Permalänk
Medlem

Comhem WiFi hub C2 + Asus Router

Tjena,
Jag har idag en Comhem WiFi hub C2 varav räckvidden är katastrofal.
När jag sitter i vardagsrummet i min 2 rums lägenhet når knappt internet dit (ca 5 meter bort) tillräckligt för att spela COD på en PS5 utan att få riktigt grova laggspikes. Även när jag sitter i Zoom samtal är internet så pass dåligt att jag laggar när jag delar skärm eller har mer än ett program utöver zoom öppet samtidigt som mötet.

Jag har funderat på att köpa mig en ASUS AX3000 eller en ASUS AX6000.
Har någon här erfarenhet kring om detta kan hjälpa och om räckvidden ökar med en ASUS router jämt emot att köra enbart Comhem WiFi hub C2?

Om någon har erfarenhet i om det är värt med en AX6000 över en AX3000 när det gäller just räckvidd uppskattas information om detta också :).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det inte är datorns nätverkskort det är fel på? Eller något annat i omgivningen som stör?

Permalänk
Medlem

Jag har haft problemet till och från sedan jag flyttade hit. Jag har också samma problem på 6 olika enheter i hemmet.

Permalänk
Medlem

Många wifi-grannar? Testa att kolla vilka kanaler dina grannars wifi sänder på och försök välja en annan kanal på ditt wifi, med t.ex appen Wifi analyzer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av MSPEINER:

Jag har haft problemet till och från sedan jag flyttade hit. Jag har också samma problem på 6 olika enheter i hemmet.

Fungerar det bra om du kör med kabel? Prova andra kanaler på wifi-routern.

Var routern ny när du flyttade in? Prata med Comhem, du kanske fått ett måndagsexemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fungerar det bra om du kör med kabel? Prova andra kanaler på wifi-routern.

Var routern ny när du flyttade in? Prata med Comhem, du kanske fått ett måndagsexemplar

Detta var delvis problemet, routern var också trög jämt emot den nya rountern jag köpte.
Jag bryggade comhems router till en Asus AX3000 vilket löste problemet med hastigheten.
Efter det fick jag också en ny router av comhem pga ostabil uppkoppling vilket löste stabiliteten av uppkopplingen.

Allt som allt är problemet löst nu men jag fick köpa en egen router och få en ny router från Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Många wifi-grannar? Testa att kolla vilka kanaler dina grannars wifi sänder på och försök välja en annan kanal på ditt wifi, med t.ex appen Wifi analyzer.

Detta ska jag göra trots att problemet nu är löst.
Tack för tipset!