Växande kritik mot Metas ”betala eller bli spårad”-modell

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sarato:

Bra jobbat av EU! Hoppas de åker på några miljarder i böter nu och tar bort kostnaden och att man fortfarande kan sluta bli spårad.

Eller så kanske de inte skulle ha ljugit för sina användare i första taget:
<Uppladdad bildlänk>

Fast det är gratis?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll att det är gratis eller dylikt som många säger.

Ger man sitt samtycke ska det tydligt framgå hur personuppgifter hanteras, om dessa skickas till tredjepart etc. Här brister det då man inte informerar användarna hur personuppgifter hanteras vilket bryter mot grundläggande principerna i GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Absolut, jag tycker däremot det är bra att EU gör något åt saken.
Stora Amerikanska bolag ska inte få göra hur de vill världen över bara för de är Amerikaner, ska de marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster i andra länder får de också rätta sig efter andra länders lagar och regler.

... och skatta i dem länderna.

Permalänk
Medlem

Har lämnat Facebook sen år 2016. Har aldrig gillat facebook policy. Så jag anslöt till gab.com som är samma som facebook men de spårar inte, allt du vill säga är fritt, yttrandefrihet är självklart hos dem. Finns grupper där man kan ansluta, skapa eget osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azze73:

Har lämnat Facebook sen år 2016. Har aldrig gillat facebook policy. Så jag anslöt till gab.com som är samma som facebook men de spårar inte, allt du vill säga är fritt, yttrandefrihet är självklart hos dem. Finns grupper där man kan ansluta, skapa eget osv.

Också "gratis"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azze73:

Har lämnat Facebook sen år 2016. Har aldrig gillat facebook policy. Så jag anslöt till gab.com som är samma som facebook men de spårar inte, allt du vill säga är fritt, yttrandefrihet är självklart hos dem. Finns grupper där man kan ansluta, skapa eget osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gab_(social_network)
Första paragrafen ser ju mysig ut.
Ungefär som väntat när det är "free speech" som påstått fokus dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Ja du det är ett vanligt uttryck och kan du inte tänka själv så är det rätt synd och kanske lite tragiskt.

Det är ett vanligt uttryck i vissa forum. Jag menade inte att det alltid är så.

"Upplysta konsumenter vet ju at Dr Mengeles Barnmat och Avloppsrensare innehåller både glassplitter och cyanid, ansvaret ligger på kunden"

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Alltså det är väl bara låta bli att använda facebook om man inte vill få riktad reklam? ...

Väldigt många webbsidor (tjänster) som inte är FB säljer reklamplats till Meta och/eller Google.
Då ingår att de måste sätta spårningskakor på alla besökare, oavsett om dessa har konton hos Meta/Google eller inte. Dessa kakor används sedan bland annat till att kartlägga besökarna och visa riktad reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Om tjänsten är gratis så är du produkten. Inte svårare än så och så får man ta ställning till om man vill vara det eller inte.

Problemet skulle jag säga är inte om man väljer att bli spårad eller inte utan hur de gör det.

Har inga problem med om de spårar vad jag gör, skriver och läser etc inne i deras plattform,
problemet är all annan skit de håller på med så som spårningskakor, browser fingerprinting etc som gör att de kan spåra allt du gör även utanför Meta's plattformar det behöver förbjudas och få ett stop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringman:

Problemet skulle jag säga är inte om man väljer att bli spårad eller inte utan hur de gör det.

Har inga problem med om de spårar vad jag gör, skriver och läser etc inne i deras plattform,
problemet är all annan skit de håller på med så som spårningskakor, browser fingerprinting etc som gör att de kan spåra allt du gör även utanför Meta's plattformar det behöver förbjudas och få ett stop.

Absolut, det håller jag med om. Men när du har informationen och vet om att dom gör det då har du ett aktivt val att välja om du är okej med det eller inte vill vara och inte har ett Facebook konto.

Svår balansgång men någon stans måste man dra vad som är "konsumentens" ansvar. Om du och jag är okej med att nyttja deras plattform efter hur dom byggt upp den så är det ett aktivt val också. Man kan inte hela tiden skylla på att "allmänheten" inte förstår. Men jag har ingen bättre lösning på problemet att välja vara med och bli såld eller va inte och slipp bli såld.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azze73:

Har lämnat Facebook sen år 2016. Har aldrig gillat facebook policy. Så jag anslöt till gab.com som är samma som facebook men de spårar inte, allt du vill säga är fritt, yttrandefrihet är självklart hos dem. Finns grupper där man kan ansluta, skapa eget osv.

Kraftigt antisemitisk tjänst. Fullt med nynazister, rasister, konspirationsteoretiker, med mera.

Yttrandefrihet är så självklar för dem att de blockar alla med israeliska ip:n från att använda tjänsten...

Varför man nu skulle vilja använda den tjänsten kan jag inte förstå.

Permalänk

Men chat control det är lugnt 😆👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kraftigt antisemitisk tjänst. Fullt med nynazister, rasister, konspirationsteoretiker, med mera.

Yttrandefrihet är så självklar för dem att de blockar alla med israeliska ip:n från att använda tjänsten...

Varför man nu skulle vilja använda den tjänsten kan jag inte förstå.

uugh vad urvattnat de där dravlet blivit. Det finns oss folk som är trötta på FB/youtubes censur, som inte längre tror på det SVT/tv4/CNN/massmedia ljuger om. det faktum att du uttalar dig så visar just varför vi behöver appar som GAB/Rumble etc.

Varför man nu skulle vilja titta på dessa mainstream kanaler frivilligt kan jag inte förstå.

ser du hur snabbt jag vände på kakan där?

så lägg av nu, för det räcker.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

uugh vad urvattnat de där dravlet blivit. Det finns oss folk som är trötta på FB/youtubes censur, som inte längre tror på det SVT/tv4/CNN/massmedia ljuger om. det faktum att du uttalar dig så visar just varför vi behöver appar som GAB/Rumble etc.

Varför man nu skulle vilja titta på dessa mainstream kanaler frivilligt kan jag inte förstå.

ser du hur snabbt jag vände på kakan där?

så lägg av nu, för det räcker.

Så Gab är inte fullt med rasister, nynazister, och så vidare?

Vad är det massmedia inte talar sanning om? De judiska rymdlasrar? 5G i vaccin? Att man skall äta avmaskningsmedel för hästar för att bli av med Covid? Att jorden faktiskt är platt? Att Trump vann valet 2020?

Du är trött på "censuren", men du är helt ok med en plattform som väljer att blockera ett helt land (lite censurvibbar där alltså!) och är fullt med antisemitism? Undrar ju varför någon skulle frivilligt hänga på gab och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

uugh vad urvattnat de där dravlet blivit. Det finns oss folk som är trötta på FB/youtubes censur, som inte längre tror på det SVT/tv4/CNN/massmedia ljuger om. det faktum att du uttalar dig så visar just varför vi behöver appar som GAB/Rumble etc.

Varför man nu skulle vilja titta på dessa mainstream kanaler frivilligt kan jag inte förstå.

ser du hur snabbt jag vände på kakan där?

så lägg av nu, för det räcker.

Du verkar smart du. Riktigt intellektuellt stjärnmaterial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bra jobbat av EU! Hoppas de åker på några miljarder i böter nu och tar bort kostnaden och att man fortfarande kan sluta bli spårad.

Eller så kanske de inte skulle ha ljugit för sina användare i första taget:
<Uppladdad bildlänk>

Men det är ju fortfarande gratis? Så de ljuger ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast det är gratis?

Skrivet av Leiri:

Men det är ju fortfarande gratis? Så de ljuger ju inte.

Det beror på definitionen av gratis. Lagstiftaren har numera i sin höga visdom börjat betrakta personuppgifter som ett explicit betalningsmedel. Se till exempel distansavtalslagen. Nerdummad förklaring här.

Om ni inte tycker att personuppgifter är ett betalningsmedel är nog inte så relevant jämfört med lagstiftarens åsikt.