TP-Link Archer C9, internet dör slumpmässigt, kräver reboot

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer C9, internet dör slumpmässigt, kräver reboot

Hej.

Har en gammal TP-Link Archer C9 router men senaste månaderna så helt slumpmässigt så slutar allt internet fungera (både trådlöst och trådat).
Loggar man då in på routern står det "dålig internetåtkomst" typ.
Startar man då om routern i web interfacet så fungerar allt som det ska igen.

Men vad är det som egentligen kan göra att det internet bara dör sådär och kräver en omstart av routern?
Har provat både telenor DNS och cloudflare men gör samma med båda så verkar ju inte vara ett "internet" problem.

Någon som har en ide? Eller är routern typ sönder på något sätt.

Hade använt Telenors router men den är konstig här hemma, ibland startar den om av sig själv vilket är rätt frustrerande.

Vet mossan har en gammal Asus AC68U liggandes som jag kanske kan ta.

Har inte pengar o lägga på en ny router i nuläget.

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget som spökar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Korrosion, svikande strömkälla, kallödning som blivit värre av en stöt? Provat byta kabeln mellan router och vägg? Kan ju vara skadad men fungera sådär för det mesta ändå. Plugga i/ur samtliga anslutningar ett gäng gånger borde rå på ytkorrosion. Testa med en annan strömkälla med samma plugg/polaritet, spänning och samma eller högre strömstyrka(mA/A).

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Eftersom det är två routrar som beter sig konstigt lutar det åt problem med någon utrustning på ditt lokala nätverk eller på din bredbandsanslutning.

Permalänk
Medlem

När uppdaterades firmware senast?

Testa att göra en fabriksåterställning?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

När uppdaterades firmware senast?

Testa att göra en fabriksåterställning?

Den fick senaste firmware 2019 och den är installerad.
Har gjort ett par fabriksåterställningar.

Försökt googla på samma betende men har inte hittat något, just det att routern dör ju inte helt. Den lyser och man kommer ju åt interfacet http://192.168.0.1/ eller via appen.
Typ som den hänger sig är det väl mest likt kanske, fast det ändå går komma åt inställningarna.

Till andra svar:

Telenors router har jag inte provat längre stund, den startade om typ 2 gånger av sig själv, vet inte varför för firmwaren var densamma. Här har jag dock hittat ett par som haft liknande problem med telenors router.

Kanske får se om jag kan låna hem mossans liggandes Asus router o prova den, se hur de fungerar med den.

Ska se om jag hittar en liknande strömadapter men tror det blir svårt o hitta med samma plugg o styrka

Tackar för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Men vad är det som egentligen kan göra att det internet bara dör sådär och kräver en omstart av routern?

Det kan man ju undra. Har man tur så står det något som ger ledtrådar i loggen. Hur man hittar loggen står i manualen. Loggen försvinner sannolikt när du startar om routern eftersom den här prisklassen på routrar inte innehåller NAND som är av en kvalitet och mängd som tål att man skriver loggar till det.

Permalänk
Medlem

Uppdatering ifall någon har samma problem i framtiden kanske

Har kört med Asus AC68U routern jag lånade hem nu en vecka ungefär, och inga avbrott eller bekymmer.

Så något med Archer C9 routern är fel.
Och Telenors router vet jag inte vad, har läst andra som haft problem med den routern.
Så kör på med Asus routern tills man kan köpa någon bättre i framtiden

Tackar för hjälpen.