Ny plats för TV och bredband med Telia

Permalänk
Medlem

Ny plats för TV och bredband med Telia

Hej,
Behöver hjälp och råd hur man lättast löser TV och bredband i annan byggnad, är Telias fiber lan.

Finns det någon genväg, har lagt en nätverkskabel till den nya byggnaden, men hur ska jag koppla för att få TV och bredband där, och vilken utrustning krävs,

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Avstånd mellan byggnader?
Bandbreddsbehov?
Flera hushåll (med tanke på integritet)?
Antal enheter?
Storlek på byggnad? Våningar och yta?
Byggnadsmaterial i väggar och golv?

Blir lätt många frågor med den kortfattade informationen du ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

Finns det någon genväg, har lagt en nätverkskabel till den nya byggnaden, men hur ska jag koppla för att få TV och bredband där,

Vad för slags kabel, om koppar: Hur säkerställer du att du undviker potentialskillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad för slags kabel, om koppar: Hur säkerställer du att du undviker potentialskillnader?

Ethernet är galvaniskt avskiljt, det är däremot inte skyddat mot åska.

Nu får vi förutsätta oskärmade kablar.

Permalänk
Medlem

Det är ca 30M oskärmad kabel förlagd i mark genom kabelrör,
Liten lägenhet ovanpå ett gammalt magasin på gården ca 45M2.
Inga problem med wifi täckningen om man sätter en router på plats,
var mer intresserad om hur jag ska koppla,
om det går med en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

Det är ca 30M oskärmad kabel förlagd i mark genom kabelrör,
Liten lägenhet ovanpå ett gammalt magasin på gården ca 45M2.
Inga problem med wifi täckningen om man sätter en router på plats,
var mer intresserad om hur jag ska koppla,
om det går med en kabel.

Ska vara LAN1 på mediaomvandlaren om det är Telia Öppen Fiber, behöver du två egna nätverk med två publika ips kan du sätta en switch till LAN1 och koppla in respektive router.

Ska det vara del av samma nätverk och du bara kommer öppna portar på en router så kan routern i det andra huset ställas in som accesspunkt och kopplas till den första routerns LAN.

Permalänk
Medlem

Koppla enligt https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...
Om du sätter en router i den andra byggnaden så glöm inte stänga av dhcp i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska vara LAN1 på mediaomvandlaren om det är Telia Öppen Fiber, behöver du två egna nätverk med två publika ips kan du sätta en switch till LAN1 och koppla in respektive router.

Ska det vara del av samma nätverk och du bara kommer öppna portar på en router så kan routern i det andra huset ställas in som accesspunkt och kopplas till den första routerns LAN.

Men hur blir det med TVn går väl på eget vlan,
Var därför jag frågade om det räcker med en kabel,
Har en gammal Telia router som jag tänkte använda och som ni skriver sätt en swich på port 1 så ska det fungera,
Man får alltså mer än 1 ipadress ?
Annars hänger jag inte med.
Inget krav på att nätverken lokalt ska kunna nå varran, räcker att dem kommer åt internet.
Ursäkta om jag har brustit i hur jag tänker och beskriver scenariot

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

Men hur blir det med TVn går väl på eget vlan,
Var därför jag frågade om det räcker med en kabel,
Har en gammal Telia router som jag tänkte använda och som ni skriver sätt en swich på port 1 så ska det fungera,
Man får alltså mer än 1 ipadress ?
Annars hänger jag inte med.
Inget krav på att nätverken lokalt ska kunna nå varran, räcker att dem kommer åt internet.
Ursäkta om jag har brustit i hur jag tänker och beskriver scenariot

Tror inte de nya boxarna (som suger) använder VLAN. Men ett annat alternativ är ju att köra Apple TV med Telias play app. Där har du alla kanaler och det fungerar bättre än Telias egna boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

Men hur blir det med TVn går väl på eget vlan,
Var därför jag frågade om det räcker med en kabel,
Har en gammal Telia router som jag tänkte använda och som ni skriver sätt en swich på port 1 så ska det fungera,
Man får alltså mer än 1 ipadress ?
Annars hänger jag inte med.
Inget krav på att nätverken lokalt ska kunna nå varran, räcker att dem kommer åt internet.
Ursäkta om jag har brustit i hur jag tänker och beskriver scenariot

Det känns som det saknas något här.

Nu berättar du att du har en Telia-router – men du berättar inte vad du har för TV-box. De flesta TV-abonnemang har flyttats från multicast till unicast, har du Telias SDMC DV8919X så är den unicast och har du Arris VIP 4302 kan den vara endera/bådadera. Unicast använder internet och använder inte VLAN och multicast.

Har du Teliaroutern kopplad till mediaomvandlaren (fiber) så blandar den TVns signaler med internet i ditt lokala nätverk – LAN-sidan av routern och då spelar det ingen roll om du har TVn i första huset eller andra.

Inofficiellt får du två IP-adresser från Telia – men är det just Telia Öppen Fiber du är ansluten till så kommer båda ip-adresserna att komma från LAN1 på mediaomvandlaren.

Du behöver inte svara på allt ovan utan det som är av intresse är vilken TV-box du har, hur många, var TV-box/arna ska användas och vilka routrar du tänkt använda.

Har du Telia Öppen Fiber? Som i att du får upp flera leverantörer om du går till www.bredbandswebben.se och söker på din adress? Om ja så kommer bredband bara att fungera på LAN1 i mediaomvandlaren.

Behöver du husen uppdelade i två helt egna nätverk? Där varje router kan öppna/stänga portar fristående av varandra? Om ja så behöver du berätta mer. Behöver det inte vara fristående? Då kopplar du bara det andra huset mot din första router.

Permalänk
Medlem

Är mina svärföräldrar dem har en 4302 idag så den flyttas nog med, utgå från det i alla fall,
Fungerar den utan vlan (kan man se det på något sätt)
så räcker det ju med en kabel.
Har lite olika routrar liggandes så tänkte eventuellt återanvända någon av dessa.
Enklast är väl då att stänga av dhcp och koppla den mot huvudroutern i huvudbyggnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slug68:

Är mina svärföräldrar dem har en 4302 idag så den flyttas nog med, utgå från det i alla fall,
Fungerar den utan vlan (kan man se det på något sätt)

Som jag sade, även om det är multicast så räcker det att du sätter Telia-routern till mediaomvandlaren.

Ska det inte delas upp som två olika nät (olika hushåll) så körs sedan ren accesspunkt och switch i andra huset eller en router som kan ställas om till accesspunktläge, allt kopplas då till LAN på Telia-routern. All portforwarding eller UPnP hanteras då av Telia-routern.

Det räcker så för att en Arris VIP 4302 ska kunna kopplas i både huvudhuset och komplementhus.

Är det unicast på nya adressen så behöver du inte tänka på att det behöver sitta någon Telia-router till mediaomvandlaren.

Permalänk
Medlem

Sent om sider kom jag till skott, har avänt en gammal Telia router fast 5370e kopplat den mot husets router som är av samma modell, lan mot lan stängt dhcp och satt statisk ip adress £samma nät) på den skundära routern som nu går som accesspunkt.

Internet fungerar men TV och telefon fungerar ej, TV boxen försöker få ip adress men lyckas ej.

Vad göra nu ?
Skille ju kunna dra separat kabel och koppla den mot TV porten på fiber switchen, eller sätta en switch på port 1 på fiberswichen och koppla den mot wan porten och hoppas på att få två fysiska ip adresser av Telia.
Andra förslag motages gärna.