Permalänk
Medlem

nybörjarfråga

hej.
nu har jag fått en liten fin dator ( epox 8rda3+, xp 3000+, 2x512 twinmos winbond 3200) och jag undrar. hur i helvete skall jag ställa in alla sådana FSB, Multiplier osv i biosen? jag förstår fan inte ett skit. skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. sen så skall man tydligen kanske ställa om Volten också, hur?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är lika bra att du låter det vara som det är från början.

Permalänk
Medlem

harkon, du behöver nog inte klocka så mkt du kan ju iofs klocka din processor till en 3200+

Visa signatur

[][][][]

Permalänk
Medlem

hum. men det låter ju inte så bra. för som det är från början så ligger den på 1300 mhz. och det är ju inte så skoj.
det är inte det att jag är totalt dum i huvudet när det gäller datorer, men jag har bara aldrig varit och fifflat i bios förr. och vad jag har hört så kan det gå åt helvete om man gör fel.
och eftersom jag aldrig har varit tvungen att öka en massa saker efter eget behag för att få ut samma clock-hastighet som processorn jag köpt har så är det ju lite kärvt för mig.

om jag läser lite om min cpu står det ju allt som oftast att den har 333 FSB, och då undrar jag om det har något att göra med det man ställer in i bios. för jag kan inte ställa in något högre än 250, och jag har inte vågat trycka dit mer än 200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Dreamz_
harkon, du behöver nog inte klocka så mkt du kan ju iofs klocka din processor till en 3200+

men hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

läs faq:n i överklockningsforumet....

Permalänk
Medlem

Hej harkon, välkommen till sweclockers 3vliga comunity

Anledning att FSBn inte står rätt beror på att Moderkortet sänker FSBn första gången du startar datorn.

Jag antar att din multipel står på 13, det kan du annars kolla under "advanced chipset futures". Om du då vill få upp den till 3000+ vanliga fart så ställer du FSBn på 166. (166*13=2167, AMD 3000+)
Men eftersom du har DDR400-minnen så skulle jag ställa FSBn på 200 och har du hyffsad kylning kan du ju sätta multipeln på 11, då får du ett aningens klockat system. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moggli
Hej harkon, välkommen till sweclockers 3vliga comunity

Anledning att FSBn inte står rätt beror på att Moderkortet sänker FSBn första gången du startar datorn.

Jag antar att din multipel står på 13, det kan du annars kolla under "advanced chipset futures". Om du då vill få upp den till 3000+ vanliga fart så ställer du FSBn på 166. (166*13=2167, AMD 3000+)
Men eftersom du har DDR400-minnen så skulle jag ställa FSBn på 200 och har du hyffsad kylning kan du ju sätta multipeln på 11, då får du ett aningens klockat system. Lycka till!

jag tackar och bockar. har prövat 166*13 nu och det funkar bra.
skall testa 200*11 nu då. måste jag ändra volten något? jag kör på default (1.650) nu iaf.
än en gång, tack! det är verkligen trevligt med folk som hjälper till!

Permalänk
Medlem

Man gör sitt bästa...

Ska du inte överklocka nått extremt så är det nog onödigt att ändra volten, det höjjer värmeutvecklingen på processorn rätt rejält.
Höj hellre volten på minnenan om du ska ha en FSB över 200.

/pz Moggli