Permalänk
Skrivet av 7mangan6:

Båda dom jag länkade längre upp kostar under 10 tusen och dom skiljer sig inte så mycket ifrån din till ett betydligt billigare pris. Men det är du som bestämmer, och kändes det rätt för dig, det är viktigast, hoppas ni blir nöjda med köpet.

Permalänk
Medlem

Funderar på att från start köpa till en SSD https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Behöver jag ngn form av tillbehör eller liknande för att koppla in den? Det borde väl bara vara att trycka in kontakten?

Permalänk
Medlem

Den SSD jag avser köpa läser/skriver ca 550mb/s, är det för långsamt till spel egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Funderar på att från start köpa till en SSD https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd...

Behöver jag ngn form av tillbehör eller liknande för att koppla in den? Det borde väl bara vara att trycka in kontakten?

Om du köpte den färdigbyggda MSI-datorn får du fråga Komplett/MSI om det inte framgår i tillhörande manual.

Skrivet av 7mangan6:

Den SSD jag avser köpa läser/skriver ca 550mb/s, är det för långsamt till spel egentligen?

560MB/s är den maximala hastigheten man kan få ut genom SATA-anslutning. Det som är mer intressant att titta på när man jämför olika SATA-SSDer är TBW (hur många skrivningar den klarar innan minnescellerna går sönder) och MTBF (genomsnittlig tid tills den går sönder) samt hur snabbt den läser och skriver mindre filer (4kB read/write).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Prisvärt? Tänker att 2tb lagring och rtx 4070 samt i7 drar upp priset, men det borde vara en långsiktig bra investering tänker jag

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Försökte bygga liknande på inet https://www.inet.se/datorbygge/b1458183/test

Kanske billigare till julrean?

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Prisvärt? Tänker att 2tb lagring och rtx 4070 samt i7 drar upp priset, men det borde vara en långsiktig bra investering tänker jag

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Försökte bygga liknande på inet https://www.inet.se/datorbygge/b1458183/test

Kanske billigare till julrean?

Onödigt dyrt moderkort, nätaggregat och fläktar i Inet bygget.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Onödigt dyrt moderkort, nätaggregat och fläktar i Inet bygget.

Ja jag kanske valde fel på vissa komponenter, men hittade inte samma så jag chansade. Men oavsett är priset inte speciellt mer tilltalande med egenbyggd dator, eller vad tror ni?

Tyckte spontant att NoN kändes ganska ”vass”.

Permalänk
Medlem

Köpte en pc med rtx 4060ti / i5-12400F men är rätt missnöjd med prestandan.

Körde BFV och ställde in allt på ultra settings och fps pendlade mellan 50-140 och hade förväntat mig mer. Provade även setting high och hamnade lite högre men inte som jag hade trott.

Min uppfattning var nog att jag med denna dator skulle ligga på 100-200fps på ett så gammalt spel. Det spelet kom runt 2018 och hur var upplevelsen på den tiden med hårdvaran som fanns då kan man undra.

Frågan är vad som är flaskhalsen. Tycker att datorn borde kunna ”trycka på” lite mer, fläkten verkar ju inte ens behöva jobba hårdare med ultra settings så något kanske man kan ställa in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Köpte en pc med rtx 4060ti / i5-12400F men är rätt missnöjd med prestandan.

Körde BFV och ställde in allt på ultra settings och fps pendlade mellan 50-140 och hade förväntat mig mer. Provade även setting high och hamnade lite högre men inte som jag hade trott.

Min uppfattning var nog att jag med denna dator skulle ligga på 100-200fps på ett så gammalt spel. Det spelet kom runt 2018 och hur var upplevelsen på den tiden med hårdvaran som fanns då kan man undra.

Frågan är vad som är flaskhalsen. Tycker att datorn borde kunna ”trycka på” lite mer, fläkten verkar ju inte ens behöva jobba hårdare med ultra settings så något kanske man kan ställa in?

I vilken upplösning? Låter som att du har raytracing aktiverat, testa att slå av det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Datorn behöver ofta optimeras. Finns mycket bra och utförliga guider på Youtube för att maxa prestandan i Windows och Nvidia control panel. Rekommenderas även att kika på video för just BFV ex ”best ultra settings” då många grejer du slår på in game inte ger ett smack och tjuvar bara prestanda kontra att sänka den specifika inställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

I vilken upplösning? Låter som att du har raytracing aktiverat, testa att slå av det.

1080p på en 144hz skärm. Hmm, ray tracing, heter det så i settings? Får kolla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

1080p på en 144hz skärm. Hmm, ray tracing, heter det så i settings? Får kolla det?

DXR heter det i settings i BF V.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

DXR heter det i settings i BF V.

DXR ska alltså slås av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

DXR ska alltså slås av?

Ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Den verkar inte gå att slå av, den är gråmarkerad på ”påslagen”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Den verkar inte gå att slå av, den är gråmarkerad på ”påslagen”.

Detta är för att aktivera raytracing, så gör tvärtom: https://help.ea.com/en-tr/help/battlefield/battlefield-v/batt...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Stängde av DirectX12 på Battlefield 5 samt på battlefront 2 och FPS ökade en hel del faktiskt. Men jag vet inte ens om jag ser ngn skillnad med av/på i grafiken, mest nöjd över mer fps

Hur mycket skulle ni säga vad directx12 gör egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Stängde av DirectX12 på Battlefield 5 samt på battlefront 2 och FPS ökade en hel del faktiskt. Men jag vet inte ens om jag ser ngn skillnad med av/på i grafiken, mest nöjd över mer fps

Hur mycket skulle ni säga vad directx12 gör egentligen?

Finns test på det här på siten: https://www.sweclockers.com/test/26605-ray-tracing-i-battlefi...

Fel länk
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hur mkt skulle mer ram minne påverka fps skulle ni säga? Jag vet att det viktigaste är grafikkortet men ram kanske skjuter till lite extra

Gå från 16gb till 32gb, värt kostnaden för några extra fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hur mkt skulle mer ram minne påverka fps skulle ni säga? Jag vet att det viktigaste är grafikkortet men ram kanske skjuter till lite extra

Gå från 16gb till 32gb, värt kostnaden för några extra fps?

Du får inte fler fps av mer minne.

Möjligtvis några enstaka fps om du byter till snabbare minnen med lägre latenser, men mängden minne påverkar inte fps så länge du inte nyttjar mer minne än vad du har tillgängligt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du får inte fler fps av mer minne.

Möjligtvis några enstaka fps om du byter till snabbare minnen med lägre latenser, men mängden minne påverkar inte fps så länge du inte nyttjar mer minne än vad du har tillgängligt.

De som sitter i är ddr4 3200MHz, säg att det skulle ersättas med ddr5 och högre mhz? Då kan det bli ngn fps men inte mer än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

De som sitter i är ddr4 3200MHz, säg att det skulle ersättas med ddr5 och högre mhz? Då kan det bli ngn fps men inte mer än så?

Ja, eller till ddr4 3600MHz med lägre latens, så skulle du kunna få några få extra fps. Men du kommer inte märka skillnad om du inte kör benchmark.

Och att gå över till ddr5 kräver ju även nytt moderkort och ny processor, så det blir väldigt dyra extra fps.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

De som sitter i är ddr4 3200MHz, säg att det skulle ersättas med ddr5 och högre mhz? Då kan det bli ngn fps men inte mer än så?

Var det inte den här datorn du köpte eller missar jag något?

https://www.komplett.se/product/1245010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Var det inte den här datorn du köpte eller missar jag något?

https://www.komplett.se/product/1245010

Jo det var den jag först köpte, men den var defekt så det fick bli att ångra köpet, CPU fläkten var defekt.

Det blev denna istället https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alastor Moody:

Funderade på att köpa ditt paket här som du så fint har slängt ihop. Är det passande till mig som vill kunna spela GTA 6 när de kommer ut men även CS2 med högsta grafikinställningar och kunna ligga på 200 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 34shuno:

Funderade på att köpa ditt paket här som du så fint har slängt ihop. Är det passande till mig som vill kunna spela GTA 6 när de kommer ut men även CS2 med högsta grafikinställningar och kunna ligga på 200 fps?

Om du kan utöka budgeten lite är detta ett väldigt prisvärt AM5-system.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/wfsgAUZuFouqZ-VIvf09jM3Dc8w/34shuno

Permalänk
Medlem
Skrivet av 34shuno:

Funderade på att köpa ditt paket här som du så fint har slängt ihop. Är det passande till mig som vill kunna spela GTA 6 när de kommer ut men även CS2 med högsta grafikinställningar och kunna ligga på 200 fps?

Hur ska någon kunna svara på vad som krävs för GTA 6 när det inte är släppt/testat eller ens bekräftat när/om det kommer till PC? 😅

Är fps och flyt det viktigaste för dig så bör du titta på någon av AMDs X3D processorer.

5800X3D med AM4 moderkort.
7800X3D med AM5 moderkort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34