Permalänk
Medlem

Dator till bror

Hej det är så att min brors dator börjar bli ganska gammal och den har svårt att hänga med. Han har tyvärr ingen stor budget att köpa saker för. Men han letar efter en dator som skulle klara Pubg Cs2 och lite spel som kan komma framåt. Just nu har han bara Ssd som är värda att spara inget annat förutom skärmen som är 1080p. Så han behöver alltså hela datorn. Va skulle ni rekomendera för dator med ganska låg budget tyvärr

Permalänk
Medlem

Vad innebär "ganska låg budget" lite mer exakt? 5tkr? 10tkr? 15tkr? Är budgeten väldigt låg kanske begagnade prylar är enda sättet att få ihop en dator som klarar nämnda spel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad är det för saker han har, kanske är något mer man kan spara du inte tänkt på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som tidigare har sagt så vet jag inte vad han har för tidigare prylar. Men detta ( https://komponentkoll.se/bygg/AWQYq ) är ett sätt jag ser att få ihop något väldigt billigt. Man får komplettera med ett beggat grafikkort för bästa prestanda kontra budget dock. valet av PSU är för att inte behöva köpa nytt vid eventuella uppgraderingar.

Finns budget för det så skulle jag siktat mer på detta ( Samsung ssd https://komponentkoll.se/bygg/UlRaq ) ( Kingston ssd https://komponentkoll.se/bygg/Flpmx ) och hålla koll här på marknaden, tradera osv efter ett bättre begagnat grafikkort för att försöka få upp prestandan så mycket som möjligt.

Det är iallafall mina tankar lite snabbt såhär

Permalänk
Viking
Skrivet av Bastardgaming:

Som tidigare har sagt så vet jag inte vad han har för tidigare prylar. Men detta ( https://komponentkoll.se/bygg/AWQYq ) är ett sätt jag ser att få ihop något väldigt billigt. Man får komplettera med ett beggat grafikkort för bästa prestanda kontra budget dock. valet av PSU är för att inte behöva köpa nytt vid eventuella uppgraderingar.

Finns budget för det så skulle jag siktat mer på detta ( https://komponentkoll.se/bygg/UlRaq ) och hålla koll här på marknaden, tradera osv efter ett bättre begagnat grafikkort för att försöka få upp prestandan så mycket som möjligt.

Det är iallafall mina tankar lite snabbt såhär

2TB 990 Pro i budgetbygge??

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

2TB 990 Pro i budgetbygge??

Jag argumenterar för 2tb av den simpla anledningen till att jag personligen vill ha mer utrymme då jag har mycket spel som jag varvar mellan. Självklart så kan man ju gå på ett betydligt mindre och en 1 eller 2 tb hdd. Det fina med datorbygge är ju att man kan göra det efter sina egna behov och tyck. Som referens så tar bara cod upp 186 gig på min dator. (och 990 pro för att jag gillar farten)

Men då han skrev att dom har en ssd så la jag inte med någon i det första alternativet och det är såklart helt valbart i det andra.

Permalänk
Viking
Skrivet av Bastardgaming:

Jag argumenterar för 2tb av den simpla anledningen till att jag personligen vill ha mer utrymme då jag har mycket spel som jag varvar mellan. Självklart så kan man ju gå på ett betydligt mindre och en 1 eller 2 tb hdd. Det fina med datorbygge är ju att man kan göra det efter sina egna behov och tyck. Som referens så tar bara cod upp 186 gig på min dator. (och 990 pro för att jag gillar farten)

Men då han skrev att dom har en ssd så la jag inte med någon i det första alternativet och det är såklart helt valbart i det andra.

Inget fel med 2TB. Det var mer valet av en 990 Pro jag ifrågasatte. Hastigheten på SSD:n spelar ju nästan aldrig roll, och särskilt inte i spel.
Så kanske bättre att lägga 1200-1400 på 2TB SSD, och resten på annat. Det är min åsikt iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Inget fel med 2TB. Det var mer valet av en 990 Pro jag ifrågasatte. Hastigheten på SSD:n spelar ju nästan aldrig roll, och särskilt inte i spel.
Så kanske bättre att lägga 1200-1400 på 2TB SSD, och resten på annat. Det är min åsikt iaf.

Fair enough! Jag argumenterar inte emot det! Rimligare att sikta på ett typ kingston KC3000 istället, såg nu att dom ligger på 1599:- hos inet.

Permalänk
Medlem

Budget borde vara runt 10k och han har lagring och kanske chassit som går använda, är ett fractal define R5

Permalänk
Viking
Skrivet av Tizzue:

Budget borde vara runt 10k och han har lagring och kanske chassit som går använda, är ett fractal define R5

Eller:

Med (moderkortet är listat med max 4GB minne, vilket inte stämmer):

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Budget borde vara runt 10k och han har lagring och kanske chassit som går använda, är ett fractal define R5

Det går såklart att banta ner lagring lite om det redan finns, men finns inte SSD redan så rekommenderas det starkt:

Fokus på CPU istället för GPU på grund av nämnda spel och upplösning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det går såklart att banta ner lagring lite om det redan finns, men finns inte SSD redan så rekommenderas det starkt:
https://komponentkoll.se/bild/VxNvs.png
Fokus på CPU istället för GPU på grund av nämnda spel och upplösning.

Jag skulle dock gärna se en kraftigare psu för framtida uppgradering. Är ju tråkigt om det i framtiden kommer loss lite pengar och man vill uppgradera sitt system men blir låst på ström. (En extrakostnad framöver isåfall) min tankegång är att man försöker kolla efter 650+ bara för att ha headroom.
Gjorde själv de misstaget och det resulterade i att jag vart tvungen att köpa yttligare en psu bara för att driva mitt skit 😅
My 2 cent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastardgaming:

Jag skulle dock gärna se en kraftigare psu för framtida uppgradering. Är ju tråkigt om det i framtiden kommer loss lite pengar och man vill uppgradera sitt system men blir låst på ström. (En extrakostnad framöver isåfall) min tankegång är att man försöker kolla efter 650+ bara för att ha headroom.
Gjorde själv de misstaget och det resulterade i att jag vart tvungen att köpa yttligare en psu bara för att driva mitt skit 😅
My 2 cent

Det är absolut en möjlighet om SSD redan finns, men jag hittar inga prisvärda förrän 750W typ: https://komponentkoll.se/produkt/1352728-asus-tuf-gaming-750w...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lite över budget men bästa CPUn för spel och speciellt CS. Kan längre fram bara slänga in ett starkare grafikkort om han vill gå upp i upplösning eller spela på högre inställningar. Det ska ändå prestera som ett 1080ti i 1080p vilket borde räcka för det mesta han spelar. Alternativt köp ett typ 6750xt/6800 beggat för runt samma pris. Notera att jag inte kollat om minnena finns på moderkortets QVL men de är 16gb/6000mhz/cl32.