Byggmax klarar inte av att hantera en felleverans på rätt sätt

Permalänk
Medlem

Byggmax klarar inte av att hantera en felleverans på rätt sätt

Köpte en dränbrunn från byggmax hemsida. Fick fel brunn med fel dimensioner vilket klart och tydligt framgår på kvittot. Nu när jag försöker nå dem via mail, så svarade de först med ett standardsvar att jag själv skall stå för frakten. Jag hävdar att de skickat fel vara och att de bör således stå för frakten. Då svarar de inte alls. Nu har jag jagat dom i 2 veckor utan svar från deras support. Jag skall vända mig till ARN nu, men gör er själva en tjänst och beställ inget från deras hemsida!

Rubrik får inte vara "varning för" eller liknande
Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Åk till butik om du kan? Returfrakt ska de absolut stå för om du fått fel vara. Snacka med ARN och KO är väl det man kan göra

Permalänk
Medlem

Har du köpt en vara som finns fysiskt i butik, eller har du beställt en vara som enbart finns i beställningssortimentet på hemsidan? Med tanke på att du har köpt en dräneringsbrunn skickas den troligtvis direkt från leverantören hem till dig. Desto mer du hör av dig till kundtjänst utan att ha fått ett svar, desto längre kommer det ta för dig att få återkoppling då ditt mejl hamnar längre ner på ”kö listan”.
Returfrakten borde leverantören stå för då det är dem som har skickat fel vara till dig.
OM det är en vara som enbart finns på beställningssortimentet kan dessvärre personalen i butik ej hjälpa dig då det är kundtjänst som hanterar dessa ärenden, så att kontakta butiken kommer tyvärr inte att hjälpa dig med ditt problem.

Permalänk
Medlem

Gör en retur, köp om varan. Alternativt, reklamera och gå igenom den skiten. Ännu mer alternativt, gå till en butik med din vara och få korrekt vara i handen. Detta är ju liksom inte första gången en person har fått fel vara levererad när den beställt nåt.
Räckte det inte med 6 sidor om detta på flashback? Du har ju redan fått veta vad du ska göra.

Du ska inte behöva betala returfrakten men du kan bli tvungen att returnera denna varan först. Och som ALLA sa på Fb, PRATA med dom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Köpte en dränbrunn från byggmax hemsida. Fick fel brunn med fel dimensioner vilket klart och tydligt framgår på kvittot. Nu när jag försöker nå dem via mail, så svarade de först med ett standardsvar att jag själv skall stå för frakten. Jag hävdar att de skickat fel vara och att de bör således stå för frakten. Då svarar de inte alls. Nu har jag jagat dom i 2 veckor utan svar från deras support. Jag skall vända mig till ARN nu, men gör er själva en tjänst och beställ inget från deras hemsida!

Av vad jag förstår så har du redan en mail konversation med supporten.

Ta hela raddan av konversation och skicka den till Byggmax VD, som nu är Karl Sandlund, hans mejl är gissningsvis karl.sandlund@byggmax.se

Skriv en lista i kronologisk ordning med en kort beskrivning såsom "Skickar mejl, utan svar"

Det absolut viktigaste är att hålla en god och trevlig ton, då får en person som VD'n en större motivation.
Annars så finns risken att han tänker "Jaha, det är inte konstigt att dom inte vill ta i detta.".

I Juni 2017 så körde jag den melodin gällande byggmax i Halmstad med resultatet att två personer fick avsked, hon som var platschef och den som skötte brädgården, då var Mattias Ankarberg VD

Koncernledning Byggmax

Mitt mejl till Mattias Juni 2017

Hej Mattias

Tror inte att detta är något som normalt når ledningen, själv så ser jag det som viktigt som kund och givetvis även för företaget Byggmax.

Missade en detalj i mitt svar till kundtjänst och det var att A**a sa sig komma ihåg mig som kund för 13~14 månader sedan, det jag var och pratade med henne om då var att jag frågade om lagersaldot (+1700 lpm) verkligen stämde då där inte kunde vara mer än max 120 lpm i hyllan. Fick reda på av A**a vid samtalet att där nu skulle vara 97 lpm.

Resten kan ni läsa er till nedan, men tyvärr så känner jag som kund att här är något lurt, något som inte stämmer.

Som info.

Ha en trevlig midsommar!

Mvh
Bengt-Arne Johansson

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är väl bara att åka till en fysisk butik med kvittot....

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Är väl bara att åka till en fysisk butik med kvittot....

Detta är det roliga i kråksången. Jag beställde dränbrunnen från en butikdisk, så jag har ett kvitto från butiken. Men de vill inte ta emot den då jag var där då de menade på att varan var beställd från deras onlinebutik, trors att den var brställd via deras disk! Det är detta som gör mig så förbannad. När jag pratade med honom i butiken så säger han själv att det kan ta nån vecka eller 2 innan man får svar via supporten eftersom citat "dom är rätt långsamma". Nu har det gått totalt lite över 3 veckor sedan jag öppnade detta supportfall och de var bara snabba på att maila ut ett standardsvar, men fortfarande ingen direkt support. Skall göra ett sista försök imorgon och försöka ringa telefonnumret som stod listat under ångerrätt. Sen blir det ARN.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Av vad jag förstår så har du redan en mail konversation med supporten.

Ta hela raddan av konversation och skicka den till Byggmax VD, som nu är Karl Sandlund, hans mejl är gissningsvis karl.sandlund@byggmax.se

Skriv en lista i kronologisk ordning med en kort beskrivning såsom "Skickar mejl, utan svar"

Det absolut viktigaste är att hålla en god och trevlig ton, då får en person som VD'n en större motivation.
Annars så finns risken att han tänker "Jaha, det är inte konstigt att dom inte vill ta i detta.".

I Juni 2017 så körde jag den melodin gällande byggmax i Halmstad med resultatet att två personer fick avsked, hon som var platschef och den som skötte brädgården, då var Mattias Ankarberg VD

Koncernledning Byggmax

Mitt mejl till Mattias Juni 2017

Hej Mattias

Tror inte att detta är något som normalt når ledningen, själv så ser jag det som viktigt som kund och givetvis även för företaget Byggmax.

Missade en detalj i mitt svar till kundtjänst och det var att A**a sa sig komma ihåg mig som kund för 13~14 månader sedan, det jag var och pratade med henne om då var att jag frågade om lagersaldot (+1700 lpm) verkligen stämde då där inte kunde vara mer än max 120 lpm i hyllan. Fick reda på av A**a vid samtalet att där nu skulle vara 97 lpm.

Resten kan ni läsa er till nedan, men tyvärr så känner jag som kund att här är något lurt, något som inte stämmer.

Som info.

Ha en trevlig midsommar!

Mvh
Bengt-Arne Johansson

Skickade mail till vd:n igår, och plötsligt så svarar kundtjänst och vill hjälpa mig. Slump? 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Skickade mail till vd:n igår, och plötsligt så svarar kundtjänst och vill hjälpa mig. Slump? 😄

Härligt!

Då kan kanske även denna VD'n kan sätta eld i baken på medarbetarna

Inget företag är bättre än den svagaste länken...

Häller tummarna för att du nu får den hjälp som sig bör!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Men vad tusan!

Jag skrev att jag inte ville ha en ny brunn i retur då det var fel dimension på den första. De skickar ut en ny ändå. Jag skriver till supporten att jag inte vill ha nån ny brunn utan pengarna tillbaka. Inget svar. Efter 3 månader och 7-8 meddelande utan avar, så kontaktar jag ARN. jag har alltså varken nån brunn eller pengar, så i min värld så är detta en självklar utgång. Får detta till svar från ARN idag.

Nämndens beslut
Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvisten. Ärendet avslutas.
Motiveringen till nämndens beslut
Nämnden prövar inte tvister på bostadsavdelningen om värdet av vad som begärs understiger
2 000 kr. I beloppet räknas begäran om ersättning för annan skada än ekonomisk skada inte in.
<kunden> krav uppgår till 1 348 kr. Nämnden prövar därför inte ärendet (8 § och
25 § förordningen med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).

Detta lär byggmax vetat om och det var nog därför de valde att inte svara på mina meddelanden. Sicket jäkla bottenbolag!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Att byggmax är skräp vet nog de flesta hemmafixarna. Du får vad du betalar för liksom.
Men om man åker till butik så kan man klämma o känna och besikta innan köp. Då går det att handla där.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Att byggmax är skräp vet nog de flesta hemmafixarna. Du får vad du betalar för liksom.
Men om man åker till butik så kan man klämma o känna och besikta innan köp. Då går det att handla där.

Jag får ändå säga att detta var en stor nyhet för mig. Allt som kan tänkas tillhöra boende har man alltså inget rättsskydd från ARN ifall det inte överstiger 2000 kr. Hade verkligen ingen koll på detta alls.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikodemous:

Jag får ändå säga att detta var en stor nyhet för mig. Allt som kan tänkas tillhöra boende har man alltså inget rättsskydd från ARN ifall det inte överstiger 2000 kr. Hade verkligen ingen koll på detta alls.

ARN är ett vägledande råd så något "lagskydd" har aldrig existerat. Däremot kan du alltid ta ärendet till rätten, det kostar 900 kr att lyfta ett ärende.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag får ändå säga att detta var en stor nyhet för mig. Allt som kan tänkas tillhöra boende har man alltså inget rättsskydd från ARN ifall det inte överstiger 2000 kr. Hade verkligen ingen koll på detta alls.

Nä så är det, finns gränser på allt så att ARN har tid nog till att hantera dom fallen som påverkar folk stort. Utan gränserna hade ARN vart överbelamrat av folk som bråkar om Wish / Temu prylar och USB-C sladdar.

Sen är det såklart skit att detta drabbar dig.

Vilket betalmedel använde du? Använder du kort kan du be din kortutgivare ta tillbaka betalningen om det inte löser sig på rimlig tid. Brukar vara väldigt effektivt för att få fart på dialogen, eller åtminstone ge en clean exit. Notera att detta inte är rätt approach mot någon du har en prenumerationstjänst på eller liknande då man tenderar att bli portad som kund när man tar den här approachen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag får ändå säga att detta var en stor nyhet för mig. Allt som kan tänkas tillhöra boende har man alltså inget rättsskydd från ARN ifall det inte överstiger 2000 kr. Hade verkligen ingen koll på detta alls.

Arn är inget rättsskydd till att börja med. De ger en rekommendation och vägledning. Det är allt.

Rättsskydd har du i tingsrätten i form av förenklat tvistemål.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Själv vill beställde jag ett klickgolv från byggmax onlajn med gratis frakt till butik (golvet finns endast online). Beställde ett golvpaket extra mot vad jag trodde jag behövde på deras inrådan just in case. När jag vill returnera det som blev över så visar det sig att frakten kostar nästan 1000 kr, lika mycket som varan kostar - då det tydligen måste fraktas på pall... Men själva förpackningen är bara 60x30x10 cm, ser urlöjligt ut att lägga det lilla paketet på en stor pall. Kundtjänsten kör bara standardsvar att eftersom det är ett golv så måste det transporteras på pall, oavsett hur litet det är. Ringa till kundtjänsten går inte, och butiken säger bara att jag ska prata med kundtjänsten.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Red Beaver:

Själv vill beställde jag ett klickgolv från byggmax onlajn med gratis frakt till butik (golvet finns endast online). Beställde ett golvpaket extra mot vad jag trodde jag behövde på deras inrådan just in case. När jag vill returnera det som blev över så visar det sig att frakten kostar nästan 1000 kr, lika mycket som varan kostar - då det tydligen måste fraktas på pall... Men själva förpackningen är bara 60x30x10 cm, ser urlöjligt ut att lägga det lilla paketet på en stor pall. Kundtjänsten kör bara standardsvar att eftersom det är ett golv så måste det transporteras på pall, oavsett hur litet det är. Ringa till kundtjänsten går inte, och butiken säger bara att jag ska prata med kundtjänsten.

Låter som att du kan behålla det där extrapaketet om du behöver renovera en del framledes än att betala samma peng för att returnera...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag får ändå säga att detta var en stor nyhet för mig. Allt som kan tänkas tillhöra boende har man alltså inget rättsskydd från ARN ifall det inte överstiger 2000 kr. Hade verkligen ingen koll på detta alls.

ARN har aldrig gett någon rättsskydd, det är bara vägledande, och gällande summan är det väldigt tydligt angivet för olika kategorier när en de facto skall påbörja en anmälan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Själv vill beställde jag ett klickgolv från byggmax onlajn med gratis frakt till butik (golvet finns endast online). Beställde ett golvpaket extra mot vad jag trodde jag behövde på deras inrådan just in case. När jag vill returnera det som blev över så visar det sig att frakten kostar nästan 1000 kr, lika mycket som varan kostar - då det tydligen måste fraktas på pall... Men själva förpackningen är bara 60x30x10 cm, ser urlöjligt ut att lägga det lilla paketet på en stor pall. Kundtjänsten kör bara standardsvar att eftersom det är ett golv så måste det transporteras på pall, oavsett hur litet det är. Ringa till kundtjänsten går inte, och butiken säger bara att jag ska prata med kundtjänsten.

Är antagligen vikten på paketet som styr vilket gör att det måste läggas på en pall = dyr frakt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Köpte en dränbrunn från byggmax hemsida. Fick fel brunn med fel dimensioner vilket klart och tydligt framgår på kvittot. Nu när jag försöker nå dem via mail, så svarade de först med ett standardsvar att jag själv skall stå för frakten. Jag hävdar att de skickat fel vara och att de bör således stå för frakten. Då svarar de inte alls. Nu har jag jagat dom i 2 veckor utan svar från deras support. Jag skall vända mig till ARN nu, men gör er själva en tjänst och beställ inget från deras hemsida!

Det händer rätt ofta med brunnar och brunnsdetaljer i bygghandel. Vilka brunnar handlar det om? Har du fått ihop ditt projekt?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är antagligen vikten på paketet som styr vilket gör att det måste läggas på en pall = dyr frakt.

Nej, det är endast för att det är av produkttypen "golv" enligt deras kundtjänst, och golv måste transporteras på pall... Det är klick-plastgolvplattor som är rätt små och som inte väger särskilt mycket.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Nä så är det, finns gränser på allt så att ARN har tid nog till att hantera dom fallen som påverkar folk stort. Utan gränserna hade ARN vart överbelamrat av folk som bråkar om Wish / Temu prylar och USB-C sladdar.

Sen är det såklart skit att detta drabbar dig.

Vilket betalmedel använde du? Använder du kort kan du be din kortutgivare ta tillbaka betalningen om det inte löser sig på rimlig tid. Brukar vara väldigt effektivt för att få fart på dialogen, eller åtminstone ge en clean exit. Notera att detta inte är rätt approach mot någon du har en prenumerationstjänst på eller liknande då man tenderar att bli portad som kund när man tar den här approachen.

Jag betalade med kort i den lokala byggmax-affären(de rör inte ärendet eftersom brunnen är beställd via nätet via deras terminal). Du menar att jag kan be banken dra tillbaka pengarna nu i efterhand flera månader efter köpet? Köpet var trots allt i september. Isåfall gör jag det på direkten. De får gärna porta mig på byggmax eftersom de bränt sina broar rätt reellt hos mig ändå. Att totalt skita i sina kunder på detta sättet är för mig helt otroligt. Och dumdristigt skulle jag säga. Är det värt en massa smutskastning av företagsnamnet för ynka 1348 kr?

Skrivet av Drickz:

Det händer rätt ofta med brunnar och brunnsdetaljer i bygghandel. Vilka brunnar handlar det om? Har du fått ihop ditt projekt?

Japp, ahlsell har ju en fysisk butik med alla detaljer, så jag i lugn och ro kunde välja rätt produkt på plats 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag betalade med kort i den lokala byggmax-affären(de rör inte ärendet eftersom brunnen är beställd via nätet via deras terminal). Du menar att jag kan be banken dra tillbaka pengarna nu i efterhand flera månader efter köpet? Köpet var trots allt i september. Isåfall gör jag det på direkten. De får gärna porta mig på byggmax eftersom de bränt sina broar rätt reellt hos mig ändå. Att totalt skita i sina kunder på detta sättet är för mig helt otroligt. Och dumdristigt skulle jag säga. Är det värt en massa smutskastning av företagsnamnet för ynka 1348 kr?

Japp, ahlsell har ju en fysisk butik med alla detaljer, så jag i lugn och ro kunde välja rätt produkt på plats 🙂

Kallas "kortreklamation" och är av någon anledning inte alls känt bland gemene man.

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/kortreklamation-reklame...

Finns inga generella bryttider, misstänker att olika banker har olika regelverk, men principiellt ska det inte vara ett hinder att flera månader gått. Det kan som sagt ta lång tid att få ett ärende utrett, och det låter som ärendet pågått länge och utan egentlig "paus" så jag säger ge det ett försök. Du kan såklart också vara ärlig och säga att du inte kände till att du hade den här möjligheten/rätten som ett skäl till att du inte inkommit med en begäran om kortreklamation tidigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nikodemous:

Jag betalade med kort i den lokala byggmax-affären(de rör inte ärendet eftersom brunnen är beställd via nätet via deras terminal). Du menar att jag kan be banken dra tillbaka pengarna nu i efterhand flera månader efter köpet? Köpet var trots allt i september. Isåfall gör jag det på direkten. De får gärna porta mig på byggmax eftersom de bränt sina broar rätt reellt hos mig ändå. Att totalt skita i sina kunder på detta sättet är för mig helt otroligt. Och dumdristigt skulle jag säga. Är det värt en massa smutskastning av företagsnamnet för ynka 1348 kr?

Japp, ahlsell har ju en fysisk butik med alla detaljer, så jag i lugn och ro kunde välja rätt produkt på plats 🙂

Skrivet av takeoninja:

Kallas "kortreklamation" och är av någon anledning inte alls känt bland gemene man.

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/kortreklamation-reklame...

Finns inga generella bryttider, misstänker att olika banker har olika regelverk, men principiellt ska det inte vara ett hinder att flera månader gått. Det kan som sagt ta lång tid att få ett ärende utrett, och det låter som ärendet pågått länge och utan egentlig "paus" så jag säger ge det ett försök. Du kan såklart också vara ärlig och säga att du inte kände till att du hade den här möjligheten/rätten som ett skäl till att du inte inkommit med en begäran om kortreklamation tidigare.

Att det finns ett ärligt försök att låta ÅF hantera ärendet ökar ju chansen att få reklamation beviljad så pass sent som nu. Tror ändå man brukar se 6 mån som någon rimlig gräns för små belopp och mer komplexa långdragna grejer (typ paketresor) kanske man har närmare ett år på sig att reklamera. Ännu bättre skydd om man använt kreditkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag betalade med kort i den lokala byggmax-affären(de rör inte ärendet eftersom brunnen är beställd via nätet via deras terminal). Du menar att jag kan be banken dra tillbaka pengarna nu i efterhand flera månader efter köpet? Köpet var trots allt i september. Isåfall gör jag det på direkten. De får gärna porta mig på byggmax eftersom de bränt sina broar rätt reellt hos mig ändå. Att totalt skita i sina kunder på detta sättet är för mig helt otroligt. Och dumdristigt skulle jag säga. Är det värt en massa smutskastning av företagsnamnet för ynka 1348 kr?

Japp, ahlsell har ju en fysisk butik med alla detaljer, så jag i lugn och ro kunde välja rätt produkt på plats 🙂

Pfffff häng ut dom i tidningen så skall du se att det blir fart på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Kallas "kortreklamation" och är av någon anledning inte alls känt bland gemene man.

https://www.hallakonsument.se/ekonomi/kortreklamation-reklame...

Finns inga generella bryttider, misstänker att olika banker har olika regelverk, men principiellt ska det inte vara ett hinder att flera månader gått. Det kan som sagt ta lång tid att få ett ärende utrett, och det låter som ärendet pågått länge och utan egentlig "paus" så jag säger ge det ett försök. Du kan såklart också vara ärlig och säga att du inte kände till att du hade den här möjligheten/rätten som ett skäl till att du inte inkommit med en begäran om kortreklamation tidigare.

Haha, nu jäklar! Gick in på swedbank och gjorde en reklamation idag kl 7.30 på sagd dragning av kontot. 11.30 hör byggmax av sig via mail och säger att jag är välkommen in till den lokala byggmax-affären för att lösa problemet. Money talks 😛

Tack för denna ide om kort-reklammation 🥳

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Haha, nu jäklar! Gick in på swedbank och gjorde en reklamation idag kl 7.30 på sagd dragning av kontot. 11.30 hör byggmax av sig via mail och säger att jag är välkommen in till den lokala byggmax-affären för att lösa problemet. Money talks 😛

Tack för denna ide om kort-reklammation 🥳

Inga problem!

Tycker alla bör känna till kortreklamation men också specifikt konsumentkreditlagen och i den invändigsrätten. Kortfattat att om du köpt något på kredit så är kreditbolaget lika skyldig som företaget som levererar att betala tillbaka om du inte fått köpt vara eller inte får pengarna tillbaka vid reklamation etc.

Det gör att argumenten som Klarna kör med är otroligt tandlösa, dom ger dig inget mer skydd än vad dom redan är skyldiga enligt lag att ge dig som kreditgivare.

Med konsumentkreditlagen och poängsystemen dom flesta kreditkortsutgivarna kör med så gör jag nästan alla större och riskablare inköpen via kreditkort, och betalar givetvis av krediten direkt för att slippa räntekostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Med konsumentkreditlagen och poängsystemen dom flesta kreditkortsutgivarna kör med så gör jag nästan alla större och riskablare inköpen via kreditkort, och betalar givetvis av krediten direkt för att slippa räntekostnader.

Amen! Ett exempel på något man rakt av borde köpa med kreditkort är flygbiljetter. Går bolaget i konkurs har man alltid banken att rikta återbetalningskraven mot.

Permalänk
Medlem

Jag knyter ihop säcken med detta ärendet nu då jag i torsdags var inne på den lokala byggmax-affären och fick blippa tillbaka pengarna på kontot, vilket tog ytterligare en dag. Så igår kl 18.00 var pengarna tillbaka. Kort-reklamation är vägen att gå när inget annat funkar. Berättade detta för mina föräldrar. De stod som fån å undrade om man verkligen kunde göra så via banken. Det verkar som sagt som att de flesta inte har koll på denna funktion. Spread the word folks 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3