Komprimerar OneDrive bildfiler?

Permalänk
Medlem

Komprimerar OneDrive bildfiler?

Hej,
Har noterat en kosntig sak med OneDrive, som jag inte upplevt tidigare.
Har noterat att filstorleken på mina uppladdade bilder minskat.
Exempelvis så var en bild (jpg) 5,77 mb precis när jag laddat upp den. När jag tittade några timmar senare hade den "krympt" till 2,98 mb.

Jag är inte så pigg på att OneDrive gör detta. Jag vill kontrollera mina bilder själv, jag vill inte att OneDrive ska komprimera dem.
Pixelstorleken är dock den samma.

Jag har stämt av filstorlekarna tidigare och inte märkt något konstigt.

Någon som märkt av detta? Jag har kollat igenom inställningarna men kan inte hitta någon inställning gällande detta.

Jag använder en Google Pixel 7, om det skulle påverka...

Permalänk
Medlem

Om du laddar ner den igen, har du samma storlek då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Om du laddar ner den igen, har du samma storlek då?

3,12 mb när jag laddat ner den på telefonen igen. Så ganska stor skillnad från när jag initialt laddar upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

3,12 mb när jag laddat ner den på telefonen igen. Så ganska stor skillnad från när jag initialt laddar upp den.

Hämta bilden från en dator, så inte telefonen har nån idé om att komprimera den när den hämtas.

Hur laddar du upp den?

Jag kör bara onedrive på jobbet och då bara via en dator, men aldrig upplevt att när man drar en fil över till Onedrive via filhanteraren så förändras filen på nått sätt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hämta bilden från en dator, så inte telefonen har nån idé om att komprimera den när den hämtas.

Hur laddar du upp den?

Jag kör bara onedrive på jobbet och då bara via en dator, men aldrig upplevt att när man drar en fil över till Onedrive via filhanteraren så förändras filen på nått sätt.

Laddar upp filen "manuellt" från telefonen. Dvs jag markerar den, väljer dela och väljer OneDrive och sedan vilken mapp jag vill läsa upp den till.

Inte heller märkt det tidigare. Använde en Samsung Galaxy tidigare och inga problem. Ska prova att skicka samma fil till min Samsung och ladda upp från den för att se vad som nu händer.

Permalänk
Medlem

OneDrive använder olika metoder för att hantera bildfiler, inklusive komprimering för att optimera lagringsutrymmet och förbättra synkroniseringstider. När du laddar upp bilder till OneDrive kan dessa bilder komprimeras för att spara utrymme, särskilt när de används i samband med funktionen för automatisk uppladdning från enheter som smartphones och surfplattor.

Komprimering av bildfiler kan påverka bildkvaliteten, men OneDrive strävar efter att hitta en balans mellan filstorlek och bildkvalitet. För de flesta användare är kvalitetsförlusten minimal och märks knappt, men för professionella fotografer eller de som behöver behålla bilder i högsta möjliga kvalitet för utskrift eller detaljerad redigering kan det vara viktigt att vara medveten om denna process.

Det finns också alternativ för att lagra bilder i deras ursprungliga format och kvalitet. Användare kan välja inställningar i OneDrive för att säkerställa att deras bilder inte komprimeras, särskilt om de har tillräckligt med lagringsutrymme eller har specifika krav för sina bilder.

För att hantera hur bilder laddas upp och lagras på OneDrive, inklusive eventuell komprimering, kan du utforska OneDrive-inställningarna i appen eller på webbplatsen. Där kan du justera hur bilder och videor laddas upp, och om de ska behållas i originalkvalitet eller optimeras för lagring.

GPT svar

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Bra svar från GPT, men jag hittar iaf inga inställningar (Android) för att behålla originalkvaliteten och använder inte längre Onedrive på mobilen

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

OneDrive använder olika metoder för att hantera bildfiler, inklusive komprimering för att optimera lagringsutrymmet och förbättra synkroniseringstider. När du laddar upp bilder till OneDrive kan dessa bilder komprimeras för att spara utrymme, särskilt när de används i samband med funktionen för automatisk uppladdning från enheter som smartphones och surfplattor.

Komprimering av bildfiler kan påverka bildkvaliteten, men OneDrive strävar efter att hitta en balans mellan filstorlek och bildkvalitet. För de flesta användare är kvalitetsförlusten minimal och märks knappt, men för professionella fotografer eller de som behöver behålla bilder i högsta möjliga kvalitet för utskrift eller detaljerad redigering kan det vara viktigt att vara medveten om denna process.

Det finns också alternativ för att lagra bilder i deras ursprungliga format och kvalitet. Användare kan välja inställningar i OneDrive för att säkerställa att deras bilder inte komprimeras, särskilt om de har tillräckligt med lagringsutrymme eller har specifika krav för sina bilder.

För att hantera hur bilder laddas upp och lagras på OneDrive, inklusive eventuell komprimering, kan du utforska OneDrive-inställningarna i appen eller på webbplatsen. Där kan du justera hur bilder och videor laddas upp, och om de ska behållas i originalkvalitet eller optimeras för lagring.

GPT svar

Skrivet av Pirum:

Bra svar från GPT, men jag hittar iaf inga inställningar (Android) för att behålla originalkvaliteten och använder inte längre Onedrive på mobilen

Välskrivet svar ja, men det återstår att se om det har verklighetsförankring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju ett tydligt svar. Men jag hittar inte heller någon inställning för att undvika komprimering. Har letat och letat.
Jag använder inte heller automatisk uppladdning utan laddar upp filerna manuellt.

Jag tycker dock det är intressant att jag ej märkt av det tidigare från min Samsung. Funderar på om det är något i Pixel.

Ej hemma så har ej kunnat testa att ladda upp samma fil från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Ja, det var ju ett tydligt svar. Men jag hittar inte heller någon inställning för att undvika komprimering. Har letat och letat.
Jag använder inte heller automatisk uppladdning utan laddar upp filerna manuellt.

Jag tycker dock det är intressant att jag ej märkt av det tidigare från min Samsung. Funderar på om det är något i Pixel.

Ej hemma så har ej kunnat testa att ladda upp samma fil från Samsung.

Kolla om det finns på onedrive hemsida. Kanske finns där så gäller det ditt konto oavsett från vilken enhet bilder laddas upp ditt till Onedrive konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Ja, det var ju ett tydligt svar. Men jag hittar inte heller någon inställning för att undvika komprimering. Har letat och letat.
Jag använder inte heller automatisk uppladdning utan laddar upp filerna manuellt.

Jag tycker dock det är intressant att jag ej märkt av det tidigare från min Samsung. Funderar på om det är något i Pixel.

Ej hemma så har ej kunnat testa att ladda upp samma fil från Samsung.

Notera källan: AI

Ta med en hel ocean av salt om du inte kan hitta nån mer trovärdig källa...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Notera källan: AI

Ta med en hel ocean av salt om du inte kan hitta nån mer trovärdig källa...

Mjo, utan att ha sett prompten ser det ändå ut som att det sannolikt varit en högriskfråga:

  • Fråga om fakta (GPTs akilleshäl)

  • Ämnet är rätt specifikt och inte något allmänt vedertaget (det senare är ju vad som brukar kunna väga upp för de generella svårigheterna med fakta, just om det skrivits *mycket* om ämnet i träningsdatan)

  • Frågans formulering var sannolikt ledande (svaret kan mycket väl komma ur frågan)

Dvs, perfekt grogrund för "som man frågar får man svar"-hallucinationer.

Det *kan* visa sig stämma, men jag ser det ju iaf som fullständigt obekräftat tills någon säger antingen det ena eller det andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ok, lite mer uppgifter från min empiriska studie
Jag mailade bilden till mig själv och laddade ner den på min Samsung. Dubbelkollade filstorleken och den är densamma som den var innan jag skickade.

Laddade upp filen till OneDrive från Samsung. Filstorleken oförändrad.
Laddade upp filen på nytt från min Pixel 7 och filstorleken nästan halveras.

Så det känns som att det är något med OneDrive/ Google Pixel 7 som gör att bildfilerna komprimeras. Frågan är bara vad och varför... Och hur man stänger av det.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag har indentifierat vad det beror på. Filerna som diffar mest i storlek är filer som innehåller "MP" i filnamnet. Det innebär ju att det finns en lite film där man kan välja en annan bildruta om man vill (motion photos).
Vid uppladdning från Pixel 7 till OneDrive försvinner denna information och bildfilen minskar då i storlek.

Det som är konstigt är att om jag mailar samma fil via Gmail och laddar ner filen på min Samsung Galaxy, laddar upp bildfilen till OneDrive och sedan laddar ner den till Pixel. Då finns informationen kvar.

Så kontentan är att när en Galaxy laddar upp finns informationen kvar. När en Pixel laddar upp så försvinner informationen.

Så det känns ju som att det är en inställning i Pixel-telefonen.

Någon som vet?

För övriga filer finns det viss diskrepans, men där har jag förstått att olika program räknar olika.
En app säger 3,05 mb medan en annan säger 3,20