Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Såg du honom i ögonen?

Men fränt, undra hur denne fått tag på sitt ex.

Kanske var en amerikan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man gissar tider. Så tycker jag ofta att på 10år så det enda som händer är att saker blir lite bättre, det kan ha kommit något nytt som ej riktigt är bra ännu. Men hoppar vi tillbaka till år 2014 så har nog de flesta här på forumet samma typ av hårdvara som idag, inget direkt överanskande.

Det sägs att man generellt överskattar vad som kan göras på 1 år men underskattar vad som kan göras på 10 och jag tycker nog det stämmer rätt så bra om man ser på utvecklingen i ett vidare perspektiv.

En sak som slog mig när jag blickade bakåt är att jag blev förvånad själv när olika saker lanserades. Vissa saker glider in i vardagen och man börjar tänka på dem som att de "alltid" har funnits. Hur vardagen såg ut innan är nästan bortglömt och man kan spontant känna att det inte händer så mycket, men om man aktivt funderar är det ändå en del!

För 10 år sedan hade inte Oculus lanserat sitt första headset ännu om vi håller oss till VR, men vi har ju exempelvis att Tesla öppnade sin första laddstation i Sverige 2014, LG lanserade sin första OLED-TV i 2013, och elkedjorna hade avdelningar för att sälja kameror och objektiv för 10 år sedan.

Kollar man in på elgiganten i dag jämfört med 2014 ser det rätt annolunda ut, och man laddar sin elbil på parkeringen utanför. Om det finns platser över eftersom var och varannan kör elbil!

Permalänk
Medlem

Tested klämmer ur sig 1h 50m recension:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Likely to Launch in These Nine Countries Next

Citat:

It's likely that these language additions hint at the countries where Apple will launch the Vision Pro next, including Australia, Canada, China, France, Germany, Japan, Singapore, South Korea, and the UK. Hong Kong and Taiwan are also potential candidates.

https://forums.macrumors.com/threads/apple-vision-pro-likely-...

Permalänk
Medlem

Inte purfärsk men rätt bra genomgång av AVP som hemmabio:

På riktigt, största felet med Vision OS tycks vara avsaknad av support för flera användare. Ren idioti!

Trots det. Utredning pågår att försöka få hem en btw...fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

Nuså. Nu är den hemma.
Ska man bara få tid att prova den...

Permalänk
Medlem

En första iakttagelse är hur pass dålig passform det blir om man inte har "måttbeställt" Lightseal. Trodde de skulle skeppa den mer med nått som är som Quest 3 som är mera "one size fits most...ok" men här var det mera "one size fits almost none".

Vet inte om det var därför hela Lightseal+magneter konstruktionen känns "ranglig".

Får testa mer längre fram (och har bara kört med Solo Knit Band) men just obekvämligheten/missmatchen - individkänsligheten rent av - är, iaf så här initialt, ett större problem än väntat. Hmm, obra.

Och ja, liten FOV är ett problem. Överlag känns det som om Quest 3 lyckats snäppet bättre med "det optiska". Vem kunde tro det...?

Vikten...hade kunnat vara hälften, tack

Och som jag är inne på ovan, oförågan att i operativet hantera användare är totalt hål i huvudet från Apples sida. Får kolla om Family sharing gör det hela smidigare. Men som minst borde det inte behövas att huvudanvändaren delar headsetet utan det borde själv känna av att en ny användare tittar i det. Och att kalibrering bara skulle behöva göras 1 gång per användare, dvs informationen borde sparas. Nuvarande icke lösning är en show-stopper för mitt "professionella" use-case(s).

Det är $3500, ni kan inte göra en produkt som är designad för 1 användare Apple!

Det är sååå lätt att gnälla...

Men sååå skönt med ett användargränssnitt som är välintegrerat i operativet sen dag 1. Och det funkar så bra. Händer+ögon is the shit (är totalt ointresserad av lösningar som kräver kontroller). Inget jäkla viftande i luften, det hade gått fetbort.

Tangentbordet är oxå positivt. Givetvis ersätter det inte ett riktigt tangentbord men jag tycker det funkar så bra som man rimligen kan begära.

Och displayerna i sig och skärpan i grafiken är ÄNTLIGEN där man vill ha det. Och detta från ett stand-alone headset (vilket oxå är ett ska-krav).

Externt batteri stör mig inte nämnvärt. Är ändå inte intresserad av gympa-pass.

Ska förstås utvärderas vidare men redan nu kan man väl säga att det är, än så länge, den enda AR lösningen (har inget direkt intresse för VR-applikationer, inkl spel) som känns relevant - även om vi inte är "där" än. Men det kan vara en start? Vi får se.

Permalänk
Medlem

Nvm.

Permalänk
Medlem

Official Vision Pro Schematics Will Accelerate Development of Headstraps & Third-party Accessories

https://www.roadtovr.com/apple-vision-pro-schematics-measurem...

Permalänk
Medlem

4-klick på vänstra knappen öppnar upp kalibreringsinställningar. Kan nog vara enklaste metoden att hantera många olika användare (dvs man löser det med att alltid bara köra en användare).

Eller så gör ni nått bra istället Apple...men det är väl massa trams om att folk blir kränkta om deras ögon/iris data blir lagrat, kan jag tro.

Iofs, det går ändå åt ett jäkla lager med Lightseals... Men ska prova den medföljande på fler personer men för mig är denna Lightseal iprincp en showstopper. Får undersöka detta när de finns för utprovning i svensk butik.

När kommer Apple Vision for more than one person Air Pro? Då kan det nog bli riktigt användbar, för mkt av tekniken är redan nu fantastisk.

Permalänk
Medlem

Den funkar på barn.... Linsmotorerna (håll in Crown-reglaget) fick jobba järnet dock.

Permalänk
Medlem

Dual Loop Band upplevde jag förbättrade komforten en del. Fortfarande dåligt att Lightseal inte har en högre "one size fits most" faktor.

Men ja, rätt Lightseal lär förbättra komforten ytterligare men jag är rätt säker på att den är ett problem oavsett. På riktigt, långa sessioner och halva vikten börjar bli ett måste.

Kikade på lite vanliga iTunes filmer, att glo på vanlig media är ju en av de stora sellingen-pointsen. Inga anmärkningar på Apples biorum men njae, jag är ingen fan av att vara helt instängd. Så jag växlade över och ersatte min riktiga tv med en klart fetare variant...större oled tv har då jag inte sett.

Då gick det bra att snaska godis och pimpla öl oxå, nog så viktigt. Rätt mörkt i rummet och även om den gnällde en gång ("bara så du vet, det är lite väl mörkt för mig") så funkade handtracking utan problem.

Men. Det är ännu inte tillräckligt bra för mediakonsumtion, även om vi bortser från komfort. FOV borde vara större men det finns två värre problem. Dels så är området med full skärpa för litet (undra om inte quest är snäppet bättre här?) och dels, och framförallt, lider den av att optiken reflekterar ljus från displayerna. Upplevde det främst i nederkanten av vyn. På riktigt igen, det här behöver de lösa på något sätt.

Synd på så fina ärtor, oled och upplösningen är ju guld.

Betade av lite Immersive video oxå. Dvs 180 graders video. Det är fränt, såväl dokumentärer som sport får ett mervärde. Närbilder på tex ansikten ser riktigt vra ut. Tyvärr så är dock upplösningen på videoströmmen fortfarande inte tillräcklig. Allt som är på lite avstånd, vilket det mesta faktiskt tenderar att vara, är snarare DVD än HD om man säger så. Så näe, inte riktigt "där" heller. Men hatten av för att Apple iaf har börjat producera fina produktioner på formatet, kanske kommer ännu bättre strömmar (jag gissar att den ström vi har idag är bättre än det mesta därute - men 180 deg är såååå krävande) i framtiden.

Permalänk
Medlem

Provade att se film dagtid, huvudet vilande och tittandes snett uppåt. Bästa AVP filmupplevelsen! Den sänker ljuset i rummet precis lagom mycket, klart snyggt.

Permalänk
Medlem

Tack för att du skriver om dina upplevelser med AVP @ipac det är intressant att läsa 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för att du skriver om dina upplevelser med AVP @ipac det är intressant att läsa 👍

Så lite så. Är väl lite utav en raritet än så länge så det får jag bjuda på.

Det där med att skäpan bara uppnås på en begränsad yta blir ju extraa tydligt vid film förstås. Här drar man upp filmen till en lagom fet (om än ej extrem) storlek och så är kanterna av "duken" suddiga. Det är förstås inte acceptabelt.

Så här är det hela tiden. Man hittar ett wow och så sekunden senare ett meh. Men även om jag inte tycker att någon privatperson ska lägga pengarna på denna så är jag ändå försiktigt positiv, XR har potential (och AVP är kanske den första som i sina bästa stunder ger smakprov på denna potential) men det återstår jobb både här och där. Och det är det som är så intressant, finns så många andra tekniker som varit mer eller mindre "färdiga" i flera år nu - och DET är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så lite så. Är väl lite utav en raritet än så länge så det får jag bjuda på.

Det där med att skäpan bara uppnås på en begränsad yta blir ju extraa tydligt vid film förstås. Här drar man upp filmen till en lagom fet (om än ej extrem) storlek och så är kanterna av "duken" suddiga. Det är förstås inte acceptabelt.

Så här är det hela tiden. Man hittar ett wow och så sekunden senare ett meh. Men även om jag inte tycker att någon privatperson ska lägga pengarna på denna så är jag ändå försiktigt positiv, XR har potential (och AVP är kanske den första som i sina bästa stunder ger smakprov på denna potential) men det återstår jobb både här och där. Och det är det som är så intressant, finns så många andra tekniker som varit mer eller mindre "färdiga" i flera år nu - och DET är tråkigt.

När det är suddigt på sidorn. Är det typ som fixed foveated rendering?
Borde det inte följa med att det alltid är skarp där man tittar iom eyetracking?
Quest har fixed foveated rendering det syns mer eller mindre tydligt i vad man kör för applikation.
PSVR2 är det enda headsetet med dynamic foveated rendering som jag kört. Där är det också suddigt/lägre upplösning på sidorna menbdet syns bara på "social screen" i headsetet följer skärpan med där man tittar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

När det är suddigt på sidorn. Är det typ som fixed foveated rendering?
Borde det inte följa med att det alltid är skarp där man tittar iom eyetracking?
Quest har fixed foveated rendering det syns mer eller mindre tydligt i vad man kör för applikation.
PSVR2 är det enda headsetet med dynamic foveated rendering som jag kört. Där är det också suddigt/lägre upplösning på sidorna menbdet syns bara på "social screen" i headsetet följer skärpan med där man tittar.

Njae, det är optiken som inte håller skärpan ända ut i kanterna. Inget ovanligt i sig men min minnesbild är alltså att billiga Quest 3 är bättre här*.

En liten grej som jag ska kolla upp i SDK är hur man får in rummets ljus i 3D modellerna. Ser riktigt bra ut i Jigspace! Låg och betraktade en, ja jag vet inte vad det var för nått (nån medicinsk grej som man skulle byta ut solenoiderna i...), pryl och illusionen av att den svävade framför mig där i rummet var verkligen stark. 3D modellerna är riktigt, riktigt detaljerade vilket förstås är en grundförutsättning för att man ska bli "lurad".

För att inte tala om när jag bollade med ratten som jag plockade bort från F1 bilen, man ville verkligen greppa den (själva bollandet är dock Jigspace kass på, där räknar jag med att göra nått bättre själv).

Det är givetvis ingen exakt simulering/raytracing, tvärtom så är det nog minsta möjliga trix för ett trovärdigt resultat som gäller men som sagt tillräckligt för att jag ska luras av att de fångat upp ljuset från fönstret snett bakom mig. Läckert.

* (kommande Meta headset med 4K Oled displayer från LG kan nog bli riiiktigt bra mao)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae, det är optiken som inte håller skärpan ända ut i kanterna. Inget ovanligt i sig men min minnesbild är alltså att billiga Quest 3 är bättre här.

Kan det bero på att du, vad jag förstår, köpt den utan att få den anpassad?
Optiken är ju en av dom sakerna som dom anpassar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kan det bero på att du, vad jag förstår, köpt den utan att få den anpassad?
Optiken är ju en av dom sakerna som dom anpassar.

Gäller få linserna så nära ögonen det är fysiskt möjligt. Men det där är ju beroende på vilken fov de satsar på. Kan ju kapa fov för att få skarpt över hela. Inte önskvärt kanske. Att ha blur ute i kanterna då vet du ju att du får max användbar fov i alla fall. Sällan viktigaste bildinfon är därute

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kan det bero på att du, vad jag förstår, köpt den utan att få den anpassad?
Optiken är ju en av dom sakerna som dom anpassar.

Optiken anpassas inte, iaf inte direkt. Det är light seal + cushion som anpassas. Sen har dessa förvisso effekt på HUR du betraktar optiken men njae, det kommer inte lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gäller få linserna så nära ögonen det är fysiskt möjligt. Men det där är ju beroende på vilken fov de satsar på. Kan ju kapa fov för att få skarpt över hela. Inte önskvärt kanske. Att ha blur ute i kanterna då vet du ju att du får max användbar fov i alla fall. Sällan viktigaste bildinfon är därute

Poängen är att när du sitter på bio (eller valfri fet hem-display) så behöver du inte röra huvudet för att se ytterkanterna av filmen skarpt. Det måste man med AVP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Poängen är att när du sitter på bio (eller valfri fet hem-display) så behöver du inte röra huvudet för att se ytterkanterna av filmen skarpt. Det måste man med AVP.

Aj då har den så liten fov att du får så liten duk. Då blir det inte mycket till bio

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Aj då har den så liten fov att du får så liten duk. Då blir det inte mycket till bio

FOVn imponerar inte men det är som sagt inte det som är det primära problemet.