Google börjar fasa ut tredjepartcookies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Så slutsatsen baseras inte på faktiska uttalander som Mozilla gjort. Det är istället du som tyder vad du tycker dig se "mellan raderna". De artiklar du hänvisar till är 1. Mozillas rapporter som inte stöjer din ståndpjnkt,

Låt mig göra det enkelt för dig:

Firefox nämnt 5 gånger i rapporten i den första länken. 3 av dem är i samma stycke där det förklaras vilka inkomster som Royalties syftar på i sökmotorvalen, 1 gång där det förklaras att reklaminkomster kommer från en av tre ställen där nya flikar i Firefox är en av dem, och 1 där de beskriver att de genom en stämning försöker tvinga avveckling av sin verksamhet i Kina och istället satsa på Mozilla Ventures and AI.

AI nämns vid namn på ungefär 3 ställen; där de presenterar sin företagsstruktur och sitt börsnoterade dotterbolag MZL.AI som är dedikerat till AI, i beskrivningen av vilka inkomstskatter de betalar, och där de beskriver sin ekonomiska relation med AI-avdelningarna inom Mozilla gentemot tredjepartsaktörer (där Mozilla Ventures and AI nämns som en tredje part).

I den andra länken har vi följande citat:

Citat:

The internet gives most of us a big sense of joy and connection. It’s where we connect with friends and family. It’s where we laugh. It’s where we fall in love. Yet, as the internet has fallen back into the hands of a few big companies over the last decade, it’s also started to grate on many of us. It feels more and more like someone else is in control of our online lives. And, in many ways they are.

Shifting this trajectory — pushing things in a more trustworthy, competitive, and vibrant direction again — can feel impossible. It’s a big, daunting task. But as someone who still believes the internet can be a force for empowerment and human connection, it’s a task we need to tackle. And I’m somewhat optimistic. We’ve done it before.

I den tredje länken förklaras det metodiskt och med källhänvisningar hur Mozilla har skiftat fokus från Firefox till AI.

I den fjärde länken ser vi hur Mozilla så tidigt som augusti 2020 började skifta fokus från Firefox i sig till de omkringliggande tjänsterna:

Citat:

The internally facing memo(Opens in a new window) sent to staff has a little more meat on it. All operations in Taipei are being closed. In addition to the 250 job losses, some 60 people will be reassigned. It's making investments in Pocket, Hubs, VPN, Web Assembly, and various security and privacy products. Two new teams, focused on design and UX (user experience) will be created, and a new ML feature team will be assembled to add machine learning to Firefox. The future of projects such as Rust wasn't discussed in either letter, but since Rust is now baked into Firefox and has been a fairly successful project, the organization will presumably continue to devote resources to its development.

I den femte länken från januari 2020, innan det gick att bortförklara med pandemin, ser vi hur Mozilla sparkade 70 anställda och däribland ledningen i QA-gruppen, samtidigt som de valde att fortsätta utveckla nya produkter i deras ganska intetsägande pressmeddelande:

Citat:

Baker says laid-off employees will receive “generous exit packages” and outplacement support. She also notes that the leadership team looked into shutting down the Mozilla innovation fund but decided that it needed it in order to continue developing new products. In total, Mozilla is dedicating $43 million to building new products.

“As we look to the future, we know we must take bold steps to evolve and ensure the strength and longevity of our mission,” Baker writes. “Mozilla has a strong line of sight to future revenue generation, but we are taking a more conservative approach to our finances. This will enable us to pivot as needed to respond to market threats to internet health, and champion user privacy and agency.”

Skrivet av lhugo:

2. gamla artiklar från 2020 som inte stödjer din ståndpunkt utan handlar om annat,

I så fall har du inte förstått min ståndpunkt, som är att Firefox ligger risigt till i händerna på Mozilla när de väldigt tydligt skiftar fokus bort från Firefox. Alltså de använder bokstavligen uttrycket "Shifting this trajectory" i deras bloginlägg om Mozillas framtid.

Skrivet av lhugo:

3. egna minnesbilder av vad du tror dig har läst men inte vet var och sist

Antar att du baserar detta på krypto-biten, men som tur är finns det spår av deras krypto-fiasko kvar på internet:
https://cointelegraph.com/news/within-seconds-mozillas-former...
https://www.coindesk.com/business/2023/02/07/crypto-wallet-se...

Innan du försöker hävda att CoinDesk också är "extremhögeranhängare" så är artikeln för närvarande länkad från Mozilla Ventures egen hemsida.

Skrivet av lhugo:

4. artiklar/video från Bryan Lunduke.

Menar du att han har fel för att du inte gillar honom?

Skrivet av lhugo:

För den som inte vet vem Lunduke är så var han en gång i tiden en av drivkrafterna bakom Jupiter Broadcast. Sen spårade han ur och blev alltmer polariserande i Linux-communityn och nu närst är en högerkonspiratorisk eller rent av extremhögeranhängare https://www.reddit.com/r/linux/comments/muc18q/whats_the_deal.... Han lägger ut en del löst tyckande på sin plattform och ej heller någor att lita på.

Det spelar ingen roll hur illa du tycker att hans personlighet är, har han faktamässigt fel i den länkade artikeln?

Skrivet av lhugo:

Vad jag menade med källor var konkreta uttalande från Firefoxs utvecklingsteam, Mozilla eller seriösa analyser av god journalistisk sed.

Du menar som Mozilla Corporation, ExtremeTech och TechCrunch? Tror du har mer än liten uppförsbacke i att redogöra för påståendet att de senare två inte har god journalistisk sed.

Summa summarum verkar det mer som att du inte vill inse att Mozilla skiftar fokus. De kommer inte att säga det rakt i ansiktet på sina investerare men alla tecken pekar mot att Firefox är mer och mer av ett periferiprojekt inom Mozillas ledning. Du kommer inte att få det svart på vitt förrän Mozilla är övertygade om att investerarna är mer intresserade i deras nya projekt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Låt mig göra det enkelt för dig:

Firefox nämnt 5 gånger i rapporten i den första länken. 3 av dem är i samma stycke där det förklaras vilka inkomster som Royalties syftar på i sökmotorvalen, 1 gång där det förklaras att reklaminkomster kommer från en av tre ställen där nya flikar i Firefox är en av dem, och 1 där de beskriver att de genom en stämning försöker tvinga avveckling av sin verksamhet i Kina och istället satsa på Mozilla Ventures and AI.

AI nämns vid namn på ungefär 3 ställen; där de presenterar sin företagsstruktur och sitt börsnoterade dotterbolag MZL.AI som är dedikerat till AI, i beskrivningen av vilka inkomstskatter de betalar, och där de beskriver sin ekonomiska relation med AI-avdelningarna inom Mozilla gentemot tredjepartsaktörer (där Mozilla Ventures and AI nämns som en tredje part).

I den andra länken har vi följande citat:
I den tredje länken förklaras det metodiskt och med källhänvisningar hur Mozilla har skiftat fokus från Firefox till AI.

I den fjärde länken ser vi hur Mozilla så tidigt som augusti 2020 började skifta fokus från Firefox i sig till de omkringliggande tjänsterna:
I den femte länken från januari 2020, innan det gick att bortförklara med pandemin, ser vi hur Mozilla sparkade 70 anställda och däribland ledningen i QA-gruppen, samtidigt som de valde att fortsätta utveckla nya produkter i deras ganska intetsägande pressmeddelande:
I så fall har du inte förstått min ståndpunkt, som är att Firefox ligger risigt till i händerna på Mozilla när de väldigt tydligt skiftar fokus bort från Firefox. Alltså de använder bokstavligen uttrycket "Shifting this trajectory" i deras bloginlägg om Mozillas framtid.

Antar att du baserar detta på krypto-biten, men som tur är finns det spår av deras krypto-fiasko kvar på internet:
https://cointelegraph.com/news/within-seconds-mozillas-former...
https://www.coindesk.com/business/2023/02/07/crypto-wallet-se...

Innan du försöker hävda att CoinDesk också är "extremhögeranhängare" så är artikeln för närvarande länkad från Mozilla Ventures egen hemsida.

Menar du att han har fel för att du inte gillar honom?

Det spelar ingen roll hur illa du tycker att hans personlighet är, har han faktamässigt fel i den länkade artikeln?

Du menar som Mozilla Corporation, ExtremeTech och TechCrunch? Tror du har mer än liten uppförsbacke i att redogöra för påståendet att de senare två inte har god journalistisk sed.

Summa summarum verkar det mer som att du inte vill inse att Mozilla skiftar fokus. De kommer inte att säga det rakt i ansiktet på sina investerare men alla tecken pekar mot att Firefox är mer och mer av ett periferiprojekt inom Mozillas ledning. Du kommer inte att få det svart på vitt förrän Mozilla är övertygade om att investerarna är mer intresserade i deras nya projekt.

Biten om Lunduke är inte menat som ett ad hominem utan snarast att jag anser att han precis som du kommer med en rad påståenden ounderbyggt. Känner man inte till honom innan och söker snabbt kan man tro att han fortsatt är en journaist och missa den gradvisa utförsbacke in i konspiratoriskt tänkande som sketr. Avsiken var fokus på att du hänvisar till hans rena tyckande på sin blogg.

Oavsett så kommer vi inte lämgre. Vi har olika syn på bevisvärde och hur man belägger ett påstått skeende. Jag anser att drar slutsar som du inte belägger, du anser dig ha redogjort får dessa.

Oavsett tycker jag att Mozillas framtida fokus är viktig och hittar du något mer konkret får du gärna återkomma.

Permalänk
Medlem

Du bör nog överväga att uppdatera din tolkning av det du hänvisar till.

Skrivet av Djhg2000:

Firefox nämnt 5 gånger i rapporten i den första länken. 3 av dem är i samma stycke där det förklaras vilka inkomster som Royalties syftar på i sökmotorvalen, 1 gång där det förklaras att reklaminkomster kommer från en av tre ställen där nya flikar i Firefox är en av dem, och 1 där de beskriver att de genom en stämning försöker tvinga avveckling av sin verksamhet i Kina och istället satsa på Mozilla Ventures and AI.

Ok, så för att granska det du hänvisar till här... de första tre styckena är det inte så mycket att kommentera på. Det handlar egentligen bara om vilka inkomstkällor de har, där Firefox, som du säger, nämns flertalet gånger. Kortfattat så handlar mycket riktigt om royalties och diverse sponsrat innehåll.

Sista stycket däremot, vilket rubriceras som “Subsequent Events” och i kontext bör kunna översättas som “Övriga händelser”, känns mer relevant att citera här:

Skrivet av Mozilla:

Mozilla evaluated subsequent events from December 31, 2022 through September 6, 2023, the date these financial statements were available to be issued. [...] In May 2023, Mozilla filed legal claims against Beijing Mozilla Firefox Information Technology, Ltd. (Mozilla Online) with the long-term intent to wind down its operations in China. The contract recently expired between Mozilla Corporation and Mozilla Online. Although both parties attempted to negotiate a renewal in good faith, an agreement has not been reached. In June 2023, the Corporation issued a $35 million distribution to the Foundation, which it in turn used to further invest in Ventures and AI.

Detta citat handlar först om en rättstvist som påbörjades i maj 2023 mot deras kinesiska motpart, vilket från min uppfattning drivs som en oberoende organisation i partnerskap med Mozilla Corporation. Tvisten beskrivs handla om att partnerkontraktet löpt ut och att, med anledning av att deras förhandlingar inte lett fram till någon ny överenskommelse, de nu valt att på sikt lägga ner denna satsning kring den kinesiska marknaden.

Näst så nämns det du hänvisar kring AI-satsningen. Detta är en orelaterad händelse som grundar sig i att stiftelsen (Mozilla Foundation) gjort en överföring/utdelning på 35 miljarder dollar till sitt dotterbolag (Mozilla Corporation). Dessa pengar beskrivs ha använts till vidare investeringar i Mozilla Ventures och AI.

Du har inte fel i sin sammanfattning av händelseförloppet, men jag tror att du kan ha missat att inget av detta öht handlar om en minskad satsning på Firefox—annat än en minskad satsning på den kinesiska marknaden, vilket enligt min förståelse egentligen inte handlar om Firefox heller utan snarare så råkade bara den kinesiska motparten använda namnet i sitt bolagsnamn, gissningsvis då Firefox är historiskt deras mest välkända produkt. Investeringen i bl.a. AI är en separat händelse som hamnat under samma “Övrigt”-punkt och impliceras inte vara kopplad till tvisten. Det implicerar inte heller en minskad satsning på Firefox utan kan lika väl handla om en diversifiering där de ämnar utöka företaget till fler områden.

Skrivet av Djhg2000:

I den andra länken har vi följande citat:

Återigen, ingenting som styrker din tes att de har planer att lägga ner Firefox. Jag tolkar denna artikel som att de vill ta nya tag och hitta nästa stora grej att slå på för ett friare internet och en bättre framtid—något som kan kopplas till deras bredare uppdaterade satsningar. Ingenstans står det att Firefox inte är en prioritet, än mindre antyder de att projektet övervägs läggas åt sidan—de säger enbart att de vill gå på andra banor för att försöka hitta nästa stora grej. Det enda man kan få ut av det är att eventuellt så får inte Firefox riktigt lika stor huvudfokus som deras huvudsakliga produkt utan att möjligen kanske de väljer att dela sin fokus lite mer mellan flera projekt.

Skrivet av Djhg2000:

I den tredje länken förklaras det metodiskt och med källhänvisningar hur Mozilla har skiftat fokus från Firefox till AI.

Den tredje länken är en personlig tolkning som görs av skribenten. Sidan är inte heller på något vis en nyhetssida och killen verkar inte ha några egentliga traditionella journalistiska rötter. Detta är ett glorifierat blogginlägg på en tredjepartssida för bloggare. Det finns bara en enstaka och icke-specifik källhänvisning här till deras årsrapport varpå hela inlägget verkar försöka tolka. Alla övriga länkar och hänvisningar är till tidigare inlägg skrivna av han själv. Kanske så är tolkningarna kvalificerade, men det är fortfarande bara tolkningar och åsikter—inte något som jag anser väldigt relevant till din tes.

Skrivet av Djhg2000:

I den fjärde länken ser vi hur Mozilla så tidigt som augusti 2020 började skifta fokus från Firefox i sig till de omkringliggande tjänsterna:

Nu så, äntligen en ordentlig nyhetssida som faktiskt sysslar med någon form av journalistik. Kortfattat så verkar de skala ner och omstrukturera organisationen, men återigen inget som antyder att de inte skulle fortsätta med Firefox.

Artikeln inkluderar flera citat som antyder att Mozilla ämnar fortsätta sin satsning på ett fritt och öppet internet (varpå Firefox är en av deras huvudsakliga produkter som kopplar till detta), och hur deras nya satsningar bygger på detta huvudsakliga mål. Det nämns också hur tidigare satsningar integrerats i Firefox och hur det verkar finnas planer att använda deras nya satsningar för att låta Firefox hänga med i utvecklingen. Den tolkning du verkar ta ut däremot är att författaren ställer sig skeptisk till hur realistiskt detta mål är och hur Mozilla egentligen kan åstadkomma med deras nuvarande resurser. Detta specifikt är en åsikt och tolkning, inte något som grundar sig i Mozillas uttalanden.

Skrivet av Djhg2000:

I den femte länken från januari 2020, innan det gick att bortförklara med pandemin, ser vi hur Mozilla sparkade 70 anställda och däribland ledningen i QA-gruppen, samtidigt som de valde att fortsätta utveckla nya produkter i deras ganska intetsägande pressmeddelande:

Alla företag sparkar och byter ut folk då och då. Detta verkar ha varit ett ekonomiskt driver beslut och har egentligen inte mycket med Firefox att göra öht. “Nya produkter” handlar återigen om diversifiering för att skapa fler och nya inkomstkällor, flera av vilka sedan artikelns publicering har integrerats i Firefox eller på andra vis var ämnade att integreras i Firefox men lades ned. Det handlade inte om att de hade planer att ersätta Firefox, utan snarare att de ville utöka sitt utbud av tjänster för att skapa nya inkomstkällor.

Du kanske mycket väl har rätt i att Firefox inte ligger bra till under Mozilla, med sjunkande marknadsandelar och diverse motgångar som Mozilla har sett. Detta är det nog ingen här som motsäger och Mozilla behöver nog mycket riktigt bredda sina utsikter för att föra vidare sina ideal. Med det sagt så är det inte mycket som rakt på sak tyder att de på något vis har för planer att ersätta Firefox. Snarare är min egen tolkning att de vill bredda sig och hitta fler saker de kan satsa på för att jobba sig tillbaka upp och sedan använda det för att fortsätta förbättra Firefox genom att sammanfoga dessa satsningar, precis som de gjort innan med tidigare satsningar som exempelvis Pocket.

Nya satsningar betyder inte nödvändigtvis en avverkning av gamla satsningar. Om jag inte missminner mig så är Porsche ett exempel att kolla på, då lanseringen av Cayenne afaik var en stor risk för dem eftersom deras fokus var främst dyra sportbilar som tyvärr inte var lönsamma nog. Cayenne blev deras mest populära modell och pengarna de tjänade på den tillät dem att fortsätta göra lyxiga sportbilar utan att oroa sig lika mycket för deras lönsamhet.

Nu finns det säkert en miljon fotnoter kring den historien men poängen här är att jag inte ser någon som helst anledning varför inte Mozilla skulle kunna försöka åstadkomma något liknande med sina satsningar på AI m.m. för att skapa nya inkomstkällor som då kan subsidiera den fortsatta utvecklingen på deras existerande satsningar såsom Firefox. Inget av de källor du länkat motsäger heller den möjligheten. På kort sikt kanske de vill satsa på mer och andra saker och inte bara Firefox, men på lång sikt finns det inget som säger att de ämnar avveckla eller ersätta Firefox.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att köra Firefox, som om jag behövde en till.

Skrivet av lhugo:

Consent-O-Matic löser detta problem för många webbsidor. Du stäkler själv in vilken integritetsavstegsnivå du önskar acceptera och så sköter tillägget resten.

Det är forskare på Århus Universitet bakom tillägget.

Ett mycket bra förslag, det tackar jag för! Har kört "I don't care about cookies" (och "I still don't care about cookies") länge, och den fungerar ju, men dess uppgift är ju bara att få bort consentdialogen, inte att strypa ned vad man faktiskt går med på.

(För övrigt har jag sedan ännu längre tillbaka även använt Cookie AutoDelete, som per default kastar bort alla cookies från sidor som jag inte aktivt white eller grey-listat, när man navigerar bort från dem.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett mycket bra förslag, det tackar jag för! Har kört "I don't care about cookies" (och "I still don't care about cookies") länge, och den fungerar ju, men dess uppgift är ju bara att få bort consentdialogen, inte att strypa ned vad man faktiskt går med på.

(För övrigt har jag sedan ännu längre tillbaka även använt Cookie AutoDelete, som per default kastar bort alla cookies från sidor som jag inte aktivt white eller grey-listat, när man navigerar bort från dem.)

Ja enda baksidan är väl behovet att profiler måste skapas för respektive system för att välja vilka kakor som sparas. Lyckligtvis används samma system av många sidor och tjänsten förbättras över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Biten om Lunduke är inte menat som ett ad hominem utan snarast att jag anser att han precis som du kommer med en rad påståenden ounderbyggt. Känner man inte till honom innan och söker snabbt kan man tro att han fortsatt är en journaist och missa den gradvisa utförsbacke in i konspiratoriskt tänkande som sketr. Avsiken var fokus på att du hänvisar till hans rena tyckande på sin blogg.

Oavsett så kommer vi inte lämgre. Vi har olika syn på bevisvärde och hur man belägger ett påstått skeende. Jag anser att drar slutsar som du inte belägger, du anser dig ha redogjort får dessa.

Oavsett tycker jag att Mozillas framtida fokus är viktig och hittar du något mer konkret får du gärna återkomma.

Jag håller nog mer om att vi inte kommer längre. Bryan Lunduke verkar få dig att se så rött att det inte finns något annat ämne i ditt inlägg att dikutera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Du bör nog överväga att uppdatera din tolkning av det du hänvisar till.

Ok, så för att granska det du hänvisar till här... de första tre styckena är det inte så mycket att kommentera på. Det handlar egentligen bara om vilka inkomstkällor de har, där Firefox, som du säger, nämns flertalet gånger. Kortfattat så handlar mycket riktigt om royalties och diverse sponsrat innehåll.

Sista stycket däremot, vilket rubriceras som “Subsequent Events” och i kontext bör kunna översättas som “Övriga händelser”, känns mer relevant att citera här:
Detta citat handlar först om en rättstvist som påbörjades i maj 2023 mot deras kinesiska motpart, vilket från min uppfattning drivs som en oberoende organisation i partnerskap med Mozilla Corporation. Tvisten beskrivs handla om att partnerkontraktet löpt ut och att, med anledning av att deras förhandlingar inte lett fram till någon ny överenskommelse, de nu valt att på sikt lägga ner denna satsning kring den kinesiska marknaden.

Näst så nämns det du hänvisar kring AI-satsningen. Detta är en orelaterad händelse som grundar sig i att stiftelsen (Mozilla Foundation) gjort en överföring/utdelning på 35 miljarder dollar till sitt dotterbolag (Mozilla Corporation). Dessa pengar beskrivs ha använts till vidare investeringar i Mozilla Ventures och AI.

Du har inte fel i sin sammanfattning av händelseförloppet, men jag tror att du kan ha missat att inget av detta öht handlar om en minskad satsning på Firefox—annat än en minskad satsning på den kinesiska marknaden, vilket enligt min förståelse egentligen inte handlar om Firefox heller utan snarare så råkade bara den kinesiska motparten använda namnet i sitt bolagsnamn, gissningsvis då Firefox är historiskt deras mest välkända produkt. Investeringen i bl.a. AI är en separat händelse som hamnat under samma “Övrigt”-punkt och impliceras inte vara kopplad till tvisten. Det implicerar inte heller en minskad satsning på Firefox utan kan lika väl handla om en diversifiering där de ämnar utöka företaget till fler områden.

Visst kan det vara andra faktorer som styr beslutet, men nettoresultatet är ändå att det sannolikt finns färre utvecklare som knackar kod till Firefox.

Skrivet av Timmy Fox:

Återigen, ingenting som styrker din tes att de har planer att lägga ner Firefox. Jag tolkar denna artikel som att de vill ta nya tag och hitta nästa stora grej att slå på för ett friare internet och en bättre framtid—något som kan kopplas till deras bredare uppdaterade satsningar. Ingenstans står det att Firefox inte är en prioritet, än mindre antyder de att projektet övervägs läggas åt sidan—de säger enbart att de vill gå på andra banor för att försöka hitta nästa stora grej. Det enda man kan få ut av det är att eventuellt så får inte Firefox riktigt lika stor huvudfokus som deras huvudsakliga produkt utan att möjligen kanske de väljer att dela sin fokus lite mer mellan flera projekt.

Det skulle sätta dem i en väldigt knepig situation med sina investerare om de sa i klartext att de planerar att lägga ner Firefox på sikt, till exempel Google som skulle sluta betala för att vara första sökmotorn i en webbläsare utan framtid. Istället måste de använda språk som inte är så konkret; att skifta fokus till nya projekt implicerar att man tar fokus från gamla projekt, men det låter inte lika negativt.

Skrivet av Timmy Fox:

Den tredje länken är en personlig tolkning som görs av skribenten. Sidan är inte heller på något vis en nyhetssida och killen verkar inte ha några egentliga traditionella journalistiska rötter. Detta är ett glorifierat blogginlägg på en tredjepartssida för bloggare. Det finns bara en enstaka och icke-specifik källhänvisning här till deras årsrapport varpå hela inlägget verkar försöka tolka. Alla övriga länkar och hänvisningar är till tidigare inlägg skrivna av han själv. Kanske så är tolkningarna kvalificerade, men det är fortfarande bara tolkningar och åsikter—inte något som jag anser väldigt relevant till din tes.

Inga journalistiska rötter? Han är biträdande redaktör på Linux Journal. Dessutom har han källreferenser till externa källor en nivå ner i källorna som är hans egna (alltså att de gånger han refererar till sin egen artikel har han en extern referens i den länkade artikeln). Artikeln jag länkade är lite av en meta-artikel av hans tidigare rapportering kring Mozilla med den senaste rapporten som knutpunkt.

Skrivet av Timmy Fox:

Nu så, äntligen en ordentlig nyhetssida som faktiskt sysslar med någon form av journalistik. Kortfattat så verkar de skala ner och omstrukturera organisationen, men återigen inget som antyder att de inte skulle fortsätta med Firefox.

Artikeln inkluderar flera citat som antyder att Mozilla ämnar fortsätta sin satsning på ett fritt och öppet internet (varpå Firefox är en av deras huvudsakliga produkter som kopplar till detta), och hur deras nya satsningar bygger på detta huvudsakliga mål. Det nämns också hur tidigare satsningar integrerats i Firefox och hur det verkar finnas planer att använda deras nya satsningar för att låta Firefox hänga med i utvecklingen. Den tolkning du verkar ta ut däremot är att författaren ställer sig skeptisk till hur realistiskt detta mål är och hur Mozilla egentligen kan åstadkomma med deras nuvarande resurser. Detta specifikt är en åsikt och tolkning, inte något som grundar sig i Mozillas uttalanden.

Det är lite sluttande planet här. Skillnaden mellan att överge Firefox helt och att gradvis låta Firefox tyna bort är inte så stor i det långa loppet, annat än att konkurrensen får en större chans att ta över marknadsandelarna som blir kvar.

Att det går att tolka kickandet av 250 anställda som något positivt är även det en tolking. En tolkning som jag skulle påstå är vad Mozilla vill att du ska ha givet hur de formulerade det i sin pressrelease.

Skrivet av Timmy Fox:

Alla företag sparkar och byter ut folk då och då. Detta verkar ha varit ett ekonomiskt driver beslut och har egentligen inte mycket med Firefox att göra öht. “Nya produkter” handlar återigen om diversifiering för att skapa fler och nya inkomstkällor, flera av vilka sedan artikelns publicering har integrerats i Firefox eller på andra vis var ämnade att integreras i Firefox men lades ned. Det handlade inte om att de hade planer att ersätta Firefox, utan snarare att de ville utöka sitt utbud av tjänster för att skapa nya inkomstkällor.

Du kanske mycket väl har rätt i att Firefox inte ligger bra till under Mozilla, med sjunkande marknadsandelar och diverse motgångar som Mozilla har sett. Detta är det nog ingen här som motsäger och Mozilla behöver nog mycket riktigt bredda sina utsikter för att föra vidare sina ideal. Med det sagt så är det inte mycket som rakt på sak tyder att de på något vis har för planer att ersätta Firefox. Snarare är min egen tolkning att de vill bredda sig och hitta fler saker de kan satsa på för att jobba sig tillbaka upp och sedan använda det för att fortsätta förbättra Firefox genom att sammanfoga dessa satsningar, precis som de gjort innan med tidigare satsningar som exempelvis Pocket.

Nya satsningar betyder inte nödvändigtvis en avverkning av gamla satsningar. Om jag inte missminner mig så är Porsche ett exempel att kolla på, då lanseringen av Cayenne afaik var en stor risk för dem eftersom deras fokus var främst dyra sportbilar som tyvärr inte var lönsamma nog. Cayenne blev deras mest populära modell och pengarna de tjänade på den tillät dem att fortsätta göra lyxiga sportbilar utan att oroa sig lika mycket för deras lönsamhet.

Nu finns det säkert en miljon fotnoter kring den historien men poängen här är att jag inte ser någon som helst anledning varför inte Mozilla skulle kunna försöka åstadkomma något liknande med sina satsningar på AI m.m. för att skapa nya inkomstkällor som då kan subsidiera den fortsatta utvecklingen på deras existerande satsningar såsom Firefox. Inget av de källor du länkat motsäger heller den möjligheten. På kort sikt kanske de vill satsa på mer och andra saker och inte bara Firefox, men på lång sikt finns det inget som säger att de ämnar avveckla eller ersätta Firefox.

Det är ju lite det som är min huvudpoäng här; om Firefox fortsätter vara i praktiken helt under kontroll av Mozilla så kommer Firefox att sakta men säkert dö ut till fördel av Chromium-baserade webbläsare. Mozilla ser att skeppet sjunker och försöker hitta nytt fotfäste innan det är för sent. Eller i andra ord; både Mozilla och Firefox kan mycket väl överleva smällen men de kommer inte att göra det tillsammans. Ju snabbare vi tar itu med problemet istället för att låtsas om att det regnar desto bättre chanser har vi att faktiskt ha något annat än Chromium kvar i slutändan.

Som sagt; fork av Firefox eller inte så kan vi inte låta Mozillas alltmer halvhjärtade insatser vara den enda oppositionen till Chromium.

(Porsche Cayenne är inte så bra exempel, VW äger Porsche och första generationen av Cayenne car en välutrustad Touareg med ändrat utseende. Nästan allt under karossen var identiskt och utbytbart med VW-bilen. Kort sagt bara riskfyllt i frågan om varumärkets identitet, inte tekniskt eller ekonomiskt.)

Du har rätt i att mina källor inte motsäger att Mozilla vill ha mer pengar att utveckla Firefox med, men jag tycker en mer sannolikt tolkning är att de bara vill ha mer pengar oavsett hur de får dem. Det går hand i hand med den nuvarande trenden inom amerikanska företag, som är att försöka ha oändlig tillväxt (istället för långvarig tillväxt mot ett realistiskt och hållbart mål).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det skulle sätta dem i en väldigt knepig situation med sina investerare om de sa i klartext att de planerar att lägga ner Firefox på sikt

Du har nog misstolkat din egen källa här. De nämner mycket riktigt inte någonstans några planer att lägga ner Firefox på sikt, utan snarare enbart ett avvecklande av Firefox Information Technology, Ltd AKA Mozilla Online. Detta är INTE webbläsaren Firefox utan snarare ett bolag som skapades för att representera Mozilla på den kinesiska marknaden.

Det är satsningen på den kinesiska marknaden som ska läggas ner på sikt, då de inte förnyat samarbetet med bolaget som representerar dem där. Detta är INTE samma sak som att de skulle ha planer att lägga ner Firefox (webbläsaren) på sikt.

Skrivet av Djhg2000:

Inga journalistiska rötter? Han är biträdande redaktör på Linux Journal. Dessutom har han källreferenser till externa källor en nivå ner i källorna som är hans egna (alltså att de gånger han refererar till sin egen artikel har han en extern referens i den länkade artikeln). Artikeln jag länkade är lite av en meta-artikel av hans tidigare rapportering kring Mozilla med den senaste rapporten som knutpunkt.

Ok visst, men för att rätta dig här så är det gammal information då han inte verkar varit aktiv där sedan 2019. Sidan har nog bara inte uppdaterats sedan han lämnade LJ. Notera hur hans namn inte står med någonstans här: https://www.linuxjournal.com/content/masthead

Och återigen så är det ganska irrelevant till det jag noterade att det var en rent subjektiv tolkning som han gjorde på sin blogg, vilket du länkade som “källa”.

Gällande källhänvisningar så inkluderar hans inlägg totalt 8 länkar. Endast den första, högst upp, är en extern länk (till Mozillas huvudsida för deras årsrapporter—alltså inte ens en specifik sådan, detta ges endast kontextuellt av inlägget). Nästa länk inkluderar en enstaka sådan mitt i inlägget till ett övrigt “relaterat” inlägg. Nästa två länkar inkluderar en trasig sådan ämnad att gå till bloggens förstasida samt en länk där man kan stödja hans bloggande med en prenumeration. De sista fyra länkarna är alla del av ett “övriga inlägg du kanske gillar”-avsnitt längst ner.

Om det finns fler källhänvisningar någon annanstans så kan i alla fall inte jag se dem, så vida du inte menar bildkällorna som endast ges för hälften av bilderna och som alla hänvisar till samma enstaka källa som redan getts inkomplett högst upp?

Och som en åsido: som självutnämnd språknörd så måste jag nog även kritisera hur hans inlägg inkluderar följande:

  • 10 fall där termen “market share” konsekvent felstavats utan mellanslag

  • Ytterligare en felstavning av ordet “significant”

  • 38 fall där dubbla bindestreck (--) använts i stället för en ett ordentligt EN-sträck—flera av dessa även inkorrekt använda

  • Onödigt frekvent och ibland även felaktig användning av utelämningstecken (…), samtliga skriva som tre ordinarie punkter snarare än en ordentlig ellips

Det mesta av detta hade ganska snabbt plockats upp av valfritt rättstavningsprogram (inkl. de som finns inbyggda i Word och Google Docs).