Ryzen 5 5600x temperaturfunderingar med vattenkylning.

Permalänk

Ryzen 5 5600x temperaturfunderingar med vattenkylning.

Har som sagt en R5 5600X som är oklockad.
Ville testa vattenkylning (jag vet att det är total overkill på en 65w tdp) problemet jag stötte på är att jag som vanligt glömmer att läsa och dubbelkolla så naturligtvis beställer jag en Asus TUF Gaming LC II 360 ARGB som jag skall ha i mitt Fractal design define C.
Eftersom alla utom jag har stenkoll på hur stort ett chassi är och vad det ryms för radiator i den så inser man snabbt att det blir projekt nästan omöjligt.

Testade först att sätta den med kylaren mellan chassi och frontcover. Fick temp på 32c idle och 45c full load. Skitnöjd tills jag läste att man skall ha pumpen nertill för att undvika luftbubblor. Vilket givetvis innebar att jag var tvungen att riva isär allt igen och genom att montera bort en plåt ner till HDD/PSUbay så kunde jag montera radiatorn på insidan med pumpen nedåt. Det var precis att slangarna räckte men fick ihop det tillslut.

Men temperaturerna är nu 45c idle och 60c full load.
Har monterat om cpublocket flera gånger med ny pasta och får samma resultat hela tiden. Kan det verkligen bli sådan skillnad av att ha pumpen nertill?
Funderar allvarligt på att byta chassi till ett där jag kan montera radiatorn i toppen av chassit men skall det verkligen vara nödvändigt?

Mobo Asus Rog Stric b550-e
Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix rtx2070

Spelar ingen roll om jag har chassit öppet eller med sidan på får samma temp ändå.
Har 3 120mm fläktar i fronten som blåser på Radiatorn 2 120mm i toppen samt 1 utsug bak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut?

Det där med pumpen nedåt eller inte kanske är något missförstånd. Det som är viktigt är att pumpen inte får vara den högsta punkten i loopen. Alltså så bör den sitta nedanför toppen på radiatorn. Hur radiatorn sedan är monterad, med slangarna längst upp eller längst ner, spelar mindre roll.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Fick flytta ner gpu till slotten under då slangarna annars blev så spända och jag trodde det var därför temps blev som dom är nu men ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

<Uppladdad bildlänk>
Fick flytta ner gpu till slotten under då slangarna annars blev så spända och jag trodde det var därför temps blev som dom är nu men ingen skillnad.

inga problem att köra som du satte det från början

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

inga problem att köra som du satte det från början

Då testar jag att ändra i morgon. Pumpen hamnar ett par centimeter under toppen av radiatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Då testar jag att ändra i morgon. Pumpen hamnar ett par centimeter under toppen av radiatorn.

Flytta även tillbaka gpu, det fungerar bäst i slot närmast cpu.

Och det anti-sag stödet bör vara så nära gpuns hörn som är längst ifrån moderkortet som möjligt (där det behövs som mest stöd).

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Flytta även tillbaka gpu, det fungerar bäst i slot närmast cpu.

Och det anti-sag stödet bör vara så nära gpuns hörn som är längst ifrån moderkortet som möjligt (där det behövs som mest stöd).

Jo när jag flyttar radiatorn så kommer jag även flytta upp gpu. Stödet står bara där tillfälligt då det inte gick att få under med gpu i andra sloten så den kommer att flyttas så långt det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk

Sådär.
Efter 10min Prime95 så ser tempen mycket bättre ut efter flytt av radiator.

Jag tackar för input och förslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Egentligen borde inte kylningen bli bättre av att kylaren är vänd med slanganslutningarna uppåt jämfört med nedåt. Gissningsvis har snarare något hindrat vattnet flyta fritt, en slang i kläm eller dylikt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Egentligen borde inte kylningen bli bättre av att kylaren är vänd med slanganslutningarna uppåt jämfört med nedåt. Gissningsvis har snarare något hindrat vattnet flyta fritt, en slang i kläm eller dylikt.

Jag är med på hur du menar och tänker likadant. Ingen slang har varit i kläm. När jag ändrade nu så tog jag inte ens loss blocket och ändå har jag ca 10c lägre temp. enda skillnaden är egentligen pumpen upptill och att fläktarna suger genom radiatorn istället för trycker luft.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Jag är med på hur du menar och tänker likadant. Ingen slang har varit i kläm. När jag ändrade nu så tog jag inte ens loss blocket och ändå har jag ca 10c lägre temp. enda skillnaden är egentligen pumpen upptill och att fläktarna suger genom radiatorn istället för trycker luft.

Allt detta är egentligen sjukt mysko, för enligt alla principer så borde det inte vara någon skillnad med att ha pumpen uppe eller nere i loopen.
Generellt brukar dessutom tryckande fläktar vara det som föredras på radiatorer, och med din radiator på 27mm borde den få mer luft med fläktarna i den konfigurationen (2mm mer utrymme än med radiatorn i fronten).
Kul att följa

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Allt detta är egentligen sjukt mysko, för enligt alla principer så borde det inte vara någon skillnad med att ha pumpen uppe eller nere i loopen.
Generellt brukar dessutom tryckande fläktar vara det som föredras på radiatorer, och med din radiator på 27mm borde den få mer luft med fläktarna i den konfigurationen (2mm mer utrymme än med radiatorn i fronten).
Kul att följa

Hmm.
Ibland tänker man inte klart och ibland tänker man inte alls.
Igår hade jag radiatorn på insidan av chassit och fläktarna tryckte från fronten. När jag nu byggde om så satte jag radiatorn på utsidan och fläktarna suger innifrån chassit. Varför vände jag inte bara på radiatorn så den satt på insidan med pumpen uppe och fläktarna fortfarande tryckande från utsidan.... Hmm är det läge att ändra igen tro

Nu blev jag iofs ganska nöjd med kabeldragning och allt sådant så jag vet inte......
Fortsättning följer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att du glömde vände på fläktarna? Det skulle kunna förklara varför du fick varmare temperaturer.

Permalänk
Skrivet av Extender:

Kan det inte vara så att du glömde vände på fläktarna? Det skulle kunna förklara varför du fick varmare temperaturer.

Om det ändå vore så väl men nejdå. Fläktarna vändes då jag monterade om allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Hmm.
Ibland tänker man inte klart och ibland tänker man inte alls.
Igår hade jag radiatorn på insidan av chassit och fläktarna tryckte från fronten. När jag nu byggde om så satte jag radiatorn på utsidan och fläktarna suger innifrån chassit. Varför vände jag inte bara på radiatorn så den satt på insidan med pumpen uppe och fläktarna fortfarande tryckande från utsidan.... Hmm är det läge att ändra igen tro

Nu blev jag iofs ganska nöjd med kabeldragning och allt sådant så jag vet inte......
Fortsättning följer.

Är du nöjd tycker jag inte att du ska ändra något, det kan dessutom vara så att det är turbulens från fläktbladen mot den solida fronten som påverkar luftflödet genom radiatorn när du hade pumpen nere som ledde till den högre temperaturen
Hade varit intressant att se hur temperaturen blivit utan front-panel i det läget

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Är du nöjd tycker jag inte att du ska ändra något, det kan dessutom vara så att det är turbulens från fläktbladen mot den solida fronten som påverkar luftflödet genom radiatorn när du hade pumpen nere som ledde till den högre temperaturen
Hade varit intressant att se hur temperaturen blivit utan front-panel i det läget

Då kan jag stilla din nyfikenhet då jag faktiskt körde den utan frontpanel utan skillnad i temp, samt att jag testade med att sätta 3fläktar som tryckte genom radiatorn och även test med ytterligare 2 fläktar som sög genom. Så totalt 5 fläktar utan att tempen ändrades. Enda gången som tempen sjunkit så har pumpen suttit upptill

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc