Permalänk
Medlem

2024 och halo produkt + M2 och 256GB = Does not compute.

Alternativt, Apple är Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2024 och halo produkt + M2 och 256GB = Does not compute.

Alternativt, Apple är Apple.

Det finns alltid något häftigare runt hörnet och de kände väl att de var tvungna att släppa den någon gång efter att ha jobbat med utvecklingen i många år. Och då var det M2 som fanns att tillgå vid det tillfället. Det är inte som att uppgradera en processor i samma socket på en stationär dator när man bara tar ut den gamla och stoppar in den nya och så är det klart.

Angående 256 GB så är ju frågan hur de kommer användas. Kommer folk ha headsetet på sig konstant för att filma sina barns födelsedagar t ex? VR-film tar mycket utrymme. Men antagligen tror väl Apple att man mestadels kommer streama saker till den. Då behöver man kanske inte lika mycket utrymme i den som man vill ha i t ex en mobiltelefon där man vill lagra massa foton och videos. En liten "buffer" för flygresor etc kanske är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Tror också 256 GB räcker, det är mer principen att det känns gnidet på en produkt för typ 50kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det finns alltid något häftigare runt hörnet och de kände väl att de var tvungna att släppa den någon gång efter att ha jobbat med utvecklingen i många år. Och då var det M2 som fanns att tillgå vid det tillfället. Det är inte som att uppgradera en processor i samma socket på en stationär dator när man bara tar ut den gamla och stoppar in den nya och så är det klart.

Angående 256 GB så är ju frågan hur de kommer användas. Kommer folk ha headsetet på sig konstant för att filma sina barns födelsedagar t ex? VR-film tar mycket utrymme. Men antagligen tror väl Apple att man mestadels kommer streama saker till den. Då behöver man kanske inte lika mycket utrymme i den som man vill ha i t ex en mobiltelefon där man vill lagra massa foton och videos. En liten "buffer" för flygresor etc kanske är tillräckligt.

Runt hörnet? Den har redan rundat hörnet.
Klart att de hade kunnat få med M3, det är inte så att de fick nys om den i oktober direkt.

Eller så är anledningen till 256GB att de vill att folk ska betala mer. Nog det troligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Runt hörnet? Den har redan rundat hörnet.
Klart att de hade kunnat få med M3, det är inte så att de fick nys om den i oktober direkt.

Eller så är anledningen till 256GB att de vill att folk ska betala mer. Nog det troligaste.

Men poängen var ju att Vision Pro varit under utveckling under lång tid, och har gissningsvis redan blivit fördröjd ett antal gånger. Någon gång måste man sätta ner foten om den ska lanseras, och vid det tillfället var M2 det häftigaste som fanns att tillgå (M2 kanske inte ens fanns mer än på ritbordet vid det tillfället!).

Det skulle inte förvåna mig om det inte finns några andra alternativ än 256 GB. Folk har ju aldrig ens haft en sån här produkt innan och vet inte hur de kommer använda den. Det är svårt att välja hur mycket lagringsutrymme den ska ha då, bättre att Apple gör det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Pc var först med att ha kamera + spel vart du kunde "leka" med leksaker som flöt runt på skärmen, det var lågupplöst och krävde ENORMT med ljus för att bara fungera.

Sen kom Eyetoy till playstation, flera Nintendo modeller hade kamera inbyggd, och det släpptes några konceptspel, som inte blev till nåt. Samma med Eyetoy 1 och 2 till PS serien.

Xbox Kinect skulle ju vara det helt stora, och man skulle kunna interagera med "Milo" som på demo-filmen, fakta var att filmen var fejkat och "Milo" existerade inte. Den enda som fick lite popularitet var Dans spel vart ungarna kunde dansa foran kameran med lite special effekter då det inte kräver perfekt "body tracking". Dom flesta spelen laggade fruktansvärt och det blev inte många spel.

Alla VR med "passthrough" har haft några liknande demos, Quest har den bästa än så länge (vart små söta rymdvarelser invaderar ditt hem, men det är ett kortlivat spel och efter nån timme spelar du det aldrig igen, bortsett från när nån familjemedlem eller kompis kommer på besök och du ska visa dom "hur" kul och "hur" många möjligheter ditt nya VR har.

Dessa konceptspel har dom senaste 25 åren bara varit just detta, konceptspel som inte riktig blir nån stor hit.

1) Tekniken är fortfarande inte mogen.
2) Overlay (alltså grafik över och under objekten) kräver hiskligt mycket datorkraft nåt som även inte Quest 3 kan klara idag, det går - men blir suddigt och långsamt. Kommer aldrig komma några vettiga spel eftersom vi redan ser svagheten.
3) Passthrough är kornigt pga. för små kameror och linser och funkar bara någorlunda i extremt ljus.

Visst - Apple's VR skimask har extremt bra upplösning, kristallklart i förhållande till Quest 2, 3, index etc. Men problemet kvarstår med datorkraft. tänk på att Pimax lancerade super VR glasögon med extrem FOV och likaså extrem upplösning, men än så länge (även idag) finns inte riktig datorkraft även stationärt att utnyttja det till fullo.

Så Apple's första stand-alone kommer att floppa snabbare än den hype kring det.

3D VR film (typ 180vr) med äkta stereoskopisk film kommer att hitta, det är fantastisk att uppleva. Men det är samma problem som 4K teve hade för 8 år sen, det fanns inte nåt annat än demo-filmarna Jacob och Katie Schwarz filmade med extremt dyr utrustning, sen tog det 6 år innan vi hade nåt vettig 4K och det började att bli normalt, fast det tar så mkt. bandbredd att Youtube gick ut med att bara vilja erbjuda 4K för premium medlemmar, och dom arbetar ständig på att hålla bandbredden nere.

Hur mycket 8K tror du det finns? Jag fann kanske 10 x 180vr filmer, filmat av pron producenter, eller folk med dyra hemma 3D kameror som har gjord 2-3 filmar i 5.6-8k av sin familj, sen såg vi inte mera till dom.

Finns 1 styck 16K (tror det är Youtube som testar) VR film av en badstrand just nu, och för att filma VR i bra nog upplösning till att täcka 2 x 4K skärmar ska du ha minst 96K (sammanlagd) pixel i 360 för att det ska ses kristallklart. 16K är absolut minimum t.ex. för Quest 3. 4K och 5.6K ser kornigt ut och lite "suddigt", men effekten finns och det är verkligen häpnadsväckande coolt, men alldeles för lite material att titta på (Källa: Har quest 3 med Youtube VR, och älskar det, men har sett allt nu, och det tog bara några dagar några timmar).

Youtube måste förbereda sig 16K minimum i VR, och dom kamerorna finns knappas, och dom 8-12K som finns är svindyra, och ofta 30 max 60fps (i lägre upplösning).

Vi har en LÅNG väg kvar, rejält lång väg.

Jag vet inte varför du citerar mig men jag menar inte passtrough spel utan VR-spel kan man köra med händerna. Om det var det du tänkte.
jag ser flera spelbara spel som skulle funka utan kontroller. har inget med passthrough demos att göra.

Skrivet av oqvist:

Jo det går ju alldeles utmärkt det har quest 3 bevisat men det är jättetråkigt att aldrig få känna något.

Vi älskar att känna saker.

Jag skulle inte ens vilja spela schack utan att få fysisk feedback

Men ska man arbeta effektivt och hålla på så absolut men för underhållning hoppas jag det möter samma öde som touchpads som inga vill använda vad det verkar

Ja men det enda jag menar att det finns massa spel som skulle gå att spela med händerna utan kontroller, med det sagt betyder inte det att kontrollstödet ska försvinna utan man kan spela med händer, kanske hålla vad som helst i handen för att "simulera" eller med rörelse-kontroller

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Runt hörnet? Den har redan rundat hörnet.
Klart att de hade kunnat få med M3, det är inte så att de fick nys om den i oktober direkt.

Eller så är anledningen till 256GB att de vill att folk ska betala mer. Nog det troligaste.

Det har ju ryktats om att Vision Pro ska "ersättas" rätt snabbt efter första, och att en med snällare prislapp också ska komma i samma veva.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men poängen var ju att Vision Pro varit under utveckling under lång tid, och har gissningsvis redan blivit fördröjd ett antal gånger. Någon gång måste man sätta ner foten om den ska lanseras, och vid det tillfället var M2 det häftigaste som fanns att tillgå (M2 kanske inte ens fanns mer än på ritbordet vid det tillfället!).

A17 och M3 (de är av samma arkitektur) har garanterat varit "på ritbordet" sen flera år. Sen dröjde det nog till förra året tills det fanns några färdiga chip men lägg av, Apple har resurser så det räcker och blir över för att mer eller mindre ta fram produkterna (inkl nödvändiga anpassningar av kompilatorer och operativet och what not) parallellt även om bara 1 av dem når kund.

Dessutom så är förstås det allra, allra mesta desamma oavsett om det sitter en M2 eller M3 därinne - så klumpigt operativ har Apple knappast gjort.

Näe, det här handlar mera om planned obsolescence. Men faktum kvarstår, att lansera en kostsam högprofils "spatial COMPUTER" och sen inte ens använda senaste generationen processorer ÄR rejält taffligt. Finns inget annat sätt att beskriva det och detta saknar nästan motsvarighet. Och detta är från världens riktaste teknikföretag. Klart anmärkningsvärt.

Citat:

Det skulle inte förvåna mig om det inte finns några andra alternativ än 256 GB. Folk har ju aldrig ens haft en sån här produkt innan och vet inte hur de kommer använda den. Det är svårt att välja hur mycket lagringsutrymme den ska ha då, bättre att Apple gör det valet.

Kommer garanterat finns fler val, det är själva poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

A17 och M3 (de är av samma arkitektur) har garanterat varit "på ritbordet" sen flera år. Sen dröjde det nog till förra året tills det fanns några färdiga chip men lägg av, Apple har resurser så det räcker och blir över för att mer eller mindre ta fram produkterna (inkl nödvändiga anpassningar av kompilatorer och operativet och what not) parallellt även om bara 1 av dem når kund.

Dessutom så är förstås det allra, allra mesta desamma oavsett om det sitter en M2 eller M3 därinne - så klumpigt operativ har Apple knappast gjort.

Näe, det här handlar mera om planned obsolescence. Men faktum kvarstår, att lansera en kostsam högprofils "spatial COMPUTER" och sen inte ens använda senaste generationen processorer ÄR rejält taffligt. Finns inget annat sätt att beskriva det och detta saknar nästan motsvarighet. Och detta är från världens riktaste teknikföretag. Klart anmärkningsvärt.

Du begriper inte hur mycket jobb det är att designa saker till den höga standarden man har på Apple. Att man inte uppdaterar samtliga modeller när det kommer ett nytt chip är just för att det inte finns möjlighet till det. Här hade man dessutom tagit en rejäl risk då, tänk om de inte hade fått fram M3 i tid? Då hade den blivit ytterligare försenad.

Permalänk
Medlem

Första reklamen:

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Features 16GB of RAM and Likely Up to 1TB of Storage

Citat:

Apple's upcoming Vision Pro headset is equipped with 16GB of unified memory, according to files related to the device in Xcode 15.2.

https://www.macrumors.com/2024/01/09/apple-vision-pro-how-muc...

Permalänk
Medlem

Såg att en kass kopia fanns på CES och det finns en liten artikel om den på UploadVR - https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-chinese-knockoff/
Nog inte en produkt som gör Apple speciellt oroliga

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Så...hur funkar det? Om man vill köpa Vision Pro som utvecklare, är man hänvisad till samma köpkanaler som kleti och pleti vanlig konsument? Dvs, US only är ett rejält problem...

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro’s Lengthy Sales Pitch Will Include 25-Minute Demo

Citat:

The retail employee will allow users to place the device on their own heads. Once the headset is on, customers will need to calibrate the device with various tracking and tapping exercises so it can follow their eyes and hands. That includes looking at circular dot patterns set at different brightness levels and a hand scan in the field of vision of the device.

After all that, the roughly 20- to 25-minute demo can begin:

Users will be directed to the photos app to view still images that are similar to the ones preloaded on Apple’s other devices in retail stores. That’s followed by examples of panorama shots.
Then the demo starts to get more interesting. The customer sees 3D images that Apple calls spatial photos (in this case, of a kid hitting a piñata) and a spatial video (footage of a birthday party).
The next part of the demo shows how to use the device as a computer or iPad replacement. It explains how to position multiple app windows in space and scroll through webpages in the Safari browser.
Customers are then shown 3D and immersive movies, including clips of wild animals, the ocean and sports. There is also a compelling scene that makes users feel as if they’re on a tightrope.
The Vision Pros in Apple retail stores also will be preloaded with various third-party apps that are launching with the device next month. The goal of the demos is giving users an experience that’s compelling but not exhausting — ideally leaving them itching for more.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-01-14/how-to-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Apple Vision Pro’s Lengthy Sales Pitch Will Include 25-Minute Demo

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-01-14/how-to-...

Även:

Citat:

Making sure customers stay comfortable in a Vision Pro is a key issue, and that’s harder to do the longer they wear it. Privately, several retail employees have said they felt their head was tired and sweaty after only about half an hour of use

Låter som Gen 1 kommer floppa hårt, av flera skäl, men framförallt detta. Har svårt att förstå hur Apple kan tycka det är OK att skeppa en tegelsten som inte ens synts bäras av någon av dess chefer (inte minst Tim Cook).

Med plast istället för metall och glas och utan främre display hade de säkert kunnat komma ner i en rimlig vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Med plast istället för metall och glas och utan främre display hade de säkert kunnat komma ner i en rimlig vikt.

Mmm om de missar för grovt på komfortbiten så skjuter de sig själva rätt hårt i foten håller jag med om! Spelar liksom ingen större roll hur bra resten är om det inte är tillräckligt bekvämt att bära.

Undrar om de inte hade kunnat integrera batteripacket i backstrapen som motvikt ändå..
(Tex nya varjo xr4 ska ju tydligen vara hyfsat bekvämt balanserad pga motvikt i bak)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm om de missar för grovt på komfortbiten så skjuter de sig själva rätt hårt i foten håller jag med om! Spelar liksom ingen större roll hur bra resten är om det inte är tillräckligt bekvämt att bära.

Undrar om de inte hade kunnat integrera batteripacket i backstrapen som motvikt ändå..
(Tex nya varjo xr4 ska ju tydligen vara hyfsat bekvämt balanserad pga motvikt i bak)

Tvivlar inte på att det kommer tredjepartsstraps där batteriet kan tjoffas i baktill. Det hjälper viktbalansen, men totalvikten blir ännu värre.

Eftersom man ändå måste scanna sitt ansikte för att få rätt storlek på interfacet, tillhandahålla sitt glasögonrecept etc. så känns det som dom kunde gått ett steg längre och gjort som Bigscreen. Behövs ingen IPD-justering och IPD-motor om bara en person använder headsetet. Att aggressivt få ner vikten till sådär 150-300 gram hade vart något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Även:

Låter som Gen 1 kommer floppa hårt, av flera skäl, men framförallt detta. Har svårt att förstå hur Apple kan tycka det är OK att skeppa en tegelsten som inte ens synts bäras av någon av dess chefer (inte minst Tim Cook).

Med plast istället för metall och glas och utan främre display hade de säkert kunnat komma ner i en rimlig vikt.

Den är inte tänkt att sälja i några volymerom man kollar till priset.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den är inte tänkt att sälja i några volymerom man kollar till priset.

Jag menade inte i termer av säljvolym, för dom kommer säkert sälja slut på alla dom tillverkar. Menar mer i termer av att skapa en produkt som någon vill använda alls när nyhetens behag lagt sig.

Permalänk
Medlem

Kuo: Apple Vision Pro to Launch Internationally Before WWDC 2024

Citat:

Apple is said to be considering the United Kingdom, Canada, and China as the next markets to receive the product.

https://www.macrumors.com/2024/01/16/vision-pro-to-launch-int...

Permalänk
Medlem

Apple Announces Streaming Services and Sports Apps Available on Vision Pro at Launch

Citat:

Disney+, ESPN, MLB, PGA Tour, Max, Discovery+, Amazon Prime Video, Paramount+, Peacock, Pluto TV, Tubi, Fubo, Crunchyroll, Red Bull TV, IMAX, TikTok, and MUBI. Major League Soccer fans can also access MLS Season Pass through the Apple TV app on the headset.

Citat:

At launch, more than 150 3D movies will be available to buy or rent through the Apple TV app on the Vision Pro, such as Avatar: The Way of Water, Dune, Spider-Man: Into the Spider-Verse, and The Super Mario Bros. Movie.

Citat:

In addition, the Apple TV app will offer a selection of content recorded in the new Apple Immersive Video format at no additional cost. Apple says the format consists of 180-degree 3D 8K recordings captured with spatial audio

https://www.macrumors.com/2024/01/16/vision-pro-streaming-ser...

Permalänk
Medlem

Spatial audio

De missade chansen att lansera 150 spatial filmer dock?

Fast där har de en bra hook. Har ännu inte kommit mig för att konvertera mina bluray 3D skivor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro hands-on, again, for the first time

https://www.theverge.com/24040075/apple-vision-pro-hands-on-v...

Apple Vision Pro hands-on, redux: Immersive Video, Disney+ app, floating keyboard, and a little screaming

https://www.engadget.com/apple-vision-pro-hands-on-redux-imme...

Permalänk
Medlem

Den ser verkligen obekväm ut, som Quest användare ryser man lite över designen.
undra om det kommer komma bättre 3e parts headstraps.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den ser verkligen obekväm ut, som Quest användare ryser man lite över designen.
undra om det kommer komma bättre 3e parts headstraps.

Det kommer väl bli ett "you're wearing it wrong" när folk får ont i linje med iPhone 4.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser om folk som använt en VP, känner jag att det låter exakt, verkligen exakt, som en Quest. Jag har bara en Quest 2 själv, men jag tror att en VP kanske är som en Quest 4 typ?

Du kan göra nästan exakt samma saker med en Q2 fast sämre, med en Q3 (antar jag) fast lite sämre, och gissningsvis exakt likadant som en, kommande, Q4.

Det i sig är ju inget negativt, men det får ju priset att kännas lite löjligt... 50 000 kr mot 7 000 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varje gång jag läser om folk som använt en VP, känner jag att det låter exakt, verkligen exakt, som en Quest. Jag har bara en Quest 2 själv, men jag tror att en VP kanske är som en Quest 4 typ?

Du kan göra nästan exakt samma saker med en Q2 fast sämre, med en Q3 (antar jag) fast lite sämre, och gissningsvis exakt likadant som en, kommande, Q4.

Det i sig är ju inget negativt, men det får ju priset att kännas lite löjligt... 50 000 kr mot 7 000 kr.

/hulle.

Ja det låter som en Quest men mycket mer high end och fungerar bättre vad gäller eyetracking, handtracking etc.
Men då nackdelen att dom inte alls bryr sig om spel, som är det som är populärast inom VR.
Inga kontroller och högprislapp kommer inte locka gamers iaf.

Sen som sagt att flumma runt hemma med headsetet på går som sagt att göra med Quest 3, det är väll mycket bättre kvalitet på Apple men frågan är om det är nästan 10x priset värt 😅

Nåja man får veta när headsetet är ute i det vilda, nu är det ju typ inga från "VR-scenen" som fått testa detta ordentligt känns det som utan det är Mainstream och Apple fanbasens media

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varje gång jag läser om folk som använt en VP, känner jag att det låter exakt, verkligen exakt, som en Quest. Jag har bara en Quest 2 själv, men jag tror att en VP kanske är som en Quest 4 typ?

Du kan göra nästan exakt samma saker med en Q2 fast sämre, med en Q3 (antar jag) fast lite sämre, och gissningsvis exakt likadant som en, kommande, Q4.

Det i sig är ju inget negativt, men det får ju priset att kännas lite löjligt... 50 000 kr mot 7 000 kr.

/hulle.

Betraktat som ett MR-headset där passthrough är en central del skulle jag säga att Quest 3 inte bara är lite sämre. Jag kände mig grundlurad av marknadsföringen när jag testade, på en skala mellan 1-10 där 10 är IRL-kvalitet så verkar Quest 3 ligga på kanske 3 och AVP på 8 (baserat på andras omdömen). På tok för låg upplösning, brus, förvridning, LiDAR som är för lågupplöst för att hantera dynamic occlusion korrekt etc.

Sen är det UI:t, avancerad (och pålitlig) eye tracking, displayerna, mjukvaran, integration med Mac, iPad app-biblioteket etc.

Men ja, om inte Apple visar upp något nytt kommande dagar så verkar den främst vara till för att kolla på film men samtidigt för tung för att man ska vilja göra det. Inte så lovande för en ny produktkategori när mainstreammedia i sina previews konsekvent återkommer till hur obekväm den är, det är svårt att greppa att dom tycker designen är bra nog för release med Apple-standard. Form före funktion.

Permalänk
Medlem

En halvtimme med intryck:

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Has A Comfort Problem, But There Seems To Be A Solution

Citat:

Marques Brownlee (MKBHD), one of the most prominent YouTube tech reviewers, succinctly described in a post on X how the weight detracted from the experience in his three Vision Pro sessions so far:
"First time I tried Vision Pro: Damn this display is amazing and the eye tracking is like magic and this feels very future and also it’s a little heavy

Second time: immersion factor is still so high. Special videos are hit or miss, you gotta get the distance right. And wow this thing is really, heavy, not sure how long I’d be able to wear this

Third time: Damn this thing is heavy. Also the typing experience is decent. There’s some new cool apps to check out. But wow. So heavy."

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-has-a-comfort-probl...