The New York Times stämmer OpenAI och Microsoft för brott mot upphovsrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror du seriöst att de inte kan AI? Principen bakom chatGPT är open source, det handlar bara om träning och data sets idag. Och är det något diktaturer har tillgång till så är det information...

Exakt. De kan bara kopiera och göra sämre versioner av redan existerade saker.
Kina har ingen innovation och de har inte data chips som behövs för ai eftersom de kan återigen inte bygga bra egna chips.
Men tagga du mig när de är före väst i Ai så ber jag dig om ursäkt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Exakt. De kan bara kopiera och göra sämre versioner av redan existerade saker.
Kina har ingen innovation och de har inte data chips som behövs för ai eftersom de kan återigen inte bygga bra egna chips.
Men tagga du mig när de är före väst i Ai så ber jag dig om ursäkt.

Det kan ske snabbare än du tror. Taiwan är bara en båtresa och några hundra tusen döda människor bort från att vara kinesiskt, och plötsligt har Kina den kretstillverkningsteknik de behöver. Kom ihåg att på 70-talet gjorde Japan bara dåliga kopior av västerländsk teknologi, tills de plötsligt var bättre på att bygga teknologi än väst. Och kom ihåg att USA under årtionden skyfflat sin tillverkning till Kina i sådan omfattning att TSMC haft jätteproblem med att få lokalt folk med den kompetens som krävs när de av skatteskäl försökt bygga fabriker i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Exakt. De kan bara kopiera och göra sämre versioner av redan existerade saker.
Kina har ingen innovation och de har inte data chips som behövs för ai eftersom de kan återigen inte bygga bra egna chips.
Men tagga du mig när de är före väst i Ai så ber jag dig om ursäkt.

Deras Ernie 3 är som chatGPT 3.5 och på kinesisk kunskap som chatGPT 4. Och Ernie 4 har precis släppts som beta och troligen bättre än chatGPT 4.

Som jag sa, tekniken ändras inte så mycket nu, utan det handlar bara om träning träning träning. Och Kina har mer information att träna på.

Och chip? Embargot är löjligt. Chipsen som används skalar linjärt, typ som grafikkort. Med andra ord, de kan använda två halvdana istället för ett bra och få samma prestanda. Bara lite mer watt som går åt.

Tyvärr är Baidu Ernie extremt censurerad, annars hade jag själv använt den

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av myhorsehaspants:

"Highest standards of accuracy and fairness." Haha, jo visst. Var ju dessa galningar som aktivt smutskastade pewdiepie och försökte brännmärka honom som en nazist. Ju fortare vi blir av med gammelmedia destå bättre. Dessa makthungriga psykopater gör mer skada än nytta. Hoppas dem åker på en rejäl smäll för detta.

a) Jag tror det var WSJ, inte NYT.
b) Det hade varit svårare att brännmärka honom som nazist eller åtminstone rasist om han inte hade gjort och sagt saker i sina videos som tydde på att han tyckte sånt.. 😑

Jag har inte mycket till övers för mediedrev i stort, men som offentlig person behöver man tyvärr fundera på hur det man säger - även som skämt - kan tolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Miljarder tror jag inte att det kostat dem, kanske till och med är tvärtom att folk googlat på nyheten och hittat till Times, då borde ju de betala för sig istället. 😅

Jag tror att de får svårt med bevisningen, vad ska de visa på, att folk drar ner på digitala tjänster i en lågkonjuktur med stigande räntor?

NYT utgår från att de som tagit del av material från andra sidan betalmuren hade köpt en prenumeration för att läsa artikeln om det inte gått bakvägen via chatgpt. Samma som antipiratbyråns argument att om en person inte hade laddat ner en film hade denne köpt den i stället. Det är helt orimligt att tänka så.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Deras Ernie 3 är som chatGPT 3.5 och på kinesisk kunskap som chatGPT 4. Och Ernie 4 har precis släppts som beta och troligen bättre än chatGPT 4.

Som jag sa, tekniken ändras inte så mycket nu, utan det handlar bara om träning träning träning. Och Kina har mer information att träna på.

Och chip? Embargot är löjligt. Chipsen som används skalar linjärt, typ som grafikkort. Med andra ord, de kan använda två halvdana istället för ett bra och få samma prestanda. Bara lite mer watt som går åt.

Tyvärr är Baidu Ernie extremt censurerad, annars hade jag själv använt den

Du menar ernie som visades på mässan som de låtsades svara i real time men de senare erkände att allt var pre-recorded?

https://voicebot.ai/2023/03/21/baidu-unveils-generative-ai-er...

Jag skulle inte tro på något som kinesiska företag påstår. Men som sagt när det finns bevis och inte påståenden att deras ai är bättre så tagga mig så ber jag om ursäkt. Allt som finns nu är:
Ai with chinese characteristics.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av talonmas:

Under tiden vi stämmer varandra kors o tvärs samt skapar lagar o förbud inom AI så kommer Kinas motsvarighet ha en riktig chans att komma ikapp, gå om, och lämna oss långt bakom.

Inte bara Kina, det är lite skrämmande när diktaturer får dom här kraftfulla verktygen

Till slut är internet bara AI som lär sig av varandra i en ekokammare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

a) Jag tror det var WSJ, inte NYT.
b) Det hade varit svårare att brännmärka honom som nazist eller åtminstone rasist om han inte hade gjort och sagt saker i sina videos som tydde på att han tyckte sånt.. 😑

Jag har inte mycket till övers för mediedrev i stort, men som offentlig person behöver man tyvärr fundera på hur det man säger - även som skämt - kan tolkas.

a) Det verkar stämma. Inte för att det spelar någon roll, NYT är precis lika värdelös.
b) Svårare? 20% av hela svenska folket har blivit brännmärkta som nazister, det är inte svårt någonstans. Offentlig eller inte, media ska inte hålla på att trakassera folk tills dem tar livet av sig som Mats Löfving gjorde, framförallt inte för ett skämt framfört som underhållare. Återigen, ju fortare vi blir av med dessa psykopatiska lögnare destå bättre. Man måste faktakolla precis varenda ord dem säger lika mycket som en LLM ändå.

Permalänk
Skrivet av myhorsehaspants:

a) Det verkar stämma. Inte för att det spelar någon roll, NYT är precis lika värdelös.
b) Svårare? 20% av hela svenska folket har blivit brännmärkta som nazister, det är inte svårt någonstans. Offentlig eller inte, media ska inte hålla på att trakassera folk tills dem tar livet av sig som Mats Löfving gjorde, framförallt inte för ett skämt framfört som underhållare. Återigen, ju fortare vi blir av med dessa psykopatiska lögnare destå bättre. Man måste faktakolla precis varenda ord dem säger lika mycket som en LLM ändå.

Ska inte ge mig in i en för politisk diskussion, men ja: jag tycker det är skrämmande att så många är beredda att rösta på ett parti som för så kort tid sedan var öppet nazistvänligt och som även efter rejäl rensning i leden visar tydliga tecken på att vilja dra Sverige i autokratisk riktning. Det betyder inte att alla som röstar på dem är nazister eller ska ”brännmärkas” som sådana, men det betyder att en väldigt stor del av Sveriges befolkning verkar ha svårt att lära sig av historien.

När det gäller specifikt Pewdiepie, kan du nämna något som WSJ ondgjorde sig över som han inte faktiskt gjort?

Permalänk
Medlem

Bra. LLM-lallarna förtjänar definitivt en rejäl örfil när det gäller detta.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det kan ske snabbare än du tror. Taiwan är bara en båtresa och några hundra tusen döda människor bort från att vara kinesiskt, och plötsligt har Kina den kretstillverkningsteknik de behöver. Kom ihåg att på 70-talet gjorde Japan bara dåliga kopior av västerländsk teknologi, tills de plötsligt var bättre på att bygga teknologi än väst. Och kom ihåg att USA under årtionden skyfflat sin tillverkning till Kina i sådan omfattning att TSMC haft jätteproblem med att få lokalt folk med den kompetens som krävs när de av skatteskäl försökt bygga fabriker i USA.

Japan var dock inte en diktatur, och det är stor skillnad i (arbets)kultur mellan Kina och Japan. I Kina ska man bara göra som man blir tillsagd (direkt eller indrekt av CCP), inte ha några egna idéer eller sticka ut intellektuellt (för då är man "farlig", som i alla diktaturer alltid) och hålla käften. Så var och är det inte i Japan.

Så vitt jag vet ligger Kina fortfarande tämligen långt efter i utvecklingen, så även när det gäller "AI". De är duktiga på att kopiera och producera, men inte på att ta fram eget.

Men visst, att underskatta fienden är aldrig en bra idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet ligger Kina fortfarande tämligen långt efter i utvecklingen, så även när det gäller "AI". De är duktiga på att kopiera och producera, men inte på att ta fram eget.

Jag kanske har fel, men min uppfattning är att Kina är solklar tvåa efter USA vad gäller utveckling inom AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och chip? Embargot är löjligt. Chipsen som används skalar linjärt, typ som grafikkort. Med andra ord, de kan använda två halvdana istället för ett bra och få samma prestanda. Bara lite mer watt som går åt.

Exakt, så det fungerar precis som tänkt. Man behöver få tag i fler kretsar från ett smalare utbud och det blir dyrare att strömförsörja det.

Permalänk

Efter att ha läst Techdirts analys är jag betydligt mer negativt inställd till stämningen än jag var i mina tidigare inlägg i tråden. En vinst för NYT skulle kunna få mycket mer långtgående konsekvenser för den öppna webben än bara att riskkapitalisterna och storbolagen bakom de stora LLM:erna skulle behöva betala för sitt eget träningsmaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Efter att ha läst Techdirts analys är jag betydligt mer negativt inställd till stämningen än jag var i mina tidigare inlägg i tråden.

Jag håller med om det dom säger att NYT har en väldigt hög svansföring.
Men det är ju ingenting unikt för NYT, det gäller ju SVT, BBC och i princip alla traditionella större journalistiska inrättningar.

Man vad i det dom skrev var det som fick dig att ändra dig?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En vinst för NYT skulle kunna få mycket mer långtgående konsekvenser för den öppna webben än bara att riskkapitalisterna och storbolagen bakom de stora LLM:erna skulle behöva betala för sitt eget träningsmaterial.

Vad betyder ens "den öppna webben"? Om du menar "den icke-kommersiella webben", så är ju den i princip icke-existerande.

Det är väl tvärtom så att den öppna webben faktiskt enbart finns och fungerar om man betalar för sig.

Har inte "ni" (en slags "royal ni") redan spått Reddits och Twitter/X's undergång på samma grunder? (Twitter/X kan mycket väl fortfarande gå under, men gör dom det så är det ju pg.a. finansiella kostnader för lån på $44Miljarder för att köpa företaget)

(Sen tyckte jag det var ganska uppenbart redan när man läste stämningsansökan att det kommer få ganska långtgående konsekvenser för företag som OpenAI.
Vill ni då göra er skyldiga till samma höga svansföring som NYT, och hävda att det finns något slags större värde för mänskligheten eller demokratin i att företag som OpenAI får fortsätta göra det dom gör, utan att betala för det, så är ni välkomna, men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Huaweis "Sara Ai" är en människa bakom en skärm haha och de visade det på en mässa.

Du menar som:

https://www.youtube.com/watch?v=yDI5oVn0RgM

Permalänk
Medlem

Var det en människa som var bakom on skärm och låtsades vara en Ai eller var det förinspelat?
Sarah Ai var på en mässa och låtsades vara en ai.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag håller med om det dom säger att NYT har en väldigt hög svansföring.
Men det är ju ingenting unikt för NYT, det gäller ju SVT, BBC och i princip alla traditionella större journalistiska inrättningar.

Man vad i det dom skrev var det som fick dig att ändra dig?

Vad betyder ens "den öppna webben"? Om du menar "den icke-kommersiella webben", så är ju den i princip icke-existerande.

Det är väl tvärtom så att den öppna webben faktiskt enbart finns och fungerar om man betalar för sig.

Har inte "ni" (en slags "royal ni") redan spått Reddits och Twitter/X's undergång på samma grunder? (Twitter/X kan mycket väl fortfarande gå under, men gör dom det så är det ju pg.a. finansiella kostnader för lån på $44Miljarder för att köpa företaget)

(Sen tyckte jag det var ganska uppenbart redan när man läste stämningsansökan att det kommer få ganska långtgående konsekvenser för företag som OpenAI.
Vill ni då göra er skyldiga till samma höga svansföring som NYT, och hävda att det finns något slags större värde för mänskligheten eller demokratin i att företag som OpenAI får fortsätta göra det dom gör, utan att betala för det, så är ni välkomna, men...)

Enkelt uttryckt fick Techdirts artikel mig att inse att jag bara tänkt på det första steget i en längre logisk kedja, och därmed missat potentiella konsekvenser av det. Eftersom OpenAI i mångt och mycket använder samma verktyg för egen vinnings skull som också används för forskning och för "bra" projekt som the Internet Archive, skulle en vinst för NYT kunna göra livet svårare för dessa tillämpningar.

(Jag tror inte jag ingår i gruppen som omfattas av ditt "ni": Jag är personligen ointresserad av Reddits och Twitters vara eller icke vara. Utifrån ett naivt idealistiskt perspektiv tror jag det vore bättre på en del sätt om människor var mindre giriga och samarbetade mer, men jag är inte dummare än att jag inser att det inte funkar så i verkligheten. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om dom har blivit påkomna med att publicera ChatGPT-genererat material så kan det möjligvis vara en komisk detalj, men det är icke desto mindre irrelevant för den inlämnade stämningsansökan.

Ja? Hela poängen jag hade var att det är lite komiskt om det har gått "full circle" och NYT har börjat äta sin egen svans så att säga.

Skrivet av Xeonist:

Har du läst stämninsansökan?

Det är här jag tycker att parallellerna till TPB är tydliga.
Dom (TPB) ville också hävda att upphovsrättsinnehavarna inte "förstod tekniken", att dom inte lagrade något innehåll, osv, och rätten förklarade för dom att det är helt irrelevant.

Jag läste faktiskt bara artikeln på Sweclockers men du drar iväg ganska hårt på vad som skulle hända i en rättegång, vilket har väldigt lite att göra med vad jag skrev. Att TPB har haft liknande argument betyder dessutom varken att det inte stämmer eller att det finns någon djupare mening att uttyda ur att dra paralleller.

Skrivet av Xeonist:

Du har helt rätt i att det är vad den är, och att den är så "dum".
Problemet (för dig, och OpenAI) är att den enda slutsatsen att dra av det är att NYT har helt rätt i sin stämningsansökan, och också kommer rätt (något som inte alltid kommer av att ha rätt).

Rent juridiskt, och tekniskt, hade ni behövt hävda att den inte är det du säger att den är, för att OpenAI/Microsoft skulle kunna ha en chans.

Varför skulle det vara ett problem för mig? Jag tror du har misstolkat mitt ursprungliga inlägg som ett svar på något av dina inlägg?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

En AI blir tränad utifrån dess konstruktion/förutsättningar, en människa blir tränad utifrån sina förutsättningar som biologisk maskin. Vi är kolbaserade biologiska maskiner - varför ska en dator betraktas annorlunda?

Vad ger dig rätten som biologisk identitet att säga att det är rätt att träna människor på information, men inte träna mjukvara på information? Anser du dig stå över Gud? Anser du att din rätt att bestämma över AI baseras på att du skapande AIn?

Anser du dig ha rätt att slå dina barn - eftersom du skapade dem med dina kromosomer? Ditt barn har ingen fri vilja? Har du rätt att bestämma vad ditt barn ska läsa, säga och göra, eftersom du skapade barnet och därmed har "disponeringsrätt" till barnet?

Ska New York Times stämma dig som förälder, om ditt barn läser en artikel bakom en betalvägg, eftersom ditt barn har blivit tränad på information från New York Times som inte barnet självt betalade för? (Jämför: X företag betalar för NYT artiklar och tränar sin AI på det).

Om jag åker hem till dig och slår sönder din dator, bör jag åka dit för mord eller skadegörelse?