Ostabilt med 4st DDR5 över 5000Mhz. 7950X3D

Permalänk
Medlem

Ostabilt med 4st DDR5 över 5000Mhz. 7950X3D

Hej!

Jag har problem med att köra 4st ram-minnen med hög hastighet. Jag googlat och förstår att det inte är optimalt att köra med 4st när det kommer till DDR5.

Dock har jag sedan 6 månader tillbaka kört med 4st G.skill minnen 6000Mhz CL30 med EXPO utan några som helst problem men för att skapa lite problem så köpte jag ”sämre” Kingston minnen med 6000Mhz CL36 istället då jag tycker att dom ser bättre ut.

Jag tänkte att det bara var ”plug and play” som med G.skill minnen’a men jag får dom inte stabila över 5000Mhz. Datorn ”bootar” aldrig med EXPO eller XMP profilerna men sätter jag hastigheten på 5000Mhz så fungerar det.

Tänkte att jag får köra dom på lägre hastighet, verkar inte spela någon roll när man spelar i 4k i alla fall.

Men.. Nu när jag kollade lite djupare verkar det som att en av stickorna är annorlunda? Kan det vara roten till mina problem? Det är 2st kits som köptes samtidigt.

Länk till 10 sek YouTube video: https://youtu.be/XSeentTywkY?feature=shared

Moderkort: Gigabyte Auros Elite AX AM5 MED senaste bios uppdateringen
Processor: AMD Ryzen 7950X3D
Nätaggregat: Asus Strix 1000W

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman97:

Hej!

Jag har problem med att köra 4st ram-minnen med hög hastighet. Jag googlat och förstår att det inte är optimalt att köra med 4st när det kommer till DDR5.

Dock har jag sedan 6 månader tillbaka kört med 4st G.skill minnen 6000Mhz CL30 med EXPO utan några som helst problem men för att skapa lite problem så köpte jag ”sämre” Kingston minnen med 6000Mhz CL36 istället då jag tycker att dom ser bättre ut.

Jag tänkte att det bara var ”plug and play” som med G.skill minnen’a men jag får dom inte stabila över 5000Mhz. Datorn ”bootar” aldrig med EXPO eller XMP profilerna men sätter jag hastigheten på 5000Mhz så fungerar det.

Tänkte att jag får köra dom på lägre hastighet, verkar inte spela någon roll när man spelar i 4k i alla fall.

Men.. Nu när jag kollade lite djupare verkar det som att en av stickorna är annorlunda? Kan det vara roten till mina problem? Det är 2st kits som köptes samtidigt.

Länk till 10 sek YouTube video: https://youtu.be/XSeentTywkY?feature=shared

Moderkort: Gigabyte Auros Elite AX AM5 MED senaste bios uppdateringen
Processor: AMD Ryzen 7950X3D
Nätaggregat: Asus Strix 1000W

Tack på förhand.

Från Buildzoid, väldigt erfaren ram-överklockare.

4 stickor på ddr5 är helt värdelöst just nu, ännu mer om du nedgraderat dig i kvalite på ram.

6000cl36 kommer vara mycket sämre kvalite än 6000cl30 kit.

Kika på t.ex aliexpress om du vill ha billigare A die och ändå få OK mängd. 32gb kan fås för ca 1000-1200kr, 64 för ca 2100. 2 stickor då.

------

https://youtube.com/watch?v=2-LqWdvoFLY&pp=ygUORGRyNSBidWlsZH...

DESCRIPTION
DO NOT BUY 4x8, 4x16 or 4x24

for 2x16/2x24/2x32/2x48 to get Hynix the following works:
6000-6600 with a CL of 32 or lower
6800-7200 with a CL of 34 or lower
7200+ the CL doesn't matter because the clock is so high

4x32 and 4x48 don't have many official options and are incredibly hard on the CPU's memory controller sooo good luck.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Är stickorna du köpt testade och godkända av gigabyte att dom ska fungera med 4 stickor i? Borde stå på deras hemsida under support i qvl listan.

Om inte så är det bara att glömma, samt överlag så är det nog bara att köpa två stickorbistållet med önskad mängd minne.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Från Buildzoid, väldigt erfaren ram-överklockare.

4 stickor på ddr5 är helt värdelöst just nu, ännu mer om du nedgraderat dig i kvalite på ram.

6000cl36 kommer vara mycket sämre kvalite än 6000cl30 kit.

Kika på t.ex aliexpress om du vill ha billigare A die och ändå få OK mängd. 32gb kan fås för ca 1000-1200kr, 64 för ca 2100. 2 stickor då.

------

https://youtube.com/watch?v=2-LqWdvoFLY&pp=ygUORGRyNSBidWlsZH...

DESCRIPTION
DO NOT BUY 4x8, 4x16 or 4x24

for 2x16/2x24/2x32/2x48 to get Hynix the following works:
6000-6600 with a CL of 32 or lower
6800-7200 with a CL of 34 or lower
7200+ the CL doesn't matter because the clock is so high

4x32 and 4x48 don't have many official options and are incredibly hard on the CPU's memory controller sooo good luck.

Nej jag förstår att det inte är optimalt med 4st minnen. Jag tror inte hastighet och CL spelar någon större roll i 4K när jag aldrig ligger över 144 fps (oftast runt 90 - 120). I vilket fall så kan jag offra några fps för att kunna köra med Kinsgston minnen’a.

Jag behöver inte hög kapacitet på minnet utan jag vill bara fylla upp alla platser då jag tycker det ser bättre ut genom glaspanelen i chassit.

Såg du videon? Isåfall har du nån aning om varför ”B2” inte inte har har samma spec som dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är stickorna du köpt testade och godkända av gigabyte att dom ska fungera med 4 stickor i? Borde stå på deras hemsida under support i qvl listan.

Om inte så är det bara att glömma, samt överlag så är det nog bara att köpa två stickorbistållet med önskad mängd minne.

Hittar jag den info’n här?

Kingston.com

Gigabyte.com

Såg du videon? Isåfall har du nån aning om varför ”B2” inte inte har har samma spec som dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman97:

Hittar jag den info’n här?

Kingston.com

Gigabyte.com

Yes, klicka på support sen ner till memory support så kan man kolla så ens minnen är med i listan.

Kollade lite snabbt och verkar som att moderkortet har inte godkänt några kingstone stickor alls med 4st bara en eller två stickor.

Edit: nej inte kollat igenom videon och kommer inte göra, är en timme lång juuh =o

I övrigt så är minnen till am5 ganska enkelt om man följer följande.

Två stickor
6000 mhz eller 5600 mhz
CL30 eller CL36
Ändast kitt som är med på ens moderkorts qvl lista!

Att köpa ett kitt som inte är med i qvl listan är extremt dumt då risken är relativt hög att man får problem, va tillexempel anledningen till att jayztwozents nyligen gick över till Intel då han inte kunde få sina minnen att fungera som inte va med i moderkortets qvl lista stabila.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes, klicka på support sen ner till memory support så kan man kolla så ens minnen är med i listan.

Kollade lite snabbt och verkar som att moderkortet har inte godkänt några kingstone stickor alls med 4st bara en eller två stickor.

Edit: nej inte kollat igenom videon och kommer inte göra, är en timme lång juuh =o

I övrigt så är minnen till am5 ganska enkelt om man följer följande.

Två stickor
6000 mhz eller 5600 mhz
CL30 eller CL36
Ändast kitt som är med på ens moderkorts qvl lista!

Att köpa ett kitt som inte är med i qvl listan är extremt dumt då risken är relativt hög att man får problem, va tillexempel anledningen till att jayztwozents nyligen gick över till Intel då han inte kunde få sina minnen att fungera som inte va med i moderkortets qvl lista stabila.

Okej, jag förstår. Med tanke på att G.Skill minnena fungerade felfritt med 4st stickor så antog jag att det var så med alla stickor.

Nej menade min 15 sek långa video där jag bläddrar mellan minnena i bios. Videon

Min fråga egentligen var om det kunde vara fel på en av minnena då stickan i B2 inte har samma XMP och EXPO profiler dom dom andra 3.

Permalänk
Medlem

AMD säger detta:

Max Memory Speed
2x1R DDR5-5200
2x2R DDR5-5200
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-9-7950x3d

Sen är den mer intressanta frågan om det spelar någon roll i praktiken eller om det är en fråga om att stirra sig blind på värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman97:

Okej, jag förstår. Med tanke på att G.Skill minnena fungerade felfritt med 4st stickor så antog jag att det var så med alla stickor.

Nej menade min 15 sek långa video där jag bläddrar mellan minnena i bios. Videon

Min fråga egentligen var om det kunde vara fel på en av minnena då stickan i B2 inte har samma XMP och EXPO profiler dom dom andra 3.

Tror nog det där bara är en bugg i interfacet, är ändå ett gigabyte moderkort ^^

Prova flytta stickorna, så ser du direkt om det kanske är något knas med stickans profiler, är inte helt omöjligt. det som har hänt är att siffrorna som är i expo2 visas på jdec.

kan helt enkelt vara som så att dina gamla minnen är testade och finns med i QVL listan? överlag så är Gigabyte tyvärr dom sämsta när det kommer till stöd för minnen, iallafall om man går efter deras QVL lista och vad som går att köpa i Sverige.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engman97:

Datorn ”bootar” aldrig med EXPO eller XMP profilerna men sätter jag hastigheten på 5000Mhz så fungerar det.

Skrivet av Engman97:

Det är 2st kits som köptes samtidigt.

XMP/EXPO är aldrig garanterat ens om minnestillverkaren validerat kombinationen av minne och moderkort, kompatibiliteten mellan enskilda exemplar kan variera. Men framförallt är det aldrig aldrig aldrig garanterat för något annat än exakt och endast de minnesstickor som kommer i en och samma förpackning. Att köpa två kit och förvänta dig att de tillsammans skall prestera enligt XMP/EXPO angivet för ett kit kan du liksom glömma.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror nog det där bara är en bugg i interfacet, är ändå ett gigabyte moderkort ^^

Prova flytta stickorna, så ser du direkt om det kanske är något knas med stickans profiler, är inte helt omöjligt. det som har hänt är att siffrorna som är i expo2 visas på jdec.

kan helt enkelt vara som så att dina gamla minnen är testade och finns med i QVL listan? överlag så är Gigabyte tyvärr dom sämsta när det kommer till stöd för minnen, iallafall om man går efter deras QVL lista och vad som går att köpa i Sverige.

Du hade rätt, det var bara en bugg. Nej, är inte särskilt imponerad av Gigabyte överlag..

Kingston stickorna visade sig inte vara stabila vid 5000MHz heller så nu sitter G.skill stickorna monterade igen och dom fungerar klockrent med 4st stickor vid 6000MHz CL30. Ska lämna tillbaka Kingston stickorna imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

XMP/EXPO är aldrig garanterat ens om minnestillverkaren validerat kombinationen av minne och moderkort, kompatibiliteten mellan enskilda exemplar kan variera. Men framförallt är det aldrig aldrig aldrig garanterat för något annat än exakt och endast de minnesstickor som kommer i en och samma förpackning. Att köpa två kit och förvänta dig att de tillsammans skall prestera enligt XMP/EXPO angivet för ett kit kan du liksom glömma.

Jag förstår. Då hade jag tur med G.Skill stickorna (2 st 16GBx2 kits) som tillverkats olika månader men ända går att köra med 4 stickor vid 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du på att datorn skulle boota med dom nya minnena i efter att ha aktiverat XMP? AMD har väl någon slags inlärning av minnena vid boot som jag förstått det, när jag byggde min nya AM5-burk så tog det nånstans runt 1-2 minuter innan jag ens fick nån bild på skärmen och datorn kunde starta, hela tiden lös en av felkodsLEDarna på moderkortet rött men när den var klar och jag fick bild på skärmen så slocknade den och allt flöt på. Har hänt ett par gånger sen dess vid omstart men inte brytt mig om att undersöka om det beror på uppdatering av kernel eller något annat då den numer bara tar max 30s innan den kommer igång när det väl sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leelooo:

Hur länge väntade du på att datorn skulle boota med dom nya minnena i efter att ha aktiverat XMP? AMD har väl någon slags inlärning av minnena vid boot som jag förstått det, när jag byggde min nya AM5-burk så tog det nånstans runt 1-2 minuter innan jag ens fick nån bild på skärmen och datorn kunde starta, hela tiden lös en av felkodsLEDarna på moderkortet rött men när den var klar och jag fick bild på skärmen så slocknade den och allt flöt på. Har hänt ett par gånger sen dess vid omstart men inte brytt mig om att undersöka om det beror på uppdatering av kernel eller något annat då den numer bara tar max 30s innan den kommer igång när det väl sker.

Väntade över 10 min ett par gånger efter att ha aktiverat EXPO utan något hände. Sänkte jag hastigheten till 5400MHz bootade den till windows reparation efter nån minut. Vid 5000MHz kom jag in i windows med kraschade till och från. Det gick inte att köra med 4st Kingston stickor med EXPO, i alla fall inte med mitt moderkort. Men som sagt har jag lämnat tillbaka Kingston stickorna och kör nu med mina gamla G.skill stickor som fungerar med EXPO med 4st stickor.