Postnord vill att du ska vänta längre på dina brev

Permalänk
Melding Plague

Postnord vill att du ska vänta längre på dina brev

Senaste kvartalet har leveransjätten inte kunnat hålla servicekravet på två dagar. Förslaget kan förlänga leveranstider på brev till fem dagar – paket från utlandet kan påverkas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well får alltid mina paket dagen efter att postnord fått händerna på paketet (tar aldrig mer än 24 timmar) så hoppas innerligt att det inte ändras!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att gnälla på Postnord känns som att sparka in en öppen dörr vid detta laget.
Så länge dom inte slarvar bort ens paket får man väl nästan betrakta sig som nöjd, är väl där ribban ligger snart?

Någon som är insatt får gärna förklara hur t.ex. DHL kan vara så mycket bättre (snabbare) på att leverera än Postnord, f.a. om dom nu ska höja sin leveranstid till upp till 5 dagar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tur att det finns alternativ! Instabox tycker jag är en bättre tjänst i övrigt (när det gäller paket såklart).

Permalänk

Det låter illa för de som behöver tidskänsliga läkemedel levererat direkt till brevlådan?! 🤔

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well får alltid mina paket dagen efter att postnord fått händerna på paketet (tar aldrig mer än 24 timmar) så hoppas innerligt att det inte ändras!

Brev och paket är två olika saker i detta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Förstatliga posten igen, det säger jag bara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

PostMord gör allt dom kan för att slippa vara till för alla.
Snart scannar dom väl in alla brev och skriver ut på nytt papper lokalt, som man gjorde med telefaxen.

syntax error
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tycker Postnord borde läggas ned och ersättas av en aktör som faktiskt förstår vad service och effektivitet innebär. Överallt i samhällen runt om i världen arbetar företag för att förbättras genom snabbare och bättre service, svarstider och sändningstider.

Det är mestadels enbart här hemma i Sverige som det hela tiden försämras för sina medborgare och den service de bör ha. Hade postnord fått bestämma hade de inte levererat ett enda brev. -Det är jobbigt att göra sitt jobb!

Lägg ned PostNord och ersätt patrasket med någon som vet hur de utför service och levererar försändelser snabbt och effektivt. Försändelser skall levereras nästa dag. Inte inom 5 dagar eller 10 dagar.

Permalänk
Medlem

Vilka brev? Skrattar rakt ut!

Permalänk
Medlem

Bara logiskt !

Brev sidan går ju mot en sakta död så bara rimligt att detta är nästa steg.

Men paketsidan är där pengarna ligger o kostar inte lika mycket i logistik så där kommer dom fortsätta o köra på som vanligt

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Brev och paket är två olika saker i detta.

Ja men allt som kommer via postnord dyler upp inom 24 timmar från att dom fått det för mig då.
Med undantag såklart för sånt som gått via tullen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänk om man istället la VDs enorma arvode på att fokusera att dela ut brev i tid. Det är faktiskt hutlöst och pinsamt att man för en statlig myndighet betalar ut ett sånt högt arvode och ändå måste Postnord dra ner på i princip allt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Antagligen för att kunna sänka priserna på deras tjänster mot kund.

...eller?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men allt som kommer via postnord dyler upp inom 24 timmar från att dom fått det för mig då.
Med undantag såklart för sånt som gått via tullen.

Då har du det bra, jag skickade paket 18:e Jan som kom fram först den 24:e Jan och sedan skickade jag paket den 30:e Jan som kom fram den 1:a Feb.
När paketen konsekvent inte verkar lämna ombuden förrän jag reklamerar dom, så är det verkligen inte bra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Så populärt det är att hata posten

Tror jag haft en försenad leverans på ehh... 10? år? och då handlar jag nära på allt på nätet.
Ni andra måste ha riktiga skräckhistorier och jag måste ha en ofantlig tur. Right?

Permalänk
Hedersmedlem

Dela ut brev och få lönsamhet i det är inte lätt när Postnord har krav på sig att dela ut till alla adresser.

Bring och övriga aktörer kan välja fritt bland de lönsamma områdena och även kasta över mer arbete på avsändarna (högre sorteringskrav). De volymerna de delar ut är sånt som tidigare gick med Posten.

Hur man kan totalt sett få det billigare och bättre om tre-fyra aktörer i varsin bil med varsin förare ska åka efter varandra på samma vägar och stanna vid samma brevlådor övergår till viss del mitt förstånd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så populärt det är att hata posten

Tror jag haft en försenad leverans på ehh... 10? år? och då handlar jag nära på allt på nätet.
Ni andra måste ha riktiga skräckhistorier och jag måste ha en ofantlig tur. Right?

Jag känner också detsamma! Jag har aldrig haft problem med postnord men jag kan ha haft tur

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Hutlöst jävla uruselt. Förstatliga brevleverans igen, tack, för samhällskritiska funktioner ska bara fungera.

Utvecklande:

Det finns fortfarande alldeles för många viktiga tjänster som kräver skriftlig kommunikation, vilket märkts väldigt tydligt nu är jag är i färd med att hantera ett dödsbo. Vissa av dessa kan ha ganska tighta tidsgränser, så att svamla med leveranstid på upp till 5 jävla dagar är inte acceptabelt någonstans.

Det är tillräckligt jävla irriterande med varannan-dag-skiten som de infört.

När ALL viktig kommunikation kan ske digitalt, då är det en helt annan sak, men vi är INTE där ännu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så populärt det är att hata posten

Tror jag haft en försenad leverans på ehh... 10? år? och då handlar jag nära på allt på nätet.
Ni andra måste ha riktiga skräckhistorier och jag måste ha en ofantlig tur. Right?

Jag håller med. Väldigt få gånger jag haft problem med PostNord

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Antagligen för att kunna sänka priserna på deras tjänster mot kund.

...eller?

Det som konkret uttrycks i källartikeln är att "antingen behöver servicekraven sänkas eller så behöver staten börja skjuta till pengar".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Javisst - om dom halverar priset...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förstatliga posten igen, det säger jag bara.

Jo jag minns en tid när det skickades MYCKET fler brev än idag och 99% av dem kom fram DAGEN EFTER. Intressant att det idag anses vara orimligt...

Permalänk
Medlem

Problemet är att brev både är förlegade, knappt använda, och samtidigt otroligt viktiga för officiella saker. Det rimliga är absolut att göra en fullständig omställning till något digitalt i hela landet och helt lägga ner brevs officiella funktion.

Göra ett rejält 3-5 år långt projekt där man går igenom allt i samhället och tar bort brev. Detta kommer naturligtvis aldrig ske då vi som land är handlingsförlamat, och vi kommer ha kvar brev resten av århundradet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Samtidigt som deras vd ska ha 899.000:- i månadslön…

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

j-vla Laggers som fortfarande skickar paket med posten istället för att skicka paketen med teleporters. Där dessa Lagger kräver att staten ska ödsla mycket pengar på att deras forntida lösning ska gå väldigt snabbt.

Jag tycker annars att paket borde gå snabbt till utlämningsställe, har man bråttom får man åka dit. Vill man få det hem så kan man få vänta. Att ha väldigt lång leveranstid till utlämningsställen är inte alls bra, många i vårt samhälle har behov i deras arbetsliv få saker snabbt levererade och det går ej vänta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tur att det finns alternativ! Instabox tycker jag är en bättre tjänst i övrigt (när det gäller paket såklart).

Jag har kört med Instabox ända sen starten, hyllade innovationen. Men tycker att de senaste åren har det blivit sämre. Jag väljer numera bort dem till förmån för först och främst Postnord när det går. Detta tack vare att Instabox inte levererar så snabbt nu längre och framförallt att de har olika dagar på sina boxar. Den som är närmast mig kan jag ibland inte välja och har inte sällan längre leveranstid än den som ligger ett par kilometer bort. Och det har hänt flera gånger att de bytt skåp från den som är närmast mig till den längre bort trots mitt val. Postnord däremot levererar snabbt till sina skåp och de har många. Tre stycken inom en radie på ca 500-600 meter från där jag bor.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Jo jag minns en tid när det skickades MYCKET fler brev än idag och 99% av dem kom fram DAGEN EFTER. Intressant att det idag anses vara orimligt...

Jag tror din förväntan är bakvänd gällande om det hjälper eller stjälper att volymen sjunker.

Posten har väl den unika positionen att ha krav på sig att leverera till alla adresser i hela landet, lönsamt eller ej. Samtidigt sjunker volymen, vilket inte alls hjälper ekonomin i det hela när man inte kan göra sig av med infrastruktur i samma omfattning.

Och volymen sjunker väl både i form av att det skickas allt färre brev totalt, men också att man har fått konkurrens framförallt i de lönsamma områdena som större städer osv.

De behöver bli mycket effektivare, men det ter sig också som ett mycket svårare läge att hantera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Stötta Postmord. Sluta sluta skicka brev å paket.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att gnälla på Postnord känns som att sparka in en öppen dörr vid detta laget.
Så länge dom inte slarvar bort ens paket får man väl nästan betrakta sig som nöjd, är väl där ribban ligger snart?

Någon som är insatt får gärna förklara hur t.ex. DHL kan vara så mycket bättre (snabbare) på att leverera än Postnord, f.a. om dom nu ska höja sin leveranstid till upp till 5 dagar.

Fast det här handlar ju inte om paket utan om frimärkta brev. DHL levererar väl inte frimärkta brev alls, så det går inte att jämföra.