Går det installera w7 på denna?

Permalänk

Går det installera w7 på denna?

Hade problem för ett tagsedan när jag skulle installera om min dator att den va för "ny" för att klara w7.

Vet någon hur det är med denna bärbara dator?

Också för ny?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

Hade problem för ett tagsedan när jag skulle installera om min dator att den va för "ny" för att klara w7.

Vet någon hur det är med denna bärbara dator?

Också för ny?
<Uppladdad bildlänk>

Det beror på om det finns drivrutiner för det som behöver fungera eller inte, du får prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på om det finns drivrutiner för det som behöver fungera eller inte, du får prova.

Provade köra i Windows 7 på ett usb. Men den hittat inte drivrutinerna för att kunna installera det stod det.

Det går inte komma förbi detta på något sätt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, leta uppdrivrutinerna till AHCI/SATA för moderkortet och läs in dem, alternativt kan det funka byta port på USB-minne eller hårddisken

Permalänk
Medlem

intels 6000 serie stödde officiellt winows 7, men gick man över till 7000 serien behövdes speciell drivrutin inbakat i usbn. iom att detta är en 7200u så kommer du nog behöva den där speciella drivrutinen

hade istället kört windows 10, uppgraderat till nån enkel 500gb ssd, och iaf 8gb ddr, går att få tag på billigt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Ingen av de processorer jag bevisligen har kört Windows 7 på är med där, så den listan känns lagom komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen av de processorer jag bevisligen har kört Windows 7 på är med där, så den listan känns lagom komplett.

Okej. Fin anekdot.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Ursäkta min okunskap.
Ska prova annan usbport i kväll och en annan Windows 7 tänkte jag.

Men om det nu är drivrutinerna hur funkar detta?
Ska jag bara söka AHCI/SATA driver Windows 7? Lägga detta på ett usb och föra in när dator ber om detta?

Permalänk

bör gå att köra win 7 på den om laptoptillverkaren släppt ev drivare som behövs för det.

om inte så är det nog win 10 som gäller eller linux dock är nog 4gb ram ingen större hit för win 10.

vad ska du göra med den som kräver ett dött os?

kan inte linux fixa det du ska göra?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad ska du göra med den som kräver ett dött os?

kan inte linux fixa det du ska göra?

Linux är väl ungefär lika dött på skrivbordet som Windows 7

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Linux är väl ungefär lika dött på skrivbordet som Windows 7

Linux desktop ligger väl på under 2%, W7 på strax över 3% marknadsandelar i dagsläget.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Linux desktop ligger väl på under 2%, W7 på strax över 3% marknadsandelar i dagsläget.

nu menade jag dött som i nått EOL och bör inte släppas ut på nätet öht pga ingen tilltäppning av nya säkerhetshål sen typ nått halvår tillbaks iaf.

vad som är mest använt har inget med saken att göra.

för en simpel office, surf, filmdator t.ex kan man lika gärna hota i en random lättdriven linux dist typ ubuntu eller nått eller bara stanna på win 10 som redan ser ut att köras på den.

vinner absolut inget på att tvinga på den ett gammalt os då de presterar mer eller mindre identiskt även om kanske 4gb ram är gränsfall för att köra win 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Okej. Fin anekdot.

För det var förstås "anekdoten" som var poängen... Vill du tro att det där är en komplett lista på de processorer man kan köra Windows 7 på står det dig fritt, men det är uppenbart att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vinner absolut inget på att tvinga på den ett gammalt os då de presterar mer eller mindre identiskt även om kanske 4gb ram är gränsfall för att köra win 10.

Jag slipper nog helst både 7 och 10 med 4 GB RAM... 8 GB känns som ett absolut minimum för en vettigt fungerande burk, åtminstone om man installerar 64-bitarsversionen. 32-bitars är väl något mer tillåtande och kan ändå inte utnyttja mer än vad som blir kvar under 4 GB efter avdrag för diverse annat.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag slipper nog helst både 7 och 10 med 4 GB RAM... 8 GB känns som ett absolut minimum för en vettigt fungerande burk, åtminstone om man installerar 64-bitarsversionen. 32-bitars är väl något mer tillåtande och kan ändå inte utnyttja mer än vad som blir kvar under 4 GB efter avdrag för diverse annat.

jo win 7 är väl något mindre ram användande men väldigt marginellt att det i slutänden kommer vara så liten skillnad att man inte äns märker skillnad iom att bägge släpper program ur ram efter behov så vill program ha mer ram så kommer den stänga ner någon random funktion som inte används men ligger i ram.

bägge os har ganska mycket det laddar in i ram vid start för snabbare åtkomst som man typ aldrig behöver och ligger bara där ifall man behöver det och som det stänger ner om mer ram till annat behövs och det inte används.

men med 4Gb ram hade jag hällre kollat efter en linux dist som passar användningsområdet då de ofta har väldigt låga systemkrav de flesta brukar generellt vara körbara på iaf under <2Gb ramminne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag slipper nog helst både 7 och 10 med 4 GB RAM... 8 GB känns som ett absolut minimum för en vettigt fungerande burk, åtminstone om man installerar 64-bitarsversionen. 32-bitars är väl något mer tillåtande och kan ändå inte utnyttja mer än vad som blir kvar under 4 GB efter avdrag för diverse annat.

Jag har kört tiny10 på 2GB DDR2, värt att testa om inte vanliga 10an går

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu menade jag dött som i nått EOL och bör inte släppas ut på nätet öht pga ingen tilltäppning av nya säkerhetshål sen typ nått halvår tillbaks iaf.

vad som är mest använt har inget med saken att göra.

för en simpel office, surf, filmdator t.ex kan man lika gärna hota i en random lättdriven linux dist typ ubuntu eller nått eller bara stanna på win 10 som redan ser ut att köras på den.

vinner absolut inget på att tvinga på den ett gammalt os då de presterar mer eller mindre identiskt även om kanske 4gb ram är gränsfall för att köra win 10.

Vad du menade är för mig rätt ointressant, jag citerade inte dig i mitt inlägg.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men med 4Gb ram hade jag hällre kollat efter en linux dist som passar användningsområdet då de ofta har väldigt låga systemkrav de flesta brukar generellt vara körbara på iaf under <2Gb ramminne.

Finns garanterat en Linux-dist som går att köra på en potatis. Men så länge man inte hatar sig själv är det enklare att köra Windows

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Finns garanterat en Linux-dist som går att köra på en potatis. Men så länge man inte hatar sig själv är det enklare att köra Windows

Säger inte emot jag tycker också windows är mer lättarbetat.

Men för en surf/filmdator så funkar typ vilken distro som hälst direkt efter installation och allt man behöver för det kommer i många fall förinstallerat så det är bara att installera och köra.

Så handlar ju om vad som ska göra med den.

Är det något ler advancerat så är defenetivt windows att föredra om man är van med att arbeta med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag ska bara ha datorn till ett program. Och tyvärr har detta program krav på Windows 7 ultimat eller pro.

Mitt krav e svenska..

Jag provade nu att öppna installationen och installera i Windows 10 alltså två Windows på samma hdd bara för att se om det går. Och funkar det det så får det självklart bli en riktig installation.
.
Men under installationen fick jag upp.

Denna version av Windows kan inte installeras.
Bla bla bla

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Jag ska bara ha datorn till ett program. Och tyvärr har detta program krav på Windows 7 ultimat eller pro.

Mitt krav e svenska..

Jag provade nu att öppna installationen och installera i Windows 10 alltså två Windows på samma hdd bara för att se om det går. Och funkar det det så får det självklart bli en riktig installation.
.
Men under installationen fick jag upp.

Denna version av Windows kan inte installeras.
Bla bla bla

Kan inte bara köra win 7 i en virituell maskin bara för det programmet?

Vad för program kan inte komma på något som kräver win 7 och inte fungerar under win 10.

Möjligen om det isf kräver någon funktion som inte finns i home versionen typ bitlocker eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vida?

Permalänk

Stämmer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:
Skrivet av Jonas_latt:

Stämmer bra.

Sökte på Vida och såg att någon fixat till en vm-lösning som går att köra på det mesta inklusive linux.

Permalänk

Jag vill tyvärr inte köra med vm.. Vill krångla och köra med Windows 7 😄

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Jag vill tyvärr inte köra med vm.. Vill krångla och köra med Windows 7 😄

ja då är du nog i laptoptillverkarens händer om de erbjuder alla drivare som behövs för att köra det.

om den levererades med något nyare än win 7 så är chanserna dock rätt små sällan det erbjuds drivare än något äldre os än det som levererades.

du får kolla vilka OS tillverkaren erbjuder drivare till och det är typ vad som är möjligheterna men gissar att den kom med win 10 då min laptop också med 7000 serien kom med det och ditt Licens ID skvallrar ju iaf att du kör en OEM licens på den så troligt samma os som den kom med från fabriken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Stämmer bra.

Är det Volvo Vida det syftas på?

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=121144&si...

2014D ska iaf gå att installera på Windows 10 men du kanske kör en äldre version? Nyaste stödjer Win10/11 vad jag kan se.

https://www.volvotechinfo.com/vida/computer-requirements

Operating system - Windows 10 or 11 Pro/Enterprise 64-bit – Version 20H2 minimum for Win 10.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Är det Volvo Vida det syftas på?

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=121144&si...

2014D ska iaf gå att installera på Windows 10 men du kanske kör en äldre version? Nyaste stödjer Win10/11 vad jag kan se.

https://www.volvotechinfo.com/vida/computer-requirements

Operating system - Windows 10 or 11 Pro/Enterprise 64-bit – Version 20H2 minimum for Win 10.

han har en Home licens så tippar att det är problemet inte själva win 10 utan det behöver någon funktion som bara erbjuds med pro eller enterprice versionerna.

men då är ju simplaste lösningen bara att köpa en uppgraderingslicens till pro alternativt installera win 10 pro och köra oaktiverat utan licens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hittar drivrutiner till min dator för Windows 7. Då måste det ju funka att lägga in detta?