Permalänk
Medlem

Uppgradering, GPU eller CPU?

Datorn börjar bli lite utdaterad och trött, har följande bygge:
Chassi: Fractal Design Define C
Nätagg: be quiet! Pure Power 11 600W CM
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-8400 CPU @ 2.80GHz
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti
MB: Gigabyte Z390 Gaming X
Minne: 16gb 2133MHz
HDD: Intel SSD Solid-State Drive 660p Series 1TB M.2 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Skärm: Xiaomi Mi Monitor 34" Ultrawide 3440x1440 144hz

Spelar inte så mycket egentligen men börjat spela RDR2 där jag bara får kring 40-45 FPS.
Vad skulle ge bäst resultat, ett uppgraderingskit eller en ny GPU?

Har kollar på detta kitet:
https://www.komplett.se/configure/1251606/datorutrustning/pak...

Tänkte i så fall byta ut följande till:
Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB
Fläkt: Noctua NH-L9x65 SE-AM4/AM5 CPU Kylare

Eller skulle de göra större skillnad med en ny GPU?

Tycker att jag spelar alldeles för lite för att de skulle vara värt att köpa allt nytt eller de kanske krävs för att hänga med?

Permalänk
Medlem

En GPU skulle nog göra mycket större skillnad i ditt fall, typ 7700 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

En GPU skulle nog göra mycket större skillnad i ditt fall, typ 7700 XT.

Ok, tack.
Får hålla koll nu under mellandagsrean då.

Permalänk
Medlem

En ny gpu skulle göra skillnad men cpu:n skulle flaska, vet inte vad som passar moderkortet men en begagnad I7 med HT skulle ge ett nytt grafikkort en rejäl skjuts istället.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Börja med gpu och se om du blir nöjd. Kollade lite begg priser på I7 8700k men den ligger fortfarande runt 1500:-. Får man en under 1000:- kan det vara lönt. Annars skulle jag byggt nytt. Hänger ju såklart på vilken upplösning och framerate du vill ha ut. Lycka till

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Sitter med liknande fundering. Har en i7 6700k som är överklockad skapligt. Har idag en 1070 och skulle också vilja spela RDR med högre fps.

Hur högt upp i Radeon-hierarkin kommer man utan att CPUn blir en begränsning? 6700xt, 7700xt?

Kikade på en del jämförelsevideos på YT men svårt att ”översätta” då de använder nyare CPUer. Dock ligger utilization på CPU i de testerna <20%.

Mest bang for the buck verkar vara 6700xt, men kan tänka mig att köra på ett 7700xt så länge inte CPUn blir en begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Börja med gpu och se om du blir nöjd. Kollade lite begg priser på I7 8700k men den ligger fortfarande runt 1500:-. Får man en under 1000:- kan det vara lönt. Annars skulle jag byggt nytt. Hänger ju såklart på vilken upplösning och framerate du vill ha ut. Lycka till

Låter vettigt att börja med en ny GPU och skulle man inte vara nöjd efter det så får man ta resten då.
Dålig koll på Radeon kort, alltid kört Nvidia tidigare men verkar som Radeon är mer prisvärt nu.

Är det värt att gå upp till 7800 XT kort istället för 7700 XT?
Är ju ca 1000:- ytterligare i så fall.

Permalänk
Skrivet av speffy:

Låter vettigt att börja med en ny GPU och skulle man inte vara nöjd efter det så får man ta resten då.
Dålig koll på Radeon kort, alltid kört Nvidia tidigare men verkar som Radeon är mer prisvärt nu.

Är det värt att gå upp till 7800 XT kort istället för 7700 XT?
Är ju ca 1000:- ytterligare i så fall.

Ja det är det. 7800 XT är mycket mera prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja det är det. 7800 XT är mycket mera prisvärt.

Fast då är nästa fråga, blir det för snålt med min PSU på 600W?
7800 XT verkar ha rekommendation på 750W om man kollar ex detta kortet från Asus.
https://www.inet.se/produkt/5413793/asus-radeon-rx-7800-xt-16...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Fast då är nästa fråga, blir det för snålt med min PSU på 600W?
7800 XT verkar ha rekommendation på 750W om man kollar ex detta kortet från Asus.
https://www.inet.se/produkt/5413793/asus-radeon-rx-7800-xt-16...

600 W ska inte vara något problem för 7800 XT och den CPU du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrillol:

Sitter med liknande fundering. Har en i7 6700k som är överklockad skapligt. Har idag en 1070 och skulle också vilja spela RDR med högre fps.

En metod är att ställa ner alla grafikinställningar till det lägsta (även sänka upplösningen till 720p) och kolla hur många FPS din CPU klarar - det är gränsen oavsett hur kraftfullt grafikkort du uppgraderar till.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av speffy:

Fast då är nästa fråga, blir det för snålt med min PSU på 600W?
7800 XT verkar ha rekommendation på 750W om man kollar ex detta kortet från Asus.
https://www.inet.se/produkt/5413793/asus-radeon-rx-7800-xt-16...

Inga bekymmer. Deras rekommendationer är alltid kryddade å det grövsta.

Permalänk
Medlem

Slog till på ett PowerColor Radeon RX 7800 XT, det blev verkligen ett lyft.
Skulle det göra någon skillnad att byta ut RAM?
Har idag 16GB 2133MHz och fundera på att sätta i 32GB DDR4 2666MHz.
Spelade lite pubg och vad jag läst så kräver det mycket RAM

Permalänk
Medlem

Får nog upp lite till och priset borde inte stocka iväg. 3200Mhz med cl14 var en sweetspot för några år sedan. Har dålig koll på ddr4 nu.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Får nog upp lite till och priset borde inte stocka iväg. 3200Mhz med cl14 var en sweetspot för några år sedan. Har dålig koll på ddr4 nu.

Tack, google lite snabbt vad moderkortet hade stöd för och fick då upp 2666MHz, vilket troligtvis var gammal info.
Ser nu på Gigabyte att där står 4133MHz and beyond så absolut skulle jag valt snabbare minne än 2666MHz.
Fast med lite eftertanke är det nog bättre och byta ut MB, RAM och CPU på samma gång

Permalänk
Medlem

Ditt Mobo stöder ju alla 1151 processorer från 8 och 9 serien upp till 9900KS

https://www.cpubenchmark.net/compare/3097vs3098vs3335vs3334vs...

En 9900K vore kanske en önskvärd uppgradering? som enligt Passmark i princip dubblar CPU prestandan, ett budgetalternativ är en 8700K (vinsten med en 9700K vs 8700K är försumbar) och skillnaden mellan 9900K och 9900KS är heller inte värt pengarna, den senare är dessutom mer strömtörstig