Problem att nå rätt hastighet på nya DDR4 (2x16GB) 3600 Hz

Permalänk
Medlem

Problem att nå rätt hastighet på nya DDR4 (2x16GB) 3600 Hz

Hej,

Har dessa komponenter:
* Moderkort: ASUS PRIME Z370-A
* Processor: Intel I7 8700-K
* PSU:850W
* GPU:ASUS STRIX RTX 3070

Jag har köpt nya RAM-minnen. Dessa: https://www.webhallen.com/se/product/320867-Corsair-Vengeance...

Jag lyckas dock inte få upp hastigheten till 3600 Mhz.
Jag har aktiverat X.M.P och när jag ändrar till 3600 under DRAM Frequency i Bios så vill datorn inte Boota Windows.
Kan se i BIOS att spänningen till RAM sjunker till ca 1.1 V efter jag ändrat ill 3600 Mhz.

Mina tidigare RAM-minnen: https://www.komplett.se/product/893833/datorutrustning/datork...

Min fråga: Vad kan felet vara eller har jag gjort en miss att moderkortet inte kan stödja 3600 Mhz?

Tacksam för hjälp!

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Testat att nollställa bios mellan bytet?

Ibland blir det strul om man inte gör det innan man byter till annat minneskit, framförallt om xmp var aktivt innan bytet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att nollställa bios mellan bytet?

Ibland blir det strul om man inte gör det innan man byter till annat minneskit, framförallt om xmp var aktivt innan bytet.

Ska jag göra det nu när de nya RAM sitter i burken eller måste jag ta ut dem och sen nollställa?

XMP var aktivt innan bytet.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att nollställa bios mellan bytet?

Ibland blir det strul om man inte gör det innan man byter till annat minneskit, framförallt om xmp var aktivt innan bytet.

Jag ställde in ”default” i BIOS och sen aktiverade jag XMP. Det löste problemet!! Nu körs RAM på 3600Mhz.

@shugge Tusen tack för hjälpen!