Permalänk
Medlem

AM5 bygge - DOA moderkort? Tips?

Hej

Har precis byggt en dator med följande komponenter
AMD Ryzen 7 7800X3D
ASUS PRIME X670-P ATX Moderkort
Corsair Vengeance 32Gb cl36 6000 mhz

När jag ska starta datorn händer absolut ingenting förutom ett grönt blinkande ljus bak vid en usb port vid I/O panelen.

Det jag testat är;
2 olika nätagg
Monterat om cpu
Testa med en ram-sticka
Tagit loss alla sladdar och installerat om
Rensat cmos

Inget hjälper. Känns som att det är moderkortet som är kasst från början

Tänkte bara kolla med er alla kunniga om det är någon med smart input eller liknande strul med AM5 installation.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

@Kern

Hur länge har du låtit datorn stå?
Läste ifrån en moderkortstillverkade att köra med 1 ram-sticka och låta datorn stå i någon minut första gången kan behövas.

Vart köpte du moderkortet? Skulle kontakta deras support om tips om du ej redan gjort det.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej

Har precis byggt en dator med följande komponenter
AMD Ryzen 7 7800X3D
ASUS PRIME X670-P ATX Moderkort
Corsair Vengeance 32Gb cl36 6000 mhz

När jag ska starta datorn händer absolut ingenting förutom ett grönt blinkande ljus bak vid en usb port vid I/O panelen.

Det jag testat är;
2 olika nätagg
Monterat om cpu
Testa med en ram-sticka
Tagit loss alla sladdar och installerat om
Rensat cmos

Inget hjälper. Känns som att det är moderkortet som är kasst från början

Tänkte bara kolla med er alla kunniga om det är någon med smart input eller liknande strul med AM5 installation.

inte allt troligt eller vanligt, men möjligt att du behöver bios uppdatering med 7800x3d?

Asus har bios flashback, dvs. du kan uppdatera bios med hjälp av usb när datorn är avstängd. Kan söka upp det. Det är troligen det som blinkar grönt? Vilket det inte ska om man inte håller på med just det vad jag vet

Men ifall inget går igång överhuvudtaget, dvs inga fläktar och inte ens debug led på moderkortet, låter det som om antingen defekt moderkort eller psu.

"Strul" med am5, speciellt med ram & överclockning är relativt vanligt, men inte att datorn inte bootar alls, det är något annat

Permalänk
Medlem

Bara för att utesluta för det har hänt mig och en annan Swec medlem för ett par år sedan, kortslutning. Inte den typen som sprakar upp omkring med blixt och flammor för moderkorten har skydd som förhindrar att datorn startar upp om bara en lödningspunkt snuddar vid jord/chassi. Montera ut moderkortet och placera den på bordet, montera grafikkortet och starta upp datorn på nytt, funkar det så är det bara att montera det igen i chassit (drygt jag vet) men håll koll på vilka skruvar du sätter på moderkortet för fel skruv kan ge vika och snudda vid en lödningspunkt som inte borde.

Asus sida gällande CPU kompatibilitet visar att det ska funka out of the box, så BIOS uppdatering för annat än buggfixar och prestanda om man utgår från BIOS historiken borde inte vara något problem.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch