Permalänk
Medlem

DIY 5K iMac Display

Efter en tids övervägning så byggde jag mig en 5K display av min "gamla" 2017 5K iMac.

I väldigt stora drag så kopplar man ett kontrollerkort till skärmpanelen samtidigt som man tar bort de ursprungliga komponenterna i datorn.

Jag valde att göra något som jag inte sett i tidigare modifikationer, att behålla ett helt orört utseende. Displayport och USB-C input kör via de ordinarie Thunderbolt 3-uttagen.

Högtalare, mikrofon, USB-kontakter och webcam-funktionalitet bibehålls också i detta bygge.

Då det blir för grötigt att ha alla steg och inköpslista här så hänvisar jag till min byggsida på GitHub: https://github.com/aiwipro/5K-iMac-Studio-Display-Stock-Look

I detta galleri väljer jag istället ut guldkornen

Besök galleriet här

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Jag har kika på den här lösningen i flera år men aldrig riktigt tagit tag i det (eller haft behovet riktigt). Kontrollerkorten jag har hittat har varit på Ebay, från någon okänd tillverkare från Kina. Vilken leverantör har du använt dig av och hur kom du fram till att det var en bra lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Jag har kika på den här lösningen i flera år men aldrig riktigt tagit tag i det (eller haft behovet riktigt). Kontrollerkorten jag har hittat har varit på Ebay, från någon okänd tillverkare från Kina. Vilken leverantör har du använt dig av och hur kom du fram till att det var en bra lösning?

Ja tillverkaren kommer att vara någon Kinesisk fabrik som kan se en business i detta. Om du ser på inköpslistan på github så har du all info. Men detta köpte jag direkt från tillverkaren 影之佳's Taobao-butik när jag var i Kina

Det finns en bra guide som mer beskriver de olika alternativen till kontrollerkort. Sen även en monstertråd på Macrumors.

Jag valde det kort som kan stödja full upplösning (5K) och färgdjup (10bitar) via en sladd.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Står en något äldre pensionerad iMac (Late 2014) på kontoret som nog var den första med 5K Retina-skärm (men med Thunderbolt-2 då USB-C inte kom förrän 2016 om jag inte minns fel). Vore kul att sno och konvertera, men verkar vara mycket jobb och driverkortet inte helt billigt så vette fasen om det är värt det…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Ja tillverkaren kommer att vara någon Kinesisk fabrik som kan se en business i detta. Om du ser på inköpslistan på github så har du all info. Men detta köpte jag direkt från tillverkaren 影之佳's Taobao-butik när jag var i Kina

Det finns en bra guide som mer beskriver de olika alternativen till kontrollerkort. Sen även en monstertråd på Macrumors.

Jag valde det kort som kan stödja full upplösning (5K) och färgdjup (10bitar) via en sladd.

Tack för återkopplingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Kul projekt. Står en något äldre pensionerad iMac (Late 2014) på kontoret som nog var den första med 5K Retina-skärm (men med Thunderbolt-2 då USB-C inte kom förrän 2016 om jag inte minns fel). Vore kul att sno och konvertera, men verkar vara mycket jobb och driverkortet inte helt billigt så vette fasen om det är värt det…

Ja det var den första 5K-varianten och de panelerna har tyvärr en ovana att bli lita rosa i tonen. Så, starta den och inspektera att bilden är bra innan du köper något. Det finns billigare kort, men de kostar fortfarande någon tusenlapp. Totalt gick mina komponenter (exkl. iMac) på ca 4000kr

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Otroligt vackert! Vet knappt om jag sett något bättre slutresultat

Permalänk
Medlem

Inväntar nästa artikeln, då ni omvandlar en "gammal" iPhone tille en ficklampa.

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad! Riktigt snyggt gjort, och väldigt pedagogiskt beskrivet också! Fortsätt med sånt här!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om det fanns en lösning för att konvertera gamla iPads till en usb-c portabel skärm. Har inte hittat någon enkel lösning

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Yup, super-cool mod ! !
Nobelpriset i återvinning, borde utdelas nu...

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat. Snyggt och lika fint som en advokat och revisor på en ärligt ihopsparad semester för egna pengar...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Väldigt kul läsning! Har själv två iMacs 5k Retina och var frustrerande att inte kunna använda dem som skärmar till nya gamingdatorerna då de fortfarande håller så bra kvalitet.

Permalänk
Avstängd

synd att det är 60hz får ep av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immo:

Väldigt kul läsning! Har själv två iMacs 5k Retina och var frustrerande att inte kunna använda dem som skärmar till nya gamingdatorerna då de fortfarande håller så bra kvalitet.

Låter inte optimalt att koppla 60 hz-skärmar till gamingburkar.

Men roligt projekt. Bra att de kom till användning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant på den äldre imace ifrån 2010-2012 som har tjock chassi. Men visst 5k skärm smäller högre.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Enda funderingen är hur mycket radialfläkten låter och om den fortfarande behövs?

Permalänk
Medlem

Wow, grymt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Skulle vara intressant på den äldre imace ifrån 2010-2012 som har tjock chassi. Men visst 5k skärm smäller högre.

Har du en 2010-2012 så borde du kunna använda den inbyggd funktionen "Target display mode" direkt, och ansluta en annan dator via Thunderbolt-porten.
https://support.apple.com/en-us/105126
Vet inte om det funkar med HDMI- eller Displayport-adapter däremot.
Men som du säger är poängen mycket större med 5k, eftersom en 5k-skärm fortfarande är mycket dyrare än 4k.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt snyggt och coolt, 5/5 ! ⭐️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Riktigt snyggt! Enda funderingen är hur mycket radialfläkten låter och om den fortfarande behövs?

Just nu är den faktiskt inte på, utan endast 40mm Noctua-fläkten kör. Den styrs av en Noctua NA-FC1 fläktkontroller.

I första revisionen av bygget var kontrollerkortet vänt åt andra hållet, in mot skärmpanelen. Då blev allt väldigt varmt (jag kunde inte hålla fingret på kylflänsen)

Så om det är en rekordsommar och jag ska köra DSB-PD 90W så är det skönt att ha lite höjd.

Den är ohörbar när den kör på lägsta hastighet förresten

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Har du en 2010-2012 så borde du kunna använda den inbyggd funktionen "Target display mode" direkt, och ansluta en annan dator via Thunderbolt-porten.
https://support.apple.com/en-us/105126
Vet inte om det funkar med HDMI- eller Displayport-adapter däremot.
Men som du säger är poängen mycket större med 5k, eftersom en 5k-skärm fortfarande är mycket dyrare än 4k.

Den finns väl bara en del väldig tidigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Den finns väl bara en del väldig tidigare modeller.

Det står specifikt i den länkade artikeln att det är bara dessa som har target display mode:
- alla iMac-modeller från år 2011, 2012, 2013 och mitten av 2014 ("mid 2014")
- 24- och 27-tumsmodeller från 2009 och 2010.
Det utesluter alltså tyvärr alla 5k-modeller eftersom 5k först lanserades med 27-tumsmodellen som kom sent 2014 ("late 2014").

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Just nu är den faktiskt inte på, utan endast 40mm Noctua-fläkten kör. Den styrs av en Noctua NA-FC1 fläktkontroller.

I första revisionen av bygget var kontrollerkortet vänt åt andra hållet, in mot skärmpanelen. Då blev allt väldigt varmt (jag kunde inte hålla fingret på kylflänsen)

Så om det är en rekordsommar och jag ska köra DSB-PD 90W så är det skönt att ha lite höjd.

Den är ohörbar när den kör på lägsta hastighet förresten

Då har du både hängsle och livrem men trevligt att även originalfläkten är så tyst.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, och bra bilder. Synd det inte finns fler 5K skärmar på marknaden.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P