Nvidia fortsätter satsa på RTX 3060

Permalänk
Melding Plague

Nvidia fortsätter satsa på RTX 3060

Världens populäraste grafikkort är inte på väg ur Nvidias sortiment i första taget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Eller är det så enkelt att det är ont om pengar överlag?

Jag killgissar på en kombination här.

Hur som bör spelutvecklarna ta sig en funderare om det är läge att satsa på grafikintensiva spel för tillfället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Eller är det så enkelt att det är ont om pengar överlag?

Jag killgissar på en kombination här.

Hur som bör spelutvecklarna ta sig en funderare om det är läge att satsa på grafikintensiva spel för tillfället.

Tänker liknande.

Har du redan 1080p skärm och är nöjd med det. Så varför köpa ny GPU?

Att spela i 1080p funkar hur bra som helst 👍✌️

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Eller är det så enkelt att det är ont om pengar överlag?

Jag killgissar på en kombination här.

Hur som bör spelutvecklarna ta sig en funderare om det är läge att satsa på grafikintensiva spel för tillfället.

Visst finns skit-optimerade spel, men överlag räcker rtx 3060 mer än väl för alla existerande spel mer eller mindre. Behöver inte spela 4k Ultra bara för att det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Eller är det så enkelt att det är ont om pengar överlag?

Jag killgissar på en kombination här.

Hur som bör spelutvecklarna ta sig en funderare om det är läge att satsa på grafikintensiva spel för tillfället.

Mina 4500kr räckte till 680, sen 1070 och sen 3060.

Det är marknaden som förändrats inte jag.

Permalänk
Medlem

Bra om det kommer fler prisvärda kort.
Bra om det finns något grafikkort som både är kraftfullare än RTX 3050 och som kostar under 3000kr.

Men borde inte 4060 vara billigare att tillverka?

4060 8GB har både mindre VRAM och lägre strömförbrukning än 3060 12GB.
Lägre strömförbrukning borde innebära att det klarar sig med klenare strömförsörjning och mindre/billigare kylare.

Jag tror det kan finnas en marknad för grafikkort som är kraftfullare än RTX 2060 / RTX 3050 och som ändå inte kostar jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mina 4500kr räckte till 680, sen 1070 och sen 3060.

Det är marknaden som förändrats inte jag.

580 kostade 4100kr. Men kronan var betydligt mer värd då. Skulle de som styr få kronan att vara värd något igen så skulle vi få helt andra priser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Eller är det så enkelt att det är ont om pengar överlag?

Jag killgissar på en kombination här.

Hur som bör spelutvecklarna ta sig en funderare om det är läge att satsa på grafikintensiva spel för tillfället.

Nu är ju PC marknaden rätt så diversifierad och det finns nog plats för både esport och tunga spel.

Men för dom som mest kör esport är ju 3060 perfekt.

Permalänk
Medlem

Förståeliga, dom har ju inget annat vettig i de lägre prisklasserna.
Deras 1650, 1660 och 3050 är ju pinsamt överprisatta.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men borde inte 4060 vara billigare att tillverka?

4060 8GB har både mindre VRAM och lägre strömförbrukning än 3060 12GB.
Lägre strömförbrukning borde innebära att det klarar sig med klenare strömförsörjning och mindre/billigare kylare.

Njae tror det är så att RTX3060 är tillverkad på gammal, billigare tillverkningteknik där det både TSMC och Nvidia har hämtat hem investerade pengar så tillverkningskostnaderna lär vara som lägst nu. Medans RTX4060 ska hjälpa till att betala alla nya features och teknik som alla de andra RTX4000 korten.
3060 har 12Gb men det är slöare minne så kan säkert i slutändan kosta lika mycket som det snabbare men mindre 8Gb minnet i 4060.
Ett billigt sätt för Nvidia att lösa att de fått sån skit för att de inte haft ett billigt kort med mer än 8Gb.

(kom på sen att om något är dyrare på korten som kylarna etc så ligger det på tillverkarna och drabbar inte Nvidia )

Permalänk
Medlem

Ja vem behöver mer prestanda.
Man ser va 3070/3080 går för på Tradera nu 6-7 tusen kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mina 4500kr räckte till 680, sen 1070 och sen 3060.

Det är marknaden som förändrats inte jag.

Bara på dessa 11 år så har 4500kr så blivit 5 859,80kr nu

Krona per dollar 2012 var 6.772 SEK/$, idag är den 10.43

Så 2012 fick du:
4500/6.772 ≈ 664,5$ för dina kronor

Idag får du:
4500/10.43 ≈ 431.4$ för samma antal kronor

En krona är inte längre en krona, det är ganska mycket mindre än vad det var förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Njae tror det är så att RTX3060 är tillverkad på gammal, billigare tillverkningteknik där det både TSMC och Nvidia har hämtat hem investerade pengar så tillverkningskostnaderna lär vara som lägst nu. Medans RTX4060 ska hjälpa till att betala alla nya features och teknik som alla de andra RTX4000 korten.
3060 har 12Gb men det är slöare minne så kan säkert i slutändan kosta lika mycket som det snabbare men mindre 8Gb minnet i 4060.
Ett billigt sätt för Nvidia att lösa att de fått sån skit för att de inte haft ett billigt kort med mer än 8Gb.

(kom på sen att om något är dyrare på korten som kylarna etc så ligger det på tillverkarna och drabbar inte Nvidia )

3000-serien tillverkas på Samsungs 8nm-nod, inte TSMC, tror den noden är väldigt billig nu

Permalänk
Medlem

Det är alltid en intressant det där om vad man "behöver" för styrka på GPU:n. Ett av spelen jag ser fram mest emot 2024, alltså nästa år, har ett RTX 2080 som rekommenderat kort. Tittar vi på PS5/XSX så brukar man ju säga att dessa ligger på en nivå runt ett RX 6650 XT.

Det här är första gången jag har satt mig in i prestanda och har noterat ett mönster här att spelen utvecklas till stor grad efter konsolernas maxkapacitet. Visst, PC får lite extra ultra lull och högre FPS, men det är inte så att t.ex. Alan Wake 2 ser fult ut på PS5 och snyggt på PC, utan det är till synes för 99 av 100 personer identiska spel, men något vassare på PC med högre FPS.

Sedan är det självklart en kostnadsfråga, som det oftast är även om folk inte vill erkänna det. Det är lätt att intala sig att man "inte behöver" ett 4090 när det kostar 25,000 kr för "60 FPS duger för mig och mänskliga ögat kan inte ens se över 90 FPS" osv. osv. Hade det i stället kostat 7800 kr medan 3060 kostat 4600 kr, så tror jag att vi hade haft väldigt många fler helt plötsligt hade behövt ett 4090 och det mänskliga ögat hade evolverat för att helt plötsligt märka högre FPS-halter.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Finns väll ingen som köper 3000 serien idag när 4000 serien är ute?

Permalänk
Skrivet av dagas:

580 kostade 4100kr. Men kronan var betydligt mer värd då. Skulle de som styr få kronan att vara värd något igen så skulle vi få helt andra priser.

Skulle vara kul om någon tog fram hur mycket kronan var värd vid varje lansering av X80 och deras lanseringspris och jämföra med idag.

8 kr per usd var väl normen runt GTX 580, 680?

Permalänk
Medlem

Ja varför inte? 3060 kan ju köra allting som finns idag i 1080p. Det är ärligt talat inte så mycket skillnad mellan högsta grafikinställningar och medium ändå. Sänk inställningarna, få 60 FPS, sen efter 10 min har du glömt att det var snyggare på Ultra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skulle vara kul om någon tog fram hur mycket kronan var värd vid varje lansering av X80 och deras lanseringspris och jämföra med idag.

8 kr per usd var väl normen runt GTX 580, 680?

Snarare mellan 6 och 7 kr per USD på den tiden. Sedan har kronan störtdykt gentemot dollarn i två omgångar, först runt 2014-15 då dollarn gick från att kosta mellan 6-7 kr till att ligga mellan 8-9 kr och nu det senaste året då kronan parkerat mellan 10 och 12 kr per dollar.

Jag är totalt okunnig om nationalekonomi men det märks tydligt att gemene svensk blivit fattigare de senaste 10 åren. Speciellt när vi reser utomlands, vilket är extra jobbigt för oss som bor tvärs över från Köpenhamn då det nu kostar orimligt mycket att åka över och roa sig en kväll.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Snarare mellan 6 och 7 kr per USD på den tiden. Sedan har kronan störtdykt gentemot dollarn i två omgångar, först runt 2014-15 då dollarn gick från att kosta mellan 6-7 kr till att ligga mellan 8-9 kr och nu det senaste året då kronan parkerat mellan 10 och 12 kr per dollar.

Jag är totalt okunnig om nationalekonomi men det märks tydligt att gemene svensk blivit fattigare de senaste 10 åren. Speciellt när vi reser utomlands, vilket är extra jobbigt för oss som bor tvärs över från Köpenhamn då det nu kostar orimligt mycket att åka över och roa sig en kväll.

Riktigt tråkigt! Tyvärr tar ju datorintresseset stryk då datorkomponenter blivit mycket dyrare idag. Vi måste stärka kronan det måste få ett slut på denna kronförsvagning vi haft de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Sedan är det självklart en kostnadsfråga, som det oftast är även om folk inte vill erkänna det. Det är lätt att intala sig att man "inte behöver" ett 4090 när det kostar 25,000 kr för "60 FPS duger för mig och mänskliga ögat kan inte ens se över 90 FPS" osv. osv. Hade det i stället kostat 7800 kr medan 3060 kostat 4600 kr, så tror jag att vi hade haft väldigt många fler helt plötsligt hade behövt ett 4090 och det mänskliga ögat hade evolverat för att helt plötsligt märka högre FPS-halter.

Handlar också mycket om detaljrikedom snarare än FPS. I t.ex. Alan Wake 2 med Path Tracing klarar inte ett 4080 60 FPS i 1080p, och ett 4090 ligger under 60 FPS i 1440p. Swec testade inte 3060 i de inställningarna, men i något lägre inställningar får ett 3070 15 FPS i 1440p så man kan väl gissa på att ett 3060 knappt klarar dubbelsiffrig FPS i det spelet. Så det där med att 4090 bara är till för de som vill 40 tusen miljarder FPS är lite av en myt. Det behövs för att få 60 FPS i de nyaste spelen.
5-10 FPS var kanske OK när man spelade Castle Master på Amiga 500 men folk har lite högre krav idag.

Går man tillbaka i tiden har det inte inträffat förut att så dyra kort presterar så dåligt i nya spel. Även om man räknar med inflationen behöver man idag lägga mångdubbelt mer pengar för att få 60 eller ens 30 FPS i nya spel utan att dra ner rejält på kvalitén.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Handlar också mycket om detaljrikedom snarare än FPS. I t.ex. Alan Wake 2 med Path Tracing klarar inte ett 4080 60 FPS i 1080p, och ett 4090 ligger under 60 FPS i 1440p. Swec testade inte 3060 i de inställningarna, men i något lägre inställningar får ett 3070 15 FPS i 1440p så man kan väl gissa på att ett 3060 knappt klarar dubbelsiffrig FPS i det spelet. Så det där med att 4090 bara är till för de som vill 40 tusen miljarder FPS är lite av en myt. Det behövs för att få 60 FPS i de nyaste spelen.
5-10 FPS var kanske OK när man spelade Castle Master på Amiga 500 men folk har lite högre krav idag.

Går man tillbaka i tiden har det inte inträffat förut att så dyra kort presterar så dåligt i nya spel. Även om man räknar med inflationen behöver man idag lägga mångdubbelt mer pengar för att få 60 eller ens 30 FPS i nya spel utan att dra ner rejält på kvalitén.

Dock är det en myt att alla spel måste upp i 60 fps för att vara spelbart. Spelar man med kontroller är 30 fps i Alan Wake 2 definitivt spelbart. Du vänder och vrider för att övertyga om att endast en dator för 45 000 är godtagbart för gamers som har hyfsade krav. Det är inte sant. Resonemanget imponerar inte.

Har man en burk som inte håller måttet för ett visst spel är det bara att spela något annat. Många resonerar ungefär så.

Årets bästa spel? Metriod prime remastered. I mitt tycke bra mkt bättre än Alan Wake 2.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med mitt RX 6600 med 8GB vram. Kostade mig "saftiga" 2 790 kr och förutom Alan Wake 2 som knappt ville nå 25fps med allt på low så har jag inte haft några problem alls. Kör nästan alla spel i mix av high/ultra med 60+ fps (ofta mycket mer än så) i 1080p. Nyligen var det remaken av Dead Space som jag körde i high/ultra inställningar med ray tracing på i sista halvan bara för att testa (RTAO) och det flöt på fint.
Resident Evil 4 (2023) gick riktigt bra det med i high inställningar med stabila 85-90fps även i dom mest stressiga scenerna.
Visst skulle det vara trevligt att ha ett 4090 bygge i stugan men det är inget måste om man bara vill spela och ha kul.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Avstängd

RTX 3060 12GB fungerar kanon både i 1080P och 1440P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ett RTX 3060 fortsätter sälja bra, betyder det att många inte bryr sig om grafik på högre inställningar/upplösning eller att dom spelen som det behövs sänkas i inte spelas av dessa köpare?

Det är ett kompetent 1080p-kort vars stora fel var priset (det låg i princip jämnt med 6700XT i pris långa perioder, och det kortet vann i allt). Sänker Nvidia priset så löser de det problemet. En del vill absolut ha Nvidia, men inte till riktigt vilket pris som helst, och då är det här ett alternativ.

Skrivet av rwkk:

Behöver inte spela 4k Ultra bara för att det finns.

Är du säker på att du är på rätt forum?

(Jag håller med, men häromkring snackas det så ofta bara om prestandan på ”Ultra”. Håller man sig på ”High” kan man klara sig på mycket mindre, och uppskalning med en låg faktor gör massor.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Njae tror det är så att RTX3060 är tillverkad på gammal, billigare tillverkningteknik där det både TSMC och Nvidia har hämtat hem investerade pengar så tillverkningskostnaderna lär vara som lägst nu. Medans RTX4060 ska hjälpa till att betala alla nya features och teknik som alla de andra RTX4000 korten.
3060 har 12Gb men det är slöare minne så kan säkert i slutändan kosta lika mycket som det snabbare men mindre 8Gb minnet i 4060.
Ett billigt sätt för Nvidia att lösa att de fått sån skit för att de inte haft ett billigt kort med mer än 8Gb.

(kom på sen att om något är dyrare på korten som kylarna etc så ligger det på tillverkarna och drabbar inte Nvidia )

Kan så vara.
Vet inte exakt hur avtalen mellan Nvidia och korttillverkarna ser ut.
Men tänkte att när det kommer till att i slutändan sälja en produkt till slutkonsument och försöka hålla en prispunkt så räknas allt in. Inte enbart priset Nvidia säljer GPU chippen för eller priserna Nvidia betalar för per fungerande GPU.

Att optimeringar i tillverkning, åtminstone på sikt, borde göra nyare generationer kretsar mer kostnadseffektiva att tillverka.

Speciellt om man tar hänsyn till prestanda och strömförbrukning och sånt.

Exempelvis här är en video som jämför GTX 1080 och RTX 3050.

Prestandan var relativt jämn mellan GTX 1080 och RTX 3050.
I vissa titlar så jämnt att det var inom felmarginalen.
Men bl.a. Witcher 3 var det större skillnad till 1080 fördel.
Men i Spiderman vann 3050 i prestanda även om skillnaden inte var stor.

Tar man den jämförelsen.
Att det borde vara mer kostnadseffektivt att tillverka nya 3050's än att nytillverka 1080s.

Speciellt om man drar det ännu längre.
Säg att man tar en last som körs enbart på CPU, men är en arbetslast som fungerar att klustra.

Säg att man bygger en ny dator med en Core i9 13900K.

Samt att man tar gamla datorer från 2003 eller äldre och klustrar för att komma upp i minst samma total prestanda som en 13900K.

Med tillräckligt många Pentium 4:or eller Athlon XP klustrade borde man kunna komma upp i högre total prestanda än en ensam 13900K.

Men speciellt då en fungerande dator inte enbart är en CPU utan det även behövs moderkort och minne och strömförsörjning och grejer så blir ett Pentium 4 kluster något mycket större och strömtörstigare än en ensam modern dator.

Att det inte hade varit kostnadseffektivt att tillverka nya Pentium 4:or även om tillverkningstekniken är mogen.

.
Klart att det är en viss skillnad på att gå en generation tillbaka än att gå 20+ år tillbaka.
Men att generellt borde nyare generationer bli mer kostnadseffektiva över tid.

Även om det kanske bromsats i en del nu när utvecklingen av bättre tillverkningsteknik inte går lika snabbt som förr. När en nodkrympning inte automatiskt ger lika stora fördelar som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Handlar också mycket om detaljrikedom snarare än FPS. I t.ex. Alan Wake 2 med Path Tracing klarar inte ett 4080 60 FPS i 1080p, och ett 4090 ligger under 60 FPS i 1440p. Swec testade inte 3060 i de inställningarna, men i något lägre inställningar får ett 3070 15 FPS i 1440p så man kan väl gissa på att ett 3060 knappt klarar dubbelsiffrig FPS i det spelet. Så det där med att 4090 bara är till för de som vill 40 tusen miljarder FPS är lite av en myt. Det behövs för att få 60 FPS i de nyaste spelen.
5-10 FPS var kanske OK när man spelade Castle Master på Amiga 500 men folk har lite högre krav idag.

Går man tillbaka i tiden har det inte inträffat förut att så dyra kort presterar så dåligt i nya spel. Även om man räknar med inflationen behöver man idag lägga mångdubbelt mer pengar för att få 60 eller ens 30 FPS i nya spel utan att dra ner rejält på kvalitén.

Det här med Ray Tracing är relativt nytt.
Stänger du av RT så får du säkert en märkbar prestanda ökning.

Eller nytt och nytt...
Beror på hur man ser på det.
Redan på 80-90 talet fanns det program som kunde rendera med RT, men då på CPU och att det kanske tog timmar eller t.o.m. dagar att rendera 1 bild.
Knappast något som gav spelbar prestanda.

Det som är nytt med de senare generationerna grafikkort är att vi faktiskt kan använda någon nivå av Ray Tracing och ändå få flera bilder per sekund.

Tänk om du kunde tvinga Ray Tracing på en 90 tals dator i Quake 2 eller något annat spel och få flera minuter eller timmar per frame.
I ett FPS spel skulle man dö innan man ser vad som träffar en.

Kanske teoretiskt sett hade kunnat fungera i något turbaserat spel om man har en ocean av tålamod.

Ur det perspektivet så har Ray tracing helt klart gått framåt jämfört med 20-30-40 år sen.

Jag tror Ray Tracing kommer att växa och bli större.
Men RTX 2000 serien släpptes hösten 2018.
Det är inte ens 10 år sen.
Ur ett större/längre perspektiv är det inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3000-serien tillverkas på Samsungs 8nm-nod, inte TSMC, tror den noden är väldigt billig nu

Ahhh makes even more sense för Nvidia att använda 12GB 3060 för att konkurrera med AMD budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men att generellt borde nyare generationer bli mer kostnadseffektiva över tid.

Håller med och jag skulle inte va förvånad om RTX 3060 just nu ligger i "sweetspot" när det gäller kostnadseffektivitet med en väl inkörd och beprövad tillverkningsteknik som inte är för gammal medans RTX 4060 ligger på den senaste och dyraste tillverkningtekniken (om inte de lyckats rulla ut en ny) där de inte kan tillverka tillräckligt AI-kort som företag vill köpa.

Permalänk
Medlem

Vägrar spela i lägre än 4k det är inte 2005 längre...dags för rövhålen en på nv/amd begripa detta. Så det blir inget alls, inte en chans att jag betalar över 10 k för en gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara på dessa 11 år så har 4500kr så blivit 5 859,80kr nu

Krona per dollar 2012 var 6.772 SEK/$, idag är den 10.43

Så 2012 fick du:
4500/6.772 ≈ 664,5$ för dina kronor

Idag får du:
4500/10.43 ≈ 431.4$ för samma antal kronor

En krona är inte längre en krona, det är ganska mycket mindre än vad det var förr

Absolut, men det var lite av poängen. Det är mest marknaden (valutakurser, Nvidia osv) som har förändrats, inte jag.