Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut just nu, jag har tagit upp fällorna med handskar och gnidit dem med ost, har ändrat lite på placeringen av dem

Lådan är gift som Anticimex har lagt, förstått det som att det är något som råttorna attraheras till och käkar

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Vänta nu, hyresvärd? Då är det väl hyresvärden som ska se till att den sanitära olägenheten försvinner, och det på hyresvärdens bekostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Denna har fungerat bra hos oss! Den löser råttan inte ut och kommer åt betet.

Har nog tagit närmre 20 råttor i den, vi har höns och de drar till sig råttor. Har övervägt att skaffa en till att ha på annat ställe också fall i fall de får intresse för andra byggnader vi har.

Jag får nog införskaffa en sån om inte jag ser progress kommande dagarna, tack för tipset

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Vänta nu, hyresvärd? Då är det väl hyresvärden som ska se till att den sanitära olägenheten försvinner, och det på hyresvärdens bekostnad?

Jo, de har skickat Anticimex som placerat fällor och gift. Nu ska de göra återbesök om ett par veckor men jag vill bli av med den så fort som möjligt. Kan inte vänta ett par veckor..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vilken fälla syftar du på? Har du länk? Jag hitta denna hos amazon och ser på recensionerna att de fångat en del råttor i samma storlek som den jag såg hos mig https://amzn.eu/d/3FEgWsK är det värt att köpa hem och testa?

Såg att en annan fråga vart jag bodde, bor i södra Stockholm i en radhuslänga

Den första du länka till är slut i lager men den andra verkar intressant. Större än det Anticimex hämtade. Kanske beställer två och testar

Denna avsåg jag

https://www.amazon.se/dp/B081RYDYKW?starsLeft=1&ref_=cm_sw_r_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag får nog införskaffa en sån om inte jag ser progress kommande dagarna, tack för tipset

Bor du i Skåne-området så kan jag avlasta dig från den när du är färdig, för har som sagt funderat på att beställa en till

Permalänk
Medlem

Tack! Har lagt den i korgen

Skrivet av PajN:

Bor du i Skåne-området så kan jag avlasta dig från den när du är färdig, för har som sagt funderat på att beställa en till

Stort tack, bor dock i Stockholm

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Vänta nu, hyresvärd? Då är det väl hyresvärden som ska se till att den sanitära olägenheten försvinner, och det på hyresvärdens bekostnad?

Ja, fast det är tveksamt om det är snabbaste lösningen. Även om de tar in Anticimex etc. Råttor i förråd och bostad går nog fort, hoppas jag, att få bort, men i garage är det svårt. Speciellt möss är ju små, men även råttor tar sig in under portar osv.

Jag hyr garageplats, och hittade råttspillning på min bilmotor, det var lagom kul -fanskapen kan ju tugga sönder kablar eller slangar. Har sedan dess strösslat cayennepeppar runt min bil och har inte haft fortsatta problem. Kan ju vara slumpen, men hoppas de tar omvägar runt just min bilplats, de är ju smarta och oavsett hur tuffa de är kan det inte vara skönt att nosa på cayennepeppar. Hyresvärden slängde en del bråte, men det finns ju ganska mycket skräp i större garage och råttor är ju tyvärr mycket vanligare än för några decennier sedan.

(numera) Olagliga glykolfällor funkar väl heller inte så bra på råttor, de krafsar sig väl ur hinken efter att ha trillat i gissar jag om man inte har en väldigt hög och blank hink.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(numera) Olagliga glykolfällor funkar väl heller inte så bra på råttor, de krafsar sig väl ur hinken efter att ha trillat i gissar jag om man inte har en väldigt hög och blank hink.

Plåthink går jättebra, dom är inte bra på att simma och plåten klarar dem inte att ta sig igenom.

Det går utan glykol också.

Då tar man både möss o råtta

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tack! Har lagt den i korgen

Skriv här om du inte lyckas bli av med dem, har två hundar (en stor och en liten) som jättegärna hjälper till och har jag vägarna förbi stan så....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Plåthink går jättebra, dom är inte bra på att simma och plåten klarar dem inte att ta sig igenom.

Det går utan glykol också.

Då tar man både möss o råtta

Vill bara säga att det är olagligt men har varit effektivt innan det blev olagligt, och är än idag.
Idag får man enbart använda sig av Naturvårdsverket godkända fällor.

Nu har jag varit tråkig men lika bra att få det skrivet för samtliga vet inte om kravet.
Mer info:
https://www.naturvardsverket.se/lagar-och-regler/beslut/fangs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Plåthink går jättebra, dom är inte bra på att simma och plåten klarar dem inte att ta sig igenom.

Det går utan glykol också.

Då tar man både möss o råtta

Kan du förklara mer? Jag hade för mig att råttor kan simma?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan du förklara mer? Jag hade för mig att råttor kan simma?

De blir utmattade och drunknar.

Permalänk
Medlem

Hej, hur har det gått? Har själv råttproblem, visserlige utomhus men försöker ta med fällor och går bet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellisx:

Hej, hur har det gått? Har själv råttproblem, visserlige utomhus men försöker ta med fällor och går bet.

Varit dåligt med att uppdatera men råttorna tog all gift som Anticimex la, och det var mycket enligt killen på Anticimex. Han la starkare gift (råttorna håller sig till i krypgrunden) och sen har de varit på återbesök med två veckors intervall. De har iaf inte gått upp till garaget igen så jag kan anta att några av dem är döda.

Vi har dock problem med krypgrunden i hela längan där jag bor så det utförs ett arbete med att sanera och byta rör (har varit läckage etc) killarna som arbetar där nere har sagt att de sett både döda och levande råttor. Lär nog bli en större insats av Anticimex med att lägga ut fler lådor med gift

Visa signatur

if young metro don't trust you