Gaming laptop för kodning/programmering

Permalänk
Medlem

Gaming laptop för kodning/programmering

Tja!

Har precis börjat utveckla mina kunskaper inom ett flertal programmeringsspråk genom fristående kurser på universitet. Tanken är att börja plugga ett program till hösten men behöver en dator. Just nu har jag en Macbook air m2 8gm ram som jag tänker kanske är för klen med tanke på att det endast är 8gb ram. Jag har kollat på Gaming laptops för där får jag både en dator som klarar gaming men även kodning och programmering utan att behöva känna att den är för klen. Det enda jag är rädd för med gaming laptop är att den kanske låter för mycket. Min nuvarande är helt knäpptyst så det hade varit najs att kunna sitta i ett klassrum utan att folk kollar på en för att sin dator låter som ett playstation. Min budget är på max 16k så svara gärna om ni har några tips på laptop som är bra inom den prisklassen. Behöver inte vara gaming laptop men enda kravet är att den har minst 16gb ram och är inom prisklassen

Permalänk
Medlem

16'000kr det får man en väldigt bra maskin för skulle jag säga! Sen vill jag påstå att de där med att gaming datorer skulle låta mer än en vanlig laptop är gammal info som lever kvar. Jag har en "så kallad gaming laptop" och när jag bara surfar eller skriver word eller enkla saker så är den knäpptyst, fläktarna snurrar inte ens.
Om du inte spelar så kommer den inte låta, det var länge sedan PWM-styrning uppfanns

Med din budget hade jag riktat in mig på ett RTX4070 iaf, just nu är den billigaste en MSI från dustin:
https://www.dustinhome.se/product/5011323413/katana-15?tab=sp...
Den är lite nedbantad på strömbudgeten (105w MED DynamicBoost så vitt jag förstår), men det kanske inte är sån stor nackdel då den blir lite slimmare och kanske lämpar sig lite bättre för att släpa med sig.

Annars om man vill åt max prestanda så finns denna Lenovo på elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...
Där får 4070 sträcka lite mer på benen med 140w till grafikkortet MED DynamicBoost).
Men så blir det 1500kr extra också, om du inte väljer att köpa fyndvaran för 14'841kr

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB