Fick dator levererad från INET med böjd kylare

Permalänk

Fick dator levererad från INET med böjd kylare

Hade beställt en dator från INET, när den levereras så har de glömt att fylla upp den med skum invändigt som ska skydda komponenterna från stötar etc antar jag. Detta har resulterat i att kylaren är helt böjd.
Har så klart kontaktat INET och de har bett mig returnera datorn.

Jag är inte jätte sugen på att de bara byter kylare och skickar tillbaka, eller vad säger ni? Ska jag bara ångra hela köpet och be dem behålla grejerna. Kan MB och CPU också tagit skada?
Bäst av allt hade ju varit om de bara skickar mig en lika dan, men det vet jag inte om de kommer att gå med på.

Mvh
henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Hade beställt en dator från INET, när den levereras så har de glömt att fylla upp den med skum invändigt som ska skydda komponenterna från stötar etc antar jag. Detta har resulterat i att kylaren är helt böjd.
Har så klart kontaktat INET och de har bett mig returnera datorn.

Jag är inte jätte sugen på att de bara byter kylare och skickar tillbaka, eller vad säger ni? Ska jag bara ångra hela köpet och be dem behålla grejerna. Kan MB och CPU också tagit skada?
Bäst av allt hade ju varit om de bara skickar mig en lika dan, men det vet jag inte om de kommer att gå med på.

Mvh
henrik

Låt dom fixa det. Skulle mer saker vara trasigt så byter dom ut det. Så pilla inte själv. Dom är väldigt bra på RMA ärenden och support. Ta ett kort före med datum och skicka tillbaka datorn så får dom fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Hade beställt en dator från INET, när den levereras så har de glömt att fylla upp den med skum invändigt som ska skydda komponenterna från stötar etc antar jag. Detta har resulterat i att kylaren är helt böjd.
Har så klart kontaktat INET och de har bett mig returnera datorn.

Jag är inte jätte sugen på att de bara byter kylare och skickar tillbaka, eller vad säger ni? Ska jag bara ångra hela köpet och be dem behålla grejerna. Kan MB och CPU också tagit skada?
Bäst av allt hade ju varit om de bara skickar mig en lika dan, men det vet jag inte om de kommer att gå med på.

Mvh
henrik

Om kylaren har böjt sig så finns stor risk att moderkortet har tagit stryk. Har gpu inget skydd heller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade ju varit fördel med bilder här.
Men ja. Både Moderkort o CPU kan deffinitivt tagit skada om den fått sig en sån smäll att kylaren blivit böjd.
Dom får ju testa om Moderkort o CPU o datorn i övrigt är hel. Vilket jag antar att dom kommer göra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om kylaren har böjt sig så finns stor risk att moderkortet har tagit stryk. Har gpu inget skydd heller?

Köpte utan GPU 😁. Väldigt nöjd med det just nu

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hade ju varit fördel med bilder här.
Men ja. Både Moderkort o CPU kan deffinitivt tagit skada om den fått sig en sån smäll att kylaren blivit böjd.
Dom får ju testa om Moderkort o CPU o datorn i övrigt är hel. Vilket jag antar att dom kommer göra.

Rätt kraftigt böjd åt höger

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om kylaren har böjt sig så finns stor risk att moderkortet har tagit stryk. Har gpu inget skydd heller?

Lite roligt att de lagt i lappen om att det är viktigt att plocka bort skummet o h sen glömt skummet. Också imponerande att de missar det med ett chassi med glassida.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hade ju varit fördel med bilder här.
Men ja. Både Moderkort o CPU kan deffinitivt tagit skada om den fått sig en sån smäll att kylaren blivit böjd.
Dom får ju testa om Moderkort o CPU o datorn i övrigt är hel. Vilket jag antar att dom kommer göra.

Just det kom på också att skickar jag tillbaka den så blir det ju också utan skumskydd. Stor risk antar jag att det går sönder ännu mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Just det kom på också att skickar jag tillbaka den så blir det ju också utan skumskydd. Stor risk antar jag att det går sönder ännu mer då.

Du får väl kontakta inet om att de skickar lite skumskydd eller nåt annat så du kan skicka tllbaka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edit: Om de ber dig skicka tillbaka den så gör det, eller åk till deras GBG-butik om du kan?
De kan skicka packmaterial förhoppningsvis

Permalänk
Inet
Skrivet av dator1234:

Hade beställt en dator från INET, när den levereras så har de glömt att fylla upp den med skum invändigt som ska skydda komponenterna från stötar etc antar jag. Detta har resulterat i att kylaren är helt böjd.
Har så klart kontaktat INET och de har bett mig returnera datorn.

Jag är inte jätte sugen på att de bara byter kylare och skickar tillbaka, eller vad säger ni? Ska jag bara ångra hela köpet och be dem behålla grejerna. Kan MB och CPU också tagit skada?
Bäst av allt hade ju varit om de bara skickar mig en lika dan, men det vet jag inte om de kommer att gå med på.

Mvh
henrik

Tjenare Henrik,

Tråkigt att höra och se, det ska naturligtvis inte hända.
Jag kommer undersöka internt för att se vad som har skett och varför man inte har använt skummet.

Om du inte redan är i kontakt med oss så kan du skicka ditt ordernummer här på Swec via PM så vi kan kontakta dig.

Ber om ursäkt över extra strul med din nya dator, naturligtvis ska man få en bättre upplevelse än vad du fått.

/Molin

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om kylaren har böjt sig så finns stor risk att moderkortet har tagit stryk. Har gpu inget skydd heller?

Jo, det ska till avsevärda krafter för att bocka ett kluster kopparrör på det där viset. Ska jag gissa, så har paketet fallit från hög höjd någon gång under transporten - en eloge för bra emballering i övrigt om det inte syns på fler sätt - och det är absolut inte orimligt att moderkort och processor kan ta tagit stryk om det nu är så att kylaren faktiskt är böjd och inte bara lossnat ur sitt fäste.

Även om kylaren bara lossnat så kan den ha skramlat runt och ställt till med skada under transport. Skulle definitivt se över datorn med avseende på det i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jo, det ska till avsevärda krafter för att bocka ett kluster kopparrör på det där viset. Ska jag gissa, så har paketet fallit från hög höjd någon gång under transporten - en eloge för bra emballering i övrigt om det inte syns på fler sätt - och det är absolut inte orimligt att moderkort och processor kan ta tagit stryk om det nu är så att kylaren faktiskt är böjd och inte bara lossnat ur sitt fäste.

Även om kylaren bara lossnat så kan den ha skramlat runt och ställt till med skada under transport. Skulle definitivt se över datorn med avseende på det i alla fall.

Märkligt är det, men lådan var i väldigt fint skick och som turen är har den inte lossnat och legat och skvalpat omkring inuti datorn. Datorn är returnerad nu, återkommer sen med vad som hände.

Vad tycker ni här i tråden kan vara en rimlig kompensation? extra jobb och datorn säkert 2 veckor försenad pga av deras slarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Märkligt är det, men lådan var i väldigt fint skick och som turen är har den inte lossnat och legat och skvalpat omkring inuti datorn. Datorn är returnerad nu, återkommer sen med vad som hände.

Vad tycker ni här i tråden kan vara en rimlig kompensation? extra jobb och datorn säkert 2 veckor försenad pga av deras slarv.

Hade inte försökt äska någon kompensation för administration och försening. "Shit happens" som det heter på andra sidan pölen, ibland har man oflyt, och det får man nog tolerera.

Däremot hade jag nog velat ha moderkort, processor och förstås kylare utbytta efter en sådan fadäs för att få sinnesro. Det rör sig ändå om en tillräckligt dyrbar kapitalvara för att man inte ska vilja ta några chanser.

Ett alternativ till ovanstående är att händelsen dokumenteras, bara kylaren byts om man inte hittar några uppenbara mekaniska skador på övriga komponenter, och man får någon längre "no questions asked"-garanti för händelsen att datorn börjar strula senare. Processorn och sockeln/moderkortet har garanterat utsatts för magnituder större krafter än de är specade för om det som ser ut att ha hänt har hänt.

Ville de inte göra något av ovanstående hade jag hävt det förmodade distansköpet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hade inte försökt äska någon kompensation för administration och försening. "Shit happens" som det heter på andra sidan pölen, ibland har man oflyt, och det får man nog tolerera.

Däremot hade jag nog velat ha moderkort, processor och förstås kylare utbytta efter en sådan fadäs för att få sinnesro. Det rör sig ändå om en tillräckligt dyrbar kapitalvara för att man inte ska vilja ta några chanser.

Ett alternativ till ovanstående är att händelsen dokumenteras, bara kylaren byts om man inte hittar några uppenbara mekaniska skador på övriga komponenter, och man får någon längre "no questions asked"-garanti för händelsen att datorn börjar strula senare. Processorn och sockeln/moderkortet har garanterat utsatts för magnituder större krafter än de är specade för om det som ser ut att ha hänt har hänt.

Ville de inte göra något av ovanstående hade jag hävt det förmodade distansköpet.

Bra tips! Det var nåt i den stilen jag tänkte mig när jag syftade på kompensation.
Jag håller med att shit happens, det är bara det att jag köpte en dator av dem i nov också som även den var felkopplad och ihopbyggd annorlunda än överenskommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Bra tips! Det var nåt i den stilen jag tänkte mig när jag syftade på kompensation.
Jag håller med att shit happens, det är bara det att jag köpte en dator av dem i nov också som även den var felkopplad och ihopbyggd annorlunda än överenskommet.

Du noterade att Inet(Molin) bad dig skicka PM längre upp va?

Uppdatera gärna oss hur det gick med allt!

Permalänk
Skrivet av Inet:

Tjenare Henrik,

Tråkigt att höra och se, det ska naturligtvis inte hända.
Jag kommer undersöka internt för att se vad som har skett och varför man inte har använt skummet.

Om du inte redan är i kontakt med oss så kan du skicka ditt ordernummer här på Swec via PM så vi kan kontakta dig.

Ber om ursäkt över extra strul med din nya dator, naturligtvis ska man få en bättre upplevelse än vad du fått.

/Molin

Hej Molin Jo jag är i kontakt med er. Skickade iväg datorn imorse. Tack för att du hörde av dig.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Du noterade att Inet(Molin) bad dig skicka PM längre upp va?

Uppdatera gärna oss hur det gick med allt!

Jag hade missat det, tack för att du upplyste mig.

Återkommer med slutresultat sen så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Jag hade missat det, tack för att du upplyste mig.

Återkommer med slutresultat sen så klart.

Najs, fick du fram skum nu då?

Permalänk
Medlem

Detta är ju mindre bra; jag skulle kräva att de byter moderkort också, även om det just nu verkar fungerande. Tunna kopparbanor i flera lager på moderkortet, lödningar som inte är anpassade för påfrestningarna. Moderkortet har fått uthärda stora krafter, så allt runt cpu-område, dvs banor till portar och minnen, samt områden som är fastskruvade i chassit kan vara påverkade. Det kan också hända att någon funktion på moderkortet inte fungerar, eller slutar att fungera inom eller utom garantitid.

Se till att allt detta loggas för framtiden, det är inte helt ovanligt att vi blir beskyllda för sådant vi inte ställt till med själva, och fårdär av punga ut för hela kalaset.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Najs, fick du fram skum nu då?

Det var så att jag köpte två identiska datorer, den ena hade skum och den andra inte. Tog skummet från datorn som levererades med skum. Det var ganska intressant att jämföra de två byggena, man såg att det troligtvis var två olika montörer.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jo, det ska till avsevärda krafter för att bocka ett kluster kopparrör på det där viset. Ska jag gissa, så har paketet fallit från hög höjd någon gång under transporten

Dom kallas ju PostMord av en anledning. Dom lyckades böja mitt chassi en gång samt slå ut processorn/kylaren. Det var ingen dator jag beställt utan jag flyttad den mellan två städer genom att skicka den till mig själv.
Ingen kompensation, dom hävdade att jag gjort det där själv. Datorn funkade ju men den var ju fan så sned

Permalänk

Uppdatering: Har fått tillbaka datorn, de bytte kylaren bara. Säger att de testat den grundligt och än så länge verkar allt fungera som det ska. Får väl hålla tummarna att det fortsätter så.