hellre alla telefonförsäljare som ringer 20 gånger om dagen..

haha 20ggr/dag måste vara olidligt!

Jag får 1-2 samtal från försäljare per månad men då är det företag som vill sälja konsulter så de brukar vara hyfsat trevliga. Fördelen är väl att de inte ringer privatpersoner (tror privatmarknaden för ITkonsulter är rätt sval).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mörksuggan:

Hur ska detta bli i slutändan? Ska vi göra jobbet åt operatörerna och polisens jobb eller vad. Problemet jag menar är att alla kanske inte "ser" bluffen innan det har skett.

Vad ser du som alternativ?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ta telefonförsäljare av framförallt tveksam karaktär på samma gång.

Hade ärligt talat föredragit att kunna låsa mitt abonnemang till att bara kunna ta emot samtal jag whitelistar samt att exempelvis vården och annan viktig verksamhet kommer igenom. När jag har kontakt med andra är det normalt sett sällan jag ringer utan pratar med dessa IRL, via exempelvis Messenger, Teams, SMS eller liknande. Ringa hamnar väldigt långt ner på listan och då mest med folk som inte lämnat 90-talet ännu.

Fattar inte varför operatörerna inte har detta som en tjänst? Finns säkert någon anledning men jag hade lätt betalat 19 kr i månaden för detta (utan att behöva installera någon app eller så, bara logga in på min sidor och hantera helt enkelt).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Senast idag så var jag hemma hos en 70-plussare som ville ha hjälp, hon behövde "förnya" sitt Bank-ID enligt ett SMS och behövde hjälp... suck... Fruktansvärt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vill du hellre att polisen läser ALLA sms du får?

Räcker det inte med FRA?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Enklare vore att dels totalt stoppa möjligheten att skicka meddelanden från nummer som inte är korrekta (i alla fall för svenska nummer), dels helt avskaffa systemet med meddelanden som kommer från kortnummer, typ 77392 (påhittat). Alla SMS som kommer ska vara från ett registrerat och sökbart (undantaget de med hemliga uppgifter), riktigt mobilnummer. Ja, även för företag och myndigheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Jag får inga konstiga sms, däremot konstiga telefonsamtal. Problemet med telefonsamtal är att även riktiga samtal ibland är knepiga och man får hantera dem på rätt sätt.
Det stora tycker jag är Facebookbedrägeri idag. Tex finns det utlänska grupper som lägger ut bilder på roliga katter, typ 100% av alla äldre som skriver en kommentar, får kontakt av en yngre snygg person som skriver att den tycker denna är så bedårande och vill komma i kontakt.

Skrivet av cyklonen:

Enklare vore att dels totalt stoppa möjligheten att skicka meddelanden från nummer som inte är korrekta (i alla fall för svenska nummer), dels helt avskaffa systemet med meddelanden som kommer från kortnummer, typ 77392 (påhittat). Alla SMS som kommer ska vara från ett registrerat och sökbart (undantaget de med hemliga uppgifter), riktigt mobilnummer. Ja, även för företag och myndigheter.

Möjligheten kan finnas, men default på alla vanliga abonnemang borde vara att kassera dessa sms. Så de som vill ha sms från oregisterade nummer aktivt måste avaktivera denna spärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fattar inte varför operatörerna inte har detta som en tjänst? Finns säkert någon anledning men jag hade lätt betalat 19 kr i månaden för detta (utan att behöva installera någon app eller så, bara logga in på min sidor och hantera helt enkelt).

Håller helt med. Den första operatören med fungerande mobiltäckning som erbjuder något sådant kommer jag byta till. Har lite svårt att se varför det inte skulle vara möjligt egentligen, mer än att de inte vill/kostar att implementera.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det första och största steget de borde ta är att inte tillåta spoofade nummer överlag, det är utan tvekan det absolut primära problemet vilket gör att folk inte kan göra något åt det själva. Andra steget skulle vara att låta folk att blockera nummer från utlandet att ringa/smsa till en, då är ännu mer av problemet löst.

Sen när de inte kan gömma sig längre så blir det mycket lättare att arbeta mot problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det första och största steget de borde ta är att inte tillåta spoofade nummer överlag, det är utan tvekan det absolut primära problemet vilket gör att folk inte kan göra något åt det själva. Andra steget skulle vara att låta folk att blockera nummer från utlandet att ringa/smsa till en, då är ännu mer av problemet löst.

Sen när de inte kan gömma sig längre så blir det mycket lättare att arbeta mot problemet.

Det finns redan hos flertalet operatörer, Telia är jag helt säker att man kan spärra utlandssamtal på och även Hallon har tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det finns redan hos flertalet operatörer, Telia är jag helt säker att man kan spärra utlandssamtal på och även Hallon har tjänsten.

Utgående, ja. Inkommande, knappast. Nån operatör kanske erbjuder det, men inte alla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Utgående, ja. Inkommande, knappast. Nån operatör kanske erbjuder det, men inte alla.

Ja fel av mig Telia erbjuder det bara på sin bredbandstelefoni, borde ju gå att få även på mobil tycker man.
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/sparr-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hört talas om nix? https://nixtelefon.org/ 🙂

Om du blir uppringd 20 ggr om dagen har du nog själv gett ditt medgivande till kontakt 😅

Rapporterade flera nummer pga konstant uppringning och på gränsen till trakasserier och fick som svar att jag sannolikt godkänt användandet genom att jag köpt en produkt från någon som de representerar

Har ingen aning vad eller vem (har visserligen inte svarat) men NIX är tyvärr ofta tandlöst även om tanken är god och de stoppar förhoppningsvis den stora massan.

Ps.

44 69 61 6D 61 78 20 42 75 73 69 6E 65 73 73 20 47 72 6F 75 70

kan dra åt skogen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Rapporterade flera nummer pga konstant uppringning och på gränsen till trakasserier och fick som svar att jag sannolikt godkänt användandet genom att jag köpt en produkt från någon som de representerar

Har ingen aning vad eller vem (har visserligen inte svarat) men NIX är tyvärr ofta tandlöst även om tanken är god och de stoppar förhoppningsvis den stora massan.

Ps.

44 69 61 6D 61 78 20 42 75 73 69 6E 65 73 73 20 47 72 6F 75 70

kan dra åt skogen.

Undersökningar/tävlingar på nätet kan resultera i att man blir nedringd på det sättet då villkoren bl.a. ger företagen rätt att kontakta deltagaren.

NIX hjälper mot säljare från företag du inte har någon tidigare relation med.
Att avlista sitt telenr från söksidor (som t.ex. hitta.se m.fl.) är ännu ett sätt att minska antalet samtal.

Men har man råkat delta i en tävling/undersökning hjälper inte NIX eller avlistning då du har gett medgivande genom att godkänna villkoren. Ev kan man höra av sig till arrangören av tävlingen och be dem spärra ditt nr, men det är ofta redan för sent då eftersom att de redan har skickat dina uppgifter vidare till flertalet företag för telemarketing.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Ja mitt mobilnummer och epost läckte ut när TAP blev hackade (portugisiskt flygbolag) så de kan brinna i helvetet för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Jag själv hatar lämna ut mitt telefonnummer till varenda tjänst. Man kan inte ens skaffa chatGPT utan att ge dem ens mobilnummer så de kan skicka ett sms som man bekräftar vem man är.
Folk kallar såna som mig för att ha på sig folliehat och annat.

Jag själv har mina misstankar på varför de andra som lämnar ut sitt mobilnummer så lätt, får en massa konstiga sms och samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Jag hade seriösa problem ett tag tillbaks och det var för mitt mobilnummer läckte ut i nån sorts online account breach och hamnade i nån spam databas som verkade skickades runt. Den enda lösningen jag hittade var att byta nummer annars fick jag minst några samtal per dag.

Kontaktade halebop om det men det fanns inget de kunde göra utöver att ge mig ett nytt nummer och skicka över min kontant summa till det. Innan nån frågar, ja jag använder kontantkort då jag använder min mobil väldigt lite så även billigaste abonnemangen är mycket dyrare.

Sen jag bytte nummer har jag inte fått ett enda spam samtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra initiativ men jag är alltid lite förvånad över att folk får så mycket spam. Blir nästan nyfiken på vad folk gör för att få så mycket spam?

Tror det var 2011, mängder av tjänster läckte användarinfo. Blandannat PSN. Läckorna det året är nog fortfarande bidragande till mycket av skräpet jag får både på mail och mobilnummer.

Kört ett nytt mobilnummer i tre år och har bara fått samtal från DI, där jag varit kund. Och då använder jag detta nummer till allt idag typ. Ska fortfarande vara dolt på nummersidor, officiellt kör jag fortfarande mitt gamla nummer men svarar inte på samtal på det numret då det bara är skräpsamtal. Kollar dock av sånt som inte autoblockas ifall något viktigt skulle ha ringt på det numret. Exempelvis vården har korrekt nummer.

Mailen är tänkt att byta till Proton. Tanken var Outlook först men inte riktigt nöjd med det och Proton erbjuder sånt jag vill ha, blandannat alias vilket också Outlook har.

Alltid omständigt att byta mail och jag har inte riktigt energin för det i dagsläget. Men det ligger högt på prio-listan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...