Disney Plus ska börja ta betalt för kontodelning i juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att kopiera är inte stöld. Att någon tvåtusen år senare väljer att kalla olovlig kopiering för stöld (vilket det inte är) gör det inte omoraliskt.

Vad är Olovlig kopiering om inte stöld??

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Bra! Sämre kvalité, högre priser och hårdare regelverk leder till andra alternativ vilket alla utom de girigaste vinner på.
Definitionen av att skjuta sig själv i foten.
Piratscenen försvann inte, den låg bara och vilade tills girigheten kom ikapp ett fungerande system.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Vad är Olovlig kopiering om inte stöld??

Olovlig kopiering är olovlig kopiering.

Stöld bygger på att någon blir utan något. Om jag snor min grannes bil så har han ingen bil längre. Om jag kopierar min grannes bil så har han bilen kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Dax för barnen att växa upp, dom har väl en egen ekonomi och om dom vill se på Netflix kommer dom göra det.

Det var väl inte det som var poängen. Poängen är att barnen tycker att 179 kr/mån är för dyrt, så då betalar de ingenting, vilket leder till att Netflix får mindre betalt totalt.

Ingen vinner på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Liknelsen haltar. Ett gym har absolut en reell begränsning i form av plats, utrustning, slitage, etc. Strömningstjänster har inte samma typ av skalbegränsningar. Servrarna och bandbredden är en minimal del av kostnaderna i fråga, det handlar om att dra in pengar till upphovsrättsinnehavarna.

Om avgiftsökningen hade stått i proportion till vad servrarna och bandbredden kostar hade du haft en poäng, men det ligger långt över det.

Fast gör den? Vad Netflix tar för pris är totalt orelevant, vad du TYCKER spelar absolut noll roll! Anser du att dom har för högt pris för vad dom erbjuder använd då inte tjänsten bara. Att acceptera deras villkor är en typ av avtal som man går med på och rent tekniskt sätt så skulle det säkerligen kunna vara straffbart om man inte följer det avtalet.

Är det verkligen så svårt? Eller ska allt bara kosta vad folk tror och antar? Ska en ny Volvo v60 kosta 120 000kr bara för att Volvo uppenbarligen har enorma marginaler då dom tjänade över 25 miljarder förra året?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Olovlig kopiering är olovlig kopiering.

Stöld bygger på att någon blir utan något. Om jag snor min grannes bil så har han ingen bil längre. Om jag kopierar min grannes bil så har han bilen kvar.

Den som blir bestulen är väl de som tillverkar bilen dock. Genom att kopiera din grannes bil går ju de miste om inkomst.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hänger på exets konto, men kommer ta bort min profil i sommar, kommer inte ta nåt eget konto på Disney+, bara en massa woke trams där ändå, kanske tar och testar Amazon eller skyshowtime istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clasito:

Den som blir bestulen är väl de som tillverkar bilen dock. Genom att kopiera din grannes bil går ju de miste om inkomst.

Exakt min poäng, tack! Kopiering är inte samma sak som stöld.

Om jag slår ihjäl min granne så blir hans familj utan inkomst också. Det betyder inte att olovlig kopiering är mord, på samma sätt som olovlig kopiering inte är stöld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Fast gör den? Vad Netflix tar för pris är totalt orelevant, vad du TYCKER spelar absolut noll roll! Anser du att dom har för högt pris för vad dom erbjuder använd då inte tjänsten bara. Att acceptera deras villkor är en typ av avtal som man går med på och rent tekniskt sätt så skulle det säkerligen kunna vara straffbart om man inte följer det avtalet.

Är det verkligen så svårt? Eller ska allt bara kosta vad folk tror och antar? Ska en ny Volvo v60 kosta 120 000kr bara för att Volvo uppenbarligen har enorma marginaler då dom tjänade över 25 miljarder förra året?

Du är inte en jämbördig part med Netflix. Du kan inte förhandla några avtalsvillkor med dem, och de är ofta enda lagliga sättet att få tag på media. I en sådan situation så har inte Netflix automatiskt ett moraliskt övertag i de avtalsvillkor de dikterar, som användarna är tvungna att acceptera om de vill ta delav materialet. Det finns mycket som vi går med på i avtalsvillkor i allmänhet som är helt uppåt väggarna omoraliskt, och som vi bara accepterar för att vi är i praktiken tvungna.

Men visst, jag kan nog ändå acceptera att det vore mer moraliskt att den som vill dela med sig framställer kopior själva med sin egen hårdvara istället för att slita någon mikrometer extra på någon server någonstans, vilket är lagligt inom ramarna för vår privatkopieringslagstiftning i Sverige, som vi alla betalar för när vi köper hårdvara. Tyvärr så gör mediabolagen det väldigt svårt för oss att hävda vår rätt här och göra den sortens kopiering.

Sen är det väl ingen (inte ens jag) som tycker att folk ska få betala vad de vill för bilar, men samtidigt har samhället och staten gått in förut när karteller format som sätter oskäligt höga priser.

Permalänk
Medlem

När piratkopieringen var vanlig så snackade många om att om det bara fanns en bra tjänst istället så skulle man betala för sig. Nu finns det en massa bra tjänster men då vill man helt plötsligt dela på betalning. Det är ju rätt enkelt, Disney behöver få betalt om du tar del av deras innehåll. Det är Disney som avgör hur du kan ta del av innehållet och priset på detta. Så om du i något läge tar del av deras innehåll utan att betala det priset som de har bestämt så gör man fel. Om det är stöld, kopiering osv är enligt mig en helt annan fråga som spelar mindre roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

När piratkopieringen var vanlig så snackade många om att om det bara fanns en bra tjänst istället så skulle man betala för sig. Nu finns det en massa bra tjänster men då vill man helt plötsligt dela på betalning. Det är ju rätt enkelt, Disney behöver få betalt om du tar del av deras innehåll. Det är Disney som avgör hur du kan ta del av innehållet och priset på detta. Så om du i något läge tar del av deras innehåll utan att betala det priset som de har bestämt så gör man fel. Om det är stöld, kopiering osv är enligt mig en helt annan fråga som spelar mindre roll.

När det bara fanns ett fåtal strömningstjänster och de var billiga så slutade många piratkopiera för att strömma istället. Det bevisar ju att konceptet fungerar - erbjud tjänster folk vill ha så minskar piratkopiering. Börja ta för mycket betalt, ha för dåligt utbud, eller inför jobbiga begränsningar, då slutar folk.

Tittar man på musik är det väldigt så som sitter och kopierar MP3-filer fram och tillbaka numera. Det är för att de musiktjänster som finns är hysfat heltäckande.

När mediabolagen tar mer och mer betalt för tjänsterna, och det blir fler och fler för att se vad man vill se, då tippar balansen över, och många väljer att återgå till piratkopiering eller tjänstedelning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

När det bara fanns ett fåtal strömningstjänster och de var billiga så slutade många piratkopiera för att strömma istället. Det bevisar ju att konceptet fungerar - erbjud tjänster folk vill ha så minskar piratkopiering. Börja ta för mycket betalt, ha för dåligt utbud, eller inför jobbiga begränsningar, då slutar folk.

Tittar man på musik är det väldigt så som sitter och kopierar MP3-filer fram och tillbaka numera. Det är för att de musiktjänster som finns är hysfat heltäckande.

När mediabolagen tar mer och mer betalt för tjänsterna, och det blir fler och fler för att se vad man vill se, då tippar balansen över, och många väljer att återgå till piratkopiering eller tjänstedelning istället.

Om jag tycker att priset är för högt och utbudet är dåligt så kan man väl välja att avstå från tjänsten? Jag har exempelvis inte Sky Showtime just nu. Jag kan hålla med om att det finns allt för många tjänster för film/serier men det löser man ju genom att nästan ingen har uppsägningstid. Så i 3-6 månader har jag HBO och sedan byter jag till Netflix i några månader.

Poängen är hur som helst att om jag inte betalar så kan jag omöjligen förvänta mig att få ta del av det dom producerar. Då får jag helt enkelt avstå om jag tycker det är för dyrt. Annars slutar det med att vi som betalar får betala ännu mer eller att tjänsterna läggs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det är ju en komplex fråga. Men om vi uppfann en maskin som mångfaldigade mat gratis och för evigt så hade vi inte behövt producera mat på något annat sätt. Det hade gjort en betydligt större omvälvning i samhället än att konkurrera ut några lokala producenter i fattiga länder, det hade raderat ut hela jordbruksindustrin, förutom någon slags mindre nostalgisegment. Och ingen hade saknat dem. De får hitta annat att göra. Eller kanske till och med inget alls.

För har vi ett samhälle som kan producera allt åt alla, då bör alla åtminstone få sina basbehov (vatten, mat, sanitet, värme, husrum, sjukvård, utbildning, säkerhet, etc) mötta oavsett om de jobbar eller ej. Det finns ingen anledning att folk ska gå hungriga. Vårt kapitalistiska ekonomiska system är användbart när det handlar om att fördela ändliga resurser, men i en hypotetisk värld med en matreplikator som kan producera all upptänklig mat gratis så går det kapitalistiska systemet sönder.

Men om vi återvänder till verkligheten en stund, och återgår till media så är den begränsade resursen inte kopiering och mångfaldigande (där är vi i samma scenario som med den hypotetiska matreplikatorn) utan att skapa ny media och ny kultur, och att ha en modell som tar betalt vid kopieringen eller tillhandahållet skapar många problem, där det finns system som är mindre dåliga på många sätt. Frivilliga donationer för att finansiera media som folk faktiskt vill se, vore ett sätt. Visst, den som inte har råd blir utan inflytande, men det är ändå mindre dåligt än idag där bara de som sitter på de stora pengasäckarna har inflytande.

Jag blir inte fattigare på något sätt om en student som inte har råd kollar gratis på TV-serier eller film. Eller ens om en miljardär gör det.

Jesus framstod dock inte som oändligt kapabel så han hade sannolikt inte kunnat mata hela världen. Men poängen var inte att dra den extremt hypotetiska liknelsen med Jesus i långbänk utan att påpeka att etik är svårt och det som gynnar vissa gynnar inte andra, alternativt ger kortsiktig fördel till kostnad av långsiktiga diton.

Jag tror inte frivilliga donationer skulle fungera bra alls som driv i en levande underhållningsbransch. Jag tror mycket mer på att folk med resurser skapar underhållning att sälja, varpå de bör göra underhållning som folk vill ha för att kunna sälja den. Då slipper folk också slösa mer tid på att engagera sig i en massa "kickstarters" och kan istället bara köpa/hyra det som finns tillgängligt. Precis som det fungerar bättre att gå till affären och köpa den mat som finns (baserat på att ha analyserat vad folk vill ha) än att man ska hålla på och be bönder att föda upp ett djur eller odla lite potatis åt en. Det blir att backa oerhört långt i tiden vad gäller produktionsmetoder.

Din sista mening tycks lämna din tes om etik bakom sig totalt. Jag blir inte fattigare för att någon annan person blir bestulen heller, och jag blir inte skadad av att någon annan blir nerslagen. Att basera åsikter i frågan på om huruvida det drabbar en själv är mycket märkligt i mina ögon när man pratat om etik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men om du köper maten, ska då ICA få kontrollera att du inte kan bjuda dina vänner på middag?

Du får visst bjuda dina vänner på oxsteken du köper, de får till och med komma dagen efter och avnjuta resterna. Men förvänta dig inte att kompisarna ska springa in till ICA i tid och otid och begära en oxstek, bara för att du köpte en förra veckan.

Därmed inte sagt att Hollywood inte försöker mjölka oss konsumenter. De förstår inte att en fri marknad fungerar åt båda hållen, att olika varuslag konkurrerar om samma begränsade mängd pengar. Blir det lågkonjunktur så borde de sänka priserna helt enkelt. Förlusten (eg. omsättningsminskning) kommer ju i alla fall om kunderna lämnar. En annan regel som de tycks glömt är att det är svårare att vinna tillbaka en gammal kund, än att behålla en nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

Om jag tycker att priset är för högt och utbudet är dåligt så kan man väl välja att avstå från tjänsten? Jag har exempelvis inte Sky Showtime just nu. Jag kan hålla med om att det finns allt för många tjänster för film/serier men det löser man ju genom att nästan ingen har uppsägningstid. Så i 3-6 månader har jag HBO och sedan byter jag till Netflix i några månader.

Poängen är hur som helst att om jag inte betalar så kan jag omöjligen förvänta mig att få ta del av det dom producerar. Då får jag helt enkelt avstå om jag tycker det är för dyrt. Annars slutar det med att vi som betalar får betala ännu mer eller att tjänsterna läggs ner.

Ja, alltså, har du råd att betala för tjänsterna i fråga så bör du göra det om du kollar på materialet. Jag betalar själv för flera strömningstjänster, och det var länge sedan jag kollade på något som jag laddat ner på annat sätt. Den som har råd bör dra sitt strå till stacken. Jag har råd, så jag betalar. Men jag sparkar inte neråt på de som inte har råd.

Men många som delar konton gör det för att det är för dyrt för deras egen ekonomi. Det omoraliska ligger i att mediabolagen spärrar in så att endast de som har råd får kolla, även fast det inte kostar dem någonting att låta någon annan kopiera materialet några gånger extra. Det är en extremt lyckad fint från upphovsrättsindustrins sida att problematisera kopiering, när det stora moraliska problemet ligger i att artificiellt och godtyckligt spärra tillgång till kultur, i strid mot teknikens naturliga möjligheter, för att maximera sin egen vinst.

Mediabolagen är bara intresserade av att maximera sin egen vinst, de skiter fullständigt i att maximera hur många som kan se materialet, och hur tillgänglig kulturen är. Om de kunde höja priset 10x och fortfarande ha en femtedel av kunderna kvar, skulle de lätt göra det, då det dubblerar deras inkomst och dessutom minskar deras kostnader en aning. På samma sätt skulle de sänka priset till hälften om det gjorde att de fick mer än dubbelt så många kunder, men det gör de inte, oavsett vilken vinst för samhället i stort det skulle innebära.

Som samhälle bör vi istället ha målsättningen att producera mycket kultur av bra kvalitet, och att så många som möjligt kan se på den. Det gör vi inte genom att fortsätta på banan vi är på idag.

Utöver streamingprenumerationer så lägger jag även pengar på Patreon till individuella videoskapare på Youtube som jag gärna vill se gör mer material som *alla* kan se på. Det är en betydligt mer sund inställning till media än vad vi har nu mer mediabolag som har monopol på vår kultur. Men även om vi lever i en sjuk värld så kan vi ju åtminstone försöka se till att så många som möjligt kan se vad som faktiskt produceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag betalar 179/mån för netflix för att jag skulle ha en profil och barnen en profil var.
Dom har flyttat hemifrån för ungefär ett år sedan båda två och jag fortsätter att betala 179/mån men barnen kan inte titta på netflix i sina nya boenden så istället för att få in 179 spänn av mig varje månad kommer det bli så att dom tappar dessa 179 eftersom det inte finns någon mening för mig att betala detta när inte barnen kan använda kontot, och barnen kommer inte ta nya konton så det blir ingen vinstaffär för netflix att stoppa ungarna från att använda mitt konto.
Nu går alltså disney samma väg inga stålar från mig, eftersom upplägget där var samma en profil för mig och egna åt barnen.

Fast det är ju två helt olika problem.
Att du och dina barn inte vill betala för separata konton (per hushåll) är ju pga att ni tycker att priset är för högt eller utbudet för dåligt, eller en kombination av båda.

Förmedla detta till företaget antingen i ord eller handling (genom att inte nyttja tjänsten) i stället för att beklaga sig över att abonnemangen är bundna till hushållet som typ allt i hela samhället är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I princip alla strömningstjänster begränsar antalet samtidiga strömmar per konto.

Jo det är sant gällande antalet samtidiga strömmar men det är ju ändå vitt skilda fall.

Som sagt jag har FULL förståelse om man tycker att priset är för högt eller utbudet är för dåligt. Klaga, skriv en insändaren eller säg upp abonnemanget men man måste ju förstå att en begränsning där ett abonnemang är bundet till ett hushåll inte är orimligt.

Permalänk
Medlem

Once you go woke you go broke!

Adjö Disney

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Fast det är ju två helt olika problem.
Att du och dina barn inte vill betala för separata konton (per hushåll) är ju pga att ni tycker att priset är för högt eller utbudet för dåligt, eller en kombination av båda.

Förmedla detta till företaget antingen i ord eller handling (genom att inte nyttja tjänsten) i stället för att beklaga sig över att abonnemangen är bundna till hushållet som typ allt i hela samhället är.

Men det är ju precis det han gör?

Han väljer att säga upp sitt abonnemang för att det inte längre är värt det för honom om han inte kan dela det med sina barn, och barnen tycker att det är för dyrt så de köper ingen tjänst.

Ekonomisk signal: Skickad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Jo det är sant gällande antalet samtidiga strömmar men det är ju ändå vitt skilda fall.

Som sagt jag har FULL förståelse om man tycker att priset är för högt eller utbudet är för dåligt. Klaga, skriv en insändaren eller säg upp abonnemanget men man måste ju förstå att en begränsning där ett abonnemang är bundet till ett hushåll inte är orimligt.

Att använda en tjänst i strid med tjänstevillkoren, eller mer generellt, att bortse från orimliga villkor, är också en slags protest, och klaga och skriva en insändare är ju precis det vi gör här på forumet. Eller?

Permalänk
Medlem

Det är korrekt uppfattat. Streamingbolagen är vinstdrivna företag och frågar du mig så erbjuder de underhållning och tidsfördriv. De bidrar inte till kulturspridande på något sätt. Att ha någon sorts prissättning som bygger på betalningsförmåga ser jag inte heller något av när det kommer till andra branscher. Tillgång till streamingtjänster är ingen mänsklig rättighet och om man mot förmodan skulle få för sig att erbjuda ett lägre pris för de som inte har råd så kan man utgå ifrån att detta skulle missbrukas rejält av de som faktiskt har råd. Det enkla sättet att anpassa på är att om man är rik prenumererar man på fler tjänster samtidigt och är man inte lika rik så har man färre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

Det är korrekt uppfattat. Streamingbolagen är vinstdrivna företag och frågar du mig så erbjuder de underhållning och tidsfördriv. De bidrar inte till kulturspridande på något sätt. Att ha någon sorts prissättning som bygger på betalningsförmåga ser jag inte heller något av när det kommer till andra branscher. Tillgång till streamingtjänster är ingen mänsklig rättighet och om man mot förmodan skulle få för sig att erbjuda ett lägre pris för de som inte har råd så kan man utgå ifrån att detta skulle missbrukas rejält av de som faktiskt har råd. Det enkla sättet att anpassa på är att om man är rik prenumererar man på fler tjänster samtidigt och är man inte lika rik så har man färre.

TV och film är kultur, och mediabolag är kulturinstitutioner. Det finns inget motsats mellan att vara en kulturinstitution och vara vinstdrivande.

Fri (inte nödvändigtvis gratis) åtkomst till kultur är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Artikel 27:

Citat:

Artikel 27.

1. Envar har rätt att fritt taga del i samhällets kulturella liv, att njuta av konsten samt att bli delaktig av vetenskapens framsteg och dess förmåner.
2. Envar har rätt till skydd för de moraliska och materiella intressen, som härröra från varje vetenskapligt, litterärt eller konstnärligt verk, till vilket han är upphovsman.

Så ja, tillgång till strömningstjänster är faktiskt en mänsklig rättighet.

Hur man ska få ihop punkt 1 och 2 finns det många sätt att göra på, det systemet vi har idag beaktar tyvärr bara intressena av dem som styr över kulturen i fråga.

Jag håller med om att det förmodligen inte vore särskilt bra att försöka ha olika priser beroende på betalningsnivå, det är därför jag är inne på ett system där de som har råd sponsrar det de vill se, och de som inte betalar får helt enkelt nöja sig med det andra valt att sponsra eller skapa. Ganska exakt som mänsklig kultur har fungerat i lång tid innan teknik innebar att man kunde kopiera fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att använda en tjänst i strid med tjänstevillkoren, eller mer generellt, att bortse från orimliga villkor, är också en slags protest, och klaga och skriva en insändare är ju precis det vi gör här på forumet. Eller?

Haha, förvisso men då gör man det ju jäkligt lätt för företagen att sortera bort en hel kategori av missnöjda kunder...

Rapport till VDn gällande fallande användarbas:
A) Användarna säger upp sig då de är snåla och vill dela abonnemangen med alla de känner.

B) Användarna säger upp sig då de inte anser sig ha råd med tjänsten och/eller bristande innehåll.

Jag är med på vad du skrev men man måste vara medveten om att fallen ovan förmodligen kommer få olika utfall i en utredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men det är ju precis det han gör?

Han väljer att säga upp sitt abonnemang för att det inte längre är värt det för honom om han inte kan dela det med sina barn, och barnen tycker att det är för dyrt så de köper ingen tjänst.

Ekonomisk signal: Skickad.

Kontentan är ju att han och barnen inte tycker tjänsten är värd pengarna. Det är ju detta man skall framföra I KLARTEXT.
Inte att man är arg för att man inte kan dela ett abonnemang som egentligen inte har oskäliga villkor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Haha, förvisso men då gör man det ju jäkligt lätt för företagen att sortera bort en hel kategori av missnöjda kunder...

Rapport till VDn gällande fallande användarbas:
A) Användarna säger upp sig då de är snåla och vill dela abonnemangen med alla de känner.

B) Användarna säger upp sig då de inte anser sig ha råd med tjänsten och/eller bristande innehåll.

Jag är med på vad du skrev men man måste vara medveten om att fallen ovan förmodligen kommer få olika utfall i en utredning.

Ja, fast har vi konsumenter verkligen ett ansvar att försöka skedmata företagen med korrekt data? Vill de veta hur det ligger till är det skitenkelt för företagen att gå ut i världen och se vad folk faktiskt tycker. Företagen gör inte detta mot bättre vetande, de vill bara maximera sina vinster, även om det innebär färre kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, fast har vi konsumenter verkligen ett ansvar att försöka skedmata företagen med korrekt data? Vill de veta hur det ligger till är det skitenkelt för företagen att gå ut i världen och se vad folk faktiskt tycker. Företagen gör inte detta mot bättre vetande, de vill bara maximera sina vinster, även om det innebär färre kunder.

Nej men absolut men man bör ju alltid presentera sin sak ur de perspektiv som har störst chans att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att kopiera är inte stöld. Att någon tvåtusen år senare väljer att kalla olovlig kopiering för stöld (vilket det inte är) gör det inte omoraliskt.

Nej, det är inte stöld så det bryter inte mot sjunde budordet, men det bryter mot det tionde så det är inte något Jesus skulle acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, alltså, har du råd att betala för tjänsterna i fråga så bör du göra det om du kollar på materialet. Jag betalar själv för flera strömningstjänster, och det var länge sedan jag kollade på något som jag laddat ner på annat sätt. Den som har råd bör dra sitt strå till stacken. Jag har råd, så jag betalar. Men jag sparkar inte neråt på de som inte har råd.

Men många som delar konton gör det för att det är för dyrt för deras egen ekonomi. Det omoraliska ligger i att mediabolagen spärrar in så att endast de som har råd får kolla, även fast det inte kostar dem någonting att låta någon annan kopiera materialet några gånger extra. Det är en extremt lyckad fint från upphovsrättsindustrins sida att problematisera kopiering, när det stora moraliska problemet ligger i att artificiellt och godtyckligt spärra tillgång till kultur, i strid mot teknikens naturliga möjligheter, för att maximera sin egen vinst.

Mediabolagen är bara intresserade av att maximera sin egen vinst, de skiter fullständigt i att maximera hur många som kan se materialet, och hur tillgänglig kulturen är. Om de kunde höja priset 10x och fortfarande ha en femtedel av kunderna kvar, skulle de lätt göra det, då det dubblerar deras inkomst och dessutom minskar deras kostnader en aning. På samma sätt skulle de sänka priset till hälften om det gjorde att de fick mer än dubbelt så många kunder, men det gör de inte, oavsett vilken vinst för samhället i stort det skulle innebära.

Som samhälle bör vi istället ha målsättningen att producera mycket kultur av bra kvalitet, och att så många som möjligt kan se på den. Det gör vi inte genom att fortsätta på banan vi är på idag.

Utöver streamingprenumerationer så lägger jag även pengar på Patreon till individuella videoskapare på Youtube som jag gärna vill se gör mer material som *alla* kan se på. Det är en betydligt mer sund inställning till media än vad vi har nu mer mediabolag som har monopol på vår kultur. Men även om vi lever i en sjuk värld så kan vi ju åtminstone försöka se till att så många som möjligt kan se vad som faktiskt produceras.

Gnäll om någon hundralapp i kostnad i ett land där man med medelinkomst tillhör topp 3.1% i världen är inte ett hållbart argument. Då har man bara prioriterat annat, vilket är helt okej men inget som ursäktar att man gnäller över att man inte kan få allt när andra har det så otroligt mycket sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratbongo:

Nej, det är inte stöld så det bryter inte mot sjunde budordet, men det bryter mot det tionde så det är inte något Jesus skulle acceptera.

Nu vet jag inte vilka tio budord du pratar om, för det finns många olika versioner av dem, men jag antar att du menar det om att man inte ska ha begär till något som tillhör sin nästa. För mig är det tydligt, med alla exempel om tjänsefolk, boskap, hustru, etc, att man inte ska försöka ta bort något som tillhör någon annan, även om en hustru inte är egendom, och man inte kan "stjäla" en hustru, så ska man inte ta bort någon annans. Att kopiera något tar inte bort något från någon.

Du kanske gör någon annan tolkning, men i så fall håller jag inte med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ratbongo:

Gnäll om någon hundralapp i kostnad i ett land där man med medelinkomst tillhör topp 3.1% i världen är inte ett hållbart argument. Då har man bara prioriterat annat, vilket är helt okej men inget som ursäktar att man gnäller över att man inte kan få allt när andra har det så otroligt mycket sämre.

Strömningstjänster är också prissatta olika i olika länder. I fattigare länder är de billigare. En hundralapp betyder mycket för många.